AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2861 Del Skrevet 11. mars 2020 19 minutter siden, cranberries skrev: Noen som har oversikt over hvilke aldersgrupper som er smittet i Norge? Og om det finnes en oversikt over hvor mange av de 700 smittede på cruiseskipet var barn? Og.. har barn dødt av corona? Hva er aldersdefinisjonen for barn i dette tilfellet? Mellom 10 og 19 har noen dødsfall, men dødsraten ser ut ti lå være lavere jo yngre man er. Så viruset sparer i det minste barn, det er det eneste positive i hele denne grusomme situasjonen. Anonymkode: d047d...c0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #2862 Del Skrevet 11. mars 2020 Dette virker ikke veldig seriøst. Er fyll og fest og store forsamlinger plutselig glemt? Redd for korona? Tja, du får vurdere selv - kanskje ta en tur på lugaren? Hvem skal man lita på? Unnskyld meg, helsemyndigheter, men spørsmålet er igjen blitt aktuelt - for nå er det betydelig dobbelkommunikasjon her. https://www.nettavisen.no/nyheter/redd-for-korona-tja-du-far-vurdere-selv---kanskje-ta-en-tur-pa-lugaren/3423935292.html 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille-pus Skrevet 11. mars 2020 #2863 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) 27 minutter siden, cranberries skrev: Noen som har oversikt over hvilke aldersgrupper som er smittet i Norge? Og om det finnes en oversikt over hvor mange av de 700 smittede på cruiseskipet var barn? Og.. har barn dødt av corona? Hva er aldersdefinisjonen for barn i dette tilfellet? Jeg så en oversikt over smittede fordelt på aldergrupper og kjønn for noen dager siden. Den store majoritet lå i kategorien 40-49 og 50 - 59, og det var en overvekt av menn som var smittet (ikke så veldig stor overvekt, men antallet bekreftet smittede var heller ikke så stort da som nå). Det var som forventet basert på at samtlige var utenlandssmittede. De fleste hjemvendte vinterferieturister. Lurer på om det ikke var VG som hadde den oversikten, men jeg er ikke sikker nå. Endret 11. mars 2020 av Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2864 Del Skrevet 11. mars 2020 27 minutter siden, cranberries skrev: Noen som har oversikt over hvilke aldersgrupper som er smittet i Norge? Og om det finnes en oversikt over hvor mange av de 700 smittede på cruiseskipet var barn? Og.. har barn dødt av corona? Hva er aldersdefinisjonen for barn i dette tilfellet? https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/ Anonymkode: 91c62...73e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 11. mars 2020 #2865 Del Skrevet 11. mars 2020 VG erklærer pandemi. Skremmende er vel bare forordet. https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e69120fb0521a00112d0590 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 11. mars 2020 #2866 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) WHO erklærer nå coronaviruset som en pandemi. Sitat Utbruddet av det nye korona-viruset kan nå karakteriseres som en pandemi. Det sier WHO-sjef Tedros Adhanom Gebreyesus. Alle land kan fortsatt være med å endre retningen denne pandemien tar, sier han. Fra NRK nå. Ser at @SPOCA var litt tidligere ute her, men lar det stå likevel. Skummelt ja, det er sikkert, men kanskje dette kan få dem til å sette inn kraftigere tiltak. Ser at folk nekter å bruke sunn fornuft, og bla.a. insisterer på å reise på ferieturene sine helt til det evetuelt blir forbudt. Vel, med så mange egoister iblandt oss, så må det settes inn forbud og restriksjoner. Håper det blir gjort nå. Endret 11. mars 2020 av etnavn 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2867 Del Skrevet 11. mars 2020 Dette er nok slutten på menneskeheten.. Anonymkode: 18cad...aca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 11. mars 2020 #2868 Del Skrevet 11. mars 2020 9 timer siden, likestilling skrev: https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-smitten-er-allerede-los-i-oslo-1.14937615 Og her kommer noe vesentlig: Ullevål bekrefter nå at de har minst én av tre pasienter i kritisk tilstand. Om man har hørt på hva myndighetene sier ellers er dette forbeholdt de som trenger respirator eller lignende. De som får oksygen i slange er ikke "kritisk", så her er det snakk om mekanisk pustehjelp. ARDS er mest sannsynlig her, men septisk sjokk er en mulighet. Hvor mange ligger på sykehus totalt nå? Jeg mister litt kontrollen... Dette reagerte jeg også på i dag. Det var nærmest i en bisetning at denne kritiske tilstanden blir nevnt. Føler ikke vi er transparente og åpne i det hele tatt. Det er heller ikke rapportert om kritisk i oversikten fra hele verden, så det virker ikke som dette tilfellet er rapportert av FHI? Så også at en av de nye smitta tilfella i dag var kategorisert som "moderat syk" og ikke "mildt". Det betyr jo mest sannsynlig at vedkommende antagelig er lagt inn på sykehus. . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 11. mars 2020 #2869 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) 1 time siden, cranberries skrev: Noen som har oversikt over hvilke aldersgrupper som er smittet i Norge? Jeg har ikke sett det nevnt, men jeg husker det stod at gjennomsnittsalderen var 44 år. (det tallet kan ha endret seg, men det stod i en avis en av de siste dagene) Endret 11. mars 2020 av Nematocera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2870 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg jobber på en skole, vi forbereder oss på å stenge og gå over til nettundervisning. Jeg håper det skjer fort.. Anonymkode: b6eda...a7c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 11. mars 2020 #2871 Del Skrevet 11. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok slutten på menneskeheten.. Anonymkode: 18cad...aca Det er det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 11. mars 2020 #2872 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) Kjenner jeg er litt oppgitt. Jeg er ikke uenig i at man skal unngå unødvendig hysteri, men samtidig synes jeg enkelte tar veldig lett på situasjonen. Og jeg blir også oppgitt over egne helsemyndigheter. Eksempel: kollega har vært i et land som tidligere ikke har stått på denne listen til FHI, men som nå står på listen. Dette er et par uker siden. Min kollega tar kontakt med legenvakten, da han får feber, tett nese osv. Får beskjed om at det ikke er nødvendig å teste seg. Han var på jobb både rett før og etter sykdom. Nå er samboeren hans i karantene, og han likeså, men fremdeles trengs han visst ikke å testes da de ikke anser det som sannsynlig for smitte. Altså. Jeg kan jo ha blitt smittet, og jeg veit da ikke hva jeg bringer med meg videre. Jeg valgte dog å gi beskjed på jobb, så min kollega er sendt i karantene etter ordre fra sjefen, men jeg tenker jo på alle oss andre. ´Jeg er selv astmatiker, min samboer likeså, og jeg har hjertesyke foreldre. Nei, dette liker jeg ikke. Endret 11. mars 2020 av SPOCA 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 11. mars 2020 #2873 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) Denne dagen har vært rar og litt surrealistisk. I dag ble det for første gang nevnt at jeg KAN bli permittert dersom det fortsetter som nå (det er sannsynlig) og at jeg vil bli den første i vår bedrift som vil bli det pga. at markedsarbeid vil bli uviktig slik situasjonen utvikler seg og bedriften må kutte kostnader pga. sannsynlig sviktende salg. Jeg er også i et vikariat som bare går frem til 1.august, så har ikke så mange måneder igjen uansett. Når det er sagt er det absolutt ingen krise for meg. Jeg sitter godt i det økonomisk nå, har kun studielån og har spart mye det siste året. Det vil nok ikke skje denne måneden, eller neste, men kanskje fra mai, juni og juli alt ettersom. Det som er positivt er at nå begynner folk å ta det alvorlig og flere og flere tar ansvar. I dag var det faktisk mørkt i en av kontorlokalene på bygget og ene bedriften har blitt pålagt å ta hjemmekontor inntil videre for å hindre smitte. Dette til tross for at det ikke er noen påviste tilfeller i min kommune enda og det firmaet ikke er i karantene, men følger oppfordringen til myndighetene om å ta hjemmekontor for å hindre smittespredning. I dag har mange arrangement blitt avlyst og Oslo og Bergen ser ut til å ta ansvar nå for smittespredning i de to store byene. Slik det ser ut nå, er det det bare et tidsspørsmål før skoler blir stengt, og muligens stopp i utreise og innreise til landet utenom det som er strengt nødvendig. Men vi har jo fortsatt ikke kontroll på smittespredningen da. Endret 11. mars 2020 av missmcbeal 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elidaa Skrevet 11. mars 2020 #2874 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) Dere som har vært med i tråden fra start, slik som meg.. Mange av oss har sett dette komme til å skje i fra starten. Norske helsemyndigheter hadde mulighet til å forhindre at ting utviklet seg slik som det nå har gjort. WHO uttaler også at det er manglende tiltak alt for mange steder. Hvor faen er handlinskraften? 🤦♀️ Jeg sjekket ut alternative kilder tidlig i Januar. Videoer som ble lagt ut fra kina f. eks. Skal jo ikke mye til for å forstå at det var alvorlig! De stengte jo av hele Wuhan!! 😣 https://forskning.no/virus/stemmer-det-at-koronaviruset-har-mutert-til-en-mer-aggressiv-versjon/1650125 Endret 11. mars 2020 av Elida88 Ble litt feil formulert 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 11. mars 2020 #2875 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) Nå går de over til forbud. Fra råd til forbud når det gjelder arrangementer, samt karantene ved innreise. Men fortsatt bare fra enkelte land. Og som dere over her skriver, de vil ikke få bukt med spredningen før de stenger skolene, samt stopper alt av inn og utreise. Får håpe det kommer i morgen. Rett etter pressekonferansen forandrer VG antall smittede til 568 stk nå. Endret 11. mars 2020 av etnavn 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 11. mars 2020 #2876 Del Skrevet 11. mars 2020 6 minutter siden, SPOCA skrev: Kjenner jeg er litt oppgitt. Jeg er ikke uenig i at man skal unngå unødvendig hysteri, men samtidig synes jeg enkelte tar veldig lett på situasjonen. Og jeg blir også oppgitt over egne helsemyndigheter. Eksempel: kollega har vært i et land som tidligere ikke har stått på denne listen til FHI, men som nå står på listen. Dette er et par uker siden. Min kollega tar kontakt med legenvakten, da han får feber, tett nese osv. Får beskjed om at det ikke er nødvendig å teste seg. Han var på jobb både rett før og etter sykdom. Nå er samboeren hans i karantene, og han likeså, men fremdeles trengs han visst ikke å testes da de ikke anser det som sannsynlig for smitte. Altså. Jeg kan jo ha blitt smittet, og jeg veit da ikke hva jeg bringer med meg videre. Jeg valgte dog å gi beskjed på jobb, så min kollega er sendt i karantene etter ordre fra sjefen, men jeg tenker jo på alle oss andre. ´Jeg er selv astmatiker, min samboer likeså, og jeg har hjertesyke foreldre. Nei, dette liker jeg ikke. Det er fordi vi har mangel på testeutstyr og man ikke vil teste noen med mindre det er høyst nødvendig. Nå er han i karantene, og bør opprettholde den. Det er kjempe kjipt, og jeg forstår frustrasjonen- men det handler om prioritering av hvem som skal testes. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2877 Del Skrevet 11. mars 2020 4 minutter siden, etnavn skrev: Nå går de over til forbud. Fra råd til forbud når det gjelder arrangementer, samt karantene ved innreise. Men fortsatt bare fra enkelte land. Og som dere over her skriver, de vil ikke få bukt med spredningen før de stenger skolene, samt stopper alt av inn og utreise. Får håpe det kommer i morgen. Rett etter pressekonferansen forandrer VG antall smittede til 568 stk nå. Jeg forstår at å stenge barnehager og småtrinnet på skolen vil ha konsekvenser, i form av at foreldre da må være hjemme med barn. Men ungdomsskoler og VGS bør stenges umiddelbart. Gjør man dette preventivt kan de fleste skoler lett gå over til nettbasert undervisning, slik at elevene fortsatt får opplæring, uten en unødvendig arena for smitte. Anonymkode: b6eda...a7c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 11. mars 2020 #2878 Del Skrevet 11. mars 2020 4 minutter siden, Ludovica- skrev: Det er fordi vi har mangel på testeutstyr og man ikke vil teste noen med mindre det er høyst nødvendig. Nå er han i karantene, og bør opprettholde den. Det er kjempe kjipt, og jeg forstår frustrasjonen- men det handler om prioritering av hvem som skal testes. Mulig, men da burde han fått beskjed om å gå i karantene i det minste, nå kan han jo potensielt ha smittet ganske mange og gjort vondt verre. Det er altså ikke helsemyndighetene som har bedt ham gå i karantene, men arbeidsgiver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2879 Del Skrevet 11. mars 2020 8 minutter siden, Elida88 skrev: Dere som har vært med i tråden fra start, slik som meg.. Mange av oss har sett dette komme til å skje i fra starten. Norske helsemyndigheter hadde mulighet til å forhindre at ting utviklet seg slik som det nå har gjort. WHO uttaler også at det er manglende tiltak alt for mange steder. Hvor faen er handlinskraften? 🤦♀️ Jeg sjekket ut alternative kilder tidlig i Januar. Videoer som ble lagt ut fra kina f. eks. Skal jo ikke mye til for å forstå at det var alvorlig! De stengte jo av hele Wuhan!! Det som bekymrer meg mest er at viruset har mutert. Det var svakere i Kina enn det er nå.. 😣 Hvordan vet du at det var svakere i Kina enn det er nå? Uff jeg blir altfor skremt av å lese sånt.. Anonymkode: 2f5db...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 11. mars 2020 #2880 Del Skrevet 11. mars 2020 569 smittede i Norge. Tallene stiger fort. Og med eksempler som min kollega er det nok store mørketall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg