Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres fortsatt konspiratorisk ut. Sorry. Du og jeg er med på å velge utøvende og lovgivende makt hvert fjerde år, og den lovgivende makt består dessuten av hele det politiske spekteret. Den dømmende makt forholder seg til at vi er en rettsstat, noe vi kan være temmelig stolte av i en kjip verden. Jeg blir litt overrasket over at det finnes nordmenn som mener Norge er "skakkjørt", men jeg er sannsynligvis litt påvirket av å ha jobbet noen år i Sør-Sudan og mange år i statene. Men nok avsporing. Du skal få fortsette å mene at Norge er verdens verste land.

Anonymkode: 78144...963

Jeg er faktisk en av dem som jobber aktivt med å rette opp det skakkjørte landet i form av aktiv deltagelse i politikk og samfunn, og uten at du tilegner meg meninger jeg ikke har så må det være lov å sette fokus på det som ikke er bra i landet vårt. Det er den eneste muligheten vi har til å gjøre noe med tingenes tilstand, og det er ingen som sier at dette er "verdens verste land" heller. Men det er viktig å se ting for hva de faktisk er, spesielt nå i krise-tider. Jeg retter kritikken høyt og tydelig utenfor KG også, og er veldig fornøyd med at de andre partiene samt diverse leger og andre fagfolk har begynt å gjøre det samme. Det er kapitalistene som ødelegger landet vårt, og mens de har herjet på har det gradvis ødelagt landet - samtidig som de forsøker å servere løgnen "verdens beste land". Det er ingen avsporing overhode, det er derimot veldig viktig at folk får opp øynene sine nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det diskuteres nå å innføre full lockdown i Norge. Hva vil dette i praksis innebære? Kan jeg f.eks. kjøre bil fra ett fylke til et annet, for å besøke familie? 

Anonymkode: 18e75...82a

Ikk fra off. hold, nei. Det er en liten håndfull leger med erfaring fra andre områder i verden som (forsiktig sagt) har gitt beskjed om at lockdown sannsynligvis er det eneste virkemiddelet som kan tenkes å ha effekt slik situasjonen er nå.

Hvor du i en lockdown situasjon kan kjøre er avhengig av hvor man setter grensene mellom områdene. Jeg vil mene (basert på erfaring) at de nye fylkene sannsynligvis er for store til å fungere som egne lockdown-celler, men jeg er ikke tatt med i diskusjonen som foregår nå (jeg byttet arbeidsfelt for en del år siden).

Anonymkode: 4ed09...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikk fra off. hold, nei. Det er en liten håndfull leger med erfaring fra andre områder i verden som (forsiktig sagt) har gitt beskjed om at lockdown sannsynligvis er det eneste virkemiddelet som kan tenkes å ha effekt slik situasjonen er nå.

Hvor du i en lockdown situasjon kan kjøre er avhengig av hvor man setter grensene mellom områdene. Jeg vil mene (basert på erfaring) at de nye fylkene sannsynligvis er for store til å fungere som egne lockdown-celler, men jeg er ikke tatt med i diskusjonen som foregår nå (jeg byttet arbeidsfelt for en del år siden).

Anonymkode: 4ed09...7ac

Tolket det som om det skulle være landegrenser.

Anonymkode: 4cb02...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonell er virkelig litt av en akilleshæl. Hvorfor er stadig ikke fastleger, legevakter og sykehus forberedt på at det VIL komme korona-syke inn til akuttmottak, legevakt og fastlegekontorer, til tross for oppslag, fordi pasienten selv ikke vet hva som feiler dem? Det er jo det ene oppslaget etter det andre med fastleger som er blitt eksponert nå.

Hvorfor kan ikke fastleger og annet helsepersonell bare beskytte seg før de går i nærkontakt med ALLE pasienter med luftveissymptomer eller feber? Det går vel an å holde avstand og dra på noen hansker og ett munnbind før man kikker noen i halsen og det burde jo være selvforklarende for leger?

Anonymkode: 07009...c51

Vi har ikke nok utstyr til å beskytte oss i møte med alle pasienter. Tror du vi syns det er kjekt å ta denne sjansen på jobb? Hadde vi hatt et valg så hadde vi selvsagt brukt smitteutstyr i møte med alt som kan minne om korona. Jeg går i hvert fall hjem fra jobb hver dag med en klump i magen. Og så skal vi få kjeft av folk som ikke har snøring i tillegg.

Anonymkode: 85f7f...ba1

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
21 minutter siden, etnavn skrev:

Og ifølge tallene fra Italia er det enda høyere. Dette er helt i tråd med tidligere overgrep mot den norske befolkning. Denne gangen går de til og med offentlig ut og sier at de ikke kan, eller egentlig vil, redde de svakeste i samfunnet. De står og sier at de vil ofre våre eldre, våre foreldre og besteforeldre, og alle andre med "underliggende sykdom" - altså de som blir ansett som en belastning på samfunnet i form av kroner&øre.

Dette er en forferdelig skandale. Regjeringen løfter ikke en finger for å redde folk nå. De kjenner bedre til sykdomsforløpet enn de sier, i og med at dette kom jo ikke til Norge først - det finnes allerede kunnskap om dette fra utlandet, som ble rammet før oss. Likevel står de og lyver, nekter å innføre tiltak som de vet ville hjulpet, dysser ned alvoret så dette får spredd seg skikkelig i befolkningen - som det nye overgrepet mot de svakeste i samfunnet.

Vi må huske på at "Norge - verdens beste land" - det er Verdens Største Løgn. Norge er landet som sender våre syke og svake i fengsel på grunn av "feil" og formaliteter de selv har lagt opp til, for så å robbe disse stakkars menneskene for det lille de har av penger etterpå. De skarve kronene de får av staten er simpelthen en kalkulering ut ifra hvor dyrt det ville blitt for samfunnet om vi ikke hadde hatt et velferdsystem hvor disse fikk et minimum av penger til mat og husleie. Det er ikke en fantastisk gode i et slags "verdens beste land". Norge er også landet som bedriver massivt overgrep mot barn og foreldre i form av barnevernet, hvor de stjeler barna til de svakeste innbyggerne som ikke har råd til skikkelig advokathjelp, og som deretter blir sendt inn i et system som er skreddersydd for å ta fra deg alle menneskerettigheter samt retten til å bli hørt eller noen gang få din dag i retten - samt knekke deg psykisk, slik at det ser ut som de hadde rett ifra starten - barnevernets selvoppfyllende profeti.

Sannheten om dette "verdens beste land" er i ferd med å glippe for dem nå, og det er kanskje nettopp det de frykter aller, aller mest.

Jeg stiller meg i hvertfall sterkt kritisk til tallene som blir servert. For meg blir de bare mer og mer mystiske. Først så var det risikovurderingen av 25.2 der dødelighet var estimert til ca 1 der man tok høyde for 25% ble smittet. Det laveste estimatet WHO noensinne har hatt var 2 i januar og det er egentlig ikke blitt forklart hvorfor man antok en dødelighet på ca 1 i Norge, langt mindre hvorfor man fra starten opplyste 0.4% flere steder. Nå sier de at det er nye tall. Disse er like mystiske og helt spesielle for Norge og faktisk så virker de nye tallene ikke så nye når alt kommer til alt om man skal tro tallene som er opplyst i denne artikkelen på nrk fra i går. For her snakker vi konspirasjon...der tar man nå høyde for at 2.2 mill smittes, men der man nå sier at bare 1 av 3 får symptomer (Hvordan vet man det og hvor kommer de faktaene fra?) Så nå er det 733 000 som de da sier blir sjuk. Der "bare" 3% av disse havner på sykehus som er 22 000 (Hvordan vet man det og hvor kommer de faktene fra?). Man sier videre at 1 av 4 av disse trenger intensivpleie=5500. Fordi man regner med at 30-50% av de som havner i respirator dør antyder at man at det  "bare" er 2750 som dør av 733 000 med symptomer. Regner man prosent av dette gir det at 0.4% av de MED symptomer dør som korresponderer med tallet som man har gitt befolkningen på tidligere. Men det som er megamystisk er dette: regner man 2750 i forhold til 2.2mill SMITTEDE får man 0.1% som er antatt DØDELIGHET FOR INFLUENSA. Så altså: skulle ikke disse nye tallene være basert på KORONA og samme om man mener at dødeligheten til Korona er 0.1 eller 0.4 så er jo dette fullstendig på tur i forhold til absolutt alle mulige tenkelige estimater verden over..jeg skjønner INGENTING av tallene som blir servert og har bare lyst til at FHI skal grilles i forhold til hvordan de regner. For jeg mener: who sier 3.4 %dødelighet i forhold til smittede som gir freaky 75 000 døde om 2.2 mill blir smittet, så det hadde vært litt greit om FHI kunne koste på seg å forklare sine tall etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nematocera skrev:

Jeg stiller meg i hvertfall sterkt kritisk til tallene som blir servert. For meg blir de bare mer og mer mystiske. Først så var det risikovurderingen av 25.2 der dødelighet var estimert til ca 1 der man tok høyde for 25% ble smittet. Det laveste estimatet WHO noensinne har hatt var 2 i januar og det er egentlig ikke blitt forklart hvorfor man antok en dødelighet på ca 1 i Norge, langt mindre hvorfor man fra starten opplyste 0.4% flere steder. Nå sier de at det er nye tall. Disse er like mystiske og helt spesielle for Norge og faktisk så virker de nye tallene ikke så nye når alt kommer til alt om man skal tro tallene som er opplyst i denne artikkelen på nrk fra i går. For her snakker vi konspirasjon...der tar man nå høyde for at 2.2 mill smittes, men der man nå sier at bare 1 av 3 får symptomer (Hvordan vet man det og hvor kommer de faktaene fra?) Så nå er det 733 000 som de da sier blir sjuk. Der "bare" 3% av disse havner på sykehus som er 22 000 (Hvordan vet man det og hvor kommer de faktene fra?). Man sier videre at 1 av 4 av disse trenger intensivpleie=5500. Fordi man regner med at 30-50% av de som havner i respirator dør antyder at man at det  "bare" er 2750 som dør av 733 000 med symptomer. Regner man prosent av dette gir det at 0.4% av de MED symptomer dør som korresponderer med tallet som man har gitt befolkningen på tidligere. Men det som er megamystisk er dette: regner man 2750 i forhold til 2.2mill SMITTEDE får man 0.1% som er antatt DØDELIGHET FOR INFLUENSA. Så altså: skulle ikke disse nye tallene være basert på KORONA og samme om man mener at dødeligheten til Korona er 0.1 eller 0.4 så er jo dette fullstendig på tur i forhold til absolutt alle mulige tenkelige estimater verden over..jeg skjønner INGENTING av tallene som blir servert og har bare lyst til at FHI skal grilles i forhold til hvordan de regner. For jeg mener: who sier 3.4 %dødelighet i forhold til smittede som gir freaky 75 000 døde om 2.2 mill blir smittet, så det hadde vært litt greit om FHI kunne koste på seg å forklare sine tall etterhvert. 

Veldig godt oppsummert. Dette er bare nok et eksempel på at regnestykkene blir tilpasset de estimatene de på forhånd har bestemt seg for å bruke. Og nok en gang glimter de til med sin arroganse i at "vi vet dette best" og det som skjer i Italia, Iran, Tyskland, Frankrike og Spania, det kan umