Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest _Crocs_
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er altså at smitten var løs allerede i november (senest). Ingen kunne vite at utlendinger burde holdes utenfor Norge da. Selv ikke fremsynte KGere visste det.

Anonymkode: 78144...963

Jeg mente ikke utlendinger, men folk som kommer utenlands fra, de norske også for å få det helt klart. 

Så klart, men når man da visste det senere burde man så klart satte inn tiltak mot dette så snart som mulig for å dempe spredningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Viruset er selvsagt i fullt omløp i hele verden, og dette ble umulig å unngå det sekundet den første smittede kineseren satte seg på et fly til Utlandet. Mye tyder på at dette kan ha vært i november, senest.

Jeg ser på det som lite sannsynlig at det var noe spredning til resten av verden så tidlig.

Folk fra Wuhan reiser ikke mye til resten av verden. Det gjelder spesielt de som vandrer rundt på det markedet. Imperial College of London kunne derfor estimere seg til at det var flere tusen tilfeller 10 januar.

Dere kjefter og smeller på myndigheter og gud og hvermann for at Norges grenser ikke ble stengt og mennesker ikke ble sveiset inne i boligene sine med én gang, men "med én gang" var allerede for sent.

Eksporterte tilfeller betyr ikke at det er for sent. Så lenge man tester nok så vil man oppdage spredningen når første pasient med lungebetennelse kommer inn. Da er det bare å sjekke kontaktene til man finner pasient 0. Årsaken til at det gikk til helvete var fordi man ikke testet ordentlig.

Planen om å la folk bli syke over et helt år er 100% urealistisk. Enten blir minst 70% syke på engang, eller så stoppet vi viruset. Det finnes ingen andre alternativer. Å la nesten alle bli syke på engang vil være en katastrofe som er større enn det vi ser i Italia nå, så vi bør ihvertfall prøve å stoppe viruset.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-smitten-er-allerede-los-i-oslo-1.14937615

Sitat

Ullevål-topper ber om flere smittetiltak: – Smitten er allerede løs i Oslo

Myndighetenes nye smitteverntiltak er langt fra nok, mener sjefen for medisinsk intensivavdeling på Ullevål sykehus. Han frykter å raskt gå tom for senger om det ikke settes inn drastiske tiltak.

Og her kommer noe vesentlig:

Sitat

På Ullevål ligger det allerede tre koronapasienter. Tilstanden til disse varierer fra mild til kritisk.

Ullevål bekrefter nå at de har minst én av tre pasienter i kritisk tilstand. Om man har hørt på hva myndighetene sier ellers er dette forbeholdt de som trenger respirator eller lignende. De som får oksygen i slange er ikke "kritisk", så her er det snakk om mekanisk pustehjelp.

ARDS er mest sannsynlig her, men septisk sjokk er en mulighet.

Hvor mange ligger på sykehus totalt nå? Jeg mister litt kontrollen...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere i denne tråden er overrasket/sjokkert/forbannet/sett-inn-ønsket-reaksjon over rask økning av smittede i Norge.

Jeg er hverken overrasket, sjokkert, forbannet,  eller noe annet over rask økning av smittede.  Det var forventet fra min side, hvorfor var det ikke det fra myndighetenes side? 

For bare et par dager siden leste jeg at prognosen for når vi skulle gå inn i en ny fase (den vi befinner oss i nå) var ventet om 3-4 uker, og at epidemien kommer til å begynne om 3-4 mnd.

Vel, de prognosene var feil, så i hvilken retning går de nå?

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Irriterer meg at jeg må krangle med sjefer om hjemmekontor nå. Jeg kan helt fint gjøre jobben min hjemmefra, men rutinen med at alle må komme på kontoret alltid er så jævla inngrodd. 

Anonymkode: 80d6c...01f

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
13 minutter siden, likestilling skrev:

https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-smitten-er-allerede-los-i-oslo-1.14937615

Og her kommer noe vesentlig:

Ullevål bekrefter nå at de har minst én av tre pasienter i kritisk tilstand. Om man har hørt på hva myndighetene sier ellers er dette forbeholdt de som trenger respirator eller lignende. De som får oksygen i slange er ikke "kritisk", så her er det snakk om mekanisk pustehjelp.

ARDS er mest sannsynlig her, men septisk sjokk er en mulighet.

Hvor mange ligger på sykehus totalt nå? Jeg mister litt kontrollen...

Jeg leste 7 tidligere i dag et sted, men helt ærlig tror jeg det er flere fordi jeg så det tallet i går også og da var det bare 1 på Ullevål som jeg forstod det og ingen kritiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Nematocera skrev:

Jeg leste 7 tidligere i dag et sted, men helt ærlig tror jeg det er flere fordi jeg så det tallet i går også og da var det bare 1 på Ullevål som jeg forstod det og ingen kritiske.

Jeg føler ikke at de er VELDIG åpne og transparente her...

Man må jammen følge med om man skal få med seg alt, og for å få med seg at noen er i kritisk tilstand må man lese en artikkel om noe helt annet, og så lese det ut av en bisetning.

Jeg vil gjerne ha skikkelig informasjon, slik som seriøse land driveer med. Italia og Sør-Korea er jo andre katastrofeområder det er naturlig å sammenligne seg med, i alle fall snart.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxrOB/fhi-scenario-22-millioner-kan-bli-smittet

Her har FHI laget enda et "scenario" til oss

Her skal 2.200.000 nordmenn bli smittet i løpet av det neste året, og av disse skal 733.000 bli syke.

To av tre skal ifølge FHI slippe fra det uten symptomer, jeg vet ikke hvor de har det fra...

733.000 syke på et år, la oss si en topp på 200.000 syke...

100.000 av disse må legges inn på sykehus samtidig, og 20.000 trenger respirator og lignende. Høres ikke bra ut om dette er planen deres...

I løpet av året vil 22.000 dø om vi regner med 3% dødsrate, men det spørs om de klarer det uten respiratorer og slikt. Italia klarer jo ikke 10.000 syke på en gang, og de har flere sykesenger og mer utstyr enn oss...

Hvordan skal dette gå opp?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, likestilling skrev:

1) Nei, men jeg tror de kan begrenses, som andre land har klart. Jeg tror ikke at å fly fulle fly fra katastrofeområder uten karantene er særlig smart om man vil forsøke å ha kontroll.
Da man visste at Italia var et katastrofeområde, hadde fulle fly fått fly fritt mellom landene i lang tid mens smitten pågikk. Du tror ikke at folk ble smittet før apokalypsen nådde Italia? Det er naivt. Det er selvsagt smitte i alle land. Hadde man visst i november at smitten var løs, hadde man kanskje hatt en sjanse. I januar var det for sent.

2) Det var ikke kinesere, det var nordmenn som absolutt skulle feriere i smitteområdene, og FHI (eller andre) burde selvfølgelig stoppet det. I det aller minste en karantene når man kommer hjem som ikke er ferie der man kan dra på treningssenter.
Hva mener du, kom ikke smitten fra Kina? Hadde det oppstått smitte helt på egen hånd i Italia? Selvfølgelig er det de første kineserne som reiste utenlands som hadde verdens skjebne i sin hånd, ikke nordmenn på vinterferie i Europa. Nå har man (i alle fall i min kommune) begynt å teste alle som er forkjøla etter å ha vært i et hvilket som helst utland, og det blir påvist smitte fra land som selv ikke har noe særlig antall påviste smittede. Igjen: Det har alltid vært for sent.

3) Nå ble vi skånet ganske lenge her, og det kunne var tlenger. Noen land har vært veldig restriktive, og ikke minst har de hatt en plan for hva som skal skje når syke eller folk fra smitteområder kommer. Her har vi mye å lære av u-land i Afrika, som Nigeria.
Vi vet jo ikke om vi ble skånet lenge her, det eneste vi vet er hvem som har blitt påvist smittet etter å ha vært i utsatte områder. Testingen ble først startet da "utsatte områder" var noe man kunne definere. Mange av de smittede er så lite syke at de aldri ville ha tenkt tanken på at de var smittet en gang (kjenner selv et reisefølge med smittede fra et annet europeisk land enn de kjente utsatte områdene, og der er et par mildt forkjøla mens de andre ikke har et eneste symptom). Ja, Nigeria er virkelig et deilig land, jeg har ikke så mye mer å si om akkurat det.

4) Dette ble tøys. Selvfølgelig hadde det hjulpet med tiltak, ellers hadde ikke Norge vært på 4. plass i verden nå når man ser på smittede per innbygger. Vi har gjort en unikt dårlig jobb, og det må Erna stå for.
Den rangeringen er totalt ubetydelig da den kun sier noe om hvor mange som er påvist smittet, ikke hvor mange som faktisk er smittet. Det sier seg også selv at land med få innbyggere har anledning til å teste flere per innbygger enn land med enormt mange innbyggere.

5) Derfor begrenser man reise og har karantene for de som har vært i smitteområder.
Hadde man bare visst det tidlig nok, så (og visst tidlig nok hvilke land som var smitteområder).

6) Jeg er uenig, det er ikke "each to his own", vi sitter i dette sammen. Mye avhenger av oss, men mye avhenger av folk rundt også. Jo flere av dem som løper rundt og smitter hverandre, jo mer smitte må vi forholde oss til. Vi er i et samfunn, og alle må gjøre sitt for å unngå katastrofe.
Enig, hadde det bare ikke vært for sent. Jeg anser det derfor nå som mitt eget ansvar alene å ikke bli smittet.

Erna?
Ja, kjære?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, likestilling skrev:

Dette er nok den pasienten man ikke kjenner smittekilden til, og som ble testet på sykehuset først da symptomene var så alvorlige at det kunne ligne på korona.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, likestilling skrev:

Jeg føler ikke at de er VELDIG åpne og transparente her...

Man må jammen følge med om man skal få med seg alt, og for å få med seg at noen er i kritisk tilstand må man lese en artikkel om noe helt annet, og så lese det ut av en bisetning.

Jeg vil gjerne ha skikkelig informasjon, slik som seriøse land driveer med. Italia og Sør-Korea er jo andre katastrofeområder det er naturlig å sammenligne seg med, i alle fall snart.

Hva skal du bruke den detaljerte informasjonen du spør etter til?

Det er naturlig at det vil komme kritiske tilfeller i sykdomsforløpet ved enhver ny sykdom. Enten det er en bakteriell sykdom eller en virussykdom. Jeg lurer bare på hvorfor du mener det er viktigst for deg at du nærmest får den enkelte pasients journal?

Anonymkode: 4ed09...7ac

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine har kraftig allergi mot bjørkepollen. Er dette noe som er skummelt i forhold til Covid-19? Burde jeg isolere dem hjemme før de får plager fra pollen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som vet om vanlige norske vaskemidler eksempelvis Zalo, Ajax, salmiakk osv har noen effekt ved innomhus vasking av overflater osv i hjemmet?

Anonymkode: b6f6c...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om vanlige norske vaskemidler eksempelvis Zalo, Ajax, salmiakk osv har noen effekt ved innomhus vasking av overflater osv i hjemmet?

Anonymkode: b6f6c...338

Klorin!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ludo12 skrev:

Barna mine har kraftig allergi mot bjørkepollen. Er dette noe som er skummelt i forhold til Covid-19? Burde jeg isolere dem hjemme før de får plager fra pollen? 

Hva? De to har vel ikke mye med hverandre å gjøre? Hvis de har kraftig allergi bør du selvfølgelig skjerme dem best mulig, men denne sykdommen har ikke noe med allergi å gjøre. Fra de får symptomer til de eventuelt blir "syke" (som skjer sjelden hos barn) vil du uansett ha tid til å skjerme dem fra pollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lillemy02 skrev:

Klorin!

Klorin ja, men bland ut :) Jeg husker ikke i farten hvor sterkt det må være, men det er ikke mye..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Da man visste at Italia var et katastrofeområde, hadde fulle fly fått fly fritt mellom landene i lang tid mens smitten pågikk. Du tror ikke at folk ble smittet før apokalypsen nådde Italia? Det er naivt. Det er selvsagt smitte i alle land. Hadde man visst i november at smitten var løs, hadde man kanskje hatt en sjanse. I januar var det for sent.

De aller fleste kommer de siste dagene. Å handle for sent er bedre enn å ikke handle i det hele tatt.

F.eks. vi importerte minst 80 smittete fra Italia. Om vi hadde stengt ned trafikken til Italia, og retroaktivt plassert de som kom fra Italia i karantene så hadde vi importert langt færre tilfeller og oppdaget flere skjulte tilfeller.

Nå har det blitt masse tilfeller i resten av Europa, spesielt i Frankrike og Spania. Men igjen gjør vi samme feil, hundrevis av fly kommer inn hver dag, man setter ikke folk i karantene og de får ikke lov til å bli testes. Da er det ikke rart at det ikke går bra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøver å ta mine forholdsregler og unngå å gå ut mer enn jeg må, dropper forelesninger osv. Nå fant jeg ut at en i kollektivet kom hjem fra 16 dagers ferie fra et område med mange smittede! Jeg bor i Bergen så vedkommende har først flydd til Oslo og deretter til utlandet. Det er derfor både 4x på flyplass OG 16 dager med å møte masse turister og lokale der spredningen er høy. Det er også meget høy sannsynlighet at det ikke er dråpesmitte så jeg kan risikere å bli smittet selv etter at vedkommende har forlatt kjøkken/bad etc.

Fy faen at folk kan reise som vanlig i disse tider! Og vi andre skal være prisgitt flaks/et mirakel for å ikke bli smittet. At folk skal "frarådes" å reise fungerer IKKE. De må NEKTES med makt!

Anonymkode: 1fd03...dd3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, likestilling skrev:

Klorin ja, men bland ut :) Jeg husker ikke i farten hvor sterkt det må være, men det er ikke mye..

Vi brukte en 5%-løsning da vi desinfiserte grunnet muggsopp.  Jeg tror det er tilstrekkelig for virus også. 🙂

Anonymkode: d2a9c...c75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, likestilling skrev:

Hva? De to har vel ikke mye med hverandre å gjøre? Hvis de har kraftig allergi bør du selvfølgelig skjerme dem best mulig, men denne sykdommen har ikke noe med allergi å gjøre. Fra de får symptomer til de eventuelt blir "syke" (som skjer sjelden hos barn) vil du uansett ha tid til å skjerme dem fra pollen...

Det er vel mer snakk om at ved allergi er allerede luftveiene belastet og et slikt virus kan gi ytterligere belastning. Så selvom de er urelatert påvirker de begge luftveiene og kan potensielt sett skape mer trøbbel. Men jeg vet ikke. Har selv allergi og lurer på dette 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...