Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Mulig, men da burde han fått beskjed om å gå i karantene i det minste, nå kan han jo potensielt ha smittet ganske mange og gjort vondt verre. 

Det er altså ikke helsemyndighetene som har bedt ham gå i karantene, men arbeidsgiver. 

Det er vel gjerne arbeidsgiver som bestemmer det. Men ja, det er tabber på tabber her. Jeg er og frustrert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det var svakere i Kina enn det er nå? Uff jeg blir altfor skremt av å lese sånt.. 

Anonymkode: 2f5db...fec

Ikke meningen å skremme, beklager. Å jeg mener ikke aggressiv som i farligere, men at det spres raskere. Å jeg søkte litt nøyere opp nå, å det er to typer. Type S og L. Viruset startet med type S, så mutert til en type L. Type L var også i Kina, så jeg tok litt feil der. 

Her står det.

https://forskning.no/virus/stemmer-det-at-koronaviruset-har-mutert-til-en-mer-aggressiv-versjon/1650125

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, SPOCA said:

Mulig, men da burde han fått beskjed om å gå i karantene i det minste, nå kan han jo potensielt ha smittet ganske mange og gjort vondt verre. 

Det er altså ikke helsemyndighetene som har bedt ham gå i karantene, men arbeidsgiver. 

Ja, det er idioti, men det må vi ikke påpeke siden helsemyndighetene alltid gjør det riktige. Det viktigste er at alle går på jobb til de stuper, eller stopper som kjent Norge opp.

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det virkelig tikket inn mange meldinger. På Visma, Spond, Its, sms og epost. Alle arrangementer til ungene blir avlyst og ungdomsskolen forbereder nettundervisning (ikke sikkert at det blir noe, men de vil være klare). Universitetet oppfordrer til hjemmekontor og OsloMet har stengt for undervisning på campus. Vi så det komme, og likevel sa det pang.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må innrømme at jeg var bare litt småurolig i starten, som jeg tror mange var, men ikke mer enn det. Men det er jo også fordi FHI og myndighetene her i landet har vært lite åpne rundt informasjon. Nå merker man virkelig at dette er litt annerledes enn svineinfluensaen. Da ble det skreket opp om hysteri, men tenker at det kanskje er bedre å være føre var.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, SPOCA skrev:

569 smittede i Norge. Tallene stiger fort. Og med eksempler som min kollega er det nok store mørketall.

Jeg er arbeidsgiver og sliter med leger som verken tester eller setter syke folk i karantene (til tross for de til og med har vært ute å reist!). Jeg prøver etter beste evne å verne de ansatte som er friske ved å holde ALLE syke hjemme, men denne jobben er ikke enkel når LEGENE sier det er helt greit å gå på jobb (til tross for feber og andre symptomer på luftveisinfeksjoner). 

De to siste dagene har vært et helvette siden legene nekter å sette folk i karantene eller sykmelde de. Blir så sint! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera

Jeg regnet akkurat ut døde/smittede på verdensbarometeret. Steget fra 3.4-3.6. Så dette lover bare så bra mot Norges beregninger på 0.1 max 0.4. 

Endret av Nematocera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rediken skrev:

Jeg er arbeidsgiver og sliter med leger som verken tester eller setter syke folk i karantene (til tross for de til og med har vært ute å reist!). Jeg prøver etter beste evne å verne de ansatte som er friske ved å holde ALLE syke hjemme, men denne jobben er ikke enkel når LEGENE sier det er helt greit å gå på jobb (til tross for feber og andre symptomer på luftveisinfeksjoner). 

De to siste dagene har vært et helvette siden legene nekter å sette folk i karantene eller sykmelde de. Blir så sint! 

Absolutt, det må være veldig vanskelig. Kudos til arbeidsgivere som faktisk gjør tiltak!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Tipper at det er 1000 smittede bekreftet innen imorgen samme tid. 

Hadde ikke overrasket meg. 

Dessverre så er ikke første dødsfall langt unna heller 😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Drastiske korona-tiltak i Oslo: Karantenebrudd kan straffes med fengsel

Dette burde innføres over helle landet, bryter man karantene rett i fengsel.

Hvis myndighetene begynner å håndheve straffereaksjonene de har innført for karantenebrytere, så vil dette nødvendigvis føre til at kapasiteten i fengslene sprenges innen kort tid. Selvfølgelig er jeg enig i at det er ytterst viktig at isolerte håndhever restriksjonene karantene innebærer, men fengselsstraff vil ikke være en bærekraftig løsning på problemet, mens interneringsleire vil være et brutt på menneskerettighetene og de demokratiske prinsippene vi har i Norge. På den annen side er det synd at man skal belage seg på at folk flest som settes i karantene er altruistiske nok til å overholde restriksjonene som er innført. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det rapportert om mange som har fått påvist koronavirus uten at de kan knyttes til utbrudd i utlandet. Hvordan har disse personene blitt testet??? Så vidt jeg har sett er det jo kun de som har vært i risikoområder eller vært nærkontakter til disse som har fått lov til å bli testet! Dreier det seg om alvorlig syke personer som har blitt innlagt? 

Har følt meg "koronasmittet" selv en drøy uke, og skulle gjerne tatt en test, både for min egen og andres del. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Apocalypte said:

Tipper at det er 1000 smittede bekreftet innen imorgen samme tid. 

Jeg tviler, men bare fordi de ikke har testkapasitet til å finne så mange på kort tid.

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Xfreya skrev:

Nå blir det rapportert om mange som har fått påvist koronavirus uten at de kan knyttes til utbrudd i utlandet. Hvordan har disse personene blitt testet??? Så vidt jeg har sett er det jo kun de som har vært i risikoområder eller vært nærkontakter til disse som har fått lov til å bli testet! Dreier det seg om alvorlig syke personer som har blitt innlagt? 

Har følt meg "koronasmittet" selv en drøy uke, og skulle gjerne tatt en test, både for min egen og andres del. 

I teorien skal kun personer som har vært i direkte kontakt med bekreftede smittede tilfeller, vært i smitteutsatte områder, eller som har alle de klassiske symptomene på smitte testes grunnet mangel på ressurser for testing. Det er tross alt en grunn til at nødetatene har oppfordret de som kun er bekymret for å være smittet, samt ikke oppfyller kriteriene for å bli testet, ikke skal ringe eller oppsøke legevakt da nødtelefonen for medisinsk akutthjelp har vært overbelastet i land tid. Jeg har dig selv sett eksempler på at pasienter i sykehus som ikke har vært i direkte kontakt med bekreftede smittede, men snarere vært i kontakt med smittede via 4. ledd har blitt satt på isolat grunnet skjellig grunn til mistanke for at pasienten er smittet. Hvilke symptomer har du om jeg tør spørre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xfreya skrev:

Godt spørsmål. Hørte i podcasten Oppdatert på Nrk at man ihvertfall kartlegger nærkontakter, og det kan også gjelde f.eks kolleger som sitter inntil 2 meter unna deg i over 15 minutter (for å ta et eksempel). Ergo kan det jo bli ganske mange som må kontaktes. Og nå etterlyste de jo nettopp passasjerer på et tog til (eller var det fra?) sørlandet som de ønsket å teste da en av passasjerene hadde fått påvist Corona. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
4 minutter siden, Carola96 skrev:

Hvis myndighetene begynner å håndheve straffereaksjonene de har innført for karantenebrytere, så vil dette nødvendigvis føre til at kapasiteten i fengslene sprenges innen kort tid. Selvfølgelig er jeg enig i at det er ytterst viktig at isolerte håndhever restriksjonene karantene innebærer, men fengselsstraff vil ikke være en bærekraftig løsning på problemet, mens interneringsleire vil være et brutt på menneskerettighetene og de demokratiske prinsippene vi har i Norge. På den annen side er det synd at man skal belage seg på at folk flest som settes i karantene er altruistiske nok til å overholde restriksjonene som er innført. 

Det fungerer kanskje akkurat så preventivt at de rasshølene som gjør det av egoisme og tankeløshet lar være og de rasshølene som gjør det fordi de gir faen i regler i alle sammenhenger vil drite i sanksjonsmuligheter nettopp pga av det du sier. Andre land permiterer folk fra fengsel, så det er vel mer det som faktisk vil skje her og. Men skulle ønske de sanksjonene hadde tilbakevirkende kraft på de personene som presterte å bryte karantene i de største byene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Xfreya skrev:

Tror kanskje de har begynt å teste flere i enkelte områder, men dette er nok ulik praksis fra sted til stad. Det har kommet veldig mange nye tilfeller i Oslo nå, og det er vel sagt at man kan bli smittet hvor som helst der nå, så jeg vil tro restriksjonene for å teste seg i Oslo nå er mindre strenge?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...