Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, Louis Tomlinson skrev:

Jeg klarer ikke helt p sette hodet mitt rundt hvor lenge dette skal vare. Flere år??

Det er fult mulig at dette kan vare flere år.

Anonymkode: 650e5...e69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør her istedet for å lage enda en ny tråd.  Etter å ha sett et par videoer av hvordan myndighetene behandlet innbyggerene sine i Kina med bla. å spikre folk inne i leiligehetene sine lurer jeg på hvordan disse fikk tilgang til mat?  Ble de satt til å sulte i 14 dager?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Apocalypte skrev:

Spør her istedet for å lage enda en ny tråd.  Etter å ha sett et par videoer av hvordan myndighetene behandlet innbyggerene sine i Kina med bla. å spikre folk inne i leiligehetene sine lurer jeg på hvordan disse fikk tilgang til mat?  Ble de satt til å sulte i 14 dager?

Kanskje de ble tilsendt mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til Dagbladet : https://www.dagbladet.no/nyheter/alarmerende-tall---innfor-full-isolasjon/72235061

Tallene vi ser nå er et resultat av dårlig håndtering - det startet for dårlig og for seint, sier hun til Dagbladet.

- Helsemyndighetene tok ikke høyde for at det var så alvorlig med en gang. Dette er ganske alvorlig.

Andersen trekker spesielt fram fire ting:

Det har vært for dårlige kontroller på grensa av personer som har kommet inn til landet fra utsatte områder.

Informasjonen om forebyggingen av smittespredningen kan være feilaktig. Folkehelseinstituttet har ikke tatt høyde for luftsmitte, slik de har gjort i Kina og flere asiatiske land.

Helsemyndighetene hadde god tid til å kjøpe inn et beredskapslager med smittevernutstyr, men lot være.

Nasjonale helsemyndigheter burde gitt klare retningslinjer fra start, og ikke overlatt ansvar til kommunene.

(fra artikkelen) 

Så det er smitte via luft likevel? Kjenner jeg er lei av å bli frustrert nå. Nå må de sette i gang strengere isolasjon. Tenk om jeg har blitt smittet på bussen da? Og ikke har merket det? Og selv om jeg har holdt avstand, vasket hende, brukt antibac.. Så kan jeg ha blitt utsatt for smitte bare av å være i samme rom som noen! 

Endret av Elida88
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratet:

«Dersom du har symptomer og har testet positivt for viruset tidligere er det usannsynlig at du har fått det igjen. Det skal i utgangspunktet ikke være mulig å bli smittet flere ganger»

https://www.vg.no/annonsorinnhold/helsedirektoratet/covid-19/b/

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de ble tilsendt mat

Spania er i samme situasjon, hvem ska levere mat til millioner av folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Elida88 skrev:

Link til Dagbladet : https://www.dagbladet.no/nyheter/alarmerende-tall---innfor-full-isolasjon/72235061

Tallene vi ser nå er et resultat av dårlig håndtering - det startet for dårlig og for seint, sier hun til Dagbladet.

- Helsemyndighetene tok ikke høyde for at det var så alvorlig med en gang. Dette er ganske alvorlig.

Andersen trekker spesielt fram fire ting:

Det har vært for dårlige kontroller på grensa av personer som har kommet inn til landet fra utsatte områder.

Informasjonen om forebyggingen av smittespredningen kan være feilaktig. Folkehelseinstituttet har ikke tatt høyde for luftsmitte, slik de har gjort i Kina og flere asiatiske land.

Helsemyndighetene hadde god tid til å kjøpe inn et beredskapslager med smittevernutstyr, men lot være.

Nasjonale helsemyndigheter burde gitt klare retningslinjer fra start, og ikke overlatt ansvar til kommunene.

(fra artikkelen) 

Så det er smitte via luft likevel? Kjenner jeg er lei av å bli frustrert nå. Nå må de sette i gang strengere isolasjon. Tenk om jeg har blitt smittet på bussen da? Og ikke har merket det? Og selv om jeg har holdt avstand, vasket hende, brukt antibac.. Så kan jeg ha blitt utsatt for smitte bare av å være i samme rom som noen! 

Ja dessverre. Man kan også bli smittet av å gå inn i en heis som er tom, dersom  en smittet person har hostet inne i heisen en viss tid før du går inn i heisen. Dessverre! :(

Anonymkode: 6ce93...b91

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LeneXCII skrev:

Jeg stiller fortsatt spørsmål om midlene helliget målet. Er det vinterlig vært skadevirkningene? 

Og ikke kom med at "hvert liv er verdt å redde". Liv settes opp mot økonomi hver eneste dag i helsevesenet..

Jeg påstår ikke at det er feil, men savner en analyse av alternativene. 

Jeg er litt usikker på hva du spør om her. Liv settes normalt opp mot økonomi når behandlingen er dyr og det er svært begrensede leveutsikter tross behandling, så det blir ikke helt sammenlignbart. Og hvor mye er et liv verdt? Hvor mange må risikere å dø for at det skal være verdt det? Når blir det så dyrt at vi må la tusenvis av mennesker dø i egne hjem fordi vi ikke har kapasitet til å ta de inn på sykehus? Hvis vi ikke gjør noe, så blir det realiteten, fordi smittetoppen blir høy, brå og brutal. Og skal vi gjøre noe, så er det bare de virkelig inngripende tingene som funker, og det er dyrt. Det er uansett et komplisert regnestykke, så en analyse av alternativ er ikke noe man kan gjøre helt enkelt.

Min største bekymring er at vi muligens gjør mye, men ikke nok, slik at vi både får utilfredsstillende effekt OG det blir skamdyrt. Men det er tidlig å si. 

Men dette er en god og lang forklaring (som har sirkulert rundt de siste dagene, så du har kanskje lest den allerede?), på mye av det vi gjør (eller burde gjort): https://medium.com/@jakopvorkinn/koronaviruset-hvorfor-du-må-handle-nå-9a6bf81e8b8 

Endret av Buridan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ut som tallene blir lavere. Er det resultatet av mindre testing, strengere kriterier...?

Anonymkode: 9d609...af5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som tallene blir lavere. Er det resultatet av mindre testing, strengere kriterier...?

Sitat

FHI sier det er flere smittede i Norge enn tallene viser. Mørketallene kan være store, fordi mange ikke testes. Nå er det kun alvorlig syke med symptomer, og viktige yrkesgrupper, som testes.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=coronav

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Apocalypte said:

Spania er i samme situasjon, hvem ska levere mat til millioner av folk?

De kan handle selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitat

13. MARS 14:23Jesper Nordahl Finsveen

Ny coronatest i Norge - kan teste 2800 hver dag:

Oslo universitetssykehus får i disse dager inn to nye testinstrumenter som gjør det mulig å teste langt flere nordmenn for coronasmitte.

Det gjør det mulig å teste 2800 personer hver dag, melder Aftenposten.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=29104

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

FHI sier det er flere smittede i Norge enn tallene viser. Mørketallene kan være store, fordi mange ikke testes. Nå er det kun alvorlig syke med symptomer, og viktige yrkesgrupper, som testes.

Tenk på hvor mange som pustet lettet ut når de fikk vite om de nye testinstrumentene og tenkte at da blir det lettere å få bli testet. Og så den skuffelsen neste dag med å få vite at nei, "Nå er det kun alvorlig syke med symptomer, og viktige yrkesgrupper, som testes" :( 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Miklo Velka skrev:

De kan handle selv.

Hvordan tenker du de skal gjøre det når de ikke får gå ut av huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvordan tenker du de skal gjøre det når de ikke får gå ut av huset?

De har lov til å dra til butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen som vet når de nye testmaskinene tas i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet når de nye testmaskinene tas i bruk?

Vet ikke., MEN de skal visst ikke brukes til hvem som helst 

"Mørketallene kan være store, fordi mange ikke testes. er det kun alvorlig syke med symptomer, og viktige yrkesgrupper, som testes." 

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=coronav

Før ble også de som kom fra reiser i land med coronautbrudd testet. Nå høres det ut som om heller ikke de skal testes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sitat

Hvis du mistenker smitte men er i fin form og ikke trenger helsehjelp, skal du altså ikke gjøre annet enn å bli hjemme. Testing er fra 12. mars bare for visse grupper:

• Pasienter med akutt innsettende luftveisinfeksjon med behov for innleggelse i sykehus
  • Innlagte pasienter i alle helseinstitusjoner med akutt luftveisinfeksjon
  • Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid som får akutt innsettende luftveisinfeksjon
  • Person med akutt luftveisinfeksjon som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19. Hvem som er nærkontakt avgjøres av lokale helsemyndigheter.
  • Spesielt sårbare grupper bør vurderes for testing selv ved milde symptomer.
  • https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset-sporsmal-og-svar/#hva-gjor-jeg-om-jeg-mistenker-smitte

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor kan man få informasjon om hvor mange som har blitt friske etter å ha vært innlagt på sykehus i Norge med corona-sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...