Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Nematocera
12 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Jeg vil anbefale å lese hele gjennom Google Translate: https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fbergamo.corriere.it%2Fnotizie%2Fcronaca%2F20_marzo_07%2Fcoronavirus-bergamo-medico-humanitas-facebook-situazione-drammatica-altro-che-normale-influenza-4fdf6866-6088-11ea-8d61-438e0a276fc4.shtml

Nå vet jeg med sikkerhet at jeg kommer til å holde meg mest mulig borte fra folkemengder i overskuelig framtid. At nordmenn vil risikere slike tilstander for å unngå litt frykt er idioti. Lar vi det bli slik her så vil det bli vill panikk etter hvert som sannheten om sykdommen i all sin grusomhet slipper ut.

Fy søren..tenkte selv på det med folkemengder senest i dag pga kvinnedagen og lurer på hvor mange nye tilfeller man fikk av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Camlon skrev:

Hvis du hadde faktisk visst om du noe statistikk så ville du ha linket til dem. Det eneste du har gjort er å lese noen debattartikler fra media som har overbevist deg at alt er ok for de som er under 70.

Men slik er det ikke. Fellesnevneren for de som dør er svekket helse, ikke høy alder. Det har vært flere 20 - 40 åringer som har dødd.

COVID-19 Fatality Rate by COMORBIDITY

Cardiovascular disease: 10.5%
Diabetes: 7.3%
Chronic respiratory disease: 6.3%
Hypertension: 6.0%
Cancer: 5.6%
no pre-existing conditions: 0.9%

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Nå ror du littegrann her, og har dermed besvart det jeg egentlig lurte på.

Da burde du tenke litt mer enn du gjør når du ikke evner å gjenfortelle at dette er gruppesannsynlighet som er svært grov, og nødvendigvis speiler det samfunnet den har sitt utspring i.

Til sammenlikning kan det nevnes at 80% av de italienske dødsfallene knyttet til covid-19 var +80 år.

En 20-åring med dia 1 og hba1c på 5,3 vil ha et mye bedre immunforsvar enn en 83-åring med dia 2 og hba1c på 9,5

Det er en av grunnene til at det er farlig å ikke kunne lese og forstå statistikkresultater.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at folk dør i Italia, mens i de fleste andre land så er det få til ingen dødsfall. Norge har jo ingen hittil. Hvorfor dør de i Italia som fluer? Har de aldri influensa? 
Det må jo være en grunn til at de dør i Italia. Kina forstår jeg litt, dårlig hygiene og levevilkår, høyere andel eldre og hysteri og panikk fører jo til at alt kollapser og da vil det bli flere dødsfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Noomie skrev:

Synes det er litt rart at folk dør i Italia, mens i de fleste andre land så er det få til ingen dødsfall. Norge har jo ingen hittil. Hvorfor dør de i Italia som fluer? Har de aldri influensa? 
Det må jo være en grunn til at de dør i Italia. Kina forstår jeg litt, dårlig hygiene og levevilkår, høyere andel eldre og hysteri og panikk fører jo til at alt kollapser og da vil det bli flere dødsfall. 

Det snakkes om at viruset sirkulerte en stund i Italia før det først ble oppdaget. Så folk har vært syke lengre enn andre steder, i tillegg til at det er mange flere. I tillegg har de en veldig gammel befolkning, men det har jo mange andre land også så jeg vet ikke. 

Ellers så tror jeg dødsraten øker når behandlingen blir dårligere pga sprengt kapasitet, så de har kanskje kommet til det punktet allerede kan det virke som. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lille-pus skrev:

Til sammenlikning kan det nevnes at 80% av de italienske dødsfallene knyttet til covid-19 var +80 år.

Her har du den mest sannsynlige forklaringen @Noomie.

Og den delen av Italia som har høyest antall smittede per 1000 innbyggere er også den delen av Italia med høyest andel eldre i +80 kategorien.

Snittalder og fysisk kondisjon hos de norsk smittede er så langt at de er i yrkesaktiv alder og i utgangspunktet rimelig friske og raske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balettsko
4 minutter siden, Noomie skrev:

En av grunnene er nok kanskje at Italia har veldig mange gamle folk. Italienere lever lenge. En annen grunn er kanskje at Italia har den mest farlige mutasjonen og Sør Korea har mer av den mindre farlige (akkurat dette er en spekulasjon)

Det tar også som regel flere uker å dø av denne sykdommen, så det er for tidlig å si om det blir færre dødsfall i andre europeiske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Noomie skrev:

I Norge er vi akkurat i oppstartsfasen og mye kan endre seg etter hvert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at de fleste i Norge er smittet av den italienske varianten er jeg veldig spent på hvordan det kommer til å gå 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

En liten "glad" beskjed fra legevakten her jeg bor. Nå har de snudd i min sak og de vil teste meg etter utviklingen i dag. Jeg blir det første som blir testet fra det landet jeg var i for en uke siden. Grugleder meg! Kommer med svar i morgen. 

Endret av AnonGangerTo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
1 minutt siden, Noomie skrev:

Tviler på at Italienere har spesielt sårbare gener. Men det tar tid å dø av dette og de har hatt tradisjoner litt mot seg med måten de hilser og er svært sosiale av seg. At ingen har død i Norge handler jo heller ikke om at viruset er mindre farlig for oss enn en Italiener, men at skillelinjen for hvem som blir kritisk syk og frisk går ved rundt 2 uker der de som er syke nå antagelig i all hovedsak er i grupper med god sjanse for å bli friske, siden disse var på skiferie i Italia ol. Det er ikke en liten representativ landsby som er smittet nå. Det har bare gått 1,5, snart 2 uker for de som ble syke først enda og disse er forventet å takle det bra. Du bør nok gi det mange uker til før du ufarliggjør viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

En liten "glad" beskjed fra legevakten her jeg bor. Nå har de snudd i min sak og de vil teste meg etter utviklingen i dag. Jeg blir det første som blir testet fra det landet jeg var for en uke siden. Grugleder meg! Kommer med svar i morgen. 

Lykke til 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Amananas said:

Det snakkes om at viruset sirkulerte en stund i Italia før det først ble oppdaget. Så folk har vært syke lengre enn andre steder, i tillegg til at det er mange flere. I tillegg har de en veldig gammel befolkning, men det har jo mange andre land også så jeg vet ikke. 

Ellers så tror jeg dødsraten øker når behandlingen blir dårligere pga sprengt kapasitet, så de har kanskje kommet til det punktet allerede kan det virke som. 

Hjemme isolering er jo ikke behandling. Ingen i Norge er blitt behandlet. Hva de er i Italia vet vi vel heller ikke noe særlig om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonGangerTo said:

En liten "glad" beskjed fra legevakten her jeg bor. Nå har de snudd i min sak og de vil teste meg etter utviklingen i dag. Jeg blir det første som blir testet fra det landet jeg var i for en uke siden. Grugleder meg! Kommer med svar i morgen. 

Får jeg spørre om hvor du har vært? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
5 minutter siden, filifjonka said:

Får jeg spørre om hvor du har vært? 

Kan dessverre ikke si det bortsett fra at det er et land i Europa. Beklager! 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Amananas skrev:

Noen uoffisielle rapporter sier det. Det vil nok aldri bli offisielt at de prioriterer unge og friske for behandling, men det vil skje når mange nok blir syke samtidig. Da vil mange eldre dø.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
58 minutter siden, lille pille skrev:

Med tanke på hvor mange som trenger behandling på sykehus i Italia og hvordan tjenestetilbudet kollapser der nede, så skjønner jeg meg ikke på FHI. Leser i nyhetsfeeden til VG at de regner med mange smittede og at de regner med at de fleste vil få et mildt forløp.

De regner med.. Er det noen som har tillit til FHI? De regnet også med at dette ville blåse over av seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jajajane skrev:

Første nordmann innlagt på sykehus pga corona nå i kveld... 

Har du link til nettsted som melder om dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Kan dessverre ikke si det bortsett fra at det er et land i Europa. Beklager! 😔

Men tester du positivt som første fra et nytt land, vil det jo komme i alle landets aviser 😛

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...