Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
2 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Ble endelig oppringt av legevakten ved midnatt om at jeg testet negativt. Det visste seg at kommuneoverlegen hadde bestemt seg for å teste flere som hadde vært i London, men det visste ikke jeg. 

En stor lettelse, uten tvil. 

I dag må jeg til fastlegen for å få resept på inhalator da det kommer pipelyder på utpust. 

Det går oppover! 

Godt å høre at du fikk negativ test.

Jeg ønsker deg god bedring!  Det er kjedelig å være syk, men det er heldigvis bedre når man vet hva det (ikke) er.  

God bedring :blomst:

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonGangerTo
5 minutter siden, Sprettballen said:

Godt å høre at du fikk negativ test.

Jeg ønsker deg god bedring!  Det er kjedelig å være syk, men det er heldigvis bedre når man vet hva det (ikke) er.  

God bedring :blomst:

Herlighet, så kjekt! Tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helseminister Bent Høie (H) sier at norske helsemyndigheter forbereder seg på at hovedepidemien kan vare i ett år. De planlegger å kunne gi helsehjelp til alle som kan trenge det, men at man ikke kan unngå dødsfall. Han viser til at helsemyndighetene planlegger for et 'worst case' scenario der 22 000 kan bli innlagt på sykehus, og at 5500 har behov for intensivbehandling. (VG)

Det er skremmende tall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, NordicViking skrev:

Helseminister Bent Høie (H) sier at norske helsemyndigheter forbereder seg på at hovedepidemien kan vare i ett år. De planlegger å kunne gi helsehjelp til alle som kan trenge det, men at man ikke kan unngå dødsfall. Han viser til at helsemyndighetene planlegger for et 'worst case' scenario der 22 000 kan bli innlagt på sykehus, og at 5500 har behov for intensivbehandling. (VG)

Det er skremmende tall. 

Tallene vil være veldig mye mer skremmende dersom man ikke legger dem til grunn som et scenario man skal dimensjonere for.

Det som bør være fokus for aksjon nå er faktisk at det ikke er noen enhetlig beslutningslinjer og kommandolinjer. Eller, sagt på godt norsk; Det ser ut til å mangle en kriseledelse som er gjennomdrillet og kjent med strukturen i en krisesituasjon.

Det er ikke mulig å komme i mål ved å distribuere de store beslutningene nedover til hver enkelt kommune.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Milio said:

Inni all elendigheten må vi også huske det som er positivt. 

Ja, vi har hatt 114 638 smittetilfeller av Coronavirus. Av de er 64 227 FRISKE igjen.  Det er altså ikke 114 000 syke per dags dato. Det tallet er mye lavere.

Dessverre er det ene og alene på grunn av Kinas tiltak, og vi gjør ikke som dem. I resten av verden er økningen eksplosiv.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#case-dayly-outchina

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 100 fastleger og allmennleger ber Trondheim kommune revurdere å gjennomføre hoppkonkurransene i Raw Air i Granåsen onsdag og torsdag. Trondheim kommune svarer at de ikke vil endre rådene om at Raw Air kan gjennomføres. Det er ventet i underkant av 10.000 tilskuere til rennene i Granåsen. (Kilde)

Noen som kjenner til hvor mange som er smittet i Trondheimsområdet?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Dessverre er det ene og alene på grunn av Kinas tiltak, og vi gjør ikke som dem. I resten av verden er økningen eksplosiv.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#case-dayly-outchina

Vedkommende du siterte sa ingenting om økning eller nedgang i smittetilfeller, bare at av alle påviste smittede er over 60.000 faktisk erklært friske igjen, som er en bra ting. Kina har meg bekjent ikke gjort noen tiltak som gjør at folk blir fortere friske enn andre steder.

Endret av janeikanskje
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NordicViking skrev:

Over 100 fastleger og allmennleger ber Trondheim kommune revurdere å gjennomføre hoppkonkurransene i Raw Air i Granåsen onsdag og torsdag. Trondheim kommune svarer at de ikke vil endre rådene om at Raw Air kan gjennomføres. Det er ventet i underkant av 10.000 tilskuere til rennene i Granåsen. (Kilde)

Noen som kjenner til hvor mange som er smittet i Trondheimsområdet?

25 personer er bekreftet smittet av viruset i Trøndelag

Koronaviruset er et smittsomt lungevirus som ble påvist i Norge 26. februar. 25 personer er bekreftet smittet av viruset i Trøndelag, per 10. mars:

Frosta: 13 personer
Trondheim: 9 personer
Malvik: 2 personer
Steinkjer: 1 personer

https://www.nrk.no/trondelag/koronavirus-i-trondelag-1.14931464

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, janeikanskje said:

Vedkommende du siterte sa ingenting om økning eller nedgang i smittetilfeller, bare at av alle påviste smittede er over 60.000 faktisk erklært friske igjen, som er en bra ting. Kina har meg bekjent ikke gjort noen tiltak som gjør at folk blir fortere friske enn andre steder.

Nei, men de har stoppet spredningen slik at mange har blitt friske uten at flere har blitt syke. Det er det som gjør at forholdstallet mellom smittede og friske ser relativt bra ut for tiden. Av de 35 069 som er smittet utenfor Kina er det bare 3 950 som er friskmeldt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er "strengt nødvendige" til hele Italia. Det kommer som en følge av de strenge restriksjonene italienske myndigheter innførte mandag. I tillegg legger UD vekt på at helsesystemet i Italia allerede er svært belastet som følge av smittesituasjonen i landet. 

Litt sent? Burde vært gjort mye tidligere.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Innlagt i Bergen med coronasmitte:

En pasient som kom akutt syk inn til Akuttmottak på Haukeland sykehus mandag ettermiddag, har testet positivt på corona-viruset, melder Helse Vest i en pressemelding.

- Pasienten oppfylte ikke kriteriene for mistanke om koronasmitte og ble derfor ikke isolert ved innleggelsem, ifølge sykehuset.

Pasienten hadde kommet hjem fra reise til utlandet 15 dager tidligere, men ikke fra områder med vedvarende spredning av koronavirus.

https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=28783

Jajamen, alt under full kontroll!

For 2-3 uker siden var det veldig mange tråder om reise. Noen frarådet det, men de fleste skulle "levva livet" og ikke bare dra akkurat som før, men også finne billige billetter til Milano nå som ingen andre turte, for i verste fall var det snakk om forkjølelse...

Nå er viruset ute av kontroll i deler av landet, og når vi har en person som har vært smittsom i 14 dager uten å vite det og uten å begrense kontakt kan vi ha enda en potensiell krise. Hvor mange har denne personen klart å smitte? Dette er andre innleggelse på sykehus nå av folk som ikke har vært i karantene eller blitt testet.

FEMTEN dager. Inkubasjonstiden kan være lenger også...

Hvis noen hadde tatt litt ansvar hadde alle reiser vært (i det aller minste) sterkt frarådet, så hadde vi kanskje hatt en håndfull eller to smittede. I stedet har det kommet fly etter fly med smittede fra Italia som bruker karantenen sin som ekstra ferie i stedet.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert:.

Sitat

Ifølge sykehuset har pasienten vært i kontakt med ansatte fra flere avdelinger før mistanken om koronasmitte oppsto.

- Disse ansatte kontakter vi nå, og de vil få hjemmekarantene i 14 dager, etter anbefalingene fra Folkehelseinstituttet, ifølge sykehuset.

Slik det ser ut nå vil hele helsenorge være i karantene eller ligge på sykehus selv, lenge før denne "Høie-toppen" inntreffer.

For en gjeng med klovner det er som styrer her! Stakkars ansatte å sykehus, som risikerer å bli smittet av kolleger som kommer rett fra skiferie, og folk som kommer inn med lungepest fordi de som skal ha kontroll har null kontroll.

Det er allerede på høy tid å sette inn alvorlige tiltak slik at vi kan ta unna de som er syke nå (åpenbart langt flere enn vi vet om) og stoppe denne første bølgen i stedet for å fortsette å eskalere...

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om restaurantbesøk i disse dager? Sønnen min har bursdag og vil gjerne ut og spise middag på italiensk restaurant (!) 

Og hva med privat fest med 50 deltagere 

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, lady90 skrev:

Hva tenker dere om restaurantbesøk i disse dager? Sønnen min har bursdag og vil gjerne ut og spise middag på italiensk restaurant (!) 

Og hva med privat fest med 50 deltagere 

Førstnevnte bør gå fint tenker jeg. Det gjelder å holde avstand. 

Når det gjelder fest med 50 deltakere ville jeg vært mye mer betenkt. Takket selv nei til bursdag med rett i overkant av 20 stk på førstkommende torsdag. Kanskje litt hypokonder, men jeg ønsker å begrense muligheten for å bli smittet ved å unngå det som kan unngås med samling av mennesker fremover. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, j86 skrev:

Førstnevnte bør gå fint tenker jeg. Det gjelder å holde avstand. 

Når det gjelder fest med 50 deltakere ville jeg vært mye mer betenkt. Takket selv nei til bursdag med rett i overkant av 20 stk på førstkommende torsdag. Kanskje litt hypokonder, men jeg ønsker å begrense muligheten for å bli smittet ved å unngå det som kan unngås med samling av mennesker fremover. 

Ok. Festen er med oppegående folk, alle fra nærmiljøet. Tviler på at de ville ha kommet hvis de selv har vært i kontakt med noen som er smittet eller fra et land med mye smitte, eller selv er syke. Så jeg er ikke så veldig bekymret. Er vel ikke noe verre enn kollektivtransport til/fra jobb, møter på jobb o.l

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, lady90 skrev:

Ok. Festen er med oppegående folk, alle fra nærmiljøet. Tviler på at de ville ha kommet hvis de selv har vært i kontakt med noen som er smittet eller fra et land med mye smitte, eller selv er syke. Så jeg er ikke så veldig bekymret. Er vel ikke noe verre enn kollektivtransport til/fra jobb, møter på jobb o.l

Viruset overlever i opptil 9 dager på emballasje og andre "døde" overflater. Det smitter asymptomatisk, så mange går rundt og smitter uten å være klar over det selv, siden de har ingen eller få og svake symptomer. En ledende norsk smittevernsoverlege har sagt at han tror antallet reelle smittede i Norge kan være hundre ganger høyere enn de hittil bekreftede tilfellene. Virusets inkubasjonstid kan i verste fall være så lang som 27 dager. Ingen kan vite om de har vært i kontakt med smitte. Viruset kan sitte på handlekurver på Rema, emballasje på Kiwi, betalingsterminaler på Esso. Hvor som helst. 

Norske myndigheter vil kun teste folk som både har vært i et "smitteutsatt land" -- og som også har klare symptomer. Dette medfører dessverre at mørketallene allerede er enorme, og blir enda større i fremtiden. Norske myndigheter har tydeligvis ikke hørt om logaritmisk vekst, og de nekter å iverksette tiltak for å minske videre spredning. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Anonymbruker3 skrev:

Nei, men de har stoppet spredningen slik at mange har blitt friske uten at flere har blitt syke. Det er det som gjør at forholdstallet mellom smittede og friske ser relativt bra ut for tiden. Av de 35 069 som er smittet utenfor Kina er det bare 3 950 som er friskmeldt.

Har Kina egentlig stoppet spredningen? Eller har de gått tom for test kits? Eller vil de ikke rapportere om nye tilfeller, av frykt for å skape panikk, skade kinesisk økonomi, og tape ansikt? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Psilocybe skrev:

Har Kina egentlig stoppet spredningen? Eller har de gått tom for test kits? Eller vil de ikke rapportere om nye tilfeller, av frykt for å skape panikk, skade kinesisk økonomi, og tape ansikt? 

Gitt hvor hardhendt de har gått til verks, ville det være ett mirakel om de ikke har fått noe kontroll over spredningen. Det betyr ikke at ingen kommer seg rundt , men det blir naturlig nok mye mer begrenset.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er delt, men jeg orker ikke å lete.

Kronikk av Bjørg Marit Andersen, professor dr med, tidligere smittevernoverlege ved Oslo universitetssykehus Ullevål

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/rAJrv0/foere-var-prinsippet-snus-paa-hodet-av-helsemyndighetene-bjoerg-marit-andersen

Sitat

De løper etter infeksjonsutbruddet og spår at utbruddet vil involvere tusenvis av mennesker i Norge. I stedet for tidlige, aktive og til dels drastiske forebyggende smitteverntiltak som stopper og reduserer smittespredningen, melder de om selvoppfyllende profetier som holder epidemien i gang.

Dette ser dessverre ut til å være en veldig treffende beskrivelse av det som foregår nå. Folk skjønner ikke engang alvoret, på grunn av Erna's beinhard "vi må holde grensene åpne og fortsette som alltid!"-politikk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid skrev:

Gitt hvor hardhendt de har gått til verks, ville det være ett mirakel om de ikke har fått noe kontroll over spredningen. Det betyr ikke at ingen kommer seg rundt , men det blir naturlig nok mye mer begrenset.  

Jeg har hørt av noen som har hørt av noen som kjenner noen der at de ikke har så mye kontroll likevel.

Det som er sikkert er i alle fall at de fortsatt sitter i karantene og at nesten ingen ting produseres, så de ligger fortsatt nede med brukket rygg. Om det stemmer at sykdommen fortsatt herjer vet jeg ikke sikkert, men de har garantert oppnådd noe med tiltakene. Spørsmålet er hvor mye...altså, om tallene som rapporteres nå er reelle.

Jeg vet helt sikkert at det meste av industri fortsatt er nede, men mange byer i karantene som Shenzhen er forholdsvis rolige. Det er fortsatt strenge tiltak og de som jobber gjør det stort sett hjemmefra, men det er i alle fall ikke Wuhan-tilstander der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...