himmeloghav Skrevet 8. mars 2020 #2121 Del Skrevet 8. mars 2020 https://www.borsen.no/nyheter/bagasjestuere-testet-positivt-for-coronavirus/72219225 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 8. mars 2020 #2122 Del Skrevet 8. mars 2020 15 minutter siden, himmeloghav skrev: I går var jeg på baker hansen. Der hadde de satt frem en antibac pumpeflaske ved betalingsterminalen. Det syntes jeg var et godt tiltak. Europrice har også satt ut engangsgansker, antibac og tørkerull i en butikk til sine kunder. Jeg har kontaktet den lokale dagligvarebutikken her jeg bor og spurt om ikke de kan gjøre tilsvarende tiltak eller vaske handlevogner og handlekurver oftere. De burde satt i gang dette selv. Syntes det er flaut at dette skal komme fra kundene. Jeg så også en artikkel på nett om at et alders og sykehjem har satt opp plakater på døren inn til avdelingen og bedt de som har vært i coronaområder om å ikke gå inn og heller kontakte de ansatte på telefon. Rikshospitalet har også satt opp plakater med noe tilsvarende og oppfordret besøkende til å bruke antibac som de har satt fram ved inngangen. Det er bra at noen butikker og sykehjem m.m. har tatt affære. Det er flott at du oppfordrer butikker. Jeg synes at alle som besøker sykehjem o.l. og som besøker mennesker som er i en utsatt gruppe (de med nedsatt immunforsvar, nedsatt helse etc), burde ha brukt maske for å unngå å spre smitte i tilfelle de er smittet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 8. mars 2020 #2123 Del Skrevet 8. mars 2020 39 minutter siden, hhhh9 skrev: Stemmer det at det har vært kun 1 nytt tilfelle det siste døgnet i Kina, og at det dermed ser ut til at smittespredningen i Kina har opphørt? Nei, 45 nå. Uansett en veldig sterk nedgang. Kina har gjort en fantastisk innsats, selv om de også var sent ute. Norske myndigheter fører samme strategi med å føre folk bak lyset, forskjellen er at de ikke har noe brannslukningsapparat klart for å slukke brannen dersom den kommer ut av kontroll. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 8. mars 2020 #2124 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Ja, da har jeg sett Urix-spesial om koronaviruset og den var jammen effektiv for å spre frykt, for å si det sånn. Grunnen til at Bjørn Guldvog og FHI tydeligvis ønsker at folk selv skal ta ansvar og at beslutninger taes på lavest mulig nivå er tydeligvis for å innføre så strenge tiltak som Kina har gjort er brudd på menneskerettene. Hallvard Sandberg påpeker at vi kan få til karantene i Norge også selv uten så steng kontroll fra myndighetene, ved at folk kjenner et ansvar for å bidra til å ikke spre smitte. Men er ikke oppførselen til så mange i Holmenkollen et prima eksempel på at folk flest tar ikke det ansvaret selv om myndighetene prøver å få oss til å ta det. Og så sier han at han tror det er verre å være i Norge enn Kina nå for der har de fått kontroll med nettopp å bruke ekstrem kontroll. Jeg som underveis i dokumentaren tenkte "glad jeg ikke bor i Kina". Kanskje menneskerettene er noe det er verdt å dø for for å bevare. Og kanskje man fortsatt kan håpe at flere ønsker å ta litt ansvar for å ikke spre smitte. Endret 8. mars 2020 av Rainstorm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 8. mars 2020 #2125 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) 9 minutter siden, likestilling skrev: Nei, 45 nå. Uansett en veldig sterk nedgang. Kina har gjort en fantastisk innsats, selv om de også var sent ute. Norske myndigheter fører samme strategi med å føre folk bak lyset, forskjellen er at de ikke har noe brannslukningsapparat klart for å slukke brannen dersom den kommer ut av kontroll. Kineserne har gjort en fantastisk jobb! Bygget nytt stort sykehus til 1000 pasienter på 9 dager! https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8mojXx/corona-viruset-vil-bygge-sykehus-med-tusen-senger-paa-ti-dager