Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Psilocybe skrev:

100 stk. såkalte morsposer til oppbevaring av lik med smitte. Men dette er et lite sykehus på et lite sted, så 100 stk. må anses som ganske mye i denne sammenhengen. Sykehuset har færre enn 100 sengeplasser. 

Au da. Takk for du forteller... Ser ut som det er en ulmebrann. Håper de får slukket den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Slapp av, dette er bare i Kina"

"Slapp av, dette er bare i Asia"

"Slapp av, dette er ikke i Norge"

"Slapp av, det er bare én smittet"

"Slapp av, det er bare mild forkjølelse, ingen er alvorlig syke"

"Slapp av, det er bare én på sykehus"

"Slapp av, det er bare seks på sykehus, og ingen er døde ennå"

Hva blir neste for å berolige "hysterikere" som har sett dette komme i lang tid?

Endret av likestilling
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er skikkelig skummelt 😞 Jeg har vært veldig engstelig siste 1.5 ukene og det antydes at dette viruset kan smitte i et år eller to til. Hva skal man i så fall da gjøre? Isolere seg mest mulig eller leve så normalt som mulig, med forhåndsregler?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
7 minutter siden, likestilling skrev:

"Slapp av, dette er ikke i Norge lenger"

"Slapp av, det er bare en på sykehus"

Hva blir neste for å berolige "hysterikere" som har sett dette komme i lang tid?

Det neste som kommer, og for øvrig det verste argumentet  jeg ser er:

* slapp av, h*n var 70/80, og hadde kommet til å dø snart uansett 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, likestilling said:

"Slapp av, dette er ikke i Norge lenger"

"Slapp av, det er bare en på sykehus"

Sender deg en klem @likestilling 

Du har gjort en veldig god jobb med å Realitetsorientere folk. I et land som er så lite vant til smittsomme sykdommer at de tror de ikke lenger fins.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie. Ringte inn rundt kl 2000 til corona vakttelefon.

1. Har du reist til utlandet?

2. Kjenner du noen som har blitt syke?

Svarer man nei på de to spørsmålene så kommer de ikke å sjekker. Vi er to i familien med symptomer. Men vi fikk beskjed om å leve livet som normalt. Dog liten notis, husk å ha håndhygene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Rullerusk skrev:

Sender deg en klem @likestilling 

Du har gjort en veldig god jobb med å Realitetsorientere folk. I et land som er så lite vant til smittsomme sykdommer at de tror de ikke lenger fins.

Det er nok en stor del av problemet. Vi er ikke vant med sånt her til lands. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ntrane said:

Vi er en familie. Ringte inn rundt kl 2000 til corona vakttelefon.

1. Har du reist til utlandet?

2. Kjenner du noen som har blitt syke?

Svarer man nei på de to spørsmålene så kommer de ikke å sjekker. Vi er to i familien med symptomer. Men vi fikk beskjed om å leve livet som normalt. Dog liten notis, husk å ha håndhygene.

Ja, jeg kjenner alle jeg møter på T-banen skulle du ha svart....

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/nyheter/11279091/

Vil ha 100 millioner av disse: – De virker ganske desperate der ute.

Vi har en del Janus i hus, men dere har sikret oss som lojal kunde etter dette. Applaus for at deres tar samfunnsansvar og stiller opp. Håper de kommer ut på det frie markedet. Vi har erfaring med både buff og balaklava, og det er så behagelig i ansiktet at det må være tryggere enn munnbind. Uansett, synes dette var flott... Og litt skremmende at andre land også har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rullerusk said:

Ja, jeg kjenner alle jeg møter på T-banen skulle du ha svart....

Vi har vært innom gardermoen sist uke og i helgen. innenlandsreise. Dette betydde heller ikke noe. Ei at min mann har en jobb som innebærer sosial omgang med mange mennesker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ntrane said:

Vi har vært innom gardermoen sist uke og i helgen. innenlandsreise. Dette betydde heller ikke noe. Ei at min mann har en jobb som innebærer sosial omgang med mange mennesker.

Velkommen dit vi var for 2 uker siden da vi satt her hele familien med lungebetennelse. Se min tidligere post i tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
6 minutter siden, RoNo skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/11279091/

Vil ha 100 millioner av disse: – De virker ganske desperate der ute.

Vi har en del Janus i hus, men dere har sikret oss som lojal kunde etter dette. Applaus for at deres tar samfunnsansvar og stiller opp. Håper de kommer ut på det frie markedet. Vi har erfaring med både buff og balaklava, og det er så behagelig i ansiktet at det må være tryggere enn munnbind. Uansett, synes dette var flott... Og litt skremmende at andre land også har problemer.

Kan man klippe opp ullundertøy og lage tilsvarende masker selv og vil disse da beskytte mot smitte?

Beskytter det mot smitte om man har på en slik ullbuff og trekker den over munn og nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør meg forbanna at folk drar på ferie til Italia og Østerrike nå. Faktisk f.o.m starten av februar burde folk ha skjønt tegninga og heller vært på den sikre siden og latt være å farte rundt på typiske smittepunkter som flyplasser, skiresorter, turistattraksjoner, severdigheter osv. Alt der det møtes store mengder folk fra alle mulige land. Hvorfor fatter ikke folk dette og holder seg unna? Det er en helt vanvittig mangel på fornuftig sans. 

At det fortsatt går fly til noen som helst land i Europa nå er faktisk uforståelig. Hvorfor stoppes ikke flytrafikken til og fra SÆRLIG Italia? Men også i Frankrike, Tyskland, Spania og England sprer smitten seg i enorm hastighet nå. Og når folk lander på flyplassene er det bare å dra hjem? Kanskje man blir fortalt at man BØR holde seg hjemme i 14 dager.

De som har hjemmekarantene ser på det som en ferie. De lar være å gå på jobb, men går på trening, matbutikken, fester etc. Jeg er faktisk sjokkert over folks manglende respekt for dette viruset. Man skal liksom ikke "forstyrres" i hverdagen. Folk skal ikke måtte gjøre noen som helst tiltak for å gjøre sitt for å prøve å stoppe dette. Fordi det er ubeleilig å måtte gjøre litt endringer og tiltak i hverdagen. Det er ubeleilig å avlyse ferie. 

Jeg er rystet og skuffet. Jeg er redd dette blir stygt. Vi får håpe på et mirakel, det er det eneste som kan redde oss når folk ikke fatter før det er for sent.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erna skal holde en pressenkonferanse i morgen med fokus på de økonomiske konsekvensene av dette. Det er provoserende i seg selv, at hun så tydelig går ut og viser bekymring for pengene i denne situasjonen. "Stakkars pengene," sier Erna, mens hun blåser i deg og meg. Skal bli spennende å se om jeg blir mindre eller mer provosert etter å ha sett pressekonferansen i morgen.

Og etter at Erna har gått ut og vist sympati for pengene, har en del av avisene begynt å skrive nesten utelukkende om de økonomiske konsekvensene dette vil få. Penger over folkehelse any day, det er holdningen. Det er skummelt, det. At sjebnen vår ligger i hendene på kapitalistene, det er skummelt det.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hhhh9 skrev:

Kan man klippe opp ullundertøy og lage tilsvarende masker selv og vil disse da beskytte mot smitte?

Beskytter det mot smitte om man har på en slik ullbuff og trekker den over munn og nese?

Legg vet ikke, mitt umiddelbare svar er ja. Fordi det vil fange opp det verste også er det naturlig antibakteriell. Du kan jo bruke trøye i en uke på fjellet uten å lukte stramt. Jeg tenker at når man ser at folk dekker ansiktet så vil kanskje andre ha litt avstand også, i tilfelle du er syk. Jeg har faktisk tenkt tanken å sy selv. Vi har godt med utvokst ullundertøy. Så en film om hvordan man laget hjemme og det kan være lurt å ha en lomme for å ha et lag med ansiktspapir ... Men som sagt, jeg vet ikke. Men går det til helvete her så skal ingen fortelle meg at jeg ikke skal bruke maske, jeg vet veldig godt hvordan man bruker masker og også engangshansker.... Det blir brukt både for å beskytte seg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, etnavn said:

Erna skal holde en pressenkonferanse i morgen med fokus på de økonomiske konsekvensene av dette. Det er provoserende i seg selv, at hun så tydelig går ut og viser bekymring for pengene i denne situasjonen. "Stakkars pengene," sier Erna, mens hun blåser i deg og meg. Skal bli spennende å se om jeg blir mindre eller mer provosert etter å ha sett pressekonferansen i morgen.

Og etter at Erna har gått ut og vist sympati for pengene, har en del av avisene begynt å skrive nesten utelukkende om de økonomiske konsekvensene dette vil få. Penger over folkehelse any day, det er holdningen. Det er skummelt, det. At sjebnen vår ligger i hendene på kapitalistene, det er skummelt det.

Kan en oppegående journalist for EN GANGS skyld gi den dama et spørsmål hun ikke åler seg unna på sleskeste måte. 

1. Du har tid til å besøke agurkgartnere for å lage gladsaker om dette mens landet du er satt til å styre er i en krisesituasjon de knapt har sett siden 22.juli.

2. WHO har indirekte kommet med skarp kritikk av Norge, siden ansvaret for å handtere en pandemi har blitt delegert til helsedirektoratet og FHI. Er det de rike i nestorene som sponser Høyre som gjør at du istedefor å handle, eller ta selvkritikk for for dårlig beredskap, bare bestiller inn ekstra likposer? 

F.ex

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Jeg venter fremdeles på telefon, men mens jeg ventet så leser i media at de hadde testet så og så mange i dag og funnet så og så mange smittet, bl.a. 1 som var på ferie der jeg var. Har de lov til å gå til media før de informerer pasientene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lille-pus skrev:

Hva er det egentlig du spør om nå? 

Ukjent smittekilde kan bety at man ikke er ferdig med å nøste opp smittekjeden. Det er et nitidig arbeid!

Den andre muligheten, som vi så langt ikke er i, er at man faktisk ikke har vært i stand til å finne ut hvem/hvor smitten har kommet fra: Tenk deg en full T-banevogn. Du reiser med den vognen og en av dine medpassasjerer har viruset, men i tidlig fase. dvs. vedkommende tror han/hun har en begynnende forkjølelse. Når du forstår at du ikke har fått forkjølelse, og kontakter helsevesenet, så synes Helse at du har symptomer på Covid-19 og du blir testet med positivt resultat på Covid-19. Sannsynligheten er da svært stor for at smittekilden er ukjent. Du husker han med den blå jakken som hostet. Det var på mandag. På tirsdag satt det en dame med hijab ved siden av deg. På onsdag stod det en gruppe unge mennesker. Det kan ha vært studenter? - og listen fortsetter. 

Vilkårlige får ikke testet seg, men dersom symptomene tilsier at det er noe annet enn sesongsykdom, så testes du. Den store katastrofen ville jo være fri smittespredning på et sykehus. 

Jada, men frem til i går var vel ingen innlagt på sykehus med covid-19. Og der jeg jobber er det klare instrukser på at det må være veldig sannsynlig med smitte før det testes. Så jeg er nysgjerrig på hvordan disse har blitt testet i primærhelsetjenesten uten en sannsynlig smittevei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...