Frøya90 Skrevet 8. mars 2020 #2281 Del Skrevet 8. mars 2020 21. februar var det 14 smittede i nord-Italia. 8. mars: 7375 smittede. Skremmende hvor raskt det sprer seg. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 8. mars 2020 #2282 Del Skrevet 8. mars 2020 1 time siden, ikkevoksen skrev: Jeg greier ikke å tro at Norge skal havne i en sånn krise, det virker utenkelig at folk skal dø som fluer her... nyhetene nå for tiden er jo som en film om verdens undergang omtrent. Er selv i risikogruppen med sammensatt sykdomsbilde, men igjen så er jeg ufør og holder meg bare innendørs uansett. No worries Hvorfor skulle ikke Norge havne i en sånn krise hvis Italia kan? Tror du viruset diskriminerer? Det finnes jo spekulasjoner om ulike gentyper i ulike raser reagerer annerledes på viruset, men så langt vet vi ikke noe sikkert. Og det som er sikkert er at viruset i alle fall ikke tenker "åh, men Norge er et så lite og egoistisk folkeslag at de gidder jeg ikke ta livet av". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 8. mars 2020 #2283 Del Skrevet 8. mars 2020 19 minutter siden, money skrev: Slutt med hysterier. Helt vanlig sesongsykdom som dør ut av seg selv om noen måneder Kan ikke du be italienerne om å slutte med dette hysteriet sitt da du har funnet ut av dette er en vanlig sesongsykdom... 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 8. mars 2020 #2284 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Enig med @Rainstorm. Skjønner ikke hvorfor hun blir anklaget for hysteri. Slik jeg leser det så sier hun jo at man må ha perspektiv på ting. Det er ikke slik at enten er sykdommen 100% ufarlig eller så er det snakk om en sykdom som kommer til å utslette menneskeheten. Det er ikke slik at enten så bør man ignorere alle forholdsregler eller så bør samtlige isolere seg 100%. Endret 8. mars 2020 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 8. mars 2020 Forfatter #2285 Del Skrevet 8. mars 2020 Det virker som folk flest enten er ekstremt hysteriske og paranoide eller så er de ekstremt naive. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 8. mars 2020 #2286 Del Skrevet 8. mars 2020 Jeg husker for ja ca en måned siden da var det anklager om at folk kom med fake news og at det var falske videoer fra Kina og bare hysteri og "kan ikke stole på Kina". Og jeg forstår for så vidt det, det er nok sannsynlig at vi ikke kunne stole på Kina i motsatt retning enn det folk mente. Smitten var nok mye større enn det de var åpne om. Men Italia er et EU-land. Jeg fatter ikke hvordan folk tenker. Hva skulle leger i Italia ha igjen for å skrike opp om hvor dramatisk det er der nede om ikke det er sant? Så paranoid og mistroisk er ikke jeg i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 8. mars 2020 #2287 Del Skrevet 8. mars 2020 3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Det virker som folk flest enten er ekstremt hysteriske og paranoide eller så er de ekstremt naive. Jeg tror egentlig det er mest at de ekstremt naive antar at alle som tar det på alvor, og ønsker å ta rimelige forholdsregler, er ekstremt hysteriske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 8. mars 2020 #2288 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 8. mars 2020 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 8. mars 2020 #2289 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) 30 minutter siden, Frøya90 skrev: 21. februar var det 14 smittede i nord-Italia. 8. mars: 7375 smittede. Skremmende hvor raskt det sprer seg. Det sies at antallet bekreftet smittede dobler seg ca hver sjette dag. (Egentlig tar det visst i snitt 6,1 dager pr. dobling.) Stemmer det, vil det vel den 14. mars være bortimot 15 000 bekreftet smittede i Italia. Men et problem er at helsevesenet til slutt går tom for reagens som brukes til å teste (bekrefte/avkrefte smittetilfeller). Det var sikkert dette som skjedde i Kina, og som gjorde at antallet nye bekreftede tilfeller nesten stoppet opp. Endret 8. mars 2020 av Psilocybe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 8. mars 2020 #2290 Del Skrevet 8. mars 2020 15 minutter siden, Rainstorm skrev: Jeg tror egentlig det er mest at de ekstremt naive antar at alle som tar det på alvor, og ønsker å ta rimelige forholdsregler, er ekstremt hysteriske. Det er mitt inntrykk også. Det er en del som kommer til å få sjokk når realitetene banker på døren. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucrezia Skrevet 8. mars 2020 #2291 Del Skrevet 8. mars 2020 58 minutter siden, Labbene said: Hvorfor klarer sør-Italia seg så bra? Hører jo ikke noe om noen smittede der nede? Kan jo like gjerne sammenligne Norge med Sør-Italia? Da ser det lyst ut. Det er fordi i Lombardia og Veneto oppstod det lokale smittelommer som gikk uoppdaget frem til de første koronatilfellene ble påvist 21. februar. Det regnes med at koronavirus var der allerede midten av januar. Noen smitteoverleger der nede tror til og med fra november, fordi i Lombardia ble noen tilfeller resistente luftbetennelser registrert i desember. Så viruset i Nord-Italia har fått tid til å spre seg skjult før i det hele tatt det var snakk om en fare for spredning i Europa. Hun anestesilegen som presset for å teste "pasient 1" (38-åring, sprek mann) for Covid-19 brøt datidens retningslinjer for koronaprøver, i og med at denne pasienten ikke hadde vært i Kina. Han hadde altså blitt smittet i Lombardia. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 8. mars 2020 #2292 Del Skrevet 8. mars 2020 5 minutter siden, Lucrezia skrev: Det er fordi i Lombardia og Veneto oppstod det lokale smittelommer som gikk uoppdaget frem til de første koronatilfellene ble påvist 21. februar. Det regnes med at koronavirus var der allerede midten av januar. Noen smitteoverleger der nede tror til og med fra november, fordi i Lombardia ble noen tilfeller resistente luftbetennelser registrert i desember. Så viruset i Nord-Italia har fått tid til å spre seg skjult før i det hele tatt det var snakk om en fare for spredning i Europa. Hun anestesilegen som presset for å teste "pasient 1" (38-åring, sprek mann) for Covid-19 brøt datidens retningslinjer for koronaprøver, i og med at denne pasienten ikke hadde vært i Kina. Han hadde altså blitt smittet i Lombardia. Hvis dette er tilfellet (at viruset har sirkulert siden desember): Betyr dette at det også er en sannsynlighet for at inkubasjonstiden og tiden før reaksjonene på smitten blir alvorlig og dødelig er langt lengre enn antatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 8. mars 2020 #2293 Del Skrevet 8. mars 2020 Jeg har et dumt spørsmål om virus og smitte: kan virus smitte fra døde mennesker? Hvis de kan overleve på flater i 5 døgn liksom, jeg vet ikke så mye om lik og spytt og lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucrezia Skrevet 9. mars 2020 #2294 Del Skrevet 9. mars 2020 18 minutter siden, Rainstorm said: Hvis dette er tilfellet (at viruset har sirkulert siden desember): Betyr dette at det også er en sannsynlighet for at inkubasjonstiden og tiden før reaksjonene på smitten blir alvorlig og dødelig er langt lengre enn antatt? Det kan ikke jeg svare på, men at viruset sirkulerte i Lombardia lengre før det ble oppdaget, er de rimelig sikre på nå. Lombardia og Veneto er de rikeste regionene, med mye kommersielle utvekslinger med Kina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2295 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Har norske myndigheter gått ut med tilsvarende informasjon til befolkningen som dette? Sitat "För de flesta börjar coronaviruset som feber och torrhosta och kan leda till andningssvårigheter efter en tid. För människor med hjärtsjukdomar – diabetes – astma/allergi – cancer – högt blodtryck är COVID-19 extra farligt och dödlig." Kilder: https://ourworldindata.org/coronavirus https://www.reuters.com/article/us-china-health-infant-idUSKBN1ZZ1C3 https://www.reuters.com/article/us-china-health-incubation/coronavirus-incubation-could-be-as-long-as-27-days-chinese-provincial-government-says-idUSKCN20G06W https://www.flashback.org/sp70606974 WHO skriver att folk som är smittade av COVID-19 kan visa symptom 5-6 dagar efter de blivit smittade samtididigt som inkubationstiden kan variera från 1-14 dagar. Finns källor på ännu längre inkubationstider. För de flesta smittade börjar smittan i lungorna som sedan går i tre olika faser: viral replication, immune hyper-reactivity, and pulmonary destruction. Median smittan för milda fall varar i ca 2 veckor från diagnos till klinisk frisk. För svåra till kritisk sjuka kan sjukdomen vara 3 -6 veckor innan de blir klinisk friska. För folk som dör kan det ta mellan 2 – 8 veckor. Er det slik at mennesker med lungesykdom bør ha vaksine mot lungebetennelse, og er det fastlegen som er pliktig til å informere om og å tilby dette? Tipser om at det kommer frem mye viktig informasjon og linker i tråden om temaet på det nevnte svenske forumet: Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19) Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy02 Skrevet 9. mars 2020 #2296 Del Skrevet 9. mars 2020 Leste på Reddit at Norge ble diskutert der og det med at de kun hadde veldig lite intensiv plasser. Der var det veldig mange som svarte at de nærmest var misunnelige på antall plasser Norge hadde da de mente det var mange mange fler enn deres land. Da tenker jeg med tanke på at Norge kun var 5 milioner innbyggere. England, USA, Tyskland og Italia ble nevnt blant annet som land som hadde skikkelig få! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 9. mars 2020 #2297 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Nå burde det være alvor selv for de som fortsatt bagatelliserer viruset; videoene av kinesere som plutselig faller om på gaten virker troverdige når man leser dette: Smittede som tilsynelatende er friske, kan i løpet av en times tid vise akutte symptomer, eller dø i løpet av kort tid - siterer fra Bellevue Reporter: Quote Our experience with this so far has shown that the virus is volatile and unpredictable,” Killian said. “We’ve had patients who, within an hour’s time, show no symptoms to going to acute symptoms and being transferred to the hospital. And we’ve had patients die relatively quickly under those circumstances…We know very little about how fast this may act. Skremmende å tenke på at dette kan være den virkeligheten Norge står ovenfor i løpet av kort tid. Forestill deg at man våkner opp en vanlig hverdag, uten å ane noen fare samtidig som man er smittet uten å være klar over det, og utpå ettermiddagen faller man om på gaten fordi man helt uventet føler seg dårlig, og dør litt senere. RIP. I dette perspektivet blir invitasjonen til helgens Holmenkollen-party simpelthen grotesk: Vi tar heller sjansen på å bli smittet på årets beste fest, enn på byen i Oslo. La den eneste coronaen som tar knekken på oss, være flaska du valgte å ta da kompisen din sa at du hadde fått nok, heter det i arrangement-beskrivelsen. Professor Ørjan Olsvik - som burde være kjent for de fleste etter at han slo fast at det var større sjanse for å vinne i lotto tre uker på rad, enn at kinesiske turister smitter oss - har fått en farlig konkurrent når man i ettertid skal skrive historien om det som hendte i Norge i 2020. Endret 9. mars 2020 av Bix 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 9. mars 2020 #2298 Del Skrevet 9. mars 2020 4 timer siden, Alivamale skrev: Hvor har du fått denne informasjonen fra? De sa fra selv til resten av Bergen de. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/JoyJ07/tre-i-reisefoelget-er-smittet-av-koronaviruset-naa-venter-joergen-paa-sva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 9. mars 2020 #2299 Del Skrevet 9. mars 2020 Å gud hjelpe meg. Her er jo forklaringen på hvorfor norske estimater har lagt så forbannet mye lavere enn de utenlandske hele veien: FHI har ikke basert sine tall på Korona i det hele tatt. Men på influensa. Da er det jo ikke så forbannet rart at man har feilinformert folk og bagatellisert herfra og til månen..Dette er jo helt villt. Norge har foreberedt seg på influensa, mens resten av verden har forberedt seg på Korona..vi er så sinnsykt screwed. https://www.nrk.no/norge/folkehelseinstituttet-kjem-med-ny-risikovurdering-for-spreiing-av-koronaviruset-1.14934099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 9. mars 2020 #2300 Del Skrevet 9. mars 2020 Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Husk at link/kildehenvisning alltid skal være med. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg