Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Nematocera
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det der lurte jeg og på. Jeg blir mildt sagt skeptisk til at FHI hele tiden drar fram mystiske opplysninger ingen før har hørt blitt fortalt. 2.2 millioner er og et altfor høyt tall. Å ta høyde for at nesten HALVE befolkningen blir syke av et virus handler virkelig ikke om å prøve beskytte befolkningen mot farer som dette. Jeg snakker man om å kalkulere med et stort svinn. Bort med de gamle og søke. Tallet på uføre er vel 0 etter dette..

Anonymkode: 07009...c51

Meg igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det der lurte jeg og på. Jeg blir mildt sagt skeptisk til at FHI hele tiden drar fram mystiske opplysninger ingen før har hørt blitt fortalt. 2.2 millioner er og et altfor høyt tall. Å ta høyde for at nesten HALVE befolkningen blir syke av et virus handler virkelig ikke om å prøve beskytte befolkningen mot farer som dette. Jeg snakker man om å kalkulere med et stort svinn. Bort med de gamle og søke. Tallet på uføre er vel 0 etter dette..

Anonymkode: 07009...c51

Jeg skjønner ikke hvorfor FHI aksepterer en massespredning mens andre land gjør massive tiltak for å stanse spredning. 

Anonymkode: da6f8...670

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor FHI aksepterer en massespredning mens andre land gjør massive tiltak for å stanse spredning. 

Anonymkode: da6f8...670

Ikke jeg heller. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke mediene griller dem i forhold til dette etterhvert, fordi scenariene nå begynner å bli på et nivå der befolkningen i aller høyeste grad bør begynne å stille spørsmålstegn til om de på noen måte er ivaretatt av styresmaktene i eget land. Min tiltro til myndigheten bare raser nedover. Eneste positive som har skjedd de siste dagene er vesle Bø kommune i Nordland som stengte skolene sine selv om de ikke har noen smittede som preventivt tiltak. De ønsket å se an situasjonen om det dukket opp noe smitte i kommunen først. Prisverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant lesing og gode grunner til å iverksette strengere tiltak nå. "Politicians, Community Leaders and Business Leaders: What Should You Do and When?"

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca?fbclid=IwAR1ctiQl_IOLARvHQKJ3JHgPvsrf1zu6YStSKfOA042M2pFE_7bSDw9WREU

Anonymkode: 7c82e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt fly fra Italia på Torp nå! 

Dette er en skam, myndighetene har sviktet landet!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nematocera skrev:

Ikke jeg heller. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke mediene griller dem i forhold til dette etterhvert, fordi scenariene nå begynner å bli på et nivå der befolkningen i aller høyeste grad bør begynne å stille spørsmålstegn til om de på noen måte er ivaretatt av styresmaktene i eget land. Min tiltro til myndigheten bare raser nedover. Eneste positive som har skjedd de siste dagene er vesle Bø kommune i Nordland som stengte skolene sine selv om de ikke har noen smittede som preventivt tiltak. De ønsket å se an situasjonen om det dukket opp noe smitte i kommunen først. Prisverdig.

Det var *nesten* så jeg fikk lyst til å flytte til Bø i Vesterålen da, faktisk. Stor stjerne i boka til ordføreren der, som er modig nok til å tra en slik avgjørelse.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Jajajane skrev:

At det går an...! At det går an.... Å følge med på utviklingen her nå er bare forferdelig trist....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jajajane skrev:

Wtf?! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig færre nye coronatilfeller i Kina - og kraftig bedret situasjon i Sør-Korea

Stadig færre nye tilfeller av coronavirus blir registrert i Kina. I tillegg er tre firedeler av dem som ble smittet, friskmeldt.

Kinas helsedepartement meldte onsdag om 24 nye smittetilfeller og 22 dødsfall det siste døgnet.

Det bringer totalen i landet opp i 80.778 smittede og 3.158 dødsfall siden utbruddet begynte i desember.

I hele landet er det nå 16.145 mennesker som er under behandling, mens 61.475 er erklært friske.

Antall nye tilfeller har sunket jevnt og trutt de siste dagene, noe som tyder på at Kina kan ha fått kontroll over epidemien med sine drastiske tiltak, som å stenge av hele Hubei-provinsen.

Virusdødeligheten i Sør-Korea har falt betraktelig
Sør-Korea er et av de hardest virusrammede landene utenfor Kina, men smittespredningen har siden gått saktere og dødeligheten er nå blant den laveste i verden.

Per onsdag hadde Sør-Korea 7.755 bekreftede smittetilfeller. Det er det fjerde høyeste tallet i verden.

Men landet har registrert kun 60 dødsfall relatert til det nye koronaviruset. Det er langt under gjennomsnittet for verden som helhet, ifølge Verdens helseorganisasjon WHO.

Mens Kina har stengt hele byer, har Sør-Korea satset på åpenhet og informasjonsflyt, samt omfattende testing. Smittedes bevegelser i det offentlige rom blir publisert på nett, med tekstmeldinger som sendes til folk i området.

https://www.nettavisen.no/nyheter/stadig-faerre-nye-coronatilfeller-i-kina---og-kraftig-bedret-situasjon-i-sor-korea/3423935194.html

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Stadig færre nye coronatilfeller i Kina - og kraftig bedret situasjon i Sør-Korea

Stadig færre nye tilfeller av coronavirus blir registrert i Kina. I tillegg er tre firedeler av dem som ble smittet, friskmeldt.

Kinas helsedepartement meldte onsdag om 24 nye smittetilfeller og 22 dødsfall det siste døgnet.

Det bringer totalen i landet opp i 80.778 smittede og 3.158 dødsfall siden utbruddet begynte i desember.

I hele landet er det nå 16.145 mennesker som er under behandling, mens 61.475 er erklært friske.

Antall nye tilfeller har sunket jevnt og trutt de siste dagene, noe som tyder på at Kina kan ha fått kontroll over epidemien med sine drastiske tiltak, som å stenge av hele Hubei-provinsen.

Virusdødeligheten i Sør-Korea har falt betraktelig
Sør-Korea er et av de hardest virusrammede landene utenfor Kina, men smittespredningen har siden gått saktere og dødeligheten er nå blant den laveste i verden.

Per onsdag hadde Sør-Korea 7.755 bekreftede smittetilfeller. Det er det fjerde høyeste tallet i verden.

Men landet har registrert kun 60 dødsfall relatert til det nye koronaviruset. Det er langt under gjennomsnittet for verden som helhet, ifølge Verdens helseorganisasjon WHO.

Mens Kina har stengt hele byer, har Sør-Korea satset på åpenhet og informasjonsflyt, samt omfattende testing. Smittedes bevegelser i det offentlige rom blir publisert på nett, med tekstmeldinger som sendes til folk i området.

https://www.nettavisen.no/nyheter/stadig-faerre-nye-coronatilfeller-i-kina---og-kraftig-bedret-situasjon-i-sor-korea/3423935194.html

Er det flere enn meg som tenker at det er en mulighet for at Kinas massive underrapportering, for å redde sin egen økonomi og sitt eget skinn, er direkte skadelig for resten av verden? All den tid norske myndigheter lener seg på tallene fra Kina, går heller ikke det egentlige alvoret opp for dem, og vi blir alle utsatt for en forferdelig sjebne. Men mulig det bare er jeg som drar den paralellen?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle det ikke være pressekonferanse 1130? 

Anonymkode: 6856c...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle det ikke være pressekonferanse 1130? 

Anonymkode: 6856c...8e5

Tror det ble utsatt til kl. 18

Anonymkode: 0e264...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, NordicViking said:

Equinor bekrefter coronasmitte på Martin Linge-feltet. Det blir redusert aktivitet på Martin Linge-feltet onsdag. Feltet er ikke i drift, men under utbygging og skal etter planen starte produksjonen mot slutten av 2020.  (Kilde)

Dersom dette skjer på andre oljefelt, så kan man i verste fall risikere at oljeproduksjonen stopper opp.

Jeg er offshore nå, på en annen rigg. 2 personer i karantene, fordi deres familiemedlemmer har vært i kontakt med noen som er mistenkt å være smittet. Vi har blitt fortalt at de starter med screening på heliport idag. 

Tviler på at produksjonen stopper opp, men det kan jo hende det blir en stopp i andre aktiviteter - som boring - det kan jo ha større konsekvenser for rigg-/serviceselskaper.

Anonymkode: e9a49...5a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball-EM skal etter planen gå av stabelen i sommer - i 12 europeiske byer. WHO har informert Uefa om at viruset neppe er under kontroll innen åpningskampen i Roma 12. juni. I øyeblikket er all idrett i Italia satt på vent på grunn av smittespredningen i landet. 

Tre måneder før avspark avfeier UEFA meldinger om at nasjonale fotballforbund har bedt om å utsette turneringen ett år som "fullstendig usanne". Derimot jobber man med Verdens helseorganisasjon (WHO) for å finne måter å begrense faren for at koronaviruset umuliggjør gjennomføring av turneringen. (Aftenposten)

Viruset er neppe under kontroll innen åpningskampen i Roma 12. juni...... Da vil det være uansvarlig å sette i gang. Vi får se hva som skjer framover, men det henger noen mørke skyer over arrangementet akkurat nå.

Og Norges kvalik-kamp mot Serbia går for tomme tribuner.......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Nematocera
12 minutter siden, etnavn skrev:

At det går an...! At det går an.... Å følge med på utviklingen her nå er bare forferdelig trist....

Enig. Leste akkurat artikkelen fra i går om at Høie mente det var farlig å sette inn for harde tiltak tidlig i frykt for opprør i befolkningen. Det er jo helt på tur. De burde frykte det motsatte. At befolkningen gjør opprør eller bare nekter å gå ut døra for å holde hjulene i gang i alle den tid styresmaktene tenker å holde på som nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jajajane said:

Bare nysgjerrig men hvordan har det seg at de får forlate ? De er jo i lock down 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nematocera skrev:

Enig. Leste akkurat artikkelen fra i går om at Høie mente det var farlig å sette inn for harde tiltak tidlig i frykt for opprør i befolkningen. Det er jo helt på tur. De burde frykte det motsatte. At befolkningen gjør opprør eller bare nekter å gå ut døra for å holde hjulene i gang i alle den tid styresmaktene tenker å holde på som nå. 

Det de egentlig sier, er vel at de er redde for de økonomiske konsekvensene av at hjulene stopper opp. Og dette går foran folkehelse. Desverre evner de ikke å se at i neste omgang blir de økonomiske konsekvensene adskillig større og mer ødeleggende, om de ikke setter inn sterke tiltak tidlig. Og i tillegg blir konsekvensene for befolkningens helse en forferdelig tragedie.

Det tullet om at de ikke vil bedrive overgrep mot befolkningen, det må de lenger ut på landet med. Den norske regjeringen har bedrevet massivt overgrep på de svakeste i samfunnet i lange tider, ref. NAV-skandalen og alle dommene i EMD vedr. barnetyveri. Hvis noen fremdeles kjøper denne løgnen, er de "in for a shock" nå.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Rullerusk skrev:

Bare nysgjerrig men hvordan har det seg at de får forlate ? De er jo i lock down 

Det er vel bare Nord-Italia som har lock down.

Anonymkode: 650e5...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...