AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3381 Del Skrevet 15. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke., MEN de skal visst ikke brukes til hvem som helst "Mørketallene kan være store, fordi mange ikke testes. Nå er det kun alvorlig syke med symptomer, og viktige yrkesgrupper, som testes." https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=coronav Før ble også de som kom fra reiser i land med coronautbrudd testet. Nå høres det ut som om heller ikke de skal testes. Anonymkode: 6ce93...b91 Akkurat nå tester de ikke alle, men tenker de kanskje gjør det når disse nye maskinene kommer? Anonymkode: 36927...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3382 Del Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat nå tester de ikke alle, men tenker de kanskje gjør det når disse nye maskinene kommer? Anonymkode: 36927...bdc Du har kanskje rett. Jeg håper at du har rett. Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3383 Del Skrevet 15. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat nå tester de ikke alle, men tenker de kanskje gjør det når disse nye maskinene kommer? Anonymkode: 36927...bdc Mer info her med video "13. MARS 14:24 Ny coronatest i Norge - kan teste 2800 hver dag:" https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=29105 Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3384 Del Skrevet 15. mars 2020 Dagbladet har en slik oversikt som VG sa at ikke finnes Sitat SMITTET I NORGE996 3 døde 1 friskmeldt SMITTET I VERDEN153 503 5789 døde 72 587 friskmeldt https://www.dagbladet.no/ Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3385 Del Skrevet 15. mars 2020 Husk at det tar gjennomsnittlig 20 dager å bli friskmeldt. I dagene og ukene fremover vil vi i Norge og i resten av verden få mange friskmeldte! Anonymkode: 6ce93...b91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mars 2020 #3386 Del Skrevet 15. mars 2020 Herregud at de kan si at folk i karantene kan gå på butikken. Selvsagt er dette ment for de som ikke får til noe annet, men kjenner jeg folk rett kommer de til å ta det som at de kan rusle seg en tur på nærbutikken daglig... hvordan kan myndighetene lempe på dette? Er det ikke bedre å mane flere til tjeneste som karantenehandlere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3387 Del Skrevet 15. mars 2020 9 timer siden, Rainstorm skrev: Herregud at de kan si at folk i karantene kan gå på butikken. Selvsagt er dette ment for de som ikke får til noe annet, men kjenner jeg folk rett kommer de til å ta det som at de kan rusle seg en tur på nærbutikken daglig... hvordan kan myndighetene lempe på dette? Er det ikke bedre å mane flere til tjeneste som karantenehandlere? Enig. Og regler og råd og forbud osv fra NHI forandres ofte fra dag til dag. Ja, vi oppfordres til å følge med på NHIs nettsider for oppdateringer/endringer. Men hva med de som ikke bruker internett? De burde sende ut en brosjyre i posten, slik at alle får den informasjonen som de trenger. Anonymkode: 6ce93...b91 Frivilligsentralene er stengt, så det går ikke an å få hjelp derfra heller for eldre og andre som trenger hjelp. Kommunene burde komme på banen og sørge for å tilby og å gi hjelp til de som trenger det (innkjøp av matvarer bl.a.). Jeg tror nok dessverre at flere kommer til å ligge syke og sulte i sitt eget hjem Anonymkode: 6ce93...b91 9 timer siden, Rainstorm skrev: Herregud at de kan si at folk i karantene kan gå på butikken. Selvsagt er dette ment for de som ikke får til noe annet, men kjenner jeg folk rett kommer de til å ta det som at de kan rusle seg en tur på nærbutikken daglig... hvordan kan myndighetene lempe på dette? Er det ikke bedre å mane flere til tjeneste som karantenehandlere? Årsaken til dette, om jeg skulle gjette: er at det vil bli for kostbart for stat og kommune å gi hjelp til de som ikke har noen til å gjøre innkjøp. Det meste handler om økonomi... Anonymkode: 6ce93...b91 Det finnes også mennesker som aldri leser aviser og aldri ser på tv og som kanskje ikke er informert om noe av det som skjer for tiden med coronavirus etc. Anonymkode: 6ce93...b91 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 15. mars 2020 #3388 Del Skrevet 15. mars 2020 4 hours ago, Elida88 said: Link til Dagbladet : https://www.dagbladet.no/nyheter/alarmerende-tall---innfor-full-isolasjon/72235061 Tallene vi ser nå er et resultat av dårlig håndtering - det startet for dårlig og for seint, sier hun til Dagbladet. - Helsemyndighetene tok ikke høyde for at det var så alvorlig med en gang. Dette er ganske alvorlig. Andersen trekker spesielt fram fire ting: Det har vært for dårlige kontroller på grensa av personer som har kommet inn til landet fra utsatte områder. Informasjonen om forebyggingen av smittespredningen kan være feilaktig. Folkehelseinstituttet har ikke tatt høyde for luftsmitte, slik de har gjort i Kina og flere asiatiske land. Helsemyndighetene hadde god tid til å kjøpe inn et beredskapslager med smittevernutstyr, men lot være. Nasjonale helsemyndigheter burde gitt klare retningslinjer fra start, og ikke overlatt ansvar til kommunene. (fra artikkelen) Så det er smitte via luft likevel? Kjenner jeg er lei av å bli frustrert nå. Nå må de sette i gang strengere isolasjon. Tenk om jeg har blitt smittet på bussen da? Og ikke har merket det? Og selv om jeg har holdt avstand, vasket hende, brukt antibac.. Så kan jeg ha blitt utsatt for smitte bare av å være i samme rom som noen! Dette viruset smitter altfor raskt til at det er dråpesmitte. Han fyren i Berlin på pub hadde smittet 15. Det samme en kineser på en buss. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mars 2020 #3389 Del Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Årsaken til dette, om jeg skulle gjette: er at det vil bli for kostbart for stat og kommune å gi hjelp til de som ikke har noen til å gjøre innkjøp. Det meste handler om økonomi... Anonymkode: 6ce93...b91 Jeg tror ikke akkurat det er det som vil koste mest penger? Hva med å dra veksel på alle de som sitter hjemme og tvinner tommeltotter som ivrer etter å bidra? Tror det er ufattelig mange som hadde hatt bedre av å gjøre noe, heller enn å styre og kave (slik som f.eks meg ). Folk organiserer seg jo i hjelpegrupper på facebook, men det er viktig å huske at mange av de svakeste i samfunnet ikke bruker den kanalen for å få hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mars 2020 #3390 Del Skrevet 15. mars 2020 1 time siden, Rullerusk skrev: Dette viruset smitter altfor raskt til at det er dråpesmitte. Han fyren i Berlin på pub hadde smittet 15. Det samme en kineser på en buss. Jeg er ikke så god på biologi og smitte og sånn: hvis det ikke er dråpesmitte, hva er det det er snakk om da? Jeg prøvde å søke dette opp her om dagen, og fant noe om mikrodråper og at de kunne sveve i luften lenge, men vet ikke helt om jeg forstod alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 15. mars 2020 #3391 Del Skrevet 15. mars 2020 (endret) 12 timer siden, Rainstorm skrev: Jeg er ikke så god på biologi og smitte og sånn: hvis det ikke er dråpesmitte, hva er det det er snakk om da? Jeg prøvde å søke dette opp her om dagen, og fant noe om mikrodråper og at de kunne sveve i luften lenge, men vet ikke helt om jeg forstod alt. Luftsmitte. Det er egentlig et spektrum mellom dem, men "luft" betyr bare at viruset er innkapslet i så små dråper at de svever rundt i stedet for å falle til bakken. Denne typen kan smitte med vanlig pust... spesielt med de mengdene med virus som vi ser ved denne infeksjonen. Man kan rett og slett bli smittet av å puste samme luft som andre. Her er en illustrasjon fra en kinesisk studie der en passasjer på en buss ble syk 30 minutter etter at den smittede gikk av... Edit: Illustasjonen ble fjernet av ivrige moderatorer, selv om kilde til illustrasjonen står på den. Flott med en folkehelsekrise hvor man ikke kan dele forskning på grunn av moderatorer som ikke forstår reglene for opphavsrett. Endret 15. mars 2020 av likestilling 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mars 2020 #3392 Del Skrevet 15. mars 2020 (endret) 5 timer siden, likestilling skrev: Luftsmitte. Det er egentlig et spektrum mellom dem, men "luft" betyr bare at er innkapslet i så små dråper at de svever rundt i stedet for å falle til bakken. Denne typen kan smitte med vanlig pust... spesielt med de mengdene med virus som vi ser ved denne infeksjonen, man kan rett og slett bli smittet av å puste samme luft som andre. Her er en illustrasjon fra en kinesisk studie der en passasjer på en buss ble syk 30 minutter etter at den smittede gikk av... Ja, det var egentlig sånn jeg hadde forstått det at større dråper ville gjøre seg ufarlig med å falle på bakken, mens mindre dråpere svevde rundt. Den luftsmitten er vel verst innendørs, jo mindre rom jo verre? Slik at store rom med få mennesker er mindre ille. Det virker i alle fall logisk. Slik at utendørs med vind så vil dråpen fly bort og "dø"? Hvor lenge kan den leve svevende i lufta? Jeg mener, det går ikke an at den liksom blåser 50 meter og infiserer noen en halvtime senere? Ikke at jeg tviler på at det kan ha vært sånn som i eksempelet fra bussen, men det eksempelet er vel også noe usikkert? Jeg antar at de ikke har testet det i et sikkert miljø, og at det er mulig at noen av de som testet positivt for covid-19 allerede var smittet før de gikk på bussen, eller? Endret 15. mars 2020 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 15. mars 2020 #3393 Del Skrevet 15. mars 2020 (endret) 21 minutter siden, Rainstorm skrev: Ja, det var egentlig sånn jeg hadde forstått det at større dråper ville gjøre seg ufarlig med å falle på bakken, mens mindre dråpere svevde rundt. Den luftsmitten er vel verst innendørs, jo mindre rom jo verre? Slik at store rom med få mennesker er mindre ille. Det virker i alle fall logisk. Slik at utendørs med vind så vil dråpen fly bort og "dø"? Hvor lenge kan den leve svevende i lufta? Jeg mener, det går ikke an at den liksom blåser 50 meter og infiserer noen en halvtime senere? Ikke at jeg tviler på at det kan ha vært sånn som i eksempelet fra bussen, men det eksempelet er vel også noe usikkert? Jeg antar at de ikke har testet det i et sikkert miljø, og at det er mulig at noen av de som testet positivt for covid-19 allerede var smittet før de gikk på bussen, eller? Ja, det er riktig... Litt av grunnen til at dette er så smittsomt (tror jeg) er at de er så enorme mengder virus, typ 1000 ganger mer enn SARS på det mest smittsomme. SARS-CoV var også luftbåret men her vil man puste ut enorme mengder virus bare ved vanlig fordamping i utpust. Jeg mener på at jeg har sett en testemaskin for dette viruset som fungerer omtrent som et alkometer (enkelt forklart) slik at du puster i et rør og får vite resultatet innen 15 minutter. Det er rett og slett slike mengder man puster ut at det er utrolig... Jeg prøvde å google men finner bare fake news om den "testen" der man skal holde pusten, og husker ikke nok detaljer til å finne det nå.... kanskje noen finner det? Uansett så er det utrolig skummelt om man kan bli smittet bare av å være i samme rom og puste samme luft... Ute har det jo lite å si, men på et fly f.eks. vil det smitte enormt raskt. Edit: Begynner å lure på om jeg har drømt dette eller noe? Jeg finner ikke noe, og orker ikke å lete mer. Jeg var så sikker på at de hadde utviklet en pustetest for dette....jaja Uansett puster man det ut. Endret 15. mars 2020 av likestilling 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 15. mars 2020 #3394 Del Skrevet 15. mars 2020 (endret) Det er nødt til å være luftsmitte. Mine antakelser er at norske myndigheter har innsett dette, men de går ikke ut i befolkningen med det. Fordi de ikke har beskyttelsesutstyr for helsearbeiderne våre til å takle luftsmitte og en slik vill spredning. Dette kommer til å bli katastrofalt. Leger og sykepleiere står med kirurgiske munnbind og visir, mens de puster inn luften til alvorlig syke coronasmittede. De kommer til å bli syke alle sammen. Jeg tipper leger som Laake og Gilbert har forstått dette for lenge siden; Ro er ikke 2. Det er ikke 3, det er mye høyere så lenge folk befinner seg tett sammen, eller på en buss eller en T-bane. Eller andre steder der luft sirkulerer; som på et fly eller en flyplass med mange mennesker. Endret 15. mars 2020 av Rullerusk 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 15. mars 2020 #3395 Del Skrevet 15. mars 2020 3 minutter siden, Rullerusk skrev: Det er nødt til å være luftsmitte. Mine antakelser er at norske myndigheter har innsett dette, men de går ikke it i befolkningen med det. Fordi de ikke har beskyttelsesutstyr for helsearbeiderne våre til å takle luftsmitte og en slik vill spredning. Dette kommer til å bli katastrofalt. Leger og sykepleiere står med kirurgiske munnbind og visir, mens de puster inn luften til alvorlig syke coronasmittede. De kommer til å bli syke alle sammen. Jeg tipper leker som Laake og Gilbert har forstått dette for lenge siden; Ro er ikke 2. Det er ikke 3, det er mye høyere så lenge folk befinner seg tett sammen, eller på en buss eller en T-bane. Eller andre steder der luft sirkulerer; som på et fly eller en flyplass med mange mennesker. Dette har man vært klar over lenge. I retningslinjene for smittevern for Corona for helsepersonell, er fullt verneutstyr med åndedrettsmaske påkrevd i prosedyrer som er aerosolfremkallende. Dette er også en vesentlig årsak til at den offentlige tannhelsetjenesten har redusert sin virksomhet til kun å ta i mot helt akutte tilfeller, da tannhelsepersonell utfører aerosolfremkallende behandling hele tiden i sitt virke. Vanlige munnbind eller kirurgiske munnbind beskytter ikke mot aeorosolsmitte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 15. mars 2020 #3396 Del Skrevet 15. mars 2020 4 minutter siden, Alivamale said: Dette har man vært klar over lenge. I retningslinjene for smittevern for Corona for helsepersonell, er fullt verneutstyr med åndedrettsmaske påkrevd i prosedyrer som er aerosolfremkallende. Dette er også en vesentlig årsak til at den offentlige tannhelsetjenesten har redusert sin virksomhet til kun å ta i mot helt akutte tilfeller, da tannhelsepersonell utfører aerosolfremkallende behandling hele tiden i sitt virke. Vanlige munnbind eller kirurgiske munnbind beskytter ikke mot aeorosolsmitte. Men de tar jo ikke høyde for det når de nå skal ta imot pasientene. Eller har jeg misforstått noe her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 15. mars 2020 #3397 Del Skrevet 15. mars 2020 Akkurat nå, Rullerusk skrev: Men de tar jo ikke høyde for det når de nå skal ta imot pasientene. Eller har jeg misforstått noe her? Det fremkalles mindre aerosoler i en mottakssituasjon enn ved f.eks intubering. Idéelt sett burde sikkert alt helsepersonell ha åndedrettsvern nå, men sånn som situasjonen er, må man begrense bruken av dem siden det ikke finnes et ubegrenset lager av dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 15. mars 2020 #3398 Del Skrevet 15. mars 2020 Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 15. mars 2020 #3399 Del Skrevet 15. mars 2020 https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/coronavirus-resource-center#COVID Her står det betraktelig mer enn andre steder så jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mekkapekka Skrevet 15. mars 2020 #3400 Del Skrevet 15. mars 2020 29 minutter siden, Peanut skrev: https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/coronavirus-resource-center#COVID Her står det betraktelig mer enn andre steder så jeg. Utifra dette tolker jeg at det er snakk om både luft og kontaktsmitte? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg