AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3221 Del Skrevet 13. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har altså selv vært i minst én slik diskusjon (kanskje ikke med deg, men du kan jo ikke svare for alle her), hvor det ble gjort svært klart at den som måtte tro at "mild" faktisk betød "mild" var helt idiot. Nå kjenner flere av oss flere og flere som selv er syke, og ser selv at "mild" faktisk betyr det myndigheter og WHO opplyser om at det betyr, og trenger heldigvis ikke å stole på selvlærte eksperter på nett lenger. Av et reisefølge på 6 er 2 helt uten symptomer 10 dager senere, mens de 4 andre er på bedringens vei med forkjølelsen sin. Alle har hjemmekontor unntatt den ene som ikke har en jobb hvor det er mulig. Er det alltid slik? Naturligvis ikke. Men like lite som viruset bør underdrives for risikogrupper, bør det heller ikke overdrives for de som ikke er risikogrupper. Da begynner vi å snakke om selvoppfyllende profeti, og det er farlig. Anonymkode: 78144...963 Du gir ikke nok informasjon til å si noe fornuftig. Hva er aldersgruppen, og ble dere i det hele tatt testet? Anonymkode: 8f304...5c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3222 Del Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du gir ikke nok informasjon til å si noe fornuftig. Hva er aldersgruppen, og ble dere i det hele tatt testet? Anonymkode: 8f304...5c2 Jeg kan da naturligvis ikke utlevere livshistoriene deres på Kvinneguiden. De ble selvfølgelig testet (jeg var ikke en del av reisefølget), som sagt har de påvist smitte. Men de er ikke i en risikogruppe, og det var poenget mitt: Det er ingen grunn til å overdramatisere for folk som ikke er i en risikogruppe. Anonymkode: 78144...963 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3223 Del Skrevet 13. mars 2020 7 minutter siden, jabx skrev: Høyre og AP er i stor grad to sider av samme neoliberale kloakk (også FrP så ingen tror jeg støtter Listhaug og andre klimanekterfjols). Wtf 🤣 Anonymkode: 91c62...73e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3224 Del Skrevet 13. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier ikke at hele befolkningen skal testes, men de som har luftveisinfeksjoner. I Sør Korea har taktikken fungert godt, nettopp fordi de har kontroll over situasjonen. Kunne man brukt annet personell til å utføre testingen? Jeg er veterinær og har jobber mye innen RT PCR, og kunne gjerne tatt tester av folk dersom myndighetene hadde gitt meg beskjed om det. Mange labtjenester innen veterinærtjenester kunne også blitt benyttet, med unntak av at prøvene ikke hadde blitt akkreditert. Anonymkode: 2a2f1...530 Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal teste alle med luftveisinfeksjoner med mindre de faktisk er svært syke. Det finnes ingen behandling mot koronaviruset utover det man kan bidra med på sykehuset når det blir alvorlig. For statistikkens del ville det vært svært ønskelig om alle kunne blitt testet for antistoffer i ettertid, men tipper det ikke blir mulig å gjennomføre. Anonymkode: 78144...963 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann1234 Skrevet 13. mars 2020 #3225 Del Skrevet 13. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om en person som drar på jobb som vanlig selvom ektefellen er i karantene (etter en reise). Hvordan er loven på det her? De har vært friske i flere dager. Men jeg kjenner det irriterer meg! Anonymkode: 31e5c...35a Det er ikke lov!!! "FHI har oppdatert sitt råd for personer som bor i samme husstand som personer som er i karantene. Ifølge det nye rådet blir også husstandsmedlemmene i hjemmekarantene. Det vil si at dersom man bor i samme hjem som en person som enten har hatt nær kontakt med et bekreftet tilfelle eller har vært i land utenfor Norden siste 14 dager, er både vedkommende og de i samme husstand i hjemmekarantene. Frem til torsdag var rådet at andre medlemmer i husstanden fikk lov til å leve som normalt, og gå på jobb, skole eller barnehage, med mindre de selv får symptomer. Nå må altså husstandsmedlemmene også i hjemmekarantene." Kilde. VG.NO 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3226 Del Skrevet 13. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier ikke at hele befolkningen skal testes, men de som har luftveisinfeksjoner. I Sør Korea har taktikken fungert godt, nettopp fordi de har kontroll over situasjonen. Kunne man brukt annet personell til å utføre testingen? Jeg er veterinær og har jobber mye innen RT PCR, og kunne gjerne tatt tester av folk dersom myndighetene hadde gitt meg beskjed om det. Mange labtjenester innen veterinærtjenester kunne også blitt benyttet, med unntak av at prøvene ikke hadde blitt akkreditert. Anonymkode: 2a2f1...530 Har tenkt på det samme. Kjører jo selv rundt med rør med RNA-later i bilen for bruk på oppdrettsanlegg. Anonymkode: f59cf...388 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3227 Del Skrevet 13. mars 2020 Alt dette står beskrevet i en bok som kom ut på 80-tallet. Anonymkode: 84211...c12 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmie Skrevet 13. mars 2020 #3228 Del Skrevet 13. mars 2020 2 minutter siden, Heisann1234 skrev: Det er ikke lov!!! "FHI har oppdatert sitt råd for personer som bor i samme husstand som personer som er i karantene. Ifølge det nye rådet blir også husstandsmedlemmene i hjemmekarantene. Det vil si at dersom man bor i samme hjem som en person som enten har hatt nær kontakt med et bekreftet tilfelle eller har vært i land utenfor Norden siste 14 dager, er både vedkommende og de i samme husstand i hjemmekarantene. Frem til torsdag var rådet at andre medlemmer i husstanden fikk lov til å leve som normalt, og gå på jobb, skole eller barnehage, med mindre de selv får symptomer. Nå må altså husstandsmedlemmene også i hjemmekarantene." Kilde. VG.NO Det er det. De gikk tilbake med denne instrammingen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJO1pA/fhi-med-nye-raad-snur-om-karanteneregler 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann1234 Skrevet 13. mars 2020 #3229 Del Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, Kalmie skrev: Det er det. De gikk tilbake med denne instrammingen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJO1pA/fhi-med-nye-raad-snur-om-karanteneregler Herregud surrete opplegg å forandre på regler hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmie Skrevet 13. mars 2020 #3230 Del Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, Heisann1234 skrev: Herregud surrete opplegg å forandre på regler hele tiden. Absolutt. Fører nok bare til forvirring og mer ringing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 13. mars 2020 Forfatter #3231 Del Skrevet 13. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt dette står beskrevet i en bok som kom ut på 80-tallet. Anonymkode: 84211...c12 Med tanke på hvor mange millioner ja milliarder av bøker som er skrevet så er det ikke så overraskende at det finnes en bok som har beskrevet det som skjer nå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3232 Del Skrevet 13. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal teste alle med luftveisinfeksjoner med mindre de faktisk er svært syke. Det finnes ingen behandling mot koronaviruset utover det man kan bidra med på sykehuset når det blir alvorlig. For statistikkens del ville det vært svært ønskelig om alle kunne blitt testet for antistoffer i ettertid, men tipper det ikke blir mulig å gjennomføre. Anonymkode: 78144...963 For da kan situasjonen kontrolleres i høyere grad for å unngå ytterligere smitte av andre mennesker. I Sør Korea har de en egen all som viser steder man bør unngå for folk. De hadde mange flere tilfeller en Italia for noen uker siden, men ligger nå langt under. Dette er ikke tilfeldig, men igjennom kontroll og tiltak. Jeg har luftveisinfeksjon nå, sannsynligvis helt vanlig influensa eller forkjølelse, men mannen min og resterende familie lever som normalt. Han kan ikke sykemelde seg fordi kona er forkjølet. Men dersom det viser seg senere at det faktisk er covid 19, vil sannsynligvis mannen min også være smittet. Som nå omgås mange andre mennesker på jobb og butikken osv. Hadde jeg derimot testet meg, kunne dette vært unngått. Anonymkode: 2a2f1...530 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3233 Del Skrevet 13. mars 2020 6 minutter siden, Kalmie said: Det er det. De gikk tilbake med denne instrammingen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJO1pA/fhi-med-nye-raad-snur-om-karanteneregler Tåpelig. Så mange som 2/3 kan ha blitt smittet av personer som ikke har fått symptomer enda. https://www.theguardian.com/science/2020/mar/12/coronavirus-most-infections-spread-by-people-yet-to-show-symptoms-scientists Anonymkode: 8f304...5c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3234 Del Skrevet 13. mars 2020 Hvor dødelig er coronaviruset? Ettersom det er et nytt virus, har ingen den fulle statistikken. Men en studie av 44.672 corona-smittede i Kina viser en dødelighet på 2,3 prosent. Eller 0,9 prosent, hvis man ser bort fra personer med allerede underliggende sykdom som kreft, diabetes eller hjerte- og karsykdommer. WHO påpekte at den globale gjennomsnittsdødeligheten 9. mars lå på 3,4 prosent. Coronaviruset har antageligvis altså en langt en lavere dødelighet enn SARS-viruset fra 2003 (10 prosent) og en betydelig lavere dødelighet enn MERS-viruset (rundt 35 prosent). Og hvis vi sammenligner med ebola (dødelighet på 40 til 90 prosent), er dødeligheten i alle fall veldig lav. Dødelighet i prosent Mye er fortsatt uklart om dødeligheten til corona-viruset, men en kinesisk undersøkelse av 44.672 corona-smittede viser en dødelighet på 2,3 prosent i snitt. Her ser du dødeligheten i prosent, fordelt på alder: 80+ - 14,8 % 70-79- 8 % 60-69- 3.6 % 50-59- 1.3 % 40-49- 0,4 % 10-39- 0.2 % 0-9- 0 % https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset-sporsmal-og-svar/?utm_source=coronav Anonymkode: 650e5...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 13. mars 2020 #3235 Del Skrevet 13. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan de ha drive in testing noen plasser, mens andre plasser nekter de folk med symptomer test, fordi de ikke har vært på reise? Anonymkode: 96b5c...bad Bare for å presisere, det var nok veldig uklart, men her står det at man må ringe først, man kan ikke bare dukke opp. Altså selvfølgelig får ikke alle teste og nå er jo reglene strammet inn så... Med drive in, mente jeg egentlig bare at de har laget til et telt der det står en person og biler kan kjøre og bli testet med en gang. Men man må fortsatt gjøre en "avtale". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3236 Del Skrevet 13. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Sier ikke at hele befolkningen skal testes, men de som har luftveisinfeksjoner. I Sør Korea har taktikken fungert godt, nettopp fordi de har kontroll over situasjonen. Kunne man brukt annet personell til å utføre testingen? Jeg er veterinær og har jobber mye innen RT PCR, og kunne gjerne tatt tester av folk dersom myndighetene hadde gitt meg beskjed om det. Mange labtjenester innen veterinærtjenester kunne også blitt benyttet, med unntak av at prøvene ikke hadde blitt akkreditert. Anonymkode: 2a2f1...530 Som veterinær kan vi bli beordret ut til slikt arbeid nå. Ihh til dyrehelsepersonelloven. Faktisk. Trodde aldri jeg skulle måtte tenke på den paragrafen i hele min karriære Anonymkode: be28b...97b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 13. mars 2020 #3237 Del Skrevet 13. mars 2020 (endret) jabx skrev (På 13.3.2020 den 11.30): Først: "Unngå kollektivtransport!" Så: "Ingen tilrettelegging så folk kan bruke bil i stedet for kollektivtransport!" Det er nærmest parodisk. De fullstendig udugelige pampene i både Høyre og AP bør fjernes fra politikken. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awoq7E/listhaugs-corona-forslag-innfoer-gratis-bompenger-og-parkering Det er nesten ikke folk på bussen nå, de fleste velger bilen, Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3238 Del Skrevet 13. mars 2020 Åpner for massetesting av 2800 personer hver dag. I dag kom ny testmaskin som tidobler testkapasiteten i Norge. Den første av to nye testinstrumenter som gjør det mulig å teste langt flere nordmenn for koronasmitte, ble fredag satt opp ved Oslo universitetssykehus på Ullevål.Den andre Sveits-produserte maskinen kommer til Norge fra Tyskland mandag. https://www.aftenposten.no/norge/i/BR1njE/ny-koronatest-til-norge-aapner-for-massetesting-av-2800-personer-hver-dag Anonymkode: 6ce93...b91 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #3239 Del Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Åpner for massetesting av 2800 personer hver dag. I dag kom ny testmaskin som tidobler testkapasiteten i Norge. Den første av to nye testinstrumenter som gjør det mulig å teste langt flere nordmenn for koronasmitte, ble fredag satt opp ved Oslo universitetssykehus på Ullevål.Den andre Sveits-produserte maskinen kommer til Norge fra Tyskland mandag. https://www.aftenposten.no/norge/i/BR1njE/ny-koronatest-til-norge-aapner-for-massetesting-av-2800-personer-hver-dag Anonymkode: 6ce93...b91 Endelig noen genuint gode nyheter. Anonymkode: 8f304...5c2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 13. mars 2020 #3240 Del Skrevet 13. mars 2020 27 innlagte og 4 i respirator allerede. Dette er kjempeskummelt. Vi er nå pålagt hjemmekontor. Har fått varsel om at jeg kan bli permittert fra 1.april avhengig av utviklingen på dette, og det virker veldig sannsynlig nå. Men for å være ærlig, slik som det ser ut nå så er det egentlig det beste som kan skje, for jeg har lyst å gå i dekning, i hensyn til de rundt meg som ikke vil tåle dette, særlig pappa som er i risikogruppen. Var på butikken i sted og her er folk overraskende avslappet. Det var riktignok litt tomt for noen produkter, men det var godt med andre varer og alle jeg så på butikken bortsett fra en, bare handlet som vanlig, så en person med full handlevogn. Folk gikk rundt i gatene og folk satt på de kafèene som er åpent og merket ingen panikk. Det er nesten sånn at jeg nesten synest folk er FOR avslappet. Men kommunen her tar dette på største alvor og mye er allerede stengt. Heldigvis ingen påvist smitte her enda. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg