Alivamale Skrevet 9. mars 2020 #2341 Del Skrevet 9. mars 2020 33 minutter siden, HarryDotter skrev: Et påbud med lov om kraftige bøter og fengselsstraffer til drittsekkene ville nok vekket litt opp. Folk trenger å bli skremt til alvor. Og du tenker at det har man i disse dager kapasitet til å følge opp og bruke ressurser på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 9. mars 2020 #2342 Del Skrevet 9. mars 2020 58 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Er ikke dette noe som er såpass opplagt at det ikke burde være nødvendig for myndighetene å fortelle oss det ? Tydligvis ikke! Se på flyene som lander, uten noen form for sjekk, karantene eller lignende. Bare RÅD om karantene. Ingen får konsekvenser om de ikke følger rådene, bortsett fra de som blir smittet (barn, eldre, syke). Nordmenn gjør som de vil de, men hadde det kommer krav fra myndighetene hadde saken vært en annen. Hjelper ikke med gode råd, når de ikke blir fulgt av så mange! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 9. mars 2020 #2343 Del Skrevet 9. mars 2020 En person til på sykehuset. https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e662a32022cba001298fe2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 9. mars 2020 #2344 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) På 8.3.2020 den 9.28, Jenki skrev: Jeg fikk ikke fjernet sitatboksen, beklager det. Nå er jeg virkelig målløs https://www.nettavisen.no/okonomi/okonomien-i-full-storm-har-et-klart-rad-til-alle-boligeiere/3423934100.html Sitat Prognosesenterets Macic er forundret markedets reaksjon på coronaviruset. – Man blir bekymret og begynner å lure på hvorfor markedene reagerer såpass mye på et virus som for Norges del er mindre farlig enn en vanlig influensa. Selv de verste scenariene viser lavere nivåer av antall døde fra coronavirus enn fra influensa hvert år. Det er vanskelig å forstå. Jeg er mer bekymret for tolkningen av koronaviruset enn viruset i seg selv, sier Macic. Endret 9. mars 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 9. mars 2020 #2345 Del Skrevet 9. mars 2020 1 time siden, Jajajane skrev: Nå har jeg nettopp sett pressekonferansen fra helsedirektoratet og jeg sprekker snart av sinne!! Igjen, så kommer med RÅD!! Råd om ditt og råd om datt. Når skal myndighetene KREVE at folk ikke skal smitte andre?? Blir så forbanna at jeg har ikke ord! De har ikke myndighet til å kreve, men de kan legge mer alvor bak sine ord, snakke mer alvorlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 9. mars 2020 #2346 Del Skrevet 9. mars 2020 18 timer siden, Rullerusk skrev: For ikke å snakke om de som Nettopp har født og har et immunforsvar deretter..... hvordan i alle dager havnet denne ansatte på jobb? Når skal de lære? 3 helseinstitusjoner rammet av samme tabbe; å følge de der forbanna selvgode FHI byråkratene som ikke engang forstår hva ARDS betyr sine kriterier for testing. Null medisinsk skjønn. Hadde jeg vært smittevernlegen som fikk disse telefonene hadde jeg trosset systemet og skrevet at pasienten kom fra nord Italia. Bare for å verne om min egen institusjon. Veldig enig , synes det virker rart hele greia. Og det samme som blir gjentatt gang etter gang -"Kun de eldre og de med nedsatt immunforsvar" som er i risikogruppen.... Rart at ikke noen barn eller "vanlige" folk er blant de døde i det hele tatt...føles som om de ikke vil ut med den egentlige sannheten over de som er døde ,det skal pakkes helt inn.. Folk hadde gått av hengslene om det viste seg at ellers friske barn er blant de som er omkommet..man beholder noe av roen av å ikke vite alt som foregår. Er det egentlig noe informasjon i det hele tatt om alle de som er døde nå rundt omkring i verden ? Alle tenker det er gamle og syke . Det skurrer fordi hadde det vært harmløst for de fleste så hadde de ikke gjort disse tiltakene som de nå gjør, da måtte de ha gjort det samme hvert år når influensasesongen er igang. Det er mye vi ikke blir fortalt 😮 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 9. mars 2020 #2347 Del Skrevet 9. mars 2020 5 minutter siden, himmeloghav skrev: De har ikke myndighet til å kreve, men de kan legge mer alvor bak sine ord, snakke mer alvorlig. Myndighetene har myndighet til å kreve. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 9. mars 2020 #2348 Del Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, Jajajane skrev: Myndighetene har myndighet til å kreve. Ikke pr dags dato. De må ha lovhjemmel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 9. mars 2020 #2349 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 2 minutter siden, himmeloghav skrev: Ikke pr dags dato. De må ha lovhjemmel. Det er det jeg mener, myndighetene må gjøre noe. Ikke sitte på gjerdet å vente... 2 innlagt på sykehus nå, og vi har så vidt begynt. Likevel drar nordmenn (og utlendinger generelt) inn og ut av Norge uten noe annet enn et godt råd om å ta hensyn. Patetisk!! Endret 9. mars 2020 av Jajajane 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2350 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 12 timer siden, hhhh9 skrev: Har norske myndigheter gått ut med tilsvarende informasjon til befolkningen som dette? Sitat "För de flesta börjar coronaviruset som feber och torrhosta och kan leda till andningssvårigheter efter en tid. För människor med hjärtsjukdomar – diabetes – astma/allergi – cancer – högt blodtryck är COVID-19 extra farligt och dödlig." Kilder: https://ourworldindata.org/coronavirus https://www.reuters.com/article/us-china-health-infant-idUSKBN1ZZ1C3 https://www.reuters.com/article/us-china-health-incubation/coronavirus-incubation-could-be-as-long-as-27-days-chinese-provincial-government-says-idUSKCN20G06W https://www.flashback.org/sp70606974 12 timer siden, hhhh9 skrev: WHO skriver att folk som är smittade av COVID-19 kan visa symptom 5-6 dagar efter de blivit smittade samtididigt som inkubationstiden kan variera från 1-14 dagar. Finns källor på ännu längre inkubationstider. För de flesta smittade börjar smittan i lungorna som sedan går i tre olika faser: viral replication, immune hyper-reactivity, and pulmonary destruction. Median smittan för milda fall varar i ca 2 veckor från diagnos till klinisk frisk. För svåra till kritisk sjuka kan sjukdomen vara 3 -6 veckor innan de blir klinisk friska. För folk som dör kan det ta mellan 2 – 8 veckor. Er det slik at mennesker med lungesykdom bør ha vaksine mot lungebetennelse, og er det fastlegen som er pliktig til å informere om og å tilby dette? Tipser om at det kommer frem mye viktig informasjon og linker i tråden om temaet på det nevnte svenske forumet: Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19) For de fleste smittede begynner smitten i lungene som senere går over i tre ulike faser: viral replication, immune hyper-reactivity, and pulmonary destruction. Kilder: https://ourworldindata.org/coronavirus https://www.reuters.com/article/us-china-health-infant-idUSKBN1ZZ1C3 https://www.reuters.com/article/us-china-health-incubation/coronavirus-incubation-could-be-as-long-as-27-days-chinese-provincial-government-says-idUSKCN20G06W Kan noen fortelle om hva viral replication, immune hyper-reactivity, and pulmonary destruction er på norsk? Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 9. mars 2020 #2351 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 10 minutter siden, Jajajane skrev: 2 innlagt på sykehus nå, og vi har så vidt begynt. Likevel drar nordmenn (og utlendinger generelt) inn og ut av Norge uten noe annet enn et godt råd om å ta hensyn. Patetisk!! 3 innlagt på sykehus i dag. (Altså totalt 4 stykker) https://www.tv2.no/nyheter/11278746/ Endret 9. mars 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 9. mars 2020 #2352 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, milla80 skrev: Folk hadde gått av hengslene om det viste seg at ellers friske barn er blant de som er omkommet.. Under svineinfluensaen var det flere barn og unge som døde, også i Norge. Husker ikke at samfunnet gikk av hengslene da, selv om man trodde svineinfluensa var enda farligere enn det viste seg å være statistisk sett, så jeg føler absolutt at det vi bevitner nå er den mest alvorlige måten vi noen gang har håndtert noe på i min levetid. Jeg opplever de fleste som engstelige, men rolige og realistiske, mens et mindretall er direkte paniske eller i den andre ytterkanten; udødelige. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 9. mars 2020 #2353 Del Skrevet 9. mars 2020 4 innlagt på sykehus nå, iflg. Dagbladet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 9. mars 2020 #2354 Del Skrevet 9. mars 2020 Sitat Under svineinfluensaen var det flere barn og unge som døde, også i Norge. Husker ikke at samfunnet gikk av hengslene da, selv om man trodde svineinfluensa var enda farligere enn det viste seg å være statistisk sett, så jeg føler absolutt at det vi bevitner nå er den mest alvorlige måten vi noen gang har håndtert noe på i min levetid. Jeg opplever de fleste som engstelige, men rolige og realistiske, mens et mindretall er direkte paniske eller i den andre ytterkanten; udødelige. Håper du har rett 👍😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 9. mars 2020 #2355 Del Skrevet 9. mars 2020 13 minutter siden, hhhh9 skrev: For de fleste smittede begynner smitten i lungene som senere går over i tre ulike faser: viral replication, immune hyper-reactivity, and pulmonary destruction. Kilder: https://ourworldindata.org/coronavirus https://www.reuters.com/article/us-china-health-infant-idUSKBN1ZZ1C3 https://www.reuters.com/article/us-china-health-incubation/coronavirus-incubation-could-be-as-long-as-27-days-chinese-provincial-government-says-idUSKCN20G06W Kan noen fortelle om hva viral replication, immune hyper-reactivity, and pulmonary destruction er på norsk? Jeg kan gjøre et forsøk. Viral replication: viruset kopierer seg selv, «formeres». Dette er det avhengig av en levende celle for å gjøre. Immune hyper-reactivity: immunsystemet har en «overreaksjon» på f.eks et patogen. Pulmonary destruction: nedbrytning av lungevevet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2356 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 11 minutter siden, Alivamale skrev: Jeg kan gjøre et forsøk. Viral replication: viruset kopierer seg selv, «formeres». Dette er det avhengig av en levende celle for å gjøre. Immune hyper-reactivity: immunsystemet har en «overreaksjon» på f.eks et patogen. Pulmonary destruction: nedbrytning av lungevevet. Takk! Er det vanlig å ha feber når immunsystemet har en slik overreaksjon? Stemmer det at dette viruset kan bryte ned/"ødelegge" immunforsvaret? Og forsvinner den eventuelle feberen man har i så fall hvis dette skjer? Er det noen som vet årsaken til at noen smittede ikke får symptomer, og at noen bare blir mildt syke (og ikke moderat eller alvorlig syk)? Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 9. mars 2020 #2357 Del Skrevet 9. mars 2020 Det er sikkert ikke kapasitet til det, men det kunne vært interessant å teste mange av de som ikke har reist, men som nylig har hatt influensa. Jeg kjenner flere den siste måneden som har vært influensasyke. Man får vel ikke flaggermusvinger av Corona, så symptomene er vanskelig å skille fra hverandre. Tror dere det er store mørketall? Altså, personer med corona som bare har trodd det var en vanlig influensa? Så vidt jeg vet er det bare folk som har vært på reise som har blitt testet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2358 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 9 minutter siden, Callisto83 skrev: Det er sikkert ikke kapasitet til det, men det kunne vært interessant å teste mange av de som ikke har reist, men som nylig har hatt influensa. Jeg kjenner flere den siste måneden som har vært influensasyke. Man får vel ikke flaggermusvinger av Corona, så symptomene er vanskelig å skille fra hverandre. Tror dere det er store mørketall? Altså, personer med corona som bare har trodd det var en vanlig influensa? Så vidt jeg vet er det bare folk som har vært på reise som har blitt testet. Jeg tror at det helt klart er store mørketall. Det er veldig synd at så få har blitt og blir testet. Flere burde testes, også av den grunn at man da kunne lage en beregning/statistikk på hvor mange som sannsynligvis er smittet. Husker ikke hvor jeg leste det, men noen skrev at de regnet med at 25% av norges befolkning blir smittet av dette viruset. Andre skrev 70%. Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 9. mars 2020 #2359 Del Skrevet 9. mars 2020 Første stadium, en verdensomspennende nevrose er nådd. Hvordan gikk det med sars, svineinfliuensa, fugleinfluensa og kugalskapen? Norge hamstret vel antibiotika og vaksiner for hundrevis av millioner da også. Lurer på om det ikke er farmasiindustrien som står bak alt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amananas Skrevet 9. mars 2020 #2360 Del Skrevet 9. mars 2020 Når de kun tester folk som kommer fra utsatte områder eller mennesker som har vært i kontakt med syke, så vet man jo faktisk ikke om det allerede finnes spredning i befolkningen. Det blir naivt å tro at vi har kontroll på det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg