Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

On 1/24/2020 at 3:12 PM, Kvinnelist said:

Hehe, du tenker som en globalist. Globalisering er et kjempeproblem.

Å blande kulturer fungerer sjelden. Du ser jo hvordan innvandringen har ødelagt europa for eks.

Det er bra vi blir færre, vi trenger ikke være mange 🙂 Jo mindre mennesker på jorda, jo bedre .

Slutt å avspore debatten er su snill! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Jajajane skrev:

Man skal ha muligheter til å få tak i dette. Janus lager nå munnbind. Hvorfor akkurat de? Jo, fordi det var med i beredskapsplanen til Norge frem til på 80 tallet en gang. Da fant Norge ut at d trengs ikke mer... 

Det er slikt man skal ha under kontroll. I Kina bygget de et sykehus på 1 2 3, da regner jeg med at Norge kan fikse utstyr på lik linje. Men d hjelper ikke å prøve å finne ut av sånt ETTER krisen er her. Det skal være klart PÅ FORHÅND! 

Januar har sagt at de kan legge om produksjonen. Produktene må først godkjennes og tilfredsstille sikkerhetskrav. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Alivamale skrev:

Vi har en beredskapsplan. Man kan ikke ha enorme mengder smittevernutstyr på lager til enhver tid, da det har en holdbarhetsdato.

Vi skal være forberedt uansett hva du måtte mene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Å være forberedt er ikke forbeholdt en perfekt verden det er ganske så realistisk å gjennomføre.

ejuTHOn.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

ejuTHOn.png

Å komme med den type fordummende tilbakemelding viser vel hvilket nivå du har lagt deg på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Alivamale skrev:

Januar har sagt at de kan legge om produksjonen. Produktene må først godkjennes og tilfredsstille sikkerhetskrav. 

Ja! Og dette kunne vært godkjent på forhånd. Skjønner du hvorfor det er viktig å være forberedt? Føre var.... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært syk på flere år. Har ikke hatt influensa eller noe på sikkert fem år minst, selv om jeg har vært bortpå folk med influensa og alt mulig rart, syke unger osv. 

Men nå har jeg hostet litt i ca en uke og våknet opp med influensasymptomer (tung i hodet, litt vondt i halsen). Så kjenner meg litt usikker, spesielt fordi jeg er møter folk fra overalt på jobb. 

Det er ingen med smitten i byen jeg bor i, såvidt vi vet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Rediken said:

Dersom helsemyndighetene vender blikket sitt til diagnostikk innen veterinærtjenester er det IKKE mangel på RT-PCR. Innen oppdrettsnæringen er dette vanligste diagnostikkmetode og MANGE labtjenester som utfører dette, det eneste de behøver er riktig assay. Myndigheten kunne bare pålagt laber som VI, Patogen, Vaxxinova og Pharmaq og teste så hadde det nok blitt mer fart på sakene. 

+ IDEXX og laboklin. Hadde gått som hakka møkk. Men de er ikke akkreditert for humanpatogener, men under en krise burde det kunne gis fullmakter.

og kan noen snart inokulere en hest slik at vi får en ELISA for serologi? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa endelig FHI på sin daglige pressekonferanse at alle som har vært ute å reist skal holde seg hjemme i 14 dager. Riktignok kun de som har reist til "området med vedvarende smitte". Men da må jaggu FHI oppdatere seg på hvem som har store smitteutbrudd. Tyskland har meldt inn hundrevis av nye tilfeller hver dag. I Spania ser det ut til å eskalere kraftig. Frankrike, Sveits, England, Nederland, for å nevne noen, er på oppadstigende kurve hva gjelder smittetilfeller.

Og så har du alle mellomlandinger i landene jeg her nevner, samt alle andre man er i kontakt med som reiser på kryss og tvers. Katastrofe, nok en gang er vi på etterskudd.

Hvis du nylig har vært ute og reist, kan du sjekke hvordan det står til i det aktuelle landet her: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det gjelder også hvis du har reist 14 dager tilbake i tid. Vi opererer fremdeles med 14 dager, selv om inkubasjonstiden kan være så lenge som 27 dager. Enda en katastrofe.

Endret av etnavn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ingen konspirasjonsteorier om at viruset er skapt av klimahysterikere har funnet sted. Eller har det? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, miniomelett skrev:

Jeg har ikke vært syk på flere år. Har ikke hatt influensa eller noe på sikkert fem år minst, selv om jeg har vært bortpå folk med influensa og alt mulig rart, syke unger osv. 

Men nå har jeg hostet litt i ca en uke og våknet opp med influensasymptomer (tung i hodet, litt vondt i halsen). Så kjenner meg litt usikker, spesielt fordi jeg er møter folk fra overalt på jobb. 

Det er ingen med smitten i byen jeg bor i, såvidt vi vet.

Akkurat samme her. Det er vel sannsynligvis noe annet. Mye annet som går om dagen. Og ikke blir vi testet heller. De som har vært i Italia og har symptomer blir ikke alltid testet heller. Så da får vi bare la det gå sin gang da? Det er vel ingen vits å kontakte lege eller legevakt heller før vi evt blir mye verre heller, uansett hva vi har pådratt oss av virus. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, parmanoia skrev:

Akkurat samme her. Det er vel sannsynligvis noe annet. Mye annet som går om dagen. Og ikke blir vi testet heller. De som har vært i Italia og har symptomer blir ikke alltid testet heller. Så da får vi bare la det gå sin gang da? Det er vel ingen vits å kontakte lege eller legevakt heller før vi evt blir mye verre heller, uansett hva vi har pådratt oss av virus. 

Haha, jepp. Jeg vil jo ikke få vite noe med mindre jeg blir kjempesyk - og det blir jeg jo neppe. (pleier alltid være halsbetennelse som tar meg, og ikke lungene!) Ikke at det spiller noen rolle hva jeg blir syk av så lenge jeg blir frisk igjen snarlig. Men er jo ikke noe å gjøre med det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, etnavn skrev:

Nå sa endelig FHI på sin daglige pressekonferanse at alle som har vært ute å reist skal holde seg hjemme i 14 dager

Ikke helt korrekt, kun hvis du har vært i et av stedene med aktivt utbrudd ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, miniomelett skrev:

Haha, jepp. Jeg vil jo ikke få vite noe med mindre jeg blir kjempesyk - og det blir jeg jo neppe. (pleier alltid være halsbetennelse som tar meg, og ikke lungene!) Ikke at det spiller noen rolle hva jeg blir syk av så lenge jeg blir frisk igjen snarlig. Men er jo ikke noe å gjøre med det 😛

Vel, jeg pådrar meg ofte noe gruff i lungene, så helt ubekymret er jeg ikke. Men føler det blir feil å kontakte et sikkert allerede overbelastet helsevesen med mindre jeg blir veldig syk hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, LeneXCII skrev:

Ikke helt korrekt, kun hvis du har vært i et av stedene med aktivt utbrudd ;) 

Du må nesten lese hele innlegget. Da vil du se at neste setningen er som følger: 

26 minutter siden, etnavn skrev:

Riktignok kun de som har reist til "området med vedvarende smitte".

Veldig dumt å bare lese første & siste side i boka, da ser man fort litt dum ut. Og man bommer på poenget. Spesielt når poenget er at FHI må oppdatere seg på hvilke land de mener man skal settes i karantene etter å ha vært i. Men hvis du leser innlegget på nytt, og prøver å lese hele, så kan det jo hende at vi kan ta en debatt utifra hva som faktisk er skrevet, og ikke utifra enkelte setninger man plukker ut av kontekst.

Endret av etnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, hhhh9 skrev:

FHI: 147 personer er bekreftet smittet i Norge

34 nye personer er bekreftet smittet det siste døgnet. Helsedirektoratet skjerper tiltakene for å hindre smitte.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70GPGV/fhi-147-personer-er-bekreftet-smittet-i-norge

Får vi som bor i Norge reise til andre land uten å måtte testes eller være i karantene?

NRK meldte følgende i stad:

Sitat

16:44 

Israel vurderer karantene for Norge

Israel vurderer om personer fra Norge og andre land som USA, Belgia og Nederland må plasseres i karantene i 14 dager når de kommer til landet, melder The Jerusalem Post. Grunnen er at man skal sikre at turister ikke er smittet av koronaviruset.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
3 minutter siden, etnavn skrev:

Nå sa endelig FHI på sin daglige pressekonferanse at alle som har vært ute å reist skal holde seg hjemme i 14 dager. Riktignok kun de som har reist til "området med vedvarende smitte". Men da må jaggu FHI oppdatere seg på hvem som har storee smitteutbrudd. Tyskland har meldt inn hundrevis av nye tilfeller hver dag. I Spania ser det ut til å eskalere kraftig. Frankrike, Sveits, England, Nederland, for å nevne noen, er på oppadstigende kurve hva gjelder smittetilfeller.

Og så har du alle mellomlandinger i landene jeg her nevner, samt alle andre man er i kontakt med som reiser på kryss og tvers. Katastrofe, nok en gang...

Litt uenig. Jeg tror mye står på befolkningen for å få snudd dette her videre og jeg tror man kan klare det også hvis folk går inn for det. FHI gjør mye nå, samme gjør fylkekommuner, bedrifter, legevakter, labber, fastleger osv. Men når alt kommer til alt så handler veldig mye om hva hver enkelt individ egentlig foretar seg. Jeg tror egentlig det er befolkningen som nå også må ta sin del av et felles ansvar. En diger felledugnad for overlevelse rett og slett. Vi lever i et demokrati. Da har man mindre muligheter til å detaljstyre folk. Men folk har all mulig anledning til å hjelpe til og tilpasse sine handlinger fordi de vil hjelpe til. Et virus trenger en vert og man trenger ikke mate det med verter med å fortsette å leve som normalt men heller tilpasse seg situasjonen. Jeg tror man kunne gjort veldig mye om folk tok til seg at de er truet og handlet deretter. Hjalp til så godt de kan rett og slett med å holde seg mer for seg selv. Når alt kommer til alt så er det omgang folk i mellom som driver viruset videre. Folk må på jobb osv, men den tetteste kontakten folk har er veldig ofte på fritiden. Ikke på jobb. I sin fritid så har man faktisk gode muligheter for å ikke gi viruset arenaer og holde ekstra avstand til hverandre for en stund, for å redde både seg selv og andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
8 minutter siden, etnavn skrev:

NRK meldte følgende i stad:

Sitat
Sitat

16:44 

Israel vurderer karantene for Norge

Israel vurderer om personer fra Norge og andre land som USA, Belgia og Nederland må plasseres i karantene i 14 dager når de kommer til landet, melder The Jerusalem Post. Grunnen er at man skal sikre at turister ikke er smittet av koronaviruset.

Takk! Det er veldig klokt. 

Angående sykdomsgrad på de i Norge, er det fremdeles ikke oppført detaljer om dette på alle tilfellene. Men på 1 står det "AskerViken,  Smittet av person i Norge, Sykdomsgrad: mild/moderat".

På de andre som det er oppført sykdomsgrad på, står det mild.

Jeg lurer på hvorfor det ikke er ført opp sykdomsgrad på alle? Er de eventuelt ikke syke i det hele tatt, men bare smittet?

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/

155
smittede
i Norge

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nematocera skrev:

Litt uenig. Jeg tror mye står på befolkningen for å få snudd dette her videre og jeg tror man kan klare det også hvis folk går inn for det. FHI gjør mye nå, samme gjør fylkekommuner, bedrifter, legevakter, labber, fastleger osv. Men når alt kommer til alt så handler veldig mye om hva hver enkelt individ egentlig foretar seg. Jeg tror egentlig det er befolkningen som nå også må ta sin del av et felles ansvar. En diger felledugnad for overlevelse rett og slett. Vi lever i et demokrati. Da har man mindre muligheter til å detaljstyre folk. Men folk har all mulig anledning til å hjelpe til og tilpasse sine handlinger fordi de vil hjelpe til. Et virus trenger en vert og man trenger ikke mate det med verter med å fortsette å leve som normalt men heller tilpasse seg situasjonen. Jeg tror man kunne gjort veldig mye om folk tok til seg at de er truet og handlet deretter. Hjalp til så godt de kan rett og slett med å holde seg mer for seg selv. Når alt kommer til alt så er det omgang folk i mellom som driver viruset videre. Folk må på jobb osv, men den tetteste kontakten folk har er veldig ofte på fritiden. Ikke på jobb. I sin fritid så har man faktisk gode muligheter for å ikke gi viruset arenaer og holde ekstra avstand til hverandre for en stund, for å redde både seg selv og andre. 

Og det er for å folk til å forstå dette alvoret, og ta disse forhåndsreglene du snakker om, at FHI må gå mye tydeligere ut - og gjerne mye bredere ut også. I dag har jeg igjen snakket med folk som bare fnyser av dette, og nok en gang kaller det for en influensa. Noen av dem har til og med vært ute og reist til områder med mye smitte, men dog ikke noen av områdene som FHI nevner. Derfor fortsetter de bare sitt vante liv, med mye sosial aktivitet og vanlig livsførsel, for de har tross alt ikke vært i hverken Wuhan eller Iran. Og siden FHI ikke sier at det gjelder dem, så holder de seg heller ikke hjemme.

Vi får desverre snart se konsekvensene, og da er det for sent. FHI må gå ut nå, og si at alle som har vært ute og reist til områder med smitte i det hele tatt, må holde seg hjemme i 14 dager, minimum.

Endret av etnavn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...