Gjest MadameDeRosa Skrevet 12. mars 2020 #3081 Del Skrevet 12. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: En god nyhet da. vi kommer kanskje i historiebøkene! Eeeeller kanskje corona blir fort glemt. Hva tenker du? Anonymkode: d9a5e...d66 Nei, Corona blir ikke glemt men husket på lik linje som svartedauen og spanskesyken. Det som overrasker meg er at folk er så historieløse at de ikke skjønner at det er pest i landet og at vi alle burde handle deretter; holde seg mest mulig inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 12. mars 2020 #3082 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) 15 minutter siden, likestilling skrev: https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-pa-full-epidemi-gjennom-sommeren/72241614 Det verste er at dette kunne vært unngått, i alle fall i veldig stor grad, dersom vi hadde hatt sterke ledere og en ansvarlig befolkning som ikke dro til Italia på skiferie midt i utbruddet og dro med seg smitte hjem, for så å spre det så godt de kunne. Vi som prøvde å mane til fornuftighet og "bedre å gjøre noe nå enn at det blir fullstendig krise i et år" ble kalt hysteriske av folk som åpenbart knapt hadde lest mer enn forsiden på dagbladet.no. Nå får det gå som det går, men tiltakene kom for sent, og alle fornuftige stemmer ble druknet av folk som ropte om "skremselspropaganda", "bare influensa" og "mild forkjølelse". Nå kollapser hele Norge for en stund, så det er bare å takke FHI, myndigheter og hele røkla. "Det viktigste nå er at vi alle fortsetter å leve som om ingen ting har skjedd" sa Erna Ser fremdeles at enkelte kommer med stygge kommentarer og latterliggjør de som har skjønt alvorlighetsgraden av dette. Det har blitt en stygg måte å lære på da mange mennesker kommer til å bli syke og enkelte vil dø, også unge mennesker. Et stort flertall av nordmenn er ikke kjent med hygienetiltak, smittekjeden, smitteverntiltak eller nasjonale beredskapsplaner. En stor mengde av naive og uopplyste nordmenn tyr til tastaturet og kommer med den ene stygge anklagelsen etter den andre mot sine meddebattanter. Oppførselen deres ser ut til å ha en sammenheng med kunnskapsnivået. At Norge ville kollapse grunnet Corona er ikke akkurat kjernefysikk men enkel logisk tankegang. Dersom myndighetene hadde iverksatt tiltak tidlig og vært forberedt på ordentlig, ville situasjonen mest sannsynligvis ikke blitt så dramatisk. Å bruke midler på forebygging er ikke myndighetenes sterkeste side, ei heller høre på helsepersonell når de kommer med krav for å redde liv. Jeg gir Erna og co noen få måneder til de er ferdig. Endret 12. mars 2020 av Agatha Spinatha 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 12. mars 2020 #3083 Del Skrevet 12. mars 2020 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 12. mars 2020 Forfatter #3084 Del Skrevet 12. mars 2020 38 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Nei, Corona blir ikke glemt men husket på lik linje som svartedauen og spanskesyken. Det som overrasker meg er at folk er så historieløse at de ikke skjønner at det er pest i landet og at vi alle burde handle deretter; holde seg mest mulig inne. Jeg synes det er litt vel tidlig å begynne å sammenligne den med svartedauden og spanskesyken. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3085 Del Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: En god nyhet da. vi kommer kanskje i historiebøkene! Det er noe å fortelle barnebarna om når de kommer hjem med skoleleksene sine og skal pugge fakta om corona. Da kan vi si "Jeg var der og overlevde!. Må sies, jeg vil heller havne der for corona enn 3. verdenskrig. Og nå skjer det nok. Så det er jo positivt. 🙆♀️ Anbefaler folk å ta vare på en hermetikk boks som dere hamstrer i dag. Også oppbevar den godt, når du er 80 eller når barnebarna dine arver den og de er 40 så havner den boksen med fiskeboller kanskje på et museum til og med! En hermetikk boks fra Corona utbruddet 2020. Men ikke alle må velge fiskeboller da, må ha litt variasjon. En rusten salt sild på boks er alltid en god slager på museumer. Bare et tips. Lurer på om det blir historie eller Samfunnsfag vi havner i. Kanskje begge to? Eeeeller kanskje corona blir fort glemt. Hva tenker du? Anonymkode: d9a5e...d66 Takk, jeg mener det. Jeg er student, og har nå fått beskjed om å jobbe på sykehuset ettersom mange er permittert grunnet utenlandsreise og jeg bor i kollektiv med mange og er redd for å bli smittet. Studiene krever mye og jeg vet ikke hva som skjer med eksamen. Er lei meg og litt stresset, men dette innlegget fikk meg til å le. Takk, AB 🥰 Anonymkode: 059bc...04c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3086 Del Skrevet 12. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, jeg mener det. Jeg er student, og har nå fått beskjed om å jobbe på sykehuset ettersom mange er permittert grunnet utenlandsreise og jeg bor i kollektiv med mange og er redd for å bli smittet. Studiene krever mye og jeg vet ikke hva som skjer med eksamen. Er lei meg og litt stresset, men dette innlegget fikk meg til å le. Takk, AB 🥰 Anonymkode: 059bc...04c Bare hyggelig. Husk håndhygiene hjemme og prøv å finne roen med en bok, strikking, netflix eller gaming på rommet i mellomtiden så går det nok helt fint. Stress ned, eksamen stikker ingen veier. Om det blir slik at eksamen blir berørt så blir den enten flyttet, endret i form av flere dager med færre elever per eksamen eller fullstendig avblåst og da vil man fortsatt få året bestått så lenge man har gode nok karakterer ellers i året. Det går nok helt fint skal du se. Anonymkode: d9a5e...d66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 12. mars 2020 #3087 Del Skrevet 12. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, jeg mener det. Jeg er student, og har nå fått beskjed om å jobbe på sykehuset ettersom mange er permittert grunnet utenlandsreise og jeg bor i kollektiv med mange og er redd for å bli smittet. Studiene krever mye og jeg vet ikke hva som skjer med eksamen. Er lei meg og litt stresset, men dette innlegget fikk meg til å le. Takk, AB 🥰 Anonymkode: 059bc...04c Alle utdanningsprogram i Norge er berørt av dette og det jobbes med å fine løsninger ved alle universitetet, skoler og høyskoler. Det vil ordne seg med eksamen Skjønner at du er bekymret men det viktigste du kan gjør er å ta vare på deg selv og holde deg frisk. Dette vil også gå over. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3088 Del Skrevet 12. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig. Husk håndhygiene hjemme og prøv å finne roen med en bok, strikking, netflix eller gaming på rommet i mellomtiden så går det nok helt fint. Stress ned, eksamen stikker ingen veier. Om det blir slik at eksamen blir berørt så blir den enten flyttet, endret i form av flere dager med færre elever per eksamen eller fullstendig avblåst og da vil man fortsatt få året bestått så lenge man har gode nok karakterer ellers i året. Det går nok helt fint skal du se. Anonymkode: d9a5e...d66 Ja, er flink med håndhygiene og håndvask, men stresser nok likevel, men det er vel kanskje ikke så rart med tanke på dagens situasjon. Har ikke klart å slappe av og se på netflix (vanligvis er jeg jo flink til det når jeg hjemme, ble sendt hjem fra universitetet i 11-tiden), har istedenfor sett på pressekonferansene og lest utallige artikler om dette viruset. Innlegget ditt var dagens høydepunkt 😊 Anonymkode: 059bc...04c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3089 Del Skrevet 12. mars 2020 4 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Alle utdanningsprogram i Norge er berørt av dette og det jobbes med å fine løsninger ved alle universitetet, skoler og høyskoler. Det vil ordne seg med eksamen Skjønner at du er bekymret men det viktigste du kan gjør er å ta vare på deg selv og holde deg frisk. Dette vil også gå over. Ja, det står på nettsidene til universitetet, men praksisen er veldig viktig og det er en del du ikke lærer ved å ikke har praksis, men skal jobbe på sykehuset de neste ukene, så får praktisert det jeg har lært til nå Anonymkode: 059bc...04c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 12. mars 2020 #3090 Del Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det står på nettsidene til universitetet, men praksisen er veldig viktig og det er en del du ikke lærer ved å ikke har praksis, men skal jobbe på sykehuset de neste ukene, så får praktisert det jeg har lært til nå Anonymkode: 059bc...04c Det jobbes med nye regler rundt hvem som kan få dispensasjon da dette er en unntakssituasjon. Du får gjerne relevant praksis nå når du skal jobbe på sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energidronning Skrevet 12. mars 2020 #3091 Del Skrevet 12. mars 2020 21 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Jeg synes det er litt vel tidlig å begynne å sammenligne den med svartedauden og spanskesyken. det som er mest interessant, er folkets reaksjon! ingen vet jo hvor alvorlig er situasjonen, vi er ikke utdannet virologer, og selve virologer vet ganske lite... bare en ting er sikkert: usikkerhet! så noen mener dette er alvor, noen andre at dette er ikke alvor, så vi får se! hvor mange skal døde? når slutter pandemiet? hva skal være konsekvensene: de negative og de positive? etter 2020....kanskje flere skal jobbe fra hjemme, via internett? studere via nettet, handle fra nettet? samfunnet blir mer isolert, så skal vi leve mer på nettet? hva som overrasker meg mest, hvorfor sprer seg viruset nettopp så raskt i Norge og Italien? hva har vi til felles med italienerne? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3092 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg er ikke redd for smitte for min egen del, men andres. Så jeg er veldig skuffa over bedriften jeg jobber for, som skal holde restauranten med kjøkken åpent. De har alltid vært grådig, men dette tar kaka as... Det verste er at vi holder til på en flyplass. Jeg skjønner ikke hvorfor vi trenger å holde åpent, mtp både smitte og uansett lav omsetning... Jeg har dårlig samvittighet som er på jobb der jeg potensielt kan smitte dette videre til andre mennesker som skal reise.... Anonymkode: 564b2...6dd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3093 Del Skrevet 12. mars 2020 5 hours ago, janeikanskje said: Litt flere positive nyheter: I dag har altså antallet alvorlige eller kritiske tilfeller gått ned til 10 % globalt. Siden jeg begynte å følge med på worldometers har det gått fra 15 % for et par uker siden, til 14, 13, 12, 11 og nå 10 %. Norge er på topp 10-lista over antall smittede (enda høyere når man regner med folketall), men vi er de med færrest dødsfall (null). Ingen forventer at det ikke skal bli noen dødsfall av dette, men likevel. Jeg tar som sagt de gode nyhetene jeg kan få! Du undervurderer mørketallene tror jeg. Det er umulig å bli testet for folk som har symptomer. Anonymkode: be28b...97b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 12. mars 2020 #3094 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) Tråden er ryddet for brukerangrep, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 12. mars 2020 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 12. mars 2020 #3095 Del Skrevet 12. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du undervurderer mørketallene tror jeg. Det er umulig å bli testet for folk som har symptomer. Anonymkode: be28b...97b Neida, det gjør jeg ikke. Jeg tror mørketallene er enorme. Akkurat denne tråden har hatt behov for noen positive innlegg, så det forsøker jeg å bidra med. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buridan Skrevet 12. mars 2020 #3096 Del Skrevet 12. mars 2020 Israel ber alle med feber eller luftveissymptomer om å sette seg selv i karantene til og med 48 timer etter de er feberfrie. Dette er et tiltak jeg fortsatt savner her. Butikkene er smekkfulle nå, så man blir gående tett oppi hverandre og står lenge i kø, og flere er både hørbart og synlig syke, med hender som går i skytteltrafikk mellom varer og snytepapir. (Jeg håper jo de alle er allergiske, men har mine tvil..) Jeg tror fortsatt majoriteten ikke innser at vi har nådd et punkt der de kan være smittet/smittebærere uten å ha reist utenlands eller hatt noen kontakt med folk som er påvist syke. Folk er mer redd for å bli smittet enn for å smitte andre, dette er et problem som må adresseres. Å be folk hoste i albuen er ikke tilstrekkelig. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmatian Skrevet 12. mars 2020 #3097 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) Min mor og stefar er i karantene og jeg passet huset til mamma mens de var på ferie forrige uke. Håper de ikke ble syk før de dro for da er jeg kanskje også det. Jeg er fri for toalettpapir og har bursdag i morgen. Tør ikke gå på butikken, men blir vel nødt i morgen. Jeg er redd. Til vanlig er jeg sånn at jeg blir snufsete med rennende nese når det er kaldt og vind ute. Jeg skal bruke bursdagen min til å kjøpe toalettpapir og epler. Får håpe det ikke er fritt. Og brød. Bananer. Endret 12. mars 2020 av Dalmatian 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3098 Del Skrevet 12. mars 2020 Å hamstre er en veldig egoistisk handling. En må tenke at det er faktisk folk som lever fra lønn/trygd til lønn/trygd, og har ikke råd til å hamstre. Da må det være mat i butikken når de får lønn/trygd på konto Anonymkode: 9f0fe...d9c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3099 Del Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å hamstre er en veldig egoistisk handling. En må tenke at det er faktisk folk som lever fra lønn/trygd til lønn/trygd, og har ikke råd til å hamstre. Da må det være mat i butikken når de får lønn/trygd på konto Anonymkode: 9f0fe...d9c Flertallet tenker bare på seg selv og bryr seg ikke om andre. Anonymkode: 650e5...e69 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 12. mars 2020 #3100 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker said: Å hamstre er en veldig egoistisk handling. En må tenke at det er faktisk folk som lever fra lønn/trygd til lønn/trygd, og har ikke råd til å hamstre. Da må det være mat i butikken når de får lønn/trygd på konto Anonymkode: 9f0fe...d9c Viktig poeng! Endret 12. mars 2020 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg