Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen
9 timer siden, ikkevoksen skrev:

(som har et komplekst sykdomsbilde fra før) er.

Kan du vise hvor dette står?

Det jeg har lest er at covid-19 har gitt personen sammensatte og såpass alvorlige symptomer at innleggelse var nødvendig, men har ikke lest at personen hadde komplekst sykdomsbilde fra før.

https://www.tv2.no/nyheter/11276832/

Sitat

Pasienten har et sammensatt sykdomsbilde som gjorde at innleggelsen var nødvendig, opplyser Vestre Viken helseforetak.

*klippet *

– Symptomene ble såpass alvorlige i dag at personen trengte innleggelse på sykehus, sier Ulrich Spreng, fagdirektør i Vestre Viken helseforetak til TV 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
7 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det virker som folk flest enten er ekstremt hysteriske og paranoide eller så er de ekstremt naive.

Jeg opplever det litt annerledes enn deg.

Jeg opplever at de moderate stemmene (De som tar dette på alvor, men ikke lar frykten ta overhånd) er i et absolutt flertall, men at de av og til drukner i stemmene fra de ytterste to fløyene (De likegyldige og de panikkslagne).

På dette tidspunktet tenker jeg at litt frykt/redsel er på sin plass. Det gjør oss skjerpede, mer årvåkne på det som skjer rundt oss, og gir oss målrettet handlekraft.  Problemet oppstår hvis redselen tar overhånd og skaper handlingslammelse, eller at frykten blir så sterk at folk stikker hodet i sanden og nekter å forholde seg til virkeligheten.  

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nematocera skrev:

Å gud hjelpe meg. Her er jo forklaringen på hvorfor norske estimater har lagt så forbannet mye lavere enn de utenlandske hele veien: FHI har ikke basert sine tall på Korona i det hele tatt. Men på influensa. Da er det jo ikke så forbannet rart at man har feilinformert folk og bagatellisert herfra og til månen..Dette er jo helt villt. Norge har foreberedt seg på influensa, mens resten av verden har forberedt seg på Korona..vi er så sinnsykt screwed.

https://www.nrk.no/norge/folkehelseinstituttet-kjem-med-ny-risikovurdering-for-spreiing-av-koronaviruset-1.14934099

Den risikovurderingen som var gjeldende frem til i dag tok utgangspunkt i smittespredningen fra influensa. Det var sannsynligvis det nærmeste, og mest relevante, man hadde spredningsdata for, og dermed ikke så urimelig å bruke det som basis når man dengang estimerte spredning.

Det er ikke nødvendigvis snakk om feilinformasjon og bagatellisering, det er et bilde av hva en risikovurdering i praksis er og hvilke faktorer den inneholder. Så må den oppdateres når det kommer faktagrunnlag fra den aktuelle epidemien på bordet. Det er det som skjer akkurat nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ikkevoksen skrev:

Ifølge Nrk så dør 900 mennesker i Norge av influensa hvert år. Og det er ingen som får panikk av det.

https://www.youtube.com/watch?v=IObim_Mb-9o - kilde

Kan noen forklare hvorfor dette viruset skal bli tatt så seriøst i forhold?

Fordi viruset sprer seg som ild i tørt grass. Det er ikke immunitet i befolkningen og veldig mange blir syke. Dette fører til mange innleggelser på sykehus og sykehuskapasiteten blir sprengt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Vi kan ikke behandle oss ut av dette. Sykehusene kommer ikke til å ha kapasitet. 

Sosial isolasjon. Karantener. Tiltak. 

Dere som bestemmer, hva venter dere på?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Rainstorm said:

Jeg tror egentlig det er mest at de ekstremt naive antar at alle som tar det på alvor, og ønsker å ta rimelige forholdsregler, er ekstremt hysteriske. 

Men den dagen de selv behøver helsehjelp fordi de blir syke av dette, kommer de til å være de verste pasientene. De med pårørende som belaster helsepersonell ytterligere fordi de «har krav på» og som kommer til å true seg fremover i helsekøene. Bare vent å se.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, money skrev:

Slutt med hysterier. Helt vanlig sesongsykdom som dør ut av seg selv om noen måneder

133 døde siste døgnet i Italia. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere holdt barnet deres fra barnehagen hvis dere hadde muligheten? Jeg studerer og er ikke i forelesningene for å ta de forholdsreglene jeg kan. Så har hatt barnet hjemme meg den siste uken. Jeg har mild astma, men moren min som er nærmeste nabo har alvorlig lungesykdom og har hatt kreft så jeg vil ikke ta sjansen selv om de rundt meg sier jeg er teit. Jeg bor på en veldig liten plass i et område hvor ingen er blitt registrert smittet enda. Men vi har mange pendlere til Oslo og Bærum her.
hva ville dere gjort? Barnet elsker jo egentlig barnehagen 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lille pille said:

Fordi viruset sprer seg som ild i tørt grass. Det er ikke immunitet i befolkningen og veldig mange blir syke. Dette fører til mange innleggelser på sykehus og sykehuskapasiteten blir sprengt. 

Ja, én til nå, innlagt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et nytt intervju med en italiensk lege, bekrefter han at de kommer til å måtte velge hvem de gir behandling til og hvem som ikke får. Dette skal baseres på alder og helsestatus. Han sier at dette vil skje snart, det er snakk om dager. Han sammenligner det med en krigssituasjon, og hans viktigste beskjed er "Hold dere hjemme!".

Alle som ikke tror at dette skjer må tro om igjen! 

Legger ved link for sikkerhets skyld, men det er altså en italiensk nyhetsartikkel. 

https://www.corriere.it/cronache/20_marzo_09/coronavirus-scegliamo-chi-curare-chi-no-come-ogni-guerra-196f7d34-617d-11ea-8f33-90c941af0f23.shtml

Endret av Amananas
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får seriøst så inderlig vondt i hjertet av å tenke på alle de eldre menneskene som fortjener så mye bedre i sine siste dager enn å dø av et virus og drukne i sine egne lunger. Og på toppen av det hele så skal de nå risikere å ikke få behandlingen de trenger i det hele tatt, men bli valgt bort for å dø. Det er helt ufattelig. Og her i Norge sitter folk enda og skriver "dette rammer kun de eldre", som om de ikke er verdt noe! 

Jeg håper vi i Norge kan klare oss bedre enn Italia, og at så mange nordmenn som mulig tar ansvar for å begrense smittespredning! 

Endret av Amananas
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker dere i forhold til at det blir mange smittet, kapasiteten på sykehusene blir sprengt, helsearbeidere ønsker kanskje ikke å jobbe da mangel på utstyr etc. Hva vil skje med de andre sektorene i Norge? Vil det bli mer kriminalitet? Trenger man å forberede seg på at det kan gå helt ut av kontroll? Det blir jo muligens mye sorg og sinne da mange mange mennesker vil ha mistet noen de er glad i. Og mange får kanskje ikke den oppfølging de trenger av for eksempel barn i alle risikogrupper? Altså kreft, funksjonshemming etc (også de som har andre sykdommer som kanskje ikke er i riskgruppe av  corona, men av andre årsaker og trenger lege-hjelp..)

Jeg sier ikke at dette er noe jeg tror vil skje. Jeg bare lurer på hva dere andre tenker hva man kan gjøre på forhånd i "worst case"? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
2 minutter siden, Lavurit skrev:

Hva tenker dere i forhold til at det blir mange smittet, kapasiteten på sykehusene blir sprengt, helsearbeidere ønsker kanskje ikke å jobbe da mangel på utstyr etc. Hva vil skje med de andre sektorene i Norge? Vil det bli mer kriminalitet? Trenger man å forberede seg på at det kan gå helt ut av kontroll? Det blir jo muligens mye sorg og sinne da mange mange mennesker vil ha mistet noen de er glad i. Og mange får kanskje ikke den oppfølging de trenger av for eksempel barn i alle risikogrupper? Altså kreft, funksjonshemming etc (også de som har andre sykdommer som kanskje ikke er i riskgruppe av  corona, men av andre årsaker og trenger lege-hjelp..)

Jeg sier ikke at dette er noe jeg tror vil skje. Jeg bare lurer på hva dere andre tenker hva man kan gjøre på forhånd i "worst case"? 

Jeg har tenkt å skaffe meg en sikkerhetslenke til inngangsdøren. Men det er det hele. Jeg tror at vi kan klare å komme bedre ut en fryktet om bare ALLE går inn for det. Jeg begynte i dag. Jeg har avbestilt en time på sykehus som handler om noe som er plagsomt, men ikke farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Amananas skrev:

I ett nytt intervju med en italiensk lege, bekrefter han at de kommer til å måtte velge hvem de gir behandling til og hvem som ikke får. Dette skal baseres på alder og helsestatus. Han sier at dette vil skje snart, det er snakk om dager. Han sammenligner det med en krigssituasjon, og hans viktigste beskjed er "Hold dere hjemme!".

Alle som ikke tror at dette skjer, tro om igjen! 

Legger ved link for sikkerhets skyld, men det er altså en italiensk nyhetsartikkel. 

https://www.corriere.it/cronache/20_marzo_09/coronavirus-scegliamo-chi-curare-chi-no-come-ogni-guerra-196f7d34-617d-11ea-8f33-90c941af0f23.shtml

Gråt litt når jeg leste dette. For en uutholdelig situasjonen.  Vi som kan bør absolutt være føre var og gjøre vårt for at smittespredning skal skje sakte slik vi blir oppfordret til. 

Jeg har familiemedlem som fortsatt mener dette er som en mild influensa og dette er ikke noe å bry seg med. De leser, men tar kun til seg og informasjon som passer best i deres verdensbilde. Jeg prøver å si vi vet så lite (Kina hadde skoleferie og så karantene så vi vet ikke så mye om alt går som normalt). 

Det er absolutt ikke positivt å skape panikk og vi bør være rasjonell. Men det går fint an å ikke utfordrere skjebnen. Jo fler som er forsiktig jo bedre, jo færre idioter jo bedre.

Håper at mennesker som jobber i samfunnesvesentlige jobber ikke drar på ferie før dette roer seg... Og at så mange som mulig dropper det mest risikable. Verden er her når vi blir ferdige med denne sykdommen, men hvordan vi oppfører oss nå vi påvirke utfallet. 

Jeg har ikke panikk, men blir frustrert over idioter som ikke følger oppfordrer. Dette kan gå bra som i Sør Korea som ser ut til å ha kontroll nå, men vi kan også risikere Italienske tilstander. Det øker kraftig i Tyskland og det er jo et folk som har tradisjon på å være pertentlig (tysk kvalitet). Nei, ikke lett å spå utfallet, det er så marginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Amananas said:

Jeg får seriøst så inderlig vondt i hjertet av å tenke på alle de eldre menneskene som fortjener så mye bedre i sine siste dager enn å dø av et virus og drukne i sine egne lunger. Og på toppen av det hele så skal de nå risikere å ikke få behandlingen de trenger i det hele tatt, men bli valgt bort for å dø. Det er helt ufattelig. Og her i Norge sitter folk enda og skriver "dette rammer kun de eldre", som om de ikke er verdt noe! 

Jeg håper vi i Norge kan klare oss bedre enn Italia, og at så mange nordmenn som mulig tar ansvar for å begrense smittespredning! 

Helt enig! Jeg syntes det er forferdelig. Jeg tror at myndighetene nå prøver å gi informasjon i doser og spille dette ned så mye som mulig, da panikk også ikke er bra (selvsagt). Jeg tror også det er en vanskelig situasjon Norges ledelse står ovenfor nå, det blir vanskelig å stenge alt på grunn av foreldre må bli hjemme, dvs at mange av dem ikke kan jobbe som vanlig som igjen vil ha konsekvenser for hele strukturen i Norge- for ikke nevne helsesektoren. Jeg tror å håper at myndighetene og FHI har en strategi rundt dette. Jeg tror også det er mye psykologi i forhold til hvordan man forbereder befolkningen på en epidemi. Det er kanskje bedre å gi befolkningen informasjon i doser enn å sette opp krisenivået med en gang da de tenker at mange blir smittet og at de prøver å holde økonomien gående så langt det lar seg gjøre.. Jeg sier ikke at de gjør riktig i det de gjør, men jeg sier også at de muligens ikke gjør feil i det de gjør. Vi sitter ikke i deres sko akkurat nå og det er vanskelig situasjon. Tenk dere å sitte på bord med alle sektorer som nå er bekymret av alle mulig grunner, Flyselskaper som går konkurs, vanlig bedrifter som ikke har kunder, børsen raser, folk som ikke drar på jobb på grunn av frykt for smitte da de har familiemedlemmer i risikogruppe etc. Det er utrolig omfattende. Det lett for oss å peke fingre her og der. 

Grunnen til at jeg tenker dette er jo først og fremst i håp om at vi har mer "kontroll" enn det ser ut til. På en god side har vi mye penger på bok, som i en helt seriøs situasjon, når det kommer ut hvor seriøst dette er - så kan vi ta mer tak en kanskje mange andre land. Jeg skjønner at folk er redde og bekymret og det med grunn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nematocera said:

Jeg har tenkt å skaffe meg en sikkerhetslenke til inngangsdøren. Men det er det hele. Jeg tror at vi kan klare å komme bedre ut en fryktet om bare ALLE går inn for det. Jeg begynte i dag. Jeg har avbestilt en time på sykehus som handler om noe som er plagsomt, men ikke farlig. 

Ja, ok! :) Tenker du i forhold til kriminalitet? 
Jeg er helt enig! Jeg snakket med familie medlem i går og vi lo av han som snakker for FHI som sa at han ikke kunne avkrefte eller bekrefte om man skulle håndhilse eller ikke. Jeg syntes jo nesten det som var skremmende med den enkle samtalen der var: Det virker jo nesten som han har fått beskjed om å ikke "si for mye" , og ikke "si for lite". Det blir jo helt absurd. Så det er viktig at helsenorge kommer med klare rettningslinjer først og fremst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, filifjonka skrev:

Ja, én til nå, innlagt. 

Eksperter sier det tar 1-2 uker før man eventuelt utvikler lungebetennelse, og det er dette som er farlig. Norge er jo bare i startgropen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Amananas skrev:

I et nytt intervju med en italiensk lege, bekrefter han at de kommer til å måtte velge hvem de gir behandling til og hvem som ikke får. Dette skal baseres på alder og helsestatus. Han sier at dette vil skje snart, det er snakk om dager. Han sammenligner det med en krigssituasjon, og hans viktigste beskjed er "Hold dere hjemme!".

Alle som ikke tror at dette skjer må tro om igjen! 

Tror nok det mer er status og posisjon i samfunnet som avgjør om man får hjelp først eller ikke.  

Det største problemet her i Norge er i bunn ¨å grunn hvordan mange nordmenn tenker, "Det kan ikke skje oss" eller "Det skjer ikke meg eller mine, det skjer bare alle andre" og det er et problem.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...