Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
33 minutter siden, Expandable86 skrev:

Jeg er så lei av corona-gnålet. Får nyhetsoppdatering på mobilen hver dag.. 260 smittet av Corona.. Dagen etter, 277 smittet av Corona. En ekspert sier at dødeligheten i vestlige land vil ligge an til rundt en prosent. Altså rundt det samme som vanlig sesonginfluensa. De fleste får et mildt sykdomsforløp. Som alltid er risikogruppene for dødelighet de gamle og syke. Rundt 60.000 har vanlig influensa i Norge, men hele verden stopper ikke opp hvert år, som den gjør i år pga Corona. Hvorfor gjør vi ikke de samme tiltakene hvert år?

Regner med du ikke leser disse nyhetene siden du har så liten kunnskap om viruset. Da lurer jeg også litt på hvorfor du i det heletatt gidder å ta bryet om å kommentere her inne. Ang influensa er dette forklart så ufattelig mange ganger at det skal godt gjøres å ikke få med seg det.

Coronaviruset smitter mye fortere, er mer dødelig og kan gi permanente skader i lungene. Det finnes ingen vaksiner mot viruset. Lar vi coronaviruset herje uten noen tiltak vil mange mennesker dø, langt flere enn de som dør av influensa. 

Enten du vil eller ikke kommer utbruddet av coronaviruset til å påvirke hverdagen din på flere måter. Noen er desverre mer uheldig enn andre. At du er lei av nyheter ang viruset er ditt problem og du kan slå av varselet hvis det plager deg. De fleste ønsker å følge med på dette. Det er alvorlig og påvirker helsen, økonomien, arbeidsplasser etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Aavitsland sier at det er jo litt unødvendig å la være å gå på konsert og lignende (samlinger på under 500) i tilfelle det ikke er smitte. Så at man bare skal fortsette med sosiale samlinger. 

Men jeg ville vel si at det er litt unødvendig å ta den risikoen. Husker ikke hvem det var som også anbefalte å ikke arrangere bursdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg blir innmari provosert av å høre på denne debatten: folket ber om tydelighet og de svarer så diffust som det er mulig "det er jo kanskje..." "Det kan hende det er mulig...". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor de en gang diskuterer å avlyse konserter og store ski-arrangementer.  Det er jo bare å gjøre, ingen lider av det. Folk klarer ikke å stå en meter fra hverandre til enhver tid uansett!  Avlys alt, ferdig.  Avlys store familiegreier som bryllup og konfirmasjoner. Alle overlever å feire litt senere, hjertesyke tante  Gunda på 70 gjør kanskje ikke det.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, missmcbeal skrev:

Uhm ok, så Helse Bergen påstår at de som har vært i kontakt med den smittede på Haukeland ikke kan ha rukket å smitte andre, fordi det tar tid fra man er smittet selv til man kan smitte andre, altså med andre ord ikke smitter uten symptomer. Så de slår ikke full karantene-alarm. Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvor Helse Bergen har fått denne infoen fra, og om dette har blitt bekreftet av noen. Så vidt jeg husker hadde ikke noen leger/FHI nå endelig innrømmet at viruset kan smitte uten symptomer? Ekstremt skummelt at dette er holdningen og rutinene til Haukeland: 

"Dette viruset kan ikke smitte videre med én gang. Det må inn i kroppen og så utsondres gjennom en luftveisinfeksjon i form av hosting, harking, nysing eller liknende. Vi vet ikke akkurat hvor lang tid det tar før en person er smittebærer, men vi vet at det ikke skjer med én gang, sier Ebbing."

Kilde: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/y3MxOg/Koronapasient-ble-ikke-isolert

Dette går jo så bra så 🤦‍♀️

Siterte feil, vet ikke hvordan jeg fjerner det 😆

Endret av Elida88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg debatten på NRK og jeg får snart krampe. Hvor bakpå går det an å bli? 

Tenk å bruke tid på disse tullespørsmålene. Er det en barnehage de snakker til? 

Jeg får helt fnatt 😱

Endret av Rullerusk
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Amananas said:

Debatten på nrk om ti min! 

Helt tragisk vinkling! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Apocalypte skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor de en gang diskuterer å avlyse konserter og store ski-arrangementer.  Det er jo bare å gjøre, ingen lider av det. Folk klarer ikke å stå en meter fra hverandre til enhver tid uansett!  Avlys alt, ferdig.  Avlys store familiegreier som bryllup og konfirmasjoner. Alle overlever å feire litt senere, hjertesyke tante  Gunda på 70 gjør kanskje ikke det.

De vil ikke gå på økonomisk tap, og penger er viktigere enn alt annet.

Anonymkode: 650e5...e69

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg blir innmari provosert av å høre på denne debatten: folket ber om tydelighet og de svarer så diffust som det er mulig "det er jo kanskje..." "Det kan hende det er mulig...". 

Ja jeg får helt fnatt av de. Fortsatt bare bomullsdottprat som «kanskje det er lurt å vurdere dersom hvisom». 
Italia er stengt! Og de snakker fortsatt bare kanskje dersom hvisom.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Expandable86 skrev:

Jeg er så lei av corona-gnålet. Får nyhetsoppdatering på mobilen hver dag.. 260 smittet av Corona.. Dagen etter, 277 smittet av Corona. En ekspert sier at dødeligheten i vestlige land vil ligge an til rundt en prosent. Altså rundt det samme som vanlig sesonginfluensa. De fleste får et mildt sykdomsforløp. Som alltid er risikogruppene for dødelighet de gamle og syke. Rundt 60.000 har vanlig influensa i Norge, men hele verden stopper ikke opp hvert år, som den gjør i år pga Corona. Hvorfor gjør vi ikke de samme tiltakene hvert år?

Dødeligheten er høyere for de som er i risikogruppen. Det inkluderer jo noen nære for de fleste av oss; min stefar er ganske gammel, min svigerfar har tidligere hatt lungekreft, min niese er spedbarn. Og så videre. 

For meg som er i slutten av tyveårene og i god fysisk form uten tidligere sykdom av noen sort er det ikke farlig, og jeg er ikke redd for meg selv. Men jeg vil nødig videreføre til noen rundt meg, og det er en reell risiko. Mine gamle foreldre er også vaksinert mot tradisjonell influensa, men ikke denne.

Anonymkode: f07e0...362

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Chizue skrev:

Pratet med ei som bor i Danmark, hun har seriøst kjørt rundt omkring i hele Danmark for å få tak i Antibac hånd og overflatevask, alle apoteker og andre utsalgsplasser er utsolgt og har vært det i ett par uker. De vet ikke en gang når de får inn mer, fordi leverandøren vurderer å bare gi til sykehusene.
Min venninne er lungesyk, hun har 1 fungerende lunge og er avhengig av å bruke antibac på hender og å desinfisere overflater på alt hun tar i fordi en forskjølelse gjør at hun ender opp i respirator. Hun ber til alle hun kjenner verden rundt om å sjekke apotekene for antibac og hun er villig til å betale for det og shippe det til Danmark :( 
Hun forteller at folk har begynt å plyndre enkelte butikker, folk som blir slått ned på gata for antibac og enkelte butikker er tomme for hermetikk,rengjøringsartikler og toalettpapir.

Dette gjelder for alle her, men mest til deg:

Det er mange ting som tar knekken på viruset. Antibac er egentlig bare teknisk sprit med en litt annen konsistens. All sprit over 60% fungerer, men jeg ville gått litt høyere for å være på den sikre siden.

Rødsprit er mer eller mindre det samme; sprit tilsatt brekningsmiddel. Man kan sikkert blande med gelatin eller noe om man må ha tykkere konsistens. Det er mange andre ting som fungerer om det er krise, men antibac er bare etanol.

Det finnes som sagt mange andre nødløsninger, men de får man ta etter hvert siden de fleste har ulemper (som klor, hydrogeneroksid etc.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rullerusk skrev:

Denne kan man se om Igjen i dag. For de som ikke har fulgt tråden fra starten.

Jøss, 27. januar... tiden flyr... og myndighetene har ikke gjort noe som helst fornuftig :( 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten på NRK er det verste jeg har sett til nå. De står å lyver så det renner av dem. Og prater til oss som om vi var idioter. Jeg er ti ganger mer bekymret nå, det er bare å gå i eksil. Ikke stol på et ord av det de sier.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, etnavn said:

Debatten på NRK er det verste jeg har sett til nå. De står å lyver så det renner av dem. Og prater til oss som om vi var idioter. Jeg er ti ganger mer bekymret nå, det er bare å gå i eksil. Ikke stol på et ord av det de sier.

Jeg tenkte akkurat det samme. Jeg kommer til å holde meg mest mulig til dette er over. I følge VGs bedre oppdaterte oversikt har vi nå 356 smittede i Norge. Det gir oss den lite ærefulle 2. plassen for flest smittede i Europa justert for folketall, og 4. plass i verden.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Anonymkode: 8f304...5c2

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ble lille Norge plutselig så hardt rammet?

Anonymkode: 57cb3...e08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde trykket reload før jeg postet, nå er det 374. Jadda, her har vi full kontroll.

Anonymkode: 8f304...5c2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

168 nye dødsfall i Italia, opp til 631 totalt.

877 er under intensivbehandling. 5038 aktive på sykehus. 8514 aktive tilfeller.

Totalt er 5915 innlagt på sykehus, av 8514! Det er nesten 70%!

BARE LITT MILD FORKJØLELSE!

Edit:

ca. 60.000 testet nå.

Endret av likestilling
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...