Hatsumomo Skrevet 7. mars 2020 #2001 Del Skrevet 7. mars 2020 18 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Leste en kommentar på Nettavisen hvor en person skriver at dersom man ikke er, hvordan kan man da smitte andre? Får beskjed om at vedkommende kan være smittebærer.. Personen skriver igjen at dersom man ikke er syk kan man ikke smitte andre. Er det mulig, sier bare jeg? ja, ikke sant. Heia Norge! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galanga Skrevet 7. mars 2020 #2002 Del Skrevet 7. mars 2020 6 minutter siden, SVK skrev: Som jusprofessoren sier politiet burde tatt fra samtlige alkoholen, bøtelagt dem og bortvist dem. Det er forbudt å drikke alkohol på offentlig sted https://www.dagbladet.no/nyheter/idioti/72220325 Dette burde jo vært en pengemaskin for politiet. Man får slått to fluer i en smekk, både redusert smittefaren og penger til velferdsstaten. Kan jo ikke være uenig med han ang. Drikkingen og at det er forbudt å drikke i offentligheten. Men for å blande smittefare i det så må jeg faktisk gi ungdommene rett: Det er ikke større smittefare opp i skauen der enn det det er på kjøpesenteret på en lørdag eller på diskotek eller på T-banen i rushen. Og alt dette er ikke forbudt eller anbefalt å holde seg borte fra. Det er helt idiotisk å si at det er farligere at 10 000 stykker tar t-banen opp til Kollen enn at de samme tar t-banen på vei til skole og jobb mandag morgen. Er Vognen full så er den full, og det er de alltid i rushen, hver bidige ukedag. For ikke å snakke om toget. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 7. mars 2020 #2003 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) 11 minutter siden, Galanga said: Kan jo ikke være uenig med han ang. Drikkingen og at det er forbudt å drikke i offentligheten. Men for å blande smittefare i det så må jeg faktisk gi ungdommene rett: Det er ikke større smittefare opp i skauen der enn det det er på kjøpesenteret på en lørdag eller på diskotek eller på T-banen i rushen. Og alt dette er ikke forbudt eller anbefalt å holde seg borte fra. Det er helt idiotisk å si at det er farligere at 10 000 stykker tar t-banen opp til Kollen enn at de samme tar t-banen på vei til skole og jobb mandag morgen. Er Vognen full så er den full, og det er de alltid i rushen, hver bidige ukedag. For ikke å snakke om toget. Men hva har størst samfunnsnytte? At 10 000 holder hjulene i gang i samfunnet eller at 10 000 drikker seg dritings? I tillegg reduserer alkoholen immunforsvaret. Man kan selvsagt diskutere om ikke myndighetene burde stoppet enda flere aktiviteter og satt i gang enda strengere karanteneregler. Men det er jo ikke et argument for å bryte de oppfordringene myndighetene allerede har kommet med. Det må vel heller være slik at når myndighetene ikke har satt i gang strenge regler så bør folk tenke litt selv og ta enda flere forholdsregler enn det myndighetene pålegger oss. Bare fordi det er lov å stå som sild i tønne på et diskotek så må man jo ikke gjøre det. Man må ikke ta tbanen når den er full. Man kan jo reise tidligere enn rushtiden eller avtale med arbeidsgiver at man kommer senere på jobb om det er mulig. Endret 7. mars 2020 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. mars 2020 #2004 Del Skrevet 7. mars 2020 2 minutter siden, SVK skrev: Men hva har størst samfunnsnytte? At 10 000 holder hjulene i gang i samfunnet eller at 10 000 drikker seg dritings? I tillegg reduserer alkoholen immunforsvaret. Man kan selvsagt diskutere om ikke myndighetene burde stoppet enda flere aktiviteter og satt i gang enda strengere karanteneregler. Men det er jo ikke et argument for å bryte de oppfordringene myndighetene allerede har kommet med. Det må vel heller være slik at når myndighetene ikke har satt i gang strenge regler så bør folk tenke litt selv og ta enda flere forholdsregler enn det myndighetene pålegger oss. Bare fordi det er lov å stå som sild i tønne på et diskotek så må man jo ikke gjøre det. Helt enig. Jeg synes det er skummelt at ikke en gang de få tiltakene som er iverksatt blir overholdt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 7. mars 2020 #2005 Del Skrevet 7. mars 2020 1 million av Norges befolkning har nå innvandrerbakgrunn. Disse reiser fram og tilbake til hjemlandet hele tida, og det klarer ingen å stoppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 7. mars 2020 #2006 Del Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, Bie-damen skrev: 1 million av Norges befolkning har nå innvandrerbakgrunn. Disse reiser fram og tilbake til hjemlandet hele tida, og det klarer ingen å stoppe. Kutt ut. Mange etniske nordmenn reise masse på feire til Italia og asiatiske land hele tiden og kan dra med seg smitte. Hold rasismen utenfor denne tråden takk. Det finnes uendelig mange andre tråder på Aktuelle saker og politikk hvor du kan gjøre det. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 7. mars 2020 #2007 Del Skrevet 7. mars 2020 15 minutter siden, Bie-damen skrev: 1 million av Norges befolkning har nå innvandrerbakgrunn. Disse reiser fram og tilbake til hjemlandet hele tida, og det klarer ingen å stoppe. Du er altså bekymret for at de skal ta med seg smitte fra Norge til sine opprinnelsesland? Med unntak av Sverige og Tyskland er det ingen av «topp 9» av opprinnelsesland som hittil har en slik forekomst av smittetilfeller som i Norge. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 7. mars 2020 #2008 Del Skrevet 7. mars 2020 26 minutter siden, Frøkensina said: Helt enig. Jeg synes det er skummelt at ikke en gang de få tiltakene som er iverksatt blir overholdt. Ja blir selv sint, trist og redd når jeg ser hvordan mange oppfører seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #2009 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) 1 time siden, SVK skrev: Ja blir selv sint, trist og redd når jeg ser hvordan mange oppfører seg. Jeg er overrasket over kunnskapsnivået til en del nordmenn og hvor egoistiske en så stor andel av befolkningen er. Når det gjelder myndighetenes håndtering av dette kan en virkelig lure på om noen av dem har utdannelse til å kunne ha den type ansvar. Kjenner at jeg skjemmes.. Endret 7. mars 2020 av Agatha Spinatha 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille-pus Skrevet 7. mars 2020 #2010 Del Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, Bie-damen skrev: 1 million av Norges befolkning har nå innvandrerbakgrunn. Disse reiser fram og tilbake til hjemlandet hele tida, og det klarer ingen å stoppe. Har tanken slått deg om at den overveldende majoritet av smittede tilhører den rikere delen av befolkningen? De som har penger til å ta vinterferie i Italia. Det er ikke ferie for den jevne nordmann, og det er disse som har kommet smittede hjem. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #2011 Del Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, Frøkensina skrev: Helt enig. Jeg synes det er skummelt at ikke en gang de få tiltakene som er iverksatt blir overholdt. Ja, det er galskap men igjen peker jeg fingeren mot myndighetene som holder tilbake informasjon om alvorlighetsgraden og ikke tar dette på alvor. Nordmenn klarer ikke å tenke selv og må derfor få det inn med ause at sykdommen ikke er ufarlig og det er ikke bare eldre og syke som dør. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. mars 2020 #2012 Del Skrevet 7. mars 2020 Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev: Ja, det er galskap men igjen peker jeg fingeren mot myndighetene som holder tilbake informasjon om alvorlighetsgraden og ikke tar dette på alvor. Nordmenn klarer ikke å tenke selv og må derfor få det inn med ause at sykdommen ikke er ufarlig og det er ikke bare eldre og syke som dør. Ja det er jeg enig i. Nå har WHO gått ut kraftig med beskjed til myndighetene og så er våre helt stille! Til og med ikke et pip fra opposisjonen som kunne lagt press mot Erna og regjeringen. Jeg forstår det ikke. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #2013 Del Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, Frøkensina skrev: Ja det er jeg enig i. Nå har WHO gått ut kraftig med beskjed til myndighetene og så er våre helt stille! Til og med ikke et pip fra opposisjonen som kunne lagt press mot Erna og regjeringen. Jeg forstår det ikke. Vet du, ja.. er så oppgitt at jeg ikke har ord. Enig i at opposisjonen burde lagt press på dem, nå har de en gylden mulighet til å sette inn støtet da de forsømmer befolkningen og leker russisk rulett med folkehelsen. Kunnskapsløse og egoistiske nordmenn sprer smitte videre og gir blanke i alle andre. Herregud, altså dette er så sykt pinlig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 7. mars 2020 #2014 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) 20 hours ago, Agatha Spinatha said: Jeg er overrasket over kunnskapsnivået til en del nordmenn og hvor egoistiske en så stor andel av befolkningen er. Når det gjelder myndighetenes håndtering av dette kan en virkelig lure på om noen av dem har utdannelse til å kunne ha den type ansvar. Jeg har ikke satt meg inn nok i dette til å si noe om myndighetenes håndtering. Men overrasker meg ikke om håndteringen er dårlig. Det koster penger å kjøpe inn lagre og trene opp ansatte til krisesituasjoner. Men kriseberedskap er aldri en valgkampsak så da blir jo det nedprioritert i budsjettene. Så krysser landets ledelse fingrene for at det ikke oppstår en stor krise mens de har ansvaret. Kanskje kynisk tenkt av meg. Men jeg husker fortsatt 22. juli. Forferdelig tragedie, men også et eksempel på at myndighetene hadde nedprioritert beredskapen for terror. Seks år etter sa sjefen for antiterrorpolitiet at politiet og antiterrorpolitiet fortsatt hverken har godt nok utstyr eller er godt nok trent. Endret 8. mars 2020 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #2015 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) 3 minutter siden, SVK skrev: Jeg har ikke satt meg inn nok i dette til å si noe om myndighetenes håndtering. Men overrasker meg ikke om håndteringen er dårlig. Det koster penger å kjøpe inn lagre og trene opp ansatte til krisesituasjoner. Men kriseberedskap er aldri en valgkampsak så da blir jo det nedprioritert i budsjettene. Så krysser landets ledelse fingrene for at det ikke oppstår en stor krise mens de har ansvaret. Kanskje kynisk tenkt av meg. Men jeg husker fortsatt 22. juli. Forferdelig tragedie, men også et eksempel på at myndighetene hadde nedprioritert beredskapen for terror. Fem år etter sa forresten også sjefen for terrorpolitiet at de hverken har godt nok utstyr eller er godt nok trent. De skal følge en beredskapsplan som er godt utarbeidet. Formålet er å sette inn tiltak for å forhindre videre spredning av smittsom sykdom i befolkningen. Som 22.juli er de heller ikke forberedt da de ikke har handlet inn nødvendig utstyr.. De lærer aldri men farter over hele verden og slenger rundt seg av felleskapets midler til all slags vas. Endret 7. mars 2020 av Agatha Spinatha 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
InaM Skrevet 7. mars 2020 #2016 Del Skrevet 7. mars 2020 9 døde på sykehjem i USA https://www.tv2.no/nyheter/11274023/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 7. mars 2020 #2017 Del Skrevet 7. mars 2020 4 timer siden, likestilling skrev: Ja, det var mangel på RT-PCR-tester, altså de vi bruker for å påvise viruset i spytt og slikt. Siden det var så mange som åpenbart var syke, men som ikke fikk diagnosen på grunn av dette, så bestemte de seg for å ta "if it walks like a duck"-tilnærmingen, og sa at alle som hadde de riktige symptomene og der lungene viste alvorlig lungennelse også ville få diagnosen, selv om det ikke var 100% påvist. I etterkant har det vist seg at en "klinisk diagnose" er langt mer treffsikkert enn en PCR-test her. Av over 1000 pasienter i én studie og over 100 i en annen var det opp mot 100% som kunne diagnostiseres riktig ut fra bilder av lungene. Av en eller annen grunn ble dette endret noen dager etter og man måtte ha positiv test igjen... https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-03/arrs-wcs030520.php https://www.itnonline.com/content/new-research-advocates-chest-ct-covid-19-diagnosis Dersom helsemyndighetene vender blikket sitt til diagnostikk innen veterinærtjenester er det IKKE mangel på RT-PCR. Innen oppdrettsnæringen er dette vanligste diagnostikkmetode og MANGE labtjenester som utfører dette, det eneste de behøver er riktig assay. Myndigheten kunne bare pålagt laber som VI, Patogen, Vaxxinova og Pharmaq og teste så hadde det nok blitt mer fart på sakene. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #2018 Del Skrevet 7. mars 2020 @SVK https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/hod/fellesdok/rapporterplaner/nasjonal_beredskapsplan_smittevern.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 7. mars 2020 #2019 Del Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, Agatha Spinatha said: @SVK https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/hod/fellesdok/rapporterplaner/nasjonal_beredskapsplan_smittevern.pdf Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 7. mars 2020 #2020 Del Skrevet 7. mars 2020 Akkurat nå, SVK skrev: Takk! Kanskje den må videresendes til myndighetene.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg