Alivamale Skrevet 9. mars 2020 #2401 Del Skrevet 9. mars 2020 13 minutter siden, hhhh9 skrev: "Ute av kontroll" handler vel om smittespredningen etc? Jeg ville kanskje ikke tatt alt som står på flashback for god fisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
money Skrevet 9. mars 2020 #2402 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, hhhh9 skrev: Glemmer du mørketallene og alle som går rundt uten symptomer og smitter andre? Ja, mørketallene blant alle disse livsfarlige smittede uten symptomer som understreker poeget mitt..Klarer ikke mer av dette våset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavurit Skrevet 9. mars 2020 #2403 Del Skrevet 9. mars 2020 57 minutter siden, hhhh9 said: Alarming photos show coronavirus patients hooked up to life support machines inside an Italian quarantine-zone hospital as medics in hazmat suits battle to save their lives. Photos show medics in full protective suits with gloves, goggles and face masks treating patients in Cremona https://www.dailymail.co.uk/news/article-8090779/Italian-PM-makes-impassioned-plea-16-million-obey-quarantine.html Dagens oppdatering fra Dr. John Campbell: WHOs pressekonferanse: https://www.worldometers.info/coronavirus/ har begynt å vise statistikk på landsnivå på de mest rammede landene. Man kan se i hvilken takt antallet bekreftede tilfeller øker hver dag. Alle land rapporterer flere nesten hver dag enn den forrige dagen. Om ikke det er noe spesielt med Sverige så kommer problemene til å komme om rundt 2 uker. Kanskje det samme også med Norge? Ahh, har fulgt med på DR.John helt siden utbruddet i Kina! Fantastisk fyr! Dessverre hadde han rett i alt han forutså, det er derfor jeg ser videoene hans. Anbefaler! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2404 Del Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, Hatsumomo skrev: Ok, Trump er veldig ivrig etter å stemple alle amerikanske aviser som ikke skriver positivt om han som "mislykket" osv. Derav "the failing". Som om det ikke er fra Trump så er det fra en Trumptilhenger. Spiller ingen rolle det, jeg bare lo litt når jeg leste uttrykket. Takk! Vi trenger også litt humor oppi all elendigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 9. mars 2020 #2405 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Jobber i reiselivsnæringen og sjefen min sier rett ut at myndighetene har vært for slappe og håndtert dette dårlig. Det sier litt. Opplever også et visst alvor i kantinen. Jeg satt med noen i dag som nevnte problemet med smittespredning og kapasitet på sykehusene, så virker som det er flere som ser alvoret. Men når jeg enda leser her i denne tråden om hvor dårlig tiltakene, informasjonsflyt og rådene er, er det all grunn til å bli helt matt. At helsepersonell forsetter som vanlig på jobb, når samboeren ligger syk og nettopp har kommet hjem fra Italia, det er bare ikke til å tro. Med alt av helsepersonell som allerede er i karantene så er det utrolig at vi ikke har mye klarere retningslinjer for dette i dag. Dette kommer til å bli katastrofe. 4 tilfeller på sykehus på et døgn. Det er vel rundt nå vi forventer å se en økning i sykehusinnleggelser og forverring av tilstander. Jeg lurer på om disse 4 er kjente smittet tilfeller, eller ble smitten kjent etter at de ble innlagt på sykehus? Jeg opplever også at praksisen for testing, for karantene og generell gjennomføring av tiltak er ulik og ikke konsekvent fra sted til sted. Jeg lurer på hvordan påskeferien blir. Endret 9. mars 2020 av missmcbeal 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
money Skrevet 9. mars 2020 #2406 Del Skrevet 9. mars 2020 6 minutter siden, missmcbeal skrev: Jobber i reiselivsnæringen og sjefen min sier rett ut at myndighetene har vært for slappe og håndtert dette dårlig. Det sier litt. Opplever også et visst alvor i kantinen. Jeg satt med noen i dag som nevnte problemet med smittespredning og kapasitet på sykehusene, så virker som det er flere som ser alvoret. Men når jeg enda leser her i denne tråden om hvor dårlig tiltakene, informasjonsflyt og råd er det all grunn til å bli helt matt. At helsepersonell forsetter som vanlig på jobb, når samboeren ligger syk og nettopp har kommet hjem fra Italia, det er bare ikke til å tro. Med alt av helsepersonell som allerede er i karantene så er det utrolig at vi ikke har mye klarere retningslinjer for dette i dag. Dette kommer til å bli katastrofe. 4 tilfeller på sykehus på et døgn. Det er vel rundt nå vi forventer å se en økning i sykehusinnleggelser og forverring av tilstander. Jeg lurer på om disse 4 er kjente smittet tilfeller, eller ble smitten kjent etter at de ble innlagt på sykehus? Jeg opplever også at praksisen for testing, for karantene og generell gjennomføring av tiltak er ulik og ikke konsekvent fra sted til sted. Jeg lurer på hvordan påskeferien blir. Dævven sier sjefen din det? Dette forandrer jo alt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 9. mars 2020 #2407 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 15 minutter siden, money skrev: Ja, mørketallene blant alle disse livsfarlige smittede uten symptomer som understreker poeget mitt..Klarer ikke mer av dette våset. 