Endret 8. mars 2020 av himmeloghav 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 8. mars 2020 #2126 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) 1 time siden, Elida88 skrev: Media har blitt kraftig kritisert for å 'spre frykt' osv angående corona viruset.. Men jeg er takknemlig for at de har delt informasjon fortløpende. Bare synd at det som har blitt gjenntatt aller mest ifra FHI, er at en ikke må bli paniske, og at det ikke er farligere enn influensa. Så når media har delt info som tilsier annet, så reagerer mange med å anklage media for å spre frykt.. Blir for store kontraster. Mange oppdager jo hvor lett helsemyndighetene har tatt på det i forhold til..vel egentlig alle andre land med samme smittefare?! Jeg støtter og er utrolig takknemlig for alle som jobber innen helse, og såklart at de ønsker det beste for oss. Men blir bekymret over hvordan dette kan utvikle seg. Vet det toget har gått, men kunne sånn ønske at en hadde vært mere føre var i hele situasjonen menst det var mulig. Nå bare ber jeg om at minst mulig mennesker dør som følge av viruset. ❤️ La oss håpe at det går bra. Hva tenker dere om #stortingsvalgvalg2021? Endret 8. mars 2020 av Agatha Spinatha 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 8. mars 2020 #2127 Del Skrevet 8. mars 2020 Hvorfor er beredskapslagrene i Norge så mangelfulle? Noen burde holde tilsyn med dette, og påse at nødvendig utstyr finnes til en hver tid. Begrensede mengder med nødvendig utstyr er vel også hovedgrunnen til at såpass få i Norge har blitt testet? Sitat Sitat 07.03.20 23:59 Sitat Morra-DI-2: 10 % er det av de positive er det vel mange som er uenig i, siden de aller fleste tror tallene i Italia er skyhøye, men en brøkdel er testet. At man hadde ni smittede, før man tre dager senere hadde 11 døde, indikerer jo at viruset hadde sirkulert uten særlige begrensninger i minst tre-fire uker, sannsynligvis to-tre uker mer*. Isåfall er det lite sannsynlig at bare 5.000 er smittet. Isåfall er jo ikke viruset så smittsomt som mange skal ha det til. * Det kan selvfølgelig være at de døde var den første smittebølgen, men det sannsynlige er jo at endel har blitt smittet først, utviklet symptomer, gått til lege, smitten har spredt seg innenfor helsevesenet og blant helsearbeidere, smittet pasienter der som deretter har utviklet alvorlig sykdom. Det tilsier ganske mange uker med smittespredning. Å finne smittede tidlig, spore opp kontakter og isolere dem, og unngå at de kommer til helsefasiliteter og sprer smitten der er viktig for å slippe drakoniske tiltak som man ser i Kina og etterhvert Italia. (Innlegget ble redigert 08.03.20 00:00) http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1860234/tittel/doedsviruset/innlegg/49193031/#49193031 Sitat Sitat https://www.nrk.no/norge/lege-mener-koronatiltak-er-for-seint-ute-1.14932049 Sitat Lege om korona-tiltak: Virker som norske helsemyndigheter har sovet i seks uker Lege ved Reiseklinikken i Oslo, Gunnar Hasle, mener helsemyndighetene verken har satt inn nok smitteverntiltak eller tidlig nok for å hindre at koronaviruset sprer seg i Norge. https://www.diskusjon.no/topic/1865076-corona-viruset-i-kina-verre-enn-hva-vi-får-fortalt/?do=findComment&comment=25288113 Hvordan kan man selv eventuelt lage seg en effektiv maske? Hva slags tøy/annet kan man sy den av? Er det null poeng i å ringe lege ved mistanke om smitte? Blir man i det hele tatt testet? Blir man testet kun hvis man har vært i Italia o.l. og/eller har hatt nærkontakt med bekreftet smittede? Vond hals i går. Tiltagende feber i kveld/natt. Sitat New York-guvernør Andrew Cuomo har erklært unntakstilstand i delstaten som følge av utbruddet av det nye coronaviruset. New York jobber med å takle trusselen covid-19 utgjør for helsen og velferden for våre innbyggere og besøkende, skriver Cuomo på delstatens hjemmesider. – Ettersom en katastrofe er nært forestående i delstaten New York, som de berørte lokale myndighetene ikke er i stand til å håndtere tilstrekkelig, erklærer jeg herved unntakstilstand for hele delstaten. – Dette vil hjelpe oss med å få ressurser til lokalt helsepersonell og andre som trenger det raskt og effektivt, skriver Cuomo på Twitter. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/awovP4/erklaerer-unntakstilstand-i-new-york Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uranus Skrevet 8. mars 2020 #2128 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Jeg er enig i kritikken deres av FHI og myndighetene generelt. Jeg studerer selv medisin og fulgte utviklingen i Kina nøye helt fra starten av. Det var helt absurd å se hvor alvorlig dette ble tatt i Kina (blant annet myndighetenes tiltak som f.eks å sveise igjen dørene til boliger med smittede) og samtidig se på Norges reaksjon hvor vi ble fortalt at det var som en forkjølelse og nærmest latterliggjøring av de "paranoide" som trodde dette ville bli stort. Og attpåtil, en som sa at sannsynligheten for å få Corona til Norge var som å vinne Lotto tre ganger på rad. Jeg skjønte tidlig at dette ville spre seg kjapt og irriterte meg over at man ikke kunne stenge flytrafikk for en periode. (Kortsiktige) økonomiske hensyn trumfer alt tydeligvis. Men, problemet her er jo egentlig ikke myndighetenes håndtering eller FHIs feilaktige påstander, men heller hvor ekstremt skadelig globaliseringen er. Vi blir sårbare av å outsource alt til land som Kina, der hygienen ikke akkurat holder vestlige standarder. Der man faktisk tror at det å spise utrydningstruede dyrearter skal kurere diverse sykdommer og skavanker. Disse dyrene blir fanget i naturen og håndtert på en fryktelig måte før de serveres (ofte uten å ha blitt bearbeidet slik at mulige virus og bakterier forsvinner). Så godt som alle epidemier og pandemier har begynt der. Svartedauden, byllepest, spanskesyken, SARS, svineinfluensa, fugleinfluensa, ALLE kom opprinnelig fra Kina. Nå vet ikke jeg om dette viruset har kommet fra et dyremarked eller om det har vært slappe rutiner for hygiene ved dette forskningsinstituttet i Wuhan som forsker på nøyaktig denne typen virus, men konsekvensene blir de samme. Skal det virkelig være slik at om noen kinesere spiser flaggermus skal jeg i Norge miste mulighetene mine til utveksling eller forskningsopphold i andre europeiske land fordi smitten spres umiddelbart på en global skala? Myndighetene i Kina holdt dette skjult i nærmere TO måneder, noe som tilrettela for maks smittepotensial. Dette i skarp kontrast til f.eks Italia, som har vært ekstremt transparente og åpne fra starten av. Vi har tidligere hatt eksempler på at myndighetene i Norge holdt tuberkulose og tyfus som kom med migrantstrømmen i 2015-2016 skjult for befolkningen. Det er bare flaks at det ikke fikk større konsekvenser. Europeiske land er unike og de må beskyttes. Det kan ikke være slik at vi skal være avhengige av land som lyver og bedrar for sin egen økonomiske vinning, med hele verden som offergeit. Globaliseringen med åpne grenser er nødt til å stoppes. Det økonomiske systemet må legges om slik at vi er selvforsynte i Norge og Europa. Vi må samarbeide med Europa og skape gode handelssamarbeid der, fremfor land vi ikke har noe til felles med og som vi ikke kan stole på i det hele tatt. Turisme fra ikke-vestlige land bør begrenses, helst elimineres. Det er ikke nødvendig å reise jorda rundt når man heller kan se bilder på nettet. Pandemier som Coronaviruset er prisen vi må betale for globaliseringen, og det er bare et tidsspørsmål før vi får noe LANGT verre enn Coronaviruset. Men det kan forhindres, ved å gjeninnføre sunn fornuft, selvforsyning og landegrenser. Endret 8. mars 2020 av uranus 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 8. mars 2020 #2129 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Når hver nye smittede sprer det videre til et antall nye så får vi en eksponensiell spredning. Det er typisk for slike epidemier. Spørsmålet er tidskonstanten til denne eksponesialfunksjonen. Ofte vil slike epidemier nå sitt maksimum etter fire måneder. Hvis vi ser på utviklingen i Norge og lager en prognose basert på utviklingen så langt, så ser vi en mye raskere spredning enn vanlig og også raskere enn i sammenlignbare land. Hvis vi fortsetter som nå vil 1000 være smittet om mindre enn en uke og "hele befolkningen" i løpet av måneden. Det er samtidig interessant å se hvor lite spredning man har f.eks. i Russland og India med veldig mye større befolkning. Årsaken til større og raskere spredning her I Norge er høyst sannsynligvis dårligere kontroll generelt og av de som ankommer landet spesielt. Det er også dårlig og lite relevant informasjon. For eksempel burde TV være fullt av informasjon om personlig hygiene og hvordan man skal vaske hender og omgås hverandre. Det burde være informasjon om hva karantene er, hvorfor og hvordan. Man burde lagt rammer og skapt trygghet i forhold til hvordan folk i karantene skal få mat. I dag driver folk og hamstrer fordi de vet ikke annet. Det er også en del feilaktige oppfatninger hvor det virker som om en del tror at strømmen og vannet vil forsvinne. Problemet fremover er garantert ikke at strømmen eller vannet forsvinner eller at det blir for lite mat men at det ikke vil være nok friske helsepersonell som kan ta seg av oss. Endret 8. mars 2020 av Gab 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 8. mars 2020 #2130 Del Skrevet 8. mars 2020 42 minutter siden, Gab skrev: Det er samtidig interessant å se hvor lite spredning man har f.eks. i Russland og India med veldig mye større befolkning. Årsaken til større og raskere spredning her I Norge er høyst sannsynligvis dårligere kontroll generelt og spesielt av de som ankommer landet og mindre tiltak. Tror du helt oppriktig at det er dét den lave spredningen i Russland og særlig India viser? Det er ingen som tar de offentlige tallene der seriøst. De har selvfølgelig mange, mange flere smittede enn oss. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 8. mars 2020 #2131 Del Skrevet 8. mars 2020 Sitat Rekk opp hånda den som har sett noen forebyggende tiltak på/i/utenfor butikker, offentlige kontor, sykehjem, t-baner, trikker osv i Norge! Lagt merke til at på den store matvarebutikken er det hengt opp plakat på døra på toalettet om "riktig håndvask i disse smittetider" høres kanskje lite ut men alt er bedre enn ingenting . Pluss at det ser ut som at gratis frukt osv er fraværende ( de har alltid noe fremme ellers 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 8. mars 2020 #2132 Del Skrevet 8. mars 2020 6 timer siden, hhhh9 skrev: Jeg synes at alle som besøker sykehjem o.l. og som besøker mennesker som er i en utsatt gruppe (de med nedsatt immunforsvar, nedsatt helse etc), burde ha brukt maske for å unngå å spre smitte i tilfelle de er smittet. Det skulle jeg gjerne gjort, men det er ikke praktisk mulig, og derfor gjør vi heller andre tiltak. 1: jeg er den eneste i familien som besøker de eldre og svekkede. Alle andre familiemedlemmer har kun telefonisk kontakt. 2: i dag er avstand en god ting, og jeg deler ikke ut klemmer til de jeg besøker. Jeg kan holde de i hånda, men da passer vi på håndvask/antibac etterpå. 3: Jeg er bevisst på hva jeg tar på, og bruker et papirlommetørkle når jeg åpner dører, kjøleskap, klesskap, tar på lysbrytere og lignende. 4: alt som kommer fra meg, som nyvaskede klær, mat og lignende, er behandlet med tanke på å ikke videreføre eventuell smitte. 5: jeg kjører privatbil så fremt det er mulig Mye av dette gjør vi når det er stor smittespredning av forkjølelse, sesonginfluensa, og omgangssyke også, men vi er litt ekstra påpasselige nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 8. mars 2020 #2133 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) 9 timer siden, hhhh9 skrev: Fra kommentarfeltet. Rekk opp hånda den som har sett noen forebyggende tiltak på/i/utenfor butikker, offentlige kontor, sykehjem, t-baner, trikker osv i Norge! På nærbutikken her er det plasser ut antibac (flytende og servietter) som de ber kundene bruke. Noen kjøpmenn har også gått ut i lokalavisen med en oppfording til ansatte og kunder om å være oppmerksomme på god (hånd)hygiene Endret 8. mars 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet 8. mars 2020 #2134 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) De lave tallene i Russland skyldes at der tok de det alvorlig fra 1.dag. Alle flypass. scannes ved ankomst og sjekkes. De har også effektiv karantene, og har stengt grensen mot kina for leeenge siden. 80 turister som ikke respekterte karantenen ble sendt hjem. For øvrig_ Dødelighet er nå ca 4%, dvs ca 30 ganger høyere enn "vanlig influensa." Endret 8. mars 2020 av Anonym1002 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 8. mars 2020 #2135 Del Skrevet 8. mars 2020 40 minutter siden, janeikanskje skrev: Tror du helt oppriktig at det er dét den lave spredningen i Russland og særlig India viser? Det er ingen som tar de offentlige tallene der seriøst. De har selvfølgelig mange, mange flere smittede enn oss. Du tror ikke screening av folk på flyplassene og hvor alle som kommer fra utsatte land må være 14 dager i karantene på flyplassen før de slipper ut har noe å si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 8. mars 2020 #2136 Del Skrevet 8. mars 2020 5 minutter siden, Anonym1002 skrev: For øvrig_ Dødelighet er nå ca 4%, dvs ca 30 ganger høyere enn "vanlig influensa." Hvordan får du 4 %? 3600 døde ÷ 106.000 smittede skulle vel bli 3,39 %? Runder du opp til høyeste hele tall? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 8. mars 2020 #2137 Del Skrevet 8. mars 2020 Akkurat nå, Gab skrev: Du tror ikke screening av folk på flyplassene og hvor alle som kommer fra utsatte land må være 14 dager i karantene på flyplassen før de slipper ut har noe å si? Dette viruset fikk fly fritt rundt i verden i god tid før noen gjorde noen som helst tiltak. Nei, det er ikke derfor de har så få smittede. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 8. mars 2020 #2138 Del Skrevet 8. mars 2020 2 minutter siden, janeikanskje said: Dette viruset fikk fly fritt rundt i verden i god tid før noen gjorde noen som helst tiltak. Nei, det er ikke derfor de har så få smittede. Korreksjon; Kina gjorde masse. Men de andre landene tok det ikke på alvor. Og Norske myndigheter har enda ikke forstått at de nå må tre frem i lyset og vise lederskap og bli tydelige! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 8. mars 2020 #2139 Del Skrevet 8. mars 2020 4 minutter siden, Rullerusk skrev: Korreksjon; Kina gjorde masse. Men de andre landene tok det ikke på alvor. Og Norske myndigheter har enda ikke forstått at de nå må tre frem i lyset og vise lederskap og bli tydelige! Kina ventet lenge med å rapportere til WHO. Han hot toddy-fyren som det stadig lenkes til her inne, var syk i november. Han fikk konstatert corona i ettertid. Jeg var ikke ute etter å diskutere norske myndigheter. Jeg kommenterte at Russland og særlig India naturligvis har mange flere smittede enn de har bekreftet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenki Skrevet 8. mars 2020 #2140 Del Skrevet 8. mars 2020 Her er lesestoff for de som er veldig redde for Korona`n. Setter ting litt i perspektiv https://www.nrk.no/ytring/frykt-ikke-korona-1.14916528 https://www.dagbladet.no/kultur/vi-har-intet-a-frykte-unntatt-for-lite-frykt/72218339 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg