Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det lurer jeg også på. Jeg tenker at man burde håndtere alle slike tilfeller som et mulig Koronatilfelle, men tviler egentlig at det har sett slik ut på mottaket. Og dermed, vips, har man utsatt helsepersonell og andre for smitte. 

Ja, grusomt om det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daisy_B skrev:

Når en kommune har innsett alvoret vil det kanskje være lettere for andre kommuner og følge etter. Modig avgjørelse av ordføreren. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
13 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Nei, jeg vil ikke tenke at de gjør noe annet. Men nå har det jo vist seg at helsepersonell går rundt å smitter hverandre på jobb..

Ja, men det er jo en annen sak. Disse har ikke blitt påvist smittede fordi de ikke ble testet, etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, jeg er glad jeg ikke jobber på sykehus nå. All ære og hell og lykke til dem i tiden fremover!

Endret av parmanoia
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det lurer jeg også på. Jeg tenker at man burde håndtere alle slike tilfeller som et mulig Koronatilfelle, men tviler egentlig at det har sett slik ut på mottaket. Og dermed, vips, har man utsatt helsepersonell og andre for smitte. 

Det spiller forøvrig ikke lenger noen rolle om man har oppholdt seg i et smitteutsatt område eller vært i direkte kontakt med bekreftede smittede personer lenger da helsemyndighetene ikke lenger har kontroll over smittede individer, noe som bekreftes av at det har forekommet tilfeller (f. Eks. to tilfeller på Hamar) der man ikke kan spore smitten tilbake til noen noen smittekilde. Myndighetene vil gjerne opprettholde illusjonen om at de har kontroll ovenfor befolkningen for å unngå utvikling av panikk, men i realiteten må man innse at det snarest må iverksettes drastiske tiltak hvis man ønsker å stoppe spredningen. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, hhhh9 skrev:

Ja, men det er jo en annen sak. Disse har ikke blitt påvist smittede fordi de ikke ble testet, etter hva jeg har forstått.

Jeg tenker mer på rutiner og tiltak som ikke er blitt fulgt med tanke på pandemi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev:

Jeg tenker mer på rutiner og tiltak som ikke er blitt fulgt med tanke på pandemi. 

Jo, jeg forstår. Allikevel har jeg tro på at de har nødvendige rutiner og tiltak som blir fulgt ved kontakt med pasienter som ut fra symptomer kan ha dette viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hhhh9 skrev:

Jo, jeg forstår. Allikevel har jeg tro på at de har nødvendige rutiner og tiltak som blir fulgt ved kontakt med pasienter som ut fra symptomer kan ha dette viruset.

De skal ha det..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
5 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Har det fremkommet informasjon om at det ved flere tilfeller har forekommet at slike tiltak ikke er blitt fulgt ved pasientkontakt?

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hhhh9 skrev:

Ifølge Dagbladet.no har det blitt påvist koronasmitte hos en pasient innlagt ved Sykehuset i Vestfold i dag. Det ble I utgangspunktet ikke mistenkt at pasienten var smittet, men det ble allikevel tatt en prøve at pasienten som påviste smitte. Denne pasienten har forøvrig milde symptomer. Håndteringen av denne situasjonen kan tyde på at flere tiltak er innført hos norske sykehus over helgen i forbindelse med innkomst av nye pasienter. Men her må man også være obs på at mange pasienter som allerede er innlagt i norske sykehus kan være smittet uten å utvise symptomer da inkuberingstiden har vist seg å kunne være så lang som 14 dager i enkelte tilfeller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
5 minutter siden, Carola96 skrev:

Ifølge Dagbladet.no har det blitt påvist koronasmitte hos en pasient innlagt ved Sykehuset i Vestfold i dag. Det ble I utgangspunktet ikke mistenkt at pasienten var smittet, men det ble allikevel tatt en prøve at pasienten som påviste smitte. Denne pasienten har forøvrig milde symptomer. Håndteringen av denne situasjonen kan tyde på at flere tiltak er innført hos norske sykehus over helgen i forbindelse med innkomst av nye pasienter. Men her må man også være obs på at mange pasienter som allerede er innlagt i norske sykehus kan være smittet uten å utvise symptomer da inkuberingstiden har vist seg å kunne være så lang som 14 dager i enkelte tilfeller. 

Det er synd at det ikke finnes nok utstyr og nok ressurser til å kunne teste alle sykehusansatte og alle innlagte pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Carola96 skrev:

Det spiller forøvrig ikke lenger noen rolle om man har oppholdt seg i et smitteutsatt område eller vært i direkte kontakt med bekreftede smittede personer lenger da helsemyndighetene ikke lenger har kontroll over smittede individer, noe som bekreftes av at det har forekommet tilfeller (f. Eks. to tilfeller på Hamar) der man ikke kan spore smitten tilbake til noen noen smittekilde. Myndighetene vil gjerne opprettholde illusjonen om at de har kontroll ovenfor befolkningen for å unngå utvikling av panikk, men i realiteten må man innse at det snarest må iverksettes drastiske tiltak hvis man ønsker å stoppe spredningen. 

Dette er det inntrykket jeg også har. Viruset kan jo overleve i hele ni dager på emballasje, dørhåndtak, handlevogner, etc., så det sier seg selv at det lenge har smittet mange som er innom butikker o.l., men som ikke har vært i direkte kontakt med smittede. Asymptomatisk smitte og svært lang inkubasjonstid er også faktorer man må ta hensyn til. 

Samboeren min har symptomer og jobber på sykehus, men må selvsagt møte opp på jobb, siden hun ikke har vært i et såkalt "smitteutsatt" område. Noen kriseberedskap har de visst ikke, annet enn at sykehuset har gått til innkjøp av store mengder likposer. 

Samtidig har vi en norsk smittevernoverlege som sier at mørketallene trolig er store, helt opp mot hundre ganger av de bekreftede tilfellene. I så fall kan vi ha ca 20 000 smittede i Norge allerede. 

Jeg lurer på hvor mange uker det tar før ledelsen ved FHI går av, og regjeringen felles. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hhhh9
3 minutter siden, Psilocybe skrev:

Dette er det inntrykket jeg også har. Viruset kan jo overleve i hele ni dager på emballasje, dørhåndtak, handlevogner, etc., så det sier seg selv at det lenge har smittet mange som er innom butikker o.l., men som ikke har vært i direkte kontakt med smittede. Asymptomatisk smitte og svært lang inkubasjonstid er også faktorer man må ta hensyn til. 

Samboeren min har symptomer og jobber på sykehus, men må selvsagt møte opp på jobb, siden hun ikke har vært i et såkalt "smitteutsatt" område. Noen kriseberedskap har de visst ikke, annet enn at sykehuset har gått til innkjøp av store mengder likposer. 

Samtidig har vi en norsk smittevernoverlege som sier at mørketallene trolig er store, helt opp mot hundre ganger av de bekreftede tilfellene. I så fall kan vi ha ca 20 000 smittede i Norge allerede. 

Jeg lurer på hvor mange uker det tar før ledelsen ved FHI går av, og regjeringen felles. 

Uff! :( Hvor store mengder likposer er det snakk om?

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hhhh9 skrev:

Uff! :( Hvor store mengder likposer er det snakk om?

100 stk. såkalte morsposer til oppbevaring av lik med smitte. Men dette er et lite sykehus på et lite sted, så 100 stk. må anses som ganske mye i denne sammenhengen. Sykehuset har færre enn 100 sengeplasser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest hhhh9
2 minutter siden, Psilocybe skrev:

100 stk. såkalte morsposer til oppbevaring av lik med smitte. Men dette er et lite sykehus på et lite sted, så 100 stk. må anses som ganske mye i denne sammenhengen. Sykehuset har færre enn 100 sengeplasser. 

Takk for informasjon! De har vel forberedt seg i tilfelle det går veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madrid stenger alle skoler og universiteter nå. De vil også at alle som har mulighet til det jobber hjemmefra og unngår møter. Spania har mindre antall smittede pr capita enn Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Sitat

Det är en många gånger ganska mild sjukdom fram tills dess immunförsvaret spårar ur. Vissa verkar tom vara på bättringsvägen när det plötsligt börjar gå åt helvete. Immunförsvaret gör i vissa fall enorm skada i lungorna eller andra organ.

I övrigt : I vissa fall verkar infektion i hjärnstammen ligga bakom andnöd och död. Viruset lyckas på något vis få hjärnan att "glömma bort" att andas. Patienter måste då manuellt andas, för att inte bli medvetslösa.

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/

Det som den första artikeln hänvisar till som "honeycomb lungs" kan vara/utvecklas till lungfibros enligt sciencedaily. (Lungfibros är anledningen till att asbest förbjöds, och sjukdomen bromsas med cellgifter) :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915

Lungfibros tros även delvis orsakas av respirator, som sägs stressa lungorna - vilket inte hjälper till. Man har redan startat forskningsprojekt för att följa den framtida utvecklingen för överlevande Covid19-patienter, just kopplat till lungfibros.

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200228142018.htm

Dette er skremmende lesning :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av 17 nye bekrefta tilfeller i dag linkes bare 17 alene til Østerrike. Veldig mange av dem i Kristiansand. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...