7 minutter siden, money skrev: Dævven sier sjefen din det? Dette forandrer jo alt. Du står fritt til å forlate tråden. Du tilføyer ingenting fornuftig og er bare spydig. Foreslår at du tar deg en tur ut og lufter hodet ditt. Endret 9. mars 2020 av missmcbeal 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2408 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Sitat Nu ligger de även 2 sjuka i corona på St:Göran i Stockholm där man inte vet hur de fått smittan. De har inte varit utomlands eller i kontakt med någon av de kända fallen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/504jeO/coronasmitta-pa-st-gorans-upptacktes-efter-tva-dagar Intressant artikkel i vitenskaplig anbefalt publikasjon om virusets spesifikke egenskaper når det kommer til spredning mellom mennesker: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00660-x Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille-pus Skrevet 9. mars 2020 #2409 Del Skrevet 9. mars 2020 Jeg vil ta for gitt at våre myndigheter lytter til de gode råd som refereres av en italiensk overlege her: https://www.nrk.no/norge/italiensk-overleges-koronaadvarsel-til-norge-1.14934597 Beklager hvis det allerede er linket til dette fra før. Noen av oss har vært på jobb, og ikke hatt tid til å oppdatere oss spesifikt på KG på en liten stund. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 9. mars 2020 #2410 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Siden mine «spekulasjoner» om mangler rundt helsesektoren og smitte ble fjernet. Kan noen forklarer meg dette? Hva er årsaken til at man håndterer dette så hårreisende innenfor helsesektoren? https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=28707#_ga=2.171322336.1946476228.1580766068-1465895465.1580766068 Endret 9. mars 2020 av lillesnøfnugg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 9. mars 2020 #2411 Del Skrevet 9. mars 2020 1 time siden, hhhh9 skrev: Til alle som sier at "80% får bare en "forkjølelse"" så stemmer det ikke. Som WHOs Bruce Aylward beskriver i et intervju med (the failing) New York Times: "What were mild, severe and critical? We think of “mild” as like a minor cold. No. “Mild” was a positive test, fever, cough — maybe even pneumonia, but not needing oxygen. “Severe” was breathing rate up and oxygen saturation down, so needing oxygen or a ventilator. “Critical” was respiratory failure or multi-organ failure." Kilde: https://www.nytimes.com/2020/03/04/health/coronavirus-china-aylward.html Dette er noe jeg har prøvd å banke inn i folk lenge. "Mild" er relativt, og "mild" i denne konteksten betyr "ikke alvorlig syk". Tallene kommer fra en studie fra Kina (jeg har linket til den mange ganger) og studien i seg selv har helt klare definisjoner på "mild", "severe" og "critical". Man skal ha alvorlig sykdom for ikke å bli klassifisert som "mild", og dette har myndighetene og FHI (med viten og vilje?) gjort om til gladnytt om at 80% bare får en mild sykdom, og selvfølgelig sammenligner folk flest dette med forkjølelse, influensa og lignende, selv om det er "mild" i SARS-målestokk. En stor andel av de med "mild" sykdom ville blitt innlagt på sykehus under normale omstendigheter, men med et overbelastet helsevesen er det jo ikke sykesenger til alle. Det var veldig mange som døde hjemme i Kina, men nøyaktig hvor mange vet vi ikke. https://www.theguardian.com/world/2020/feb/18/coronavirus-kills-chinese-film-director-family-wuhan-covid-19 Sitat A Chinese film director, his sister, mother and father have all died from the coronavirus, the latest high-profile victims of the disease in Wuhan, the city at the centre of the outbreak. Her har vi "milde" tilfeller som døde i hjemmekarantene. Enten har de som har formidlet tallene ikke lest studien, eller så har de med vilje villedet, og jeg vet ikke hva som er verst. For øvrig ser jeg at de har to tilfeller i Bergen nå med "ukjent smittevei". Når disse begynner å dukke opp har man mistet kontrollen, og hvem vet hvor mange som egentlig er smittet når de har hatt så strenge krav for testing som de har hatt? Ingen testing med mindre man har vært i Italia etc. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2412 Del Skrevet 9. mars 2020 Sitat Tre nycklar för att bekämpa corona. Så försvinner ett virusutbrott. Mycket förenklat, förklarar han, kan ett nytt virus som börjar smitta ta tre vägar: viruset kan dö ut när tillräckligt stor andel av befolkningen har blivit immun, smittan kan ligga kvar lågintensivt i mindre grupper och orsaka nya utbrott, eller så kan viruset bli mindre aggressivt och etablera sig som en vanlig förkylning. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-forsvinner-ett-virusutbrott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2413 Del Skrevet 9. mars 2020 4 minutter siden, likestilling skrev: Dette er noe jeg har prøvd å banke inn i folk lenge. "Mild" er relativt, og "mild" i denne konteksten betyr "ikke alvorlig syk". Tallene kommer fra en studie fra Kina (jeg har linket til den mange ganger) og studien i seg selv har helt klare definisjoner på "mild", "severe" og "critical". Man skal ha alvorlig sykdom for ikke å bli klassifisert som "mild", og dette har myndighetene og FHI (med viten og vilje?) gjort om til gladnytt om at 80% bare får en mild sykdom, og selvfølgelig sammenligner folk flest dette med forkjølelse, influensa og lignende, selv om det er "mild" i SARS-målestokk. En stor andel av de med "mild" sykdom ville blitt innlagt på sykehus under normale omstendigheter, men med et overbelastet helsevesen er det jo ikke sykesenger til alle. Det var veldig mange som døde hjemme i Kina, men nøyaktig hvor mange vet vi ikke. https://www.theguardian.com/world/2020/feb/18/coronavirus-kills-chinese-film-director-family-wuhan-covid-19 Her har vi "milde" tilfeller som døde i hjemmekarantene. Enten har de som har formidlet tallene ikke lest studien, eller så har de med vilje villedet, og jeg vet ikke hva som er verst. For øvrig ser jeg at de har to tilfeller i Bergen nå med "ukjent smittevei". Når disse begynner å dukke opp har man mistet kontrollen, og hvem vet hvor mange som egentlig er smittet når de har hatt så strenge krav for testing som de har hatt? Ingen testing med mindre man har vært i Italia etc. Ja, "milde" tilfeller kan også ha lungebetennelse. Det er helt forferdelig at mennesker ikke får helsehjelp når de trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #2414 Del Skrevet 9. mars 2020 2 timer siden, Druid skrev: Rask gjetning : FHI går ut med informasjon til Avinor uten å reflektere at det finnes private flyplasser i Norge som har utenlandsankomster. Det viser vel bare hvor lite kontroll de har.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 9. mars 2020 #2415 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, hhhh9 skrev: Ja, "milde" tilfeller kan også ha lungebetennelse. Det er helt forferdelig at mennesker ikke får helsehjelp når de trenger det. Jøss, dette hadde jeg ikke fått med meg. Trodde mild var snufsing, hosting og sår hals-ish. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milio Skrevet 9. mars 2020 #2416 Del Skrevet 9. mars 2020 Ansatt på nyfødt intensivavdeling på Ahus er smittet. Personen har vært i Østerrike og var på dagvakt søndag! Er det mulig!!! Der ligger nyfødte barn som trenger hjelp og overvåkning, som er syke.. Fatter ikke!! 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2417 Del Skrevet 9. mars 2020 Italia: Nye tilfeller +1,797 Antall døde idag 97 https://www.worldometers.info/coronavirus/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 9. mars 2020 #2418 Del Skrevet 9. mars 2020 Jeg skjønner ikke disse "ukjent smittekilde" som VG viser til. Kriteriene for testining er så strenge, hvordan kan da vilkårlige få teste seg? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 9. mars 2020 #2419 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, Milio skrev: Ansatt på nyfødt intensivavdeling på Ahus er smittet. Personen har vært i Østerrike og var på dagvakt søndag! Er det mulig!!! Der ligger nyfødte barn som trenger hjelp og overvåkning, som er syke.. Fatter ikke!! https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e6680d4d2df520011e277bf Ja, jeg får vondt i magen på vegne av alle bekymrede pårørende. De trengte virkelig ikke dette, for jeg er sikker på at de fleste er var bekymret fra før. I tillegg til alle de andre sykehusene der de har gjort lignende tabber, så håper jeg virkelig at alle begynner å ta ansvar for seg selv og sine ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2420 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 2 timer siden, hhhh9 skrev: Til alle som sier at "80% får bare en "forkjølelse"" så stemmer det ikke. Som WHOs Bruce Aylward beskriver i et intervju med New York Times: "What were mild, severe and critical? We think of “mild” as like a minor cold. No. “Mild” was a positive test, fever, cough — maybe even pneumonia, but not needing oxygen. “Severe” was breathing rate up and oxygen saturation down, so needing oxygen or a ventilator. “Critical” was respiratory failure or multi-organ failure." Kilde: https://www.nytimes.com/2020/03/04/health/coronavirus-china-aylward.html 8 minutter siden, parmanoia skrev: Jøss, dette hadde jeg ikke fått med meg. Trodde mild var snufsing, hosting og sår hals-ish. Ja, se linken i sitatet over her. Det er viktig at flere får denne informasjonen. Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg