Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn som Trump, mener du? De fleste av oss setter vel pris på at statsministeren lar kompetente fagpersoner ta seg av det faglige. Hun har hatt flere pressekonferanser, og enda en kommer i dag, men du har altså et ønske om å se henne enda oftere i det daglige? Hun er opptatt med å forsøke å redde landet sammen med alle involverte, og har dessverre ikke tid til det.

Anonymkode: 78144...963

Som Trump? Har du fulgt med i mediene, så hadde du fått med deg at Trump har bagatellisert dette viruset og mente at alt kommer til å gå over i løpet av kort tid, så nei, jeg mener ikke at den oransjemannen er et godt eksempel på en god statsleder (?!)

Lurer også på om du kan lese i det hele tatt, da innlegget du siterer så star det "selv om Erna ikke har medisinsk kompetanse så burde ha vært synlig og støttet helsemyndighetene" (eller utført tiltak som andre land har gjort, land som har færre smittede). Hun er tross alt den øverste lederen i landet og det er problematisk at hun har vært fraværende fram til nå. Det er ingen som forventer at Erna skal ha kompetanse når det gjelder det helsefaglige, men hun skal vise handlekraft og ikke gjemme seg bak helsedirektoratet. Se til andre land, hvor statsledere har utført tiltak tidlig i forløpet, tiltak som har hjulpet.

Anonymkode: 059bc...04c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette må jo være en vits? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPQ0bP/passasjerer-tok-offentlig-transport-hjem-etter-italia-fly

De passasjerne som kom fra Italia og ble møtt av helsearbeidere med fullt smitteutstyr, fikk ta offentlig transport hjem! Er vi virkelig helt idioter her?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette må jo være en vits? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPQ0bP/passasjerer-tok-offentlig-transport-hjem-etter-italia-fly

De passasjerne som kom fra Italia og ble møtt av helsearbeidere med fullt smitteutstyr, fikk ta offentlig transport hjem! Er vi virkelig helt idioter her?

Ja det er vi.

Anonymkode: 650e5...e69

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flere positive nyheter:

I dag har altså antallet alvorlige eller kritiske tilfeller gått ned til 10 % globalt. Siden jeg begynte å følge med på worldometers har det gått fra 15 % for et par uker siden, til 14, 13, 12, 11 og nå 10 %. 

Norge er på topp 10-lista over antall smittede (enda høyere når man regner med folketall), men vi er de med færrest dødsfall (null). Ingen forventer at det ikke skal bli noen dødsfall av dette, men likevel. Jeg tar som sagt de gode nyhetene jeg kan få!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er vi.

Anonymkode: 650e5...e69

Dette blir bare mer og mer latterlig. Jeg blir flau. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dette for noe? Har du sett børsene? Rikingene taper penger som aldri før. Disse er våre aller største skatteytere, og vi kommer alle til å tape på næringslivets konkurser og nedskjæringer. De økonomiske tiltakene skal hjelpe bedriftene å overleve, dvs. opprettholde arbeidsplasser for alle involverte. Dette er selvfølgelig bra. De øvrige tiltakene som blir iverksatt senere i dag kommer til å gå ut over oss alle. Korona driter i om du tjener mer eller mindre enn norsk gjennomsnittslønn.

Anonymkode: 78144...963

Rikingene taper penger på papiret. Markedet vil snu oppover igjen. De rike er uansett rike, og vil fortsatt være rike selv om markedene går nedover.

Konkurser er bare bra for rikingene, for da kan de cashe inn, selge restene, og tjene på det også.

Hva skjedde under forrige kraftige nedgang i markedet? Jo, de rike ble bare rikere! Det er alltid de som har minst fra før som må ta den største lidelsen og gjøre de største ofrene.

Det skulle bare mangle at ikke de rike var de største skatteyterne, men de betaler langt mindre i skatt i forhold til levestandarden sin enn fattige og lavtlønte.

Endret av jabx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, janeikanskje skrev:

Litt flere positive nyheter:

I dag har altså antallet alvorlige eller kritiske tilfeller gått ned til 10 % globalt. Siden jeg begynte å følge med på worldometers har det gått fra 15 % for et par uker siden, til 14, 13, 12, 11 og nå 10 %. 

Norge er på topp 10-lista over antall smittede (enda høyere når man regner med folketall), men vi er de med færrest dødsfall (null). Ingen forventer at det ikke skal bli noen dødsfall av dette, men likevel. Jeg tar som sagt de gode nyhetene jeg kan få!

Det har nok dessverre sammenheng med at det har øket med flere tusen smittede på samme tid.

Anonymkode: b3827...20f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, milla80 skrev:

Hadde forberedt meg på at nå sier de at alle skoler og barnehager i hele landet stenger ,men dengang ei...dette vil si at kommunen jeg bor i fremdeles holder alt åpent ...Hvorfor kan de ikke bare forlange alle skoler i hele landet ? hvorfor ikke bare si at det skal gjelde hele Norge ? 

Alle skoler og barnehager stenger nå i hele norge 👍

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok dessverre sammenheng med at det har øket med flere tusen smittede på samme tid.

Påviste smittede, ja. Testingen har økt betraktelig, hvilket igjen kan vise (som mange antar) at viruset heldigvis har lavere dødelighet enn det foreløpig ser ut til. Krysser fingene!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På mandag...

Anonymkode: ef54f...4e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Nematocera skrev:

Dette er første dagen jeg ser lys i tunnelen. Vi er verstingen i Skandinavia: men nå er det fart på sentrale myndigheter og høy fart på fylker/kommuner, pluss der er færre nye tilfeller, masse nye restriksjoner og 1 "recovered". Dette er positivt. Takk og lov, la det fortsette i den retningen. 

Samme her - føler meg faktisk litt lettet i dag. Endelig blir det tatt på alvor. 

Anonymkode: f59cf...388

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som blir satt i karantene men som ikke kan jobbe hjemmefra, får de sykmelding?

Lærere som ikke kan jobbe hjemmefra, får de sykmelding?

Eller heter det noe annet når man ikke får komme på jobb? 

Anonymkode: ef54f...4e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inntil tap eller gevinst er realisert er teoretisk tap/gevinst kun fiktiv.

Anonymkode: 4ed09...7ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen som vet hva slags regler som gjelder for de som jobber i helsevesenet? Alle skoler og barnehager stenger nå og jeg jobber i helsevesenet. Har jeg krav på å være hjemme med barnet mitt med lønn, eller er jeg pålagt å jobbe?? Mannen min er tømrer og skal han være hjemme 100 % av tiden vil firmaet gå konkurs. Har full forståelse for at min jobb we viktigere enn hans, men jeg lurer bare rett og slett på om noen vet lovverket rundt dette?

Anonymkode: 8843e...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer også på hvordan andre land og deres medier hadde reagert om deres statsleder, midt under en epidemi som rammer mange og hvor ingen tiltak har blitt gjort, delegerer ansvaret på andre samtidig som de lar seg intervju mens de deltar på morsomheter? Refererer til Erna Solberg som dro til Finnmark for å åpne Finnmarksløpet - og dette etter at ingen hadde sett henne siden epidemien startet... 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere butikker blir stengt?

Anonymkode: d9a5e...d66

Ikke matbutikker i hvert fall, selv ikke i Italia er de det. 

Anonymkode: 5f94e...c21

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongehuset avlyser alle arrangementer: - Landet vårt er i en alvorlig situasjon
-Med utgangspunkt i myndighetenes råd og tiltak, vil Kongehuset avlyse eller utsette alle offisielle arrangement, skriver Slottet i en pressemelding.

https://www.nettavisen.no/livsstil/kongehuset-avlyser-alle-arrangementer---landet-vart-er-i-en-alvorlig-situasjon/3423936053.html

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

👍😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere butikker blir stengt?

Anonymkode: d9a5e...d66

Det er ingen sjanse i havet vil jeg si at de stenger matbutikker, apoteker tror jeg nok de også vil holde oppe. Men det er nok fult mulig at mindre viktige butikker som ikke selger ting man har et behov for stenger. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...