Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

50 færre som er smittet dette døgnet, enn forrige. For å ta et rundt tall, om det dette døgnet ble 200 nye smittede, og forrige døgn 250, så er det 50 færre tilfeller og en nedgang i antall nye smittetilfeller pr døgn.

Anonymkode: fa890...dbb

Det er jo helt sikkert mange som er smittet uten at man vet det. Helt naturlig at færre blir oppdaget når det ikke testes like målrettet som før, så det betyr ingen ting.

Anonymkode: b58db...b10

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen å spørre om hjelp til å gjøre innkjøp for deg?

Anonymkode: 6ce93...b91

Mamma og stefar er i karantene. Vi bor i hver vår bolig. De kan ikke hjelpe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dalmatian skrev:

Mamma og stefar er i karantene. Vi bor i hver vår bolig. De kan ikke hjelpe meg. 

Hvor i landet bor du? Jeg bor i Oslo, så kan hjelpe hvis du bor her. Har ikke bil, så kommer meg ikke så langt utenfor byen. Men bor sentralt.

Anonymkode: cbf4c...02f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dalmatian skrev:

Noen dagligvarebutikker bringer varene hjem til folk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste ser ut til å ha veldig sprengt kapasitet for øyeblikket.

Anonymkode: d2747...26d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du? Jeg bor i Oslo, så kan hjelpe hvis du bor her. Har ikke bil, så kommer meg ikke så langt utenfor byen. Men bor sentralt.

Anonymkode: cbf4c...02f

Nei, glem det. Jeg er i nord. Takk for tilbud. Snilt gjort.^^

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det mindre fare? folk har vel behandlet de varene også?

Endret av Dalmatian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Dalmatian skrev:

er det mindre fare? folk har vel behandlet de varene også?

Ja, men er bare å vaske hendene når man har tatt på dem. Sånn i tilfelle.

Anonymkode: 36927...bdc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på en liten ting, og tenkte trenger vel ikke opprette en egen tråd. 

Er det greit å gå på tur ute? Folk holder seg vel kanskje mer inne nå, ikke vet jeg. Man må jo gjerne ut med hundene sine og sånt. Bare holde seg på god avstand når man går forbi hverandre? Iblant går jeg mye tur, men er det noe man burde roe ned nå med tanke på smitte? 

Anonymkode: d0c5a...7e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte på en liten ting, og tenkte trenger vel ikke opprette en egen tråd. 

Er det greit å gå på tur ute? Folk holder seg vel kanskje mer inne nå, ikke vet jeg. Man må jo gjerne ut med hundene sine og sånt. Bare holde seg på god avstand når man går forbi hverandre? Iblant går jeg mye tur, men er det noe man burde roe ned nå med tanke på smitte? 

Anonymkode: d0c5a...7e3

Med mindre dette har endret seg i løpet av det siste døgnet:

I karantene kan du gå tur ute dersom det ikke er andre mennesker i umiddelbar nærhet, og du ikke har kontakt med dem, eller noe i den dur. 

I isolat kan du ikke gå tur.

Anonymkode: d2747...26d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

– De fleste må jobbe hjemmefra og alle fritidsaktiviteter innstilles: Det blir et liv i leiligheten eller huset?

– Ja, eller kom deg ut på tur. Du skal bare sørge for å ha avstand til andre. Du kan både lufte hunden, og du kan ta deg en løpetur. Vi må være mer opptatt av hverandre, og ikke være i så store flokker, men ellers forsøke å gjøre mest mulig slik vi ellers ville gjort.

Hun ber landets elever fortsette å lese lekser.

– De som ikke har skoler å reise til, må være klar over at de fremdeles har en skolehverdag de må fylle med innhold, men gjøre det hjemmefra.

– Hjelp naboen

Statsministeren ber deg avstandshjelpe de som er syke og i karantene.

– Som nabo kan du kanskje bidra med å handle i butikken, sette maten utenfor døren og du kan gjøre andre hverdagslige ting for andre. Jeg tenker at vi skal vise godt naboskap, være hyggelige med hverandre, men ikke tett på hverandre."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AdMqAM/solberg-aapner-for-aa-bruke-heimevernet-mot-corona-krisen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Elida88 skrev:

Siden dødsraten blant smittede er høyere i Italia enn Kina, er det pga L typen av viruset er den det er mest av der? Eller noen annen grunn? Det er jo allerede over 1000 døde, 15 000 smittede.. I kina er det 3000 døde, 80 000 smittede. 

Det er nok av stor betydning at Kina satte inn kraftfulle tiltak relativt tidlig (selv om de garantert hadde spart en del liv om de ikke holdt sykdommen skjult i noen uker).

De låste syke mennesker inni husene sine med tvang, målte samtlige av innbyggernes feber med tvang og tok med seg de som viste tegn til feber. I tillegg ble det jo bygget egne koronasykhus for å få kapasitet til å behandle den store mengden syke. Helsepersonell jobber flere døgn i strekk og får ikke dra hjem.

Dette har, så vidt jeg vet, ikke vært tilfellet i Italia. De gikk lenge uten å være klar over at smitten var kommet til landet. Italias helsevesen er nå på grensen til å gå under, om det ikke alt har gjort det. De får ikke behandlet syke som kunne blitt friske med riktig hjelp. Med nok kapasitet i helsevesenet hadde nok antall døde vært redusert betraktelig. 

Har også hørt at de nesten kun tester de aller sykeste, slik at de med milde/ingen symptomer ikke er en del av statistikken.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det til å gå til det skrittet at vi må ha borgervern? 
Hva med alle dyrene til folk? Hvordan skal de luftes? Hva om det blir smitte til dyr- kan de gå ut eller hva? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Apocalypte skrev:

Ja det er bra forklart, håper nedgangen er et godt tegn og ikke et "stille før stormen" tegn.  Jeg hadde trodd at vi var på 1000 smittede nå, siden det var 100 nye smittede på bare en halvtime igår kveld. 

Se på Italias tall på smittede 28., 29. Feb og 1. Mars + 9., 10. og 11. Mars. Det syns jeg er skummelt. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Anonymkode: 91c62...73e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ser vi ikke til land som har bekjempet sykdom fremfor å se på de der den er ute av kontroll? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Peanut skrev:

Hvorfor ser vi ikke til land som har bekjempet sykdom fremfor å se på de der den er ute av kontroll? 

Ingen land har blitt kvitt koronaviruset enda. Wuhan har redusert antall smittede betraktelig etter 1 måned i lockdown, men de er fremdeles redde for tilbakefall:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kJOm7j/slik-er-situasjonen-i-coronavirusets-episentre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annabel skrev:

Ingen land har blitt kvitt koronaviruset enda. Wuhan har redusert antall smittede betraktelig etter 1 måned i lockdown, men de er fremdeles redde for tilbakefall:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kJOm7j/slik-er-situasjonen-i-coronavirusets-episentre

I tillegg tror jeg at mørketallene i Kina i Wuhan er enorme. Flere tusen fikk ikke sykehusplass, de ble rett og slett sendt hjem for å dø. Mange døde hjemme også og de som døde hjemme ble aldri en del av statistikken.
I tillegg; I starten var det mange som ikke ble en del av statistikken, rett og slett fordi de var eldre. Det ble feiet under at "De hadde dødd uansett".

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sprettballen
20 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg merker at jeg er veldig spent på de varslede tiltakene som skal være "de mest inngripende tiltak i fredstid etter 2. verdenskrig", hvor "ingen blir uberørte". 

https://www.vg.no/nyheter/i/JoyR38/erna-solberg-varsler-inngripende-tiltak-de-mest-inngripende-tiltakene-vi-har-hatt-i-fredstid-i-norge?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Jeg siterer meg selv.

Jeg måtte bruke noen timer på å fordøye tiltakene som ble iverksatt. 

Faktisk var jeg veldig glad at jeg satt sammen med en eldre person (på institusjon) da kunngjøringen kom, for da kunne jeg fortelle henne at hun ikke kunne gå på butikken selv lenger. 

Jeg kunne fortelle henne at vi ikke kunne møtes som vanlig på en stund fremover, men at jeg skulle fortsette å hjelpe henne, om ikke på samme måte som før. 

Jeg fikk forklart situasjonen for henne på hennes nivå, og jeg tror vi fikk på plass noen greie rutiner i full fart.

Det var godt å kunne ta det ansikt til ansikt i stedet for over telefonen, og ikke være sikker på om hun forsto.

Nå er nesten hele familien uten jobb, det er bare en person som gjenstår, og han er til gjengjeld svært smitteutsatt, og også utsatt for å spre smitten videre til oss og andre. 

Jo da, jobben hans er veldig viktig med tanke på sikkerhet, men det er ikke lett.

Arbeiderne i den bedriften er fremdeles inn og ut av private hjem, men heldigvis ikke offentlige institusjoner nå.  De vet ikke hvem som er smittet, om de selv kan bli smittet, og om de bringer smitten videre. Jobben burde vært begrenset til utelukkende beredskap nå,  men slik er det dessverre ikke.  De må jobbe, vel vitende at de utsetter seg selv og andre for risiko.  

Da er det godt at resten av familien har begrenset kontakt med andre,  for da slipper i alle fall vi å bekymre oss for å viderebringe smitte.

På generelt grunnlag er jeg veldig glad for tiltakene som er iverksatt. Det er varslet enda strengere begrensninger videre, men enn så lenge er dette en veldig god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Chizue skrev:

I tillegg tror jeg at mørketallene i Kina i Wuhan er enorme. Flere tusen fikk ikke sykehusplass, de ble rett og slett sendt hjem for å dø. Mange døde hjemme også og de som døde hjemme ble aldri en del av statistikken.
I tillegg; I starten var det mange som ikke ble en del av statistikken, rett og slett fordi de var eldre. Det ble feiet under at "De hadde dødd uansett".

Ja, jeg tror dessverre også det. Så klart er det flest mørketall på mennesker som er smittede og ikke blitt testet, men jeg tror det er MANGE mørketall når det gjelder antall døde også.

I artikkelen jeg linket til lenger oppe hevdes det f.eks at Irans offisielle tall er langt høyere enn de som blir presentert i media. I tillegg holdt Kina det første dødsfallet skjult i flere dager, og det er ingenting som får meg til å tro at de har vært ærlige om alt annet etter det. De vil jo ha noe å vinne på å presentere lave tall for offentligheten. Italia har f.eks. ingenting å vinne på å skrike ut om at de er i en krise, og å be andre land om å stålsette seg på at ca. 10 % av smittede krever sykehusinnleggelse.

Det er nok flere situasjoner rundt om som dette, spesielt i Italia og Kina: https://www.google.no/amp/s/nypost.com/2020/03/12/italian-actor-luca-franzese-pleads-for-help-in-video-showing-dead-sister/amp/

Ikke meningen å være konspiratorisk altså (er normalt sett en person som anser det meste i mediene som overdrivelser for å «ha noe å skrive om»), men jeg er ganske sikker på at denne situasjonen er langt mer kaotisk enn man får inntrykk av gjennom norske medier og myndigheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, missmcbeal skrev:

Forøvrig er det fremdeles ingen bekrefta smitta tilfelle her jeg bor. Men nå har de innført drive-in testing her. Jeg gikk tilfeldigvis forbi der på vei hjem, og så det var en kø med biler som skulle teste seg!!

Hvordan kan de ha drive in testing noen plasser, mens andre plasser nekter de folk med symptomer test, fordi de ikke har vært på reise? :klo:

Anonymkode: 96b5c...bad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...