Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Siterte visst meg selv istedet for å endre..

Endret av Buridan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, hhhh9 skrev:

"Stor endring her. Kina endret diagnose-kriterier" står det midt på det bildet som er under denne overskriften: "Utviklingen i verden" her https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-6

Kan noen fortelle om hva endringen i diagnose-kriterier gikk ut på?

Ja, det var mangel på RT-PCR-tester, altså de vi bruker for å påvise viruset i spytt og slikt.

Siden det var så mange som åpenbart var syke, men som ikke fikk diagnosen på grunn av dette, så bestemte de seg for å ta "if it walks like a duck"-tilnærmingen, og sa at alle som hadde de riktige symptomene og der lungene viste alvorlig lungennelse også ville få diagnosen, selv om det ikke var 100% påvist. I etterkant har det vist seg at en "klinisk diagnose" er langt mer treffsikkert enn en PCR-test her. 

Av over 1000 pasienter i én studie og over 100 i en annen var det opp mot 100% som kunne diagnostiseres riktig ut fra bilder av lungene.

Bilderesultater for coronavirus lungs

Av en eller annen grunn ble dette endret noen dager etter og man måtte ha positiv test igjen...

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-03/arrs-wcs030520.php

https://www.itnonline.com/content/new-research-advocates-chest-ct-covid-19-diagnosis

Sitat

Although RT-PCR has been the standard of reference in diagnosing COVID-19, in this series of 51 patients with chest CT and RT-PCR assay performed within 3 days, the sensitivity of CT for COVID-19 infection was 98% compared to RT-PCR sensitivity of 71 percent.

The purpose of this study was to compare the sensitivity of chest CT and viral nucleic acid assay at initial patient presentation.

The findings suggest that if patients are only tested with RT-PCR, and the result is negative, they could be released to spread the infection.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har veldig høyt antall døde ifht. smittede. Men var det så at de kun tester alvorlig syke som er innlagt på sykehus eller som har vært i kontakt med Coronasmittede? Leste også at det er få som får teste seg der. 

Kan det høye antall døde henge samen med dårlig helse? Høyt blodtrykk, diabetes og hjerte og karsykdommer. Evt. også kanskej det at mange ikke får den helsehjelpen de trenger pga. manglende forsikring?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Kan det høye antall døde henge samen med dårlig helse? Høyt blodtrykk, diabetes og hjerte og karsykdommer. Evt. også kanskej det at mange ikke får den helsehjelpen de trenger pga. manglende forsikring?  

Ja, ja og ja. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, missmcbeal skrev:

USA har veldig høyt antall døde ifht. smittede. Men var det så at de kun tester alvorlig syke som er innlagt på sykehus eller som har vært i kontakt med Coronasmittede? Leste også at det er få som får teste seg der. 

Det er et utbrudd på et sykehjem, flere dødsfall knyttet til dette: https://www.medscape.com/viewarticle/926250

USA har hatt problemer med testene, og har vært sene med å få rullert dem ut. https://time.com/5793605/coronavirus-testing-united-states/

Her ser du WHOs tall for hele verden, dødsraten øker betydelig fra 50+, er høyest for dem med underliggende helseproblemer: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Endret av Alivamale
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på butikken i sted og det var folk rundt meg på alle kanter som hostet! Et minimum man burde gjøre er jo å be folk som har luftveisinfeksjoner om å være hjemme helt til de er friske. Å la folk som er forkjølet gå rundt ute vil gjøre det ennå mer vanskelig å stoppe en spredning.

Hvorfor setter ikke myndighetene dette som et tiltak og formiddler dette tydelig ut? Hadde alle bare vært hjemme noen ekstra dager til de var friske så kunne vi unngått mye smitte,

Endret av Sermina
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sermina skrev:

Jeg var på butikken i sted og det var folk rundt meg på alle kanter som hostet! Et minimum man burde gjøre er jo å be folk som har luftveisinfeksjoner om å være hjemme helt til de er friske. Å la folk som er forkjølet få rundt ute vil gjøre det ennå mer vanskelig å stoppe en spredning.

Hvorfor setter ikke myndighetene dette som et tiltak og formiddler dette tydelig ut? Hadde alle bare vært hjemme noen ekstra dager til de var friske så kunne vi unngått mye smitte,

Jeg hoster allerede, fordi astma gir slim og hoste. Det smitter ingen, men i disse dager kan jeg jo bli mistenkt for å ha koronaviruset. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, blasfeminist skrev:

Du gadd ikke lese artikkelen, altså? Hvem har påstått at det er influensa? Han har fått innført strengere regler for karantene for helsepersonell, og bedt myndighetene forberede seg på et worst case scenario, selv om han altså ikke ser det som det mest sannsynlige utfallet. Han bagatelliserer ikke viruset, men mener at vi med kraftig innsats vil kunne komme ok ut av det.

Det er leit å lese om folk som er fullstendig overbeviste om at hundretusener av nordmenn kommer til å dø av dette. Ingen vet akkurat hva som vil skje, men det er ingen grunn til å ta alle sorgene på forskudd.

Joda, jeg leste det og undrer virkelig på hva som får han til å uttale seg slik som han gjør.

Ellers er det leit at du overdramatiserer og legger ord i munnen på meddebattantene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, parmanoia skrev:

Jeg hoster allerede, fordi astma gir slim og hoste. Det smitter ingen, men i disse dager kan jeg jo bli mistenkt for å ha koronaviruset. 

Noen vil jo hoste av andre grunner, men jeg tviler på at alle på butikken i sted hadde astma.  Vi trenger en folkeaksjon for å hindre spredning og da må man holde seg hjemme hvis man er forkjølet selv om man ellers ville gått på jobb.

Jeg hadde iallefall følt meg trygge hvis hver enkelt person tok mer hensyn i forhold til egen smitte, men det krever en drastisk holdningsendring i befolkningen for å få til.

Endret av Sermina
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hatsumomo skrev:

Hva hjelper det at myndighetene er mer på ballen når en del av BEFOLKNINGEN i landet er fullstendige evneveike egoister? Det er haugevis av unge mennesker som ser det som sitt viktigste mål i livet akkurat nå er å trosse myndigheter og dugnadsånd for å drikke seg drita i Kollen. Folk som tar karantene som ferie og gjør som de vil. 

Skjønner ikke at folk ikke reagerer på disse menneskene, de burde blitt konfrontert ang egoismen og hensynsløsheten deres! Både av myndigheter, foreldre, venner og den øvrige befolkningen. Av media som intervjuer dem i avisene og ler med dem. 

Det er så slappe holdinger av vanlige folk at jeg tenker like greit at Norge skyter fart i antall smittede, fortjener ikke bedre.

Hvis de hadde vært strengere på flyplassene hadde det kanskje ikke vært nødvendig å avlyse holmenkollfestivalen. Det hele startet med de som kom hjem fra Italia. Man kan ikke gjøre så mye med folket i første omgang fordi vi lever i et demokrati. Enig at det er dårlige holdninger blant folk, men hva kan man gjøre med det? Folk i karantene kan få fotlenke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sermina skrev:

Noen vil jo hoste av andre grunner, men jeg tviler på at alle på butikken i sted hadde astma.  Vi trenger en folkeaksjon for å hindre spredning og da må man holde seg hjemme hvis man er forkjølet selv om man ellers ville gått på jobb.

Jeg hadde iallefall følt meg trygge hvis hver enkelt person tok mer hensyn i forhold til egen smitte, men det krever en drastisk holdningsendring i befolkningen for å få til.

VI trenger også at myndighetene går ut med klare svar, og at det snart begynner å komme krav, ikke anbefalinger. 

Mange hoster av andre årsaker, men mange kan være smittet uten å vite d. Det vil komme frem om noen dager. Flere og flere blir smittet av folk man møter på butikken/treningssenteret osv. 

Håper det snart blir tatt mer på alvor! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPvJOn/avlyste-folkefesten-for-aa-unngaa-t-bane-smitte-kollen-ekspressen-gaar-likevel

Man burde ha avlyst hele arrangementet, slik at ingen gadd å ta turen. Det blir vel det neste fremover, at man innser at det ikke nytter å stenge for publikum for folk vil være idioter uansett. Så da kan like greit avlyse alt så kan folk bare drite i å se det på tv også. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, himmeloghav skrev:

Enig at det er dårlige holdninger blant folk, men hva kan man gjøre med det?

Ansvarliggjøre folk, synliggjøre dem i media og sosiale medier. Det disse menneskene som bare gir blaffen som jeg kommer til å legge skylden på fremover når corona virkelig begynner å spre seg.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Registrerer en liten sak her på vg's artikkel og oversikt over utbruddet.. 

Det er ikkr alle casene som har oversikt over hvor de er smittet, eller alvorlighetsgrad av sykdommen. Er ikke dette litt rart?

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Screenshot_20200307-135659_Samsung Internet.jpg

De har kun 20 personer i en vaktordning til å spore smitte. Dette er altfor lite. De burde økt antallet kraftig for å kunne klare å henge med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sermina skrev:

De har kun 20 personer i en vaktordning til å spore smitte. Dette er altfor lite. De burde økt antallet kraftig for å kunne klare å henge med.

En ting at de kanskje bruker litt tid på smittesporing, men de burde jo ha oversikt over helsetilstanden deres 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 minutter siden, Hatsumomo skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPvJOn/avlyste-folkefesten-for-aa-unngaa-t-bane-smitte-kollen-ekspressen-gaar-likevel

Man burde ha avlyst hele arrangementet, slik at ingen gadd å ta turen. Det blir vel det neste fremover, at man innser at det ikke nytter å stenge for publikum for folk vil være idioter uansett. Så da kan like greit avlyse alt så kan folk bare drite i å se det på tv også. 

Leste en kommentar på Nettavisen hvor en person skriver at dersom man ikke er, hvordan kan man da smitte andre? Får beskjed om at vedkommende kan være smittebærer.. Personen skriver igjen at dersom man ikke er syk kan man ikke smitte andre. Er det mulig, sier bare jeg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hatsumomo said:

Man burde ha avlyst hele arrangementet, slik at ingen gadd å ta turen.

Og så betaler vi alle de tapte lønningene, og andre utgifter eller? Burde vi nekte alle å gå på jobb, eller bare de som jobber med sport? Ganske mange bedrifter vil gå konkurs om vi velger å stenge ned alt som skjer.

17 minutter siden, Hatsumomo said:

Ansvarliggjøre folk, synliggjøre dem i media og sosiale medier.

Ja... Offentlig gapestokk som straff uten å gi folk mulighet til en rettferdig rettssak. Slik lynsjestemning er vel et godt eksempel på hvordan frykten finner frem det verste i oss.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, blasfeminist skrev:

Og så betaler vi alle de tapte lønningene, og andre utgifter eller? Burde vi nekte alle å gå på jobb, eller bare de som jobber med sport? Ganske mange bedrifter vil gå konkurs om vi velger å stenge ned alt som skjer.

Ja... Offentlig gapestokk som straff uten å gi folk mulighet til en rettferdig rettssak. Slik lynsjestemning er vel et godt eksempel på hvordan frykten finner frem det verste i oss.

Nå er vi i en situasjon hvor det er disse som er en fare for de eldre og de med underliggende sykdommer fordi de gir blaffen i dugnadsånd for retten til å drikke seg dritings i skogen. Folk som ellers er en fare i samfunnet settes i fengsel eller forvaring.

Så når alle ligger syke hjemme og sykehusene er sprengt (worst case scenario såklart), hva da med alle lønninger og utgifter? Du kan bare drite i sportsarrangmenter da og ja, allerede nå er det jo snakk om bedrifter som permitterer, står i fare for konkurser, men hva da, hvis vi ender opp i worst case scenario? Det er jo den veien det går når med folk som gir blaffen i hva myndigheter sier og anbefaler.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jusprofessoren sier politiet burde tatt fra samtlige alkoholen, bøtelagt dem og bortvist dem. Det er forbudt å drikke alkohol på offentlig sted

https://www.dagbladet.no/nyheter/idioti/72220325

Dette burde jo vært en pengemaskin for politiet. Man får slått to fluer i en smekk, både redusert smittefaren og penger til velferdsstaten. I tillegg får man straffet de som har null respekt for myndighetenes oppfordringer om å hindre unødvendig risiko for smitte. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...