Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mann pågrepet etter å ha pustet togpassasjerer i ansiktet

En mann i 30-åra er pågrepet på Ål stasjon etter å ha gått rundt og pustet togpassasjerer i ansiktet. - Man kan straffes for å bevisst smitte andre, fastslår politiet. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mann-pagrepet-etter-a-ha-pustet-togpassasjerer-i-ansiktet/72247398

Er det den samme saken som han som hostet på passasjerene?

Anonymkode: 6ce93...b91

Herregud, så sinnsykt kvalmt og egoistisk gjort🤬🤬 Dette må jo være psykisk syke mennesker?! Håper det er samme person!

Er det forresten noen som har kjennskap til hvor mange som er innlagt inn på sykehus/intensiven nå? Fra torsdag ettermiddag til i går var det jo ifølge VG 18 nye innleggelser..

Anonymkode: 5c81b...37b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, så sinnsykt kvalmt og egoistisk gjort🤬🤬 Dette må jo være psykisk syke mennesker?! Håper det er samme person!

Er det forresten noen som har kjennskap til hvor mange som er innlagt inn på sykehus/intensiven nå? Fra torsdag ettermiddag til i går var det jo ifølge VG 18 nye innleggelser..

Her står det 27 seriois/critical på Norge.  https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jeg regner med at det er antall innlagte. Men jeg leste i går at det er 28 innlagte i Norge.

Sitat

17:21 i går. 28 personer som er smittet av coronaviruset er lagt inn på sykehus, opplyser Helsedirektoratet til NRK.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/193916

Sitat

MANN HOSTET PÅ PASSASJERER - MISTENKER SMITTE

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/193916

:( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det 27 seriois/critical på Norge.  https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jeg regner med at det er antall innlagte. Men jeg leste i går at det er 28 innlagte i Norge.

:( 

Jeg leste at en var utskrevet, så det er kanskje 28 som har blitt innlagt til sammen, med 27 som enda ligger på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de oppdaterer dette en gang i døgnet på morningen, så denne informasjonen kommer kanskje snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Jeg leste at en var utskrevet, så det er kanskje 28 som har blitt innlagt til sammen, med 27 som enda ligger på sykehus.

Takk! :) Vet du om det finnes noen statistikk som viser hvor mange av de som er testet og bekreftet smittede som er syke og hvor mange av de som ikke er syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål:

Tror dere en voksen som har vært ute å reist i risikoområde forrige søndag, og som da traff barnet mitt på mandag (dagen etter), kan ha rukket å smitte barnet hvis personen selv ble smittet på reisen? 

Det går fort, men går det så fort?

Anonymkode: 5a7be...219

Jeg er redd for det. Vi har hatt et tilfelle på jobben hos meg. Han var ute og reiste og kom hjem på søndag. Rakk å smitte i alle fall to stykker på jobb mandag og tirsdag før han selv ble syk og holdt seg hjemme på onsdag. Han hadde vært i et land hvor smittetallene øker på, men som ennå ikke er definert som risikoområde.

Anonymkode: e75ab...38a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ansatt ved Ålesund sykehus testet positivt etter tur i USA. Det ser ut som USA sprer det også nå 😳

Anonymkode: 40b32...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ansatt ved Ålesund sykehus testet positivt etter tur i USA. Det ser ut som USA sprer det også nå 😳

Kan være han har mellomlandet på flyplasser og blitt smittet der? 

Anonymkode: 2a2f1...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer det til å skje?

Anonymkode: 5a7be...219

Nei det har jeg ingen tro på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har helt sikker enorme mørketall, så han kan fint ha blitt smittet der. Den oransje klovnen som styrer, gjør ikke akkurat en kjempejobb her heller for å si det mildt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men jeg tror USA har enorme mørketall. Uansett var personen 2 dager på jobb på en dialyseavdeling før de oppdaget smitten fordi USA ble regnet som et "trygt" land. Blir sikkert  en ny Ullevål situasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig, men jeg tror USA har enorme mørketall. Uansett var personen 2 dager på jobb på en dialyseavdeling før de oppdaget smitten fordi USA ble regnet som et "trygt" land. Blir sikkert  en ny Ullevål situasjon.

USA har enorme mørketall, garantert. De tester ikke noen slik det er nå. Spørsmålet er hvor store de er. Jeg har selv snakket med helsepersonell som har pasienter med alle de riktige symptomene og lungebetennelse og de blir fortsatt ikke testet fordi CDC krever "direkte kontakt med bekreftet smittet, mer eller mindre. Jeg husker ikke ordrett nå, men hun ene har en tante som jobber med dette på statsnivå og det er null testing.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV 2 har sett på hvordan ulike tiltak, som kontroll av reisende til stenging av skoler, har slått ut på smitten i Taiwan og Japan. Taiwan stengte skolene 13 dager etter det første tilfellet ble påvist. Japan stengte skolene etter 41 dager. Da Norge stengte skolene, var det 16 dager siden det første tilfellet.

Hvorfor har Japan og Taiwan så få smittede i forhold til folketall, når de har hatt korona-viruset lengre enn oss? De to landene ble hardt rammet av SARS-epidemien i 2003. Da lærte de en viktig ting: skal tiltakene virke, må de være så kraftfulle som mulig og settes inn så tidlig som mulig.

Ved å innføre kraftige tiltak og stenge skoler, klarte Japan og Taiwan å hindre at antall smittede i forhold til folketall steg like bratt som vi har sett i Norge og i Italia.  

Stenging av barnehager og skoler vil derfor - etter all sannsynlighet - føre til at økningen i antall smittede gradvis vil avta. Vi bør kunne se merkbare resultater i slutten av denne måneden.

Endret av NordicViking
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde aldri franskmenn kunne slå nordmenn i denne spesielle formen for intelligens, men jammen klarte de det ved å sette verdensrekord i antall smurfer samlet på ett sted i franske Landerneau i forrige uke.

Ja, det må jo sies å være veldig smart. Hva med å sette verdensrekord i antall coronasmittede samlet på ett sted ...?

dOy7yrssDDzJa2LoPqtPFAJ7U1fwRZ4L91tD1_0j

Endret av Bix
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Bix said:

Trodde aldri franskmenn kunne slå nordmenn i denne spesielle formen for intelligens, men jammen klarte de det ved å sette verdensrekord i antall smurfer samlet på ett sted i franske Landerneau i forrige uke.

Ja, det må jo sies å være veldig smart. Hva med å sette verdensrekord i antall coronasmittede samlet på ett sted ...?

Samtidig som nabolandet deres Italia har portforbud. Skjønner virkelig ikke at såpass mange kan mene at det er viktigere å få stå sammen med andre i smurfekostyme akkurat nå enn det er å passe på egen og andres helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bix skrev:

Er det mulig? 😳

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig? 😳

Ja da, alt er mulig når folk samles i fellesskap og slutter å tenke; rundt 3500 deltagere var samlet:

But the mounting fear of this contagion didn't stop people in western France from setting a Guinness World Record on March 7.

Some 3,500 people dressed up as Smurfs — in blue and white outfits, with painted faces, and toting the characters' trademark pointed hats — gathered in the town of Landerneau. Their goal was to set a record for the largest-ever gathering of the blue, human-like Belgian comic characters. 

"We must not stop living," Patrick Leclerc, the town's mayor told Agence France-Presse. "It was the chance to say that we are alive."

Revelers, young and old, flocked to a parking lot, where they danced in conga lines to music played by a DJ who also resembled a Smurf, The Washington Post said.

"There's no risk, we're Smurfs," one attendee told AFP. "Yes, we're going to Smurferize the coronavirus."

Dagens situasjon er så surrealistisk at man ikke tror det man hører.

I Italia var man derimot ikke like begeistret for idéen:

Italy, where over 10,000 people have fallen sick and 631 have died, was not quite as amiable to the festival. The Italian newspaper, La Repubblica, characterized the event as "potentially a very dangerous viral bomb."

Endret av Bix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bix said:

Tramp, tramp, tramp på en smurf...

Anonymkode: 8f304...5c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...