AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3021 Del Skrevet 12. mars 2020 Nå skal alle skoler og barnehager i Oslo stenges. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e6a09a5dad0510011d6c450?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Anonymkode: b3827...20f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 12. mars 2020 #3022 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) Høyre kaster masken. De later nesten ikke som lenger engang. De som tjener minst må ofre mest. De prøver seg med løgnaktig argumentasjon som at "de høytlønte går mest ned i kroner og øre", men utelater at de som har mye fra før tåler en mye større nedgang enn de som har lite fra før. De aller rikeste vil ikke merke en dritt. De må bidra aller minst i forhold til hva de har. De som er fattige må bidra aller mest. De som tjener lite og/eller er fattige vil måtte ofre seg i langt større grad. Det rå, kyniske neoliberalistiske samfunnet i et nøtteskall. https://www.borsen.no/nyheter/bidra-i-dugnaden/72234471 Endret 12. mars 2020 av jabx 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 12. mars 2020 #3023 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg merker at jeg er veldig spent på de varslede tiltakene som skal være "de mest inngripende tiltak i fredstid etter 2. verdenskrig", hvor "ingen blir uberørte". https://www.vg.no/nyheter/i/JoyR38/erna-solberg-varsler-inngripende-tiltak-de-mest-inngripende-tiltakene-vi-har-hatt-i-fredstid-i-norge?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 12. mars 2020 #3024 Del Skrevet 12. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er disse eksemplene? Anonymkode: 546bc...9db Det dukker opp i en og annen artikkel, uten at jeg sitter og lagrer disse eller klarer å navigere meg tilbake i dette havet av corona relaterte nyheter. Men her er et eksempel: https://www.google.no/amp/s/www.businessinsider.com/italys-doctors-are-forced-to-prioritize-saving-the-young-2020-3%3famp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 12. mars 2020 #3025 Del Skrevet 12. mars 2020 15 minutter siden, Sprettballen skrev: Jeg merker at jeg er veldig spent på de varslede tiltakene som skal være "de mest inngripende tiltak i fredstid etter 2. verdenskrig", hvor "ingen blir uberørte". https://www.vg.no/nyheter/i/JoyR38/erna-solberg-varsler-inngripende-tiltak-de-mest-inngripende-tiltakene-vi-har-hatt-i-fredstid-i-norge?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Oversettelse: Fattige og lavtlønte må ofre det lille de har av livskvalitet slik at den rike eliten kan fortsette som om ingenting skjedde. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 12. mars 2020 #3026 Del Skrevet 12. mars 2020 27 minutter siden, Medisinsk bruker skrev: Ok. takk for opplysninger. For meg ser det ut som det lammer hele samfunnet. Ja, selv relativt ufarlige virus, slik corona er, kan lamme store deler av et samfunn dersom tiltak ikke blir iverksatt raskt nok. Derfor er det viktig at vi står sammen som nasjon, at vi tenker på - og viser hensyn til - de av oss som er ekstra sårbare for sykdom. Blir naboen syk uten hjelp fra eget nettverk, da tar man sitt ansvar og hjelper naboen. Man overholder statlige råd/påbud osv. Vi har alle et ansvar for å begrense smitten 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medisinsk bruker Skrevet 12. mars 2020 #3027 Del Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, HalldirV2 skrev: Ja, selv relativt ufarlige virus, slik corona er, kan lamme store deler av et samfunn dersom tiltak ikke blir iverksatt raskt nok. Derfor er det viktig at vi står sammen som nasjon, at vi tenker på - og viser hensyn til - de av oss som er ekstra sårbare for sykdom. Blir naboen syk uten hjelp fra eget nettverk, da tar man sitt ansvar og hjelper naboen. Man overholder statlige råd/påbud osv. Vi har alle et ansvar for å begrense smitten 😊 Høres fornuftig ut. God tanke også siden mange ikke har noe nettverk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 12. mars 2020 #3028 Del Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, jabx skrev: Oversettelse: Fattige og lavtlønte må ofre det lille de har av livskvalitet slik at den rike eliten kan fortsette som om ingenting skjedde. Det tar jeg som en selvfølge. Men jeg tenkte mer på hvilke konkrete tiltak det er snakk om. For å sette det på spissen: Er det snakk om fullstendig lock-down der kun samfunnskritiske funksjoner er i drift, eller er det snakk om en løs anbefaling om å la være å ta buss og tog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annabel Skrevet 12. mars 2020 #3029 Del Skrevet 12. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er disse eksemplene? Anonymkode: 546bc...9db Her er også et eksempel: https://www.google.no/amp/s/www.businessinsider.com/why-coronavirus-killed-young-chinese-doctors-2020-2%3famp Jeg hat også lest i italienske medier at legene varslet at det ikke kun er eldre mennesker som har behov for oksygentilførsel og respiratorer (mener å huske at flere italienske artikler ble publisert og oversatt et godt stykke tilbake i denne tråden), men at dette også er tilfellet for flere i utgangspunktet friske i 20-40-årene. Jo yngre og friskere du er, jo større er sannsynligheten for å komme seg gjennom sykdommen uten sykehusinnleggelse, og for de aller fleste vil det nok gå fint! Det er likevel dårlig av norske medier å få det til å fremstå som samtlige under 60 år og uten underliggende sykdommer kun får en mild forkjølelse, når dette åpenbart har vist deg å ikke være tilfelle. At det kun er de aller sykeste (de som ville dødd av influensa uansett) som dør eller får et alvorlig sykdomsforløp som følger av covid-19 har nå blitt allmenn oppfatning her i Norge. Ingen jeg snakker med eller hører fra her har noe som helst bekymring for seg selv, fordi de er unge og friske (selv sjefen min på 51 omtalte seg som ung i denne sammenheng). Selv min bestemor på 75 som nettopp har blitt frisk av kreft er ikke bekymret... Uten at jeg har for mye kunnskap om sykdommen, husker jeg at en bruker refererte til forskning som viser at immunforsvaret hos unge/friske kan løpe så løpsk at det begynner å angripe friskt lungevev, slik at lungefunksjon reduseres betraktelig. Jeg vet ikke hvor vanlig dette er, men en sånn situasjon kan i verstefall føre til død. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 12. mars 2020 #3030 Del Skrevet 12. mars 2020 Sitat Nå skal alle skoler og barnehager i Oslo stenges. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e6a09a5dad0510011d6c450?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Hadde forberedt meg på at nå sier de at alle skoler og barnehager i hele landet stenger ,men dengang ei...dette vil si at kommunen jeg bor i fremdeles holder alt åpent ...Hvorfor kan de ikke bare forlange alle skoler i hele landet ? hvorfor ikke bare si at det skal gjelde hele Norge ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 12. mars 2020 #3031 Del Skrevet 12. mars 2020 USA har innført reiseforbud fra 26 europeiske land inkludert Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 12. mars 2020 #3032 Del Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, milla80 skrev: Hadde forberedt meg på at nå sier de at alle skoler og barnehager i hele landet stenger ,men dengang ei...dette vil si at kommunen jeg bor i fremdeles holder alt åpent ...Hvorfor kan de ikke bare forlange alle skoler i hele landet ? hvorfor ikke bare si at det skal gjelde hele Norge ? Dette kan være ett av tiltakene regjeringen kommer til å innføre i ettermiddag. Til nå er det kommunene som har bestemt selv hvordan de skal gjøre det. Vi får vente og se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 12. mars 2020 Forfatter #3033 Del Skrevet 12. mars 2020 29 minutter siden, jabx skrev: Oversettelse: Fattige og lavtlønte må ofre det lille de har av livskvalitet slik at den rike eliten kan fortsette som om ingenting skjedde. Ja det er nøyaktig det som kommer til å skje. Men slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3034 Del Skrevet 12. mars 2020 35 minutter siden, jabx skrev: Oversettelse: Fattige og lavtlønte må ofre det lille de har av livskvalitet slik at den rike eliten kan fortsette som om ingenting skjedde. Hva er dette for noe? Har du sett børsene? Rikingene taper penger som aldri før. Disse er våre aller største skatteytere, og vi kommer alle til å tape på næringslivets konkurser og nedskjæringer. De økonomiske tiltakene skal hjelpe bedriftene å overleve, dvs. opprettholde arbeidsplasser for alle involverte. Dette er selvfølgelig bra. De øvrige tiltakene som blir iverksatt senere i dag kommer til å gå ut over oss alle. Korona driter i om du tjener mer eller mindre enn norsk gjennomsnittslønn. Anonymkode: 78144...963 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3035 Del Skrevet 12. mars 2020 Jeg må uttrykke at jeg er veldig skuffet over lederegenskapene til vår statsminister. Hun har vist lite handlekraft, ikke vært samlende, men unnvikende og gjemt seg bak helsedirektoratet. Det er ingen som forventer at Erna Solberg skal ha kompetanse i medisinske spørsmål, men hun er vår statsleder og hun skal lede vei, gi råd og være synlig i en slik krise som dette er. Statsledere i andre land har vist mye mer handlekraft, gitt tydelige råd og utført tiltak som ser ut til å virke. Det er først nå som Norge er på topp når det gjelder smittede per dag og i forhold til folketall og etter at pandemien er et faktum, at hun har reagert. Denne regjeringen har håndtert denne helsekrisen på en latterlig måte, og jeg har ingen tillit til hverken Erna eller noen av regjeringspartiene. Skuffende. Anonymkode: 059bc...04c 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 12. mars 2020 #3036 Del Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, Sprettballen skrev: Dette kan være ett av tiltakene regjeringen kommer til å innføre i ettermiddag. Til nå er det kommunene som har bestemt selv hvordan de skal gjøre det. Vi får vente og se. 👍 Får håpe det ja ,er så frustrerende å bare vente. Fått to meldinger fra skolen til mellomste ang.viruset men fremdeles bare avventer de situasjonen. Det samme med kommunen generelt når det gjelder dette ,de venter på svar fra øverste hold før de vil stenge ned sier de...og den eldste går i klasse med ei som har en far som er smitta men de holder allikevel åpent og det skjer lite ..bare vente og se hva som skjer virker det som... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 12. mars 2020 #3037 Del Skrevet 12. mars 2020 17 minutter siden, milla80 skrev: Hadde forberedt meg på at nå sier de at alle skoler og barnehager i hele landet stenger ,men dengang ei...dette vil si at kommunen jeg bor i fremdeles holder alt åpent ...Hvorfor kan de ikke bare forlange alle skoler i hele landet ? hvorfor ikke bare si at det skal gjelde hele Norge ? Fordi det er opp til den enkelte kommune selv å avgjøre. Regjeringen har ennå ikke kommet på banen med nasjonale tiltak, bare anbefalinger. De øverste myndighetene våre skyver ansvaret ned til fylker, kommuner og det enkelte sykehus, etc. Statsministeren vil ikke ta noe ansvar selv. Faktisk glimrer hun fortsatt med sitt fravær, og snakker heller om lederstriden i Venstre. Eller hvilke gatekjøkken som tilbyr gode hamburgere. Mens landet, og verden, er midt oppi en katastrofe uten sidestykke i nyere historie. Prioriteringer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3038 Del Skrevet 12. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må uttrykke at jeg er veldig skuffet over lederegenskapene til vår statsminister. Hun har vist lite handlekraft, ikke vært samlende, men unnvikende og gjemt seg bak helsedirektoratet. Det er ingen som forventer at Erna Solberg skal ha kompetanse i medisinske spørsmål, men hun er vår statsleder og hun skal lede vei, gi råd og være synlig i en slik krise som dette er. Statsledere i andre land har vist mye mer handlekraft, gitt tydelige råd og utført tiltak som ser ut til å virke. Det er først nå som Norge er på topp når det gjelder smittede per dag og i forhold til folketall og etter at pandemien er et faktum, at hun har reagert. Denne regjeringen har håndtert denne helsekrisen på en latterlig måte, og jeg har ingen tillit til hverken Erna eller noen av regjeringspartiene. Skuffende. Anonymkode: 059bc...04c Sånn som Trump, mener du? De fleste av oss setter vel pris på at statsministeren lar kompetente fagpersoner ta seg av det faglige. Hun har hatt flere pressekonferanser, og enda en kommer i dag, men du har altså et ønske om å se henne enda oftere i det daglige? Hun er opptatt med å forsøke å redde landet sammen med alle involverte, og har dessverre ikke tid til det. Anonymkode: 78144...963 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 12. mars 2020 #3039 Del Skrevet 12. mars 2020 Dette er første dagen jeg ser lys i tunnelen. Vi er verstingen i Skandinavia: men nå er det fart på sentrale myndigheter og høy fart på fylker/kommuner, pluss der er færre nye tilfeller, masse nye restriksjoner og 1 "recovered". Dette er positivt. Takk og lov, la det fortsette i den retningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 12. mars 2020 #3040 Del Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, Nematocera skrev: pluss der er færre nye tilfeller, Ja, men hvor mange blir testet? En annen bruker her inne nevnte at hun har en bekjent som er veldig syk, men nektes testing. Og begrunnelsen var at symptomene hennes var for sterke. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg