Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 minutter siden, parmanoia said:

Her kan dere lese på engelsk. Fra Italia. 

Takk for det. Nicket ditt beskriver vel situsjonen her hjemme ganske godt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hatsumomo skrev:

hvor har det skjedd?

Jeg sa ikke at det har skjedd ennå. Det er dessverre stor sjanse for at det vil skje i noen land, når nøden og fattigdommen blir stor nok. Børskrakkene som allerede har begynt vil resultere i masseoppsigelser, massepermitteringer og konkurser, altså arbeidsledighet. (Det første flyselskapet gikk konkurs for 4-5 dager siden. Amazon, Google, Facebook m.fl. har allerede stengt sine hovedkontorer.) Velferdsstatene vil ikke ha kapasitet til å hjelpe på langt nær alle som trenger hjelp. I tillegg vil mye av produksjonen stoppe opp, slik den gjorde i Kina. Og logistikk og transport vil delvis også stoppe opp. Sammenbrudd i forsyningslinjer vil resultere i mange stengte butikker. 

Dette vil i sin tur dessverre resultere i panisk hamstring (i første omgang, og det har allerede begynt), og plyndring/ran på litt lengre sikt. Vold og annen kriminalitet kommer også til å øke. All empiri viser at dette er tilfelle: Man har før sett eksempler på det i bl.a. Venezuela. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, blasfeminist skrev:

Takk for det. Nicket ditt beskriver vel situsjonen her hjemme ganske godt.

Hahahahah, det har jeg ikke tenkt på! 😂 Ja, nå er det full parmanoia!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal dette egentlig ende? Hvor er vi om 1 mnd? Jeg begynner å bli oppriktig bekymret. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge kommer til å bli huska i historien som det landet hvor Corona - viruset  tok livet av 5 nyfødte barn... hadde ikke blitt sjokkert engang ,det er det verste ...😢

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, milla80 said:

Dette er bare helt tragisk . ...håper for guds skyld de har vett til å gjøre noe drastisk nå så ikke nyfødte blir smitta !!

For ikke å snakke om de som Nettopp har født og har et immunforsvar deretter.....

hvordan i alle dager havnet denne ansatte på jobb? Når skal de lære? 3 helseinstitusjoner rammet av samme tabbe; å følge de der forbanna selvgode FHI byråkratene som ikke engang forstår hva ARDS betyr sine kriterier for testing. Null medisinsk skjønn. Hadde jeg vært smittevernlegen som fikk disse telefonene hadde jeg trosset systemet og skrevet at pasienten kom fra nord Italia. Bare for å verne om min egen institusjon. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, milla80 skrev:

Norge kommer til å bli huska i historien som det landet hvor Corona - viruset  tok livet av 5 nyfødte barn... hadde ikke blitt sjokkert engang ,det er det verste ...😢

Corona er lite farlig for barn. Det er de over 80 som vil bli hardt rammet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, parmanoia said:

De over 80 vil bli hardest rammet.

Så lenge du har helseproblemer (kreft, diabetes, hjerteproblemer) så er det en risiko for at man vil dø og en høy risiko for at man vil få permanente skader.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Camlon skrev:

De over 80 vil bli hardest rammet.

Så lenge du har helseproblemer (kreft, diabetes, hjerteproblemer) så er det en risiko for at man vil dø og en høy risiko for at man vil få permanente skader.

Du vet tydeligvis mer enn dem som utarbeider statistikken. 

Jeg vil ta for gitt at folk nå lurer på om du kan splitte statstikkunderlaget litt, sånn at sannsynlighet for folk i kategorien 30-40 år med hjerteproblemer, eller folk i kategorien 20-30 med diabetes, kan få dødssannsynligheten sin på bordet.

Fortell oss litt om hvorvidt det er sammenfall mellom alder og underliggende diagnose for noen av gruppene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Tallene fra Italia er jo helt vanvittige!

Totalt 366 døde nå, som nå blir rett under 5% av alle bekreftede smittede....

10% på ICU.

Dette er ikke influensa!

Edit:

"Ryddet for brudd på opphavsrett"? Hva i alle dager ...

Det var et sitat (en setning) som oppsummerer siste statistikk fra Italia.

Her er hele tabellen:

Coronavirus in Italy, 7,375 cases and 366 deaths: the March 8 bulletin

Kilde: https://www.corriere.it/salute/malattie_infettive/20_marzo_08/coronavirus-italia-dati-8-marzo-bollettino-regionali-provinciali-8729bd9c-6157-11ea-8f33-90c941af0f23.shtml?intcmp=exit_page

Straks 50.000 testet også.

Endret av likestilling
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nematocera
1 time siden, parmanoia skrev:

Sannhet med store modifikasjoner. I tabellene per 29.02 basert på statistikk fra Kina:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

var det ingen døde under 9 år, men man må ta forbehold om ferieavviklingen i Kina der barna ikke var i skole. Det kan være av betydning og selv om 0.2 og 0.4 høres lavt ut så kan det bli en del dødsfall av det når f.eks 1 eller flere millioner smittes. I tillegg er der en svartepetter: hvis helsetjenesten kollapser vil dødeligheten også øke for alle, sånn som i Wuhan.

Endret av Nematocera
språk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, likestilling skrev:

10% på ICU.

Dette er ikke influensa!

Dette er sykt! Og folk avfeier dette fortsatt som influensa. Jeg er paff over arrogansen og likegyldigheten til Norge. Jeg vet i allefall at jeg skal handle litt mer enn jeg pleier i uken som kommer... 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, likestilling skrev:

10% på ICU.

Dette er ikke influensa!

Stemmer, men nå har VG blåst det opp som siste nyheter. Synest det er bra at tallet kommer frem slik at folk kan la det begynne å synke inn at det er meget alvorlig. Snakket med mamma i sted, og hun var ikke bekymret. Hun påpekte og påpekte at jo ingen i Norge hadde blitt alvorlig syke eller død enda. Så da antok at det ikke var så farlig og at det hele bare var et hysteri. Jeg prøvde å forklare henne hva det er som skjer i Italia. Jeg sa til henne at vi skulle snakke om dette igjen om 3 uker, og at situasjonen i Norge da kom til å se helt annerledes ut da. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Amananas said:

Her er et åpent brev på sosiale medier, fra en lege som har stått midt oppi det hele i to uker.

Jeg vil anbefale å lese hele gjennom Google Translate: https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fbergamo.corriere.it%2Fnotizie%2Fcronaca%2F20_marzo_07%2Fcoronavirus-bergamo-medico-humanitas-facebook-situazione-drammatica-altro-che-normale-influenza-4fdf6866-6088-11ea-8d61-438e0a276fc4.shtml

Nå vet jeg med sikkerhet at jeg kommer til å holde meg mest mulig borte fra folkemengder i overskuelig framtid. At nordmenn vil risikere slike tilstander for å unngå litt frykt er idioti. Lar vi det bli slik her så vil det bli vill panikk etter hvert som sannheten om sykdommen i all sin grusomhet slipper ut.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lille-pus said:

Du vet tydeligvis mer enn dem som utarbeider statistikken. 

Hvis du hadde faktisk visst om du noe statistikk så ville du ha linket til dem. Om jeg skal gjette, så er det eneste du har gjort er å lese noen debattartikler fra media som har overbevist deg at alt er ok for de som er under 70.

Men slik er det ikke. Fellesnevneren for de som dør er svekket helse, ikke høy alder. Det har vært flere 20 - 40 åringer som har dødd. F.eks. den første personen som døde i Hong Kong var en 39-åring med diabetes.

COVID-19 Fatality Rate by COMORBIDITY

Cardiovascular disease: 10.5%
Diabetes: 7.3%
Chronic respiratory disease: 6.3%
Hypertension: 6.0%
Cancer: 5.6%
no pre-existing conditions: 0.9%

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Endret av Camlon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Sitat

Ett Göteborgsföretag lanserade ett coronavirustest till oroliga svenskar.
Men företaget fick bakläxa av både smittskyddsläkare och Folkhälsomyndigheten.
– När företaget förstod vilka konsekvenserna blev för dem så beslutade de att inte saluföra det,

https://www.expressen.se/nyheter/stopp-for-svenskt-test-av-nya-smittan-/

Er det da å forstå slik at Folkhälsomyndigheten ikke ønsket at folk skulle få ha den muligheten til å teste seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange som trenger behandling på sykehus i Italia og hvordan tjenestetilbudet kollapser der nede, så skjønner jeg meg ikke på FHI. Leser i nyhetsfeeden til VG at de regner med mange smittede og at de regner med at de fleste vil få et mildt forløp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...