Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Expandable86 skrev:

Første dødsfall i Norge av viruset. En eldre person.

Hva betyr en eldre person? 80+ eller 60+ stor forskjell..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Bent Høie til VG: Første coronadødsfall i Norge

Helseminister Bent Høie bekrefter til VG at en person har dødd som følge av coronaviruset i Norge.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGmqkB/bent-hoeie-til-vg-foerste-coronadoedsfall-i-norge

Det var dessverre på tide. Stakkars kunne vært spart en stund om folk var mer rasjonelle.

Anonymkode: 9c2c1...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 1000 døde i Italia

Har økt med 23 prosent på ett døgn.

Tallet på døde i Italia som følge av coronaviruset, har passert 1.000 etter at 189 nye dødsfall er registrert, ifølge helsemyndighetene.

1.016 personer er nå registrert døde som følge av viruset, opplyser myndighetene torsdag.

Det er 189 flere enn onsdag og en økning på 23 prosent på ett døgn.

https://www.dagbladet.no/nyheter/over-1000-dode-i-italia/72242282

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dødsraten blant smittede er høyere i Italia enn Kina, er det pga L typen av viruset er den det er mest av der? Eller noen annen grunn? Det er jo allerede over 1000 døde, 15 000 smittede.. I kina er det 3000 døde, 80 000 smittede. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Elida88 skrev:

Siden dødsraten blant smittede er høyere i Italia enn Kina, er det pga L typen av viruset er den det er mest av der? Eller noen annen grunn? Det er jo allerede over 1000 døde, 15 000 smittede.. I kina er det 3000 døde, 80 000 smittede. 

Kan ikke sammenligne med kinesiske tall, de er usikre. Du kan heller sammenligne med sør Korea. Dødsrate i Italia er MYE høyere, så ja, tror at Italia har mest av den farlige og S. Korea mest av den mindre farlige.

Anonymkode: d047d...c0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke sammenligne med kinesiske tall, de er usikre. Du kan heller sammenligne med sør Korea. Dødsrate i Italia er MYE høyere, så ja, tror at Italia har mest av den farlige og S. Korea mest av den mindre farlige.

Tallene handler om hvor mange som er testet og hvor tidlig man begynte med det. I Italia begynte man med testing først da mange eldre begynte å dø av det. Og Kinas tall kan man selvsagt ikke stole på. Det beste vil være om vi i fremtiden kan teste hele befolkningen for antistoffer for å få en korrekt dødsrate. Alt annet er spekulasjoner.

Anonymkode: 78144...963

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var den yngste personen som har dødd, noen som vet?

Anonymkode: 9d609...af5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var den yngste personen som har dødd, noen som vet?

Anonymkode: 9d609...af5

Det vet jeg ikke, men i følge https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

så er det ingen dødsfall for barn yngre enn 10. Da er det kanskje noen i aldersgruppen 10-19 som har dødd, siden det står en dødsrate på 0.2%. Jeg er glad de yngste er spart, i det minste..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke, men i følge https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

så er det ingen dødsfall for barn yngre enn 10. Da er det kanskje noen i aldersgruppen 10-19 som har dødd, siden det står en dødsrate på 0.2%. Jeg er glad de yngste er spart, i det minste..

Hvorfor det? De trenger jo foreldre i livet sitt. En voksen kan leve bedre uten barn enn omvendt.

Anonymkode: 9c2c1...b98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som dør er over 50 år.

Anonymkode: 650e5...e69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Over 1000 døde i Italia

Har økt med 23 prosent på ett døgn.

Tallet på døde i Italia som følge av coronaviruset, har passert 1.000 etter at 189 nye dødsfall er registrert, ifølge helsemyndighetene.

1.016 personer er nå registrert døde som følge av viruset, opplyser myndighetene torsdag.

Det er 189 flere enn onsdag og en økning på 23 prosent på ett døgn.

https://www.dagbladet.no/nyheter/over-1000-dode-i-italia/72242282

Foreløbig er 7% døde i Italia men de har ikke hatt det lenge. Det er vel dermed grunn til å tro at den vil fortsette å øke.

Anonymkode: 521a7...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som dør er over 50 år.

Ikke føl deg for trygg! Det dør folk i alle aldre og også unge som er helt friske!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke føl deg for trygg! Det dør folk i alle aldre og også unge som er helt friske!

Har ingenting med å følge seg trygg, fakta er at de fleste som dør er over 50 og syke fra før.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en absurd dag. Mye informasjon på en gang og voldsomme tiltak. Det ser ut som myndighetene tar dette på alvor nå og innrømmer at de har feilet. Tiltakene nå er dramatiske og helt nødvendige. 

Jeg skrev i går jeg kan bli permittert, men trodde kanskje om 2-3 måneder. Med alle tiltakene i dag var faktisk mye verre en forventet. I praksis har vi faktisk stengt grensene for innreisende, det er et alvorlig steg.

Mange bedrifter her jeg bor har i midlertidig stengt frem til 26.mars i første omgang. Jeg tror ikke det er så usannsynlig at jeg nå likevel kan bli permittert i løpet av de neste ukene, for flere reiselivsbedrifter må antagelig stenge, selv om mange nå holder åpent med "strenge tiltak". Enn så lenge skal jeg møte på jobb på mandag, og siden jeg ikke tar kollektivtrafikk til jobb kan jeg velge selv om jeg vil ha hjemmekontor eller ikke.

Norge ble snudd litt opp ned i dag og det er vanskelig å ta innover seg. Jeg har jo vært en av de her inne som ikke har hatt problem med å innrømme hvor alvorlig dette her er, men likevel så har jeg slitt med å forstå virkeligheten i dag. Det er litt unntakstilstand, samtidig skal man leve litt normalt også.

Jeg hadde avtalt tidligere denne uken at jeg og kollegaer skulle ut og spise på restaurant etter jobb i dag. Vi gikk til tross for den rare dagen, fordi vi jo vil støtte det lokale næringslivet og fordi det er ikke helt lock down enda. Det var faktisk mange folk der, og alt føltes som vanlig på restauranten. Når jeg satt og spiste så føltes det som ut alt som har skjedd tidligere i dag bare var på film eller i en drøm. Andre som har hatt det sånn?

Det synker nok inn etterhvert, men det er smått surrealistisk.

Forøvrig er det fremdeles ingen bekrefta smitta tilfelle her jeg bor. Men nå har de innført drive-in testing her. Jeg gikk tilfeldigvis forbi der på vei hjem, og så det var en kø med biler som skulle teste seg!!

Så tallene kommer nok til å øke dramatisk de neste dagene.

Jeg har heller ikke fått handlet særlig enda, og gruer meg til å gå på butikken i morgen. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingenting med å følge seg trygg, fakta er at de fleste som dør er over 50 og syke fra før.

Viruset dreper ikke bare de eldste og syke. Det er unge, sunne mennesker som dør raskt av denne sykdommen, og vi forstår ikke hvorfor.  https://www.nettavisen.no/nyheter/who-toppen--ingen-kan-forklare-hvorfor-unge-friske-mennesker-dor-av-viruset/3423932976.html

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, kommentar til moderering og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...