Chizue Skrevet 10. mars 2020 #2721 Del Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, likestilling skrev: Dette gjelder for alle her, men mest til deg: Det er mange ting som tar knekken på viruset. Antibac er egentlig bare teknisk sprit med en litt annen konsistens. All sprit over 60% fungerer, men jeg ville gått litt høyere for å være på den sikre siden. Rødsprit er mer eller mindre det samme; sprit tilsatt brekningsmiddel. Man kan sikkert blande med gelatin eller noe om man må ha tykkere konsistens. Det er mange andre ting som fungerer om det er krise, men antibac er bare etanol. Det finnes som sagt mange andre nødløsninger, men de får man ta etter hvert siden de fleste har ulemper (som klor, hydrogeneroksid etc.) Vi har fått ordnet det, takk Gud for kontakter over alt i verden. Hun vet såpe er best, men grunnen en kjip helsesituasjon så må hun desinfisere alt av overflater og dermed er en flaske antibac -til overflater veldig greit for hennes del. Jeg tipset henne om 60% til og med worst case: Hjemmebrent, men alt som kan brukes er rensket XD Vi har ordnet det, har en kompis som sender ett par liters flaske med både antibac til hånd og til overflater 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella93 Skrevet 10. mars 2020 #2722 Del Skrevet 10. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får jeg dele informasjon som i disse 'Antibac-panikk' tider er veldig viktig at folk faktisk er klar over? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OpAW4V/vanlig-haandsaape-fungerer-faktisk-mye-bedre-mot-koronavirus-enn-antibac-lund-wilson-og-bjoernestad Anonymkode: 4ed09...7ac Håndvask dreper 99,9 mens antibac dreper 96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 10. mars 2020 #2723 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) 10 timer siden, Chizue skrev: Vi har fått ordnet det, takk Gud for kontakter over alt i verden. Hun vet såpe er best, men grunnen en kjip helsesituasjon så må hun desinfisere alt av overflater og dermed er en flaske antibac -til overflater veldig greit for hennes del. Jeg tipset henne om 60% til og med worst case: Hjemmebrent, men alt som kan brukes er rensket XD Vi har ordnet det, har en kompis som sender ett par liters flaske med både antibac til hånd og til overflater Vil bare nevne at teknisk sprit (fra apoteket) kan blandes med aloe vera gel for en hjemmelaget antibac kriseløsning. Blandeforhold 2/3 alkohol og 1/3 gel. Og med et par dråper tea tree olje oppi (som er naturlig antibakteriell) får du enda bedre effekt. Kan hende flere får bruk for den oppskriften framover. Endret 11. mars 2020 av etnavn Endret fra 60% sprit til teknisk sprit fra apoteket for et høyere prosentnivå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 10. mars 2020 #2724 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, Carola96 skrev: Fint at den norske dugnadsånden i slike tilfeller kan utnyttes til å forhindre ytterligere smittespredning. Husk at basale smittevernrutiner slik som hyppig håndhygiene er det mest effektive tiltaket mot smitte. Ja, nettopp. Dugnad = alle må ta smittevern på alvor! Vi må tenke mer helhetlig fellesskap. Endret 10. mars 2020 av Unika 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 10. mars 2020 #2725 Del Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, Unika skrev: Ja, nettopp. Dugnad = alle må ta smittevern på alvor! Vi må tenke mer helhetlig fellesskap. Det er også viktig med tanke på å beskytte allerede utsatte grupper i samfunnet, slik som mennesker med underliggende svikt i respirasjonsorganene slik som KOLS eller astma, og mennesker med nedsatt immunforsvar og som kan oppleve et mer alvorlig sykdomsforløp enn ellers friske og oppegående mennesker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 10. mars 2020 #2726 Del Skrevet 10. mars 2020 Har hatt "møte" med klassegruppa til barna mine på Facebook i kveld, og i morgen ringer vi skolen/kommunen og ber om svar på hvorfor de ikke stenger skolene. I vår by i kommunen er pr dags dato ingen smittet. Barna mine snakket med lærerene sine i dag og lurte på hvorfor man må vente til noen blir syke før de stenger. Lærerene sa bare at de følger instrukser, og de fikk bare håpe at ingen blir syke.. Dette er ikke holdbart, og vi skal ringe kommunen/skolen ihjel til de forstår oss! La det i det minste være opp til hver forelder om de vil ta ut barna sine!! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 10. mars 2020 #2727 Del Skrevet 10. mars 2020 18 minutter siden, Carola96 skrev: Vi burde se til USA som en foregangsfigur når det kommer til testing for Coronavirus da det i media meldes at det er gått til innkjøp av 4 millioner tester, samt at det nå skal bli gratis for alle å teste seg, noe som også inkluderer de som står uten helseforsikring. Dette er forøvrig et veldig godt allmennpreventivt tiltak. Men på den annen side har Norge en mye mindre befolkning enn USA, og muligens dårligere avtaler angående innkjøp av store mengder medisinskteknisk materiell. USA har vært helt ræva på testing. Sør-Korea har testet 100 ganger flere... USA har generelt gjort en dårlig jobb. Det er bra at de skjerper seg, men vi burde lært av andre lenge før. Det er rett og slett helt utrolig hvor elendig jobb Norge har gjort. Vi er like bak Iran på smittede/innbyggertall nå. Hvem skal ta konsekvensene av alle horrible feilvurderinger og katastrofal håndtering her? Erna sitter på toppen, men det er ikke mange andre som har imponert heller... Det er utrolig frustrerende å vite at brødhodene som har sørget for å kjøre skipet på grunn til tross for alle advarsler ikke vil oppleve noen konsekvenser for uansvarligeheten sin... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2728 Del Skrevet 10. mars 2020 Siden Ørjan Olsvik har vært diskutert her så er kanskje dette interessant,det handler om vinterøvelsen Cold Response: "– De får øvd seg i det å isolere som om dette var et biologisk angrep eller noe lignende. De får sett om de har gode nok testsystemer og isolasjonsprosedyrer og om de er i stand til å hanskes med det, sier Olsvik." https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/_-vinterovelsen-cold-response-blir-ikke-avlyst_-sier-bakke-jensen-1.14929799?fbclid=IwAR2GXRxc7qer2zQkmjcYiCiDEEFuCJpVO2TjqpIPqLqlF9DxCLBnGeITJRM Ordfører Toralf Heimdal har kommet med en kommentar: "Olsviks bagatellisering og kritikk av FHI gir næring til fornekterne som vi til stadighet møter på flere samfunnsområder. Dette er en skummel øvelse ved starten av et epidemiutbrudd. Senest i går ble jeg latterliggjort da jeg avsto fra håndhilsning, noe som er betegnende for situasjonen. Vi hører en rekke eksempler på folk som bryter karantener og ikke følger reiseråd, noe som åpenbart kan få konsekvenser for smittespredningen i landet. Jeg har problemer med å finne ord for hvor uansvarlig slike utsagn kan være, der behovet for strengere nasjonale retningslinjer åpenbart er tilstede. Ekstra bekymringsfullt finner jeg det at samme Olsvik er seniorrådgiver i Forsvarets Sanitet. Dette er altså mannen som Forsvarets ledelse skal lytte til når de skal handtere risiko og tiltak knyttet til viruset. Og jeg må derfor spørre sjef Forsvarets Sanitet, Jon Reichelt, om han stiller seg bak sin seniorrådgivers kritikk av FHI? Det er i samme åndedrag fristende å spørre forsvarsminister Frank Bakke-Jensen om også han stiller seg bak sin seniorrådgivers kritikk av sentrale myndigheter? Og likeså om Forsvaret benytter seg av rådene fra sin medisinske ekspert innenfor smittevern? Nå tror jeg riktignok at det er i ferd med å gå opp for Olsvik at han i forrige uke gjorde store feilvurderinger i sin kritikk og prognoser, stikk i strid med andre fagmiljøer. Han er nok innforstått med at han med uttalelsene, ironisk nok, kan ha bidratt til sin egen avskiltning som troverdig ekspert på smittevern både i Forsvaret og i samfunnet for øvrig." https://nye-troms.no/ytringer/du-syke-satan/19.15399 Anonymkode: a6c26...093 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2729 Del Skrevet 10. mars 2020 15 minutter siden, Fysisk smart skrev: Og hvorfor er det ingen medier som skriver om denne sinnsyke økningen i antall smittede? VG gjør det. De er forøvrig ekstremt gode på å oppdatere statistikken siden de innhenter egen informasjon fra de ulike kommunene etc. De «offisielle» tallene fra FHI er lavere akkurat nå, siden de bare oppdaterer/gir ut info om tallene én gang i døgnet, type ettermiddag(?) (Correct me if I’m wrong.) Anonymkode: 0e264...3b6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 10. mars 2020 #2730 Del Skrevet 10. mars 2020 10 minutter siden, etnavn skrev: Vil bare nevne at 60% sprit (eller sterkere) kan blandes med aloe vera gel for en hjemmelaget antibac kriseløsning. Blandeforhold 2/3 alkohol og 1/3 gel. Og med et par dråper tea tree olje oppi (som er naturlig antibakteriell) får du enda bedre effekt. Kan hende flere får bruk for den oppskriften framover. Da ender du opp med 60% * 2/3 = 40%, som er for lavt. Ikke gå under 60%, helst ikke under 70% for å være sikker... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 10. mars 2020 #2731 Del Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, likestilling skrev: USA har vært helt ræva på testing. Sør-Korea har testet 100 ganger flere... USA har generelt gjort en dårlig jobb. Det er bra at de skjerper seg, men vi burde lært av andre lenge før. Det er rett og slett helt utrolig hvor elendig jobb Norge har gjort. Vi er like bak Iran på smittede/innbyggertall nå. Hvem skal ta konsekvensene av alle horrible feilvurderinger og katastrofal håndtering her? Erna sitter på toppen, men det er ikke mange andre som har imponert heller... Det er utrolig frustrerende å vite at brødhodene som har sørget for å kjøre skipet på grunn til tross for alle advarsler ikke vil oppleve noen konsekvenser for uansvarligeheten sin... Grunnen til at Sør-Korea har testet 100 ganger flere enn USA er vel den at det per dags dato er 7513 bekreftede tilfeller av coronavirus i Sør-Korea, mens det i USA kun er 472. Men mye tyder nå på at USA tar sine forholdsregler i påvente av et mer massivt utbrudd. Brødhodene som er ansvarlige for å styre MS Norge rett mot isfjellet vil nok motta sin kritikk i form av utbredt mistillit i tiden fremover. Mark my words. Dessuten ble representanter for en rekke offentlige instanser ansvarlig for håndteringen av coronaviruset i Norge grillet ganske hardt av Fredrik Solvang under gårsdagens debatt på NRK. Dessuten tydet spørsmålene fra innringerne på at en generell mistillit i befolkningen, noe som også reflekteres i dette forumet, og som mest sannsynlig vil føre til at mange ansvarlige for håndteringen i tiden fremover vil tre av fra sine poster frivillig. Men de vil neppe bli møtt med andre sanksjoner enn en saftig sluttpakke fra staten. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 10. mars 2020 #2732 Del Skrevet 10. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: VG gjør det. De er forøvrig ekstremt gode på å oppdatere statistikken siden de innhenter egen informasjon fra de ulike kommunene etc. De «offisielle» tallene fra FHI er lavere akkurat nå, siden de bare oppdaterer/gir ut info om tallene én gang i døgnet, type ettermiddag(?) (Correct me if I’m wrong.) Anonymkode: 0e264...3b6 Folkehelseinstituttet offentliggjør tallene på antallet bekreftede smittetilfeller rapportert inn før klokken 16:00 hver dag, men media står fritt til rapportere inn øvrige smittetilfeller samme dag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 10. mars 2020 #2733 Del Skrevet 10. mars 2020 9 minutter siden, likestilling skrev: Da ender du opp med 60% * 2/3 = 40%, som er for lavt. Ikke gå under 60%, helst ikke under 70% for å være sikker... Da er det ikke rare mengden gele man kan ha oppi. Bedre å helle ren sprit på hendene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 10. mars 2020 #2734 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) 11 minutter siden, likestilling skrev: Da ender du opp med 60% * 2/3 = 40%, som er for lavt. Ikke gå under 60%, helst ikke under 70% for å være sikker... Anbefaler alle å gå til innkjøp av en liter desinfeksjonsprit beregnet til hånddesinfeksjon på apoteket før lagrene går tomme. Husk at det ifølge norsk lov ikke er lov å oppbevare mer enn 1 liter teknisk sprit per husstand. Dessuten vil hamstring føre til at de som sårt behøver hånddesinfeksjon muligens ikke vil få tak i dette. Så tenk altruistisk, og ikke egoistisk. Det er nok til alle såfremt alle holder seg innenfor "kvoten". Endret 10. mars 2020 av Carola96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 10. mars 2020 #2735 Del Skrevet 10. mars 2020 Poster denne i flere koronatråder for dette er viktig. Ikke spre falske kjedemailen på FB uten å faktasjekke. Det florerer nå. Som astmasyk er jeg veldig redd, og råd uten rot i virkeligheten er jeg også redd for. https://www.datahjelperne.no/kjedemelding-om-koronavirus/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2736 Del Skrevet 10. mars 2020 Det beste du kan gjøre i ditt liv er å ta null informasjon fra facebook sånn generelt, på alle temaer. Anonymkode: 96c05...a98 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysisk smart Skrevet 10. mars 2020 #2737 Del Skrevet 10. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: VG gjør det. De er forøvrig ekstremt gode på å oppdatere statistikken siden de innhenter egen informasjon fra de ulike kommunene etc. De «offisielle» tallene fra FHI er lavere akkurat nå, siden de bare oppdaterer/gir ut info om tallene én gang i døgnet, type ettermiddag(?) (Correct me if I’m wrong.) Anonymkode: 0e264...3b6 Vet det, og kudos til VG for god innsamling av data og flotte oversikter. Det vises bare i tekst i den lille boksen for nyeste tallene på forsiden, men ser de har klart å klistra grafen for antall nye smittet pr.dag over et bilde av en som tar smittetest nå, så da er det straks mer synlig Men, 400 i seg selv er egentlig ikke så skremmende, å gå fra 227 til 400 på 1 dag er skremmende! Det er nesten en dobling i antall tilfeller. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cranberries Skrevet 10. mars 2020 #2738 Del Skrevet 10. mars 2020 29 minutter siden, Fysisk smart skrev: Nå skremmer du meg litt, visste ikke at de stengte skolene i den mest rammede regionen så tidlig som bare 130 smittet. Ser ingen grunn til at vi ved min skole ikke bare kan ta å minimum stenge ned 5-7.trinn (1-7 skole) siden vi har Microsoft Teams og kan drive opplæringen over nett med de teknologiske hjelpemidlene vi og elevene har tilgjengelig. De fleste skoler har slike nettbaserte løsninger for kommunikasjon mellom lærere og elever, så det er bare å peise på! Etter å ha lest denne https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0nxod6/ny-corona-studie-barn-smittes-lettere-enn-foerst-antatt og ditt innlegg, så føles det plutselig veldig ugreit å dra på jobb lengre når man har en gravid kone hjemme å beskytte også. Ja, jeg er helt enig. Det er skremmende at myndighetene i landet vårt sitter på knokene og venter. De skyver skolebarn og lærere sammen i tette klasserom, elevene står i tette køer daglig, de lekeslåss, mange mangler antibakteriell, 25 elever skal vaske hendene i en vask, trange korridorer, kroppsøving med tett samhandling og elever flest har liten forståelse for hva vi står midt oppi og dermed gjør de lite annerledes enn vanlig. Og dette uten at myndighetene hever ett øyebryn?! Skolene bør stenges umiddelbart (og helst for en uke siden). Hvor er alle foreldre- og lærer(brøle)stemmene? Hvorfor ikke være føre var? Steng i fjorten dager for å se utviklingen, istedenfor å vente til 75% blir rammet? (mine tall) Hvem vet hvordan barn blir påvirket? Både Kina og Italia stengte skoler tidlig, (og alle andre land med høy andel smitte), så vi har INGEN land å sammenligne oss med! Selvgode nordmenn som ikke beskytter barna sine bedre enn dette kommer til å gli -veldig negativt- inn i historiebøkene og bli latterliggjort i verdenssammenheng. Det er galskap. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 10. mars 2020 #2739 Del Skrevet 10. mars 2020 4 minutter siden, cranberries skrev: Ja, jeg er helt enig. Det er skremmende at myndighetene i landet vårt sitter på knokene og venter. De skyver skolebarn og lærere sammen i tette klasserom, elevene står i tette køer daglig, de lekeslåss, mange mangler antibakteriell, 25 elever skal vaske hendene i en vask, trange korridorer, kroppsøving med tett samhandling og elever flest har liten forståelse for hva vi står midt oppi og dermed gjør de lite annerledes enn vanlig. Og dette uten at myndighetene hever ett øyebryn?! Skolene bør stenges umiddelbart (og helst for en uke siden). Hvor er alle foreldre- og lærer(brøle)stemmene? Hvorfor ikke være føre var? Steng i fjorten dager for å se utviklingen, istedenfor å vente til 75% blir rammet? (mine tall) Hvem vet hvordan barn blir påvirket? Både Kina og Italia stengte skoler tidlig, (og alle andre land med høy andel smitte), så vi har INGEN land å sammenligne oss med! Selvgode nordmenn som ikke beskytter barna sine bedre enn dette kommer til å gli -veldig negativt- inn i historiebøkene og bli latterliggjort i verdenssammenheng. Det er galskap. Skriver under på denne. Veldig godt sagt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 10. mars 2020 #2740 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) Om dere synes jeg er teit nå, så gir jeg blaffen. Her er mitt første innlegg i tråden, en liten oppdatering og dagen i dag. Det har gått fort fra å være helt bekymringsløs til hvor jeg er nå... Viktig refleksjon for meg selv i det minste. RoNo Skrevet Januar 22 Det er 440(smittet) /1,386 milliarder (2017) (Kinesere) så det virker jo ikke spesielt smittsomt. Bra det blir overvåket, men ingen grunn til å ligge våken her i bygdenorge. 29.februar 2020. Det er blitt smitte i 61 land, og samtlige kontinent utenom Antarktis. Antall bekreftet smittet er: 85718 og bekreftet dødsfall er 2933 stk. Antall smittede på det tidspunktet jeg skrev oppriktig kommentarer er ca. 1/3 av nye smittede på en dag. Det er sjokkerende. Jeg legger meg flat... Jeg tok skikkelig feil. Dessverre var jeg langt fra alene om det. Det er trolig 6 bekreftet smitte tilfeller i Norge per i dag (greit å skrive så vi får følge utviklingen). I tillegg har børsene verden over hatt en blodrød uke som toppet seg fredag. Forøvrig begynner stadig flere inkludert meg selv å bli oppgitt over passiviteten både fra myndighetene og helseforetakene. Apotek er tomme for ansiktsmasker, det samme begynner å skje i bygghandlere som Jula. Nødnummer ringes ned av mennesker som har panikk. (Se her jeg var litt dramatisk, men ikke usant). 11. Mars. Velger å ta opp et tidligere innlegg jeg har skrevet og redigert. Vi er nå trolig oppe i 400 bekreftet tilfeller og vi har havnet i "ny kategori". Husker ikke hvem jeg diskuterte med tidligere, men men. Sikker på dere husker gangen dere hadde rett, men ønsket dere tok feil. Italia går til H..dnjfkjf. Dette begynner å påvirke vår hverdag fordi det er viktig at vi ikke blir smittet. Det er forresten tilfeller i vår kommune, så det begynner å bli litt nært. Glad jeg fulgte oppfordringen av kriseberedskap i heimen + mer. Fy flate, håper vi har nok dugnadsånd og empati til å stå dette av uten at det blir skikkelig ille. Flere land har problemer med at folk hamstrer toalettruller... Blir spennende å se hvordan vi oppfører oss om ting blir ille. Det blir forøvrig rapportert om tyveri av ansiktsmasker og antibac. Både fra butikk, treningssenter, legekontor og dessverre også sykehus. Regner med det blir like mange tilfeller som når jeg startet å kommentere i tråden i løpet av morgendagen (sener om vi er heldige, eller tester lite ?). Helt sprøtt hvor fort det har skjedd. Verdensdata: 118906 totalt, 4270 (6% av avsluttet saker), friske 4270 og av syke ligger 6047 (12% av aktive) seriøs/kritisk. Så slik er det i dag. Endret 11. mars 2020 av RoNo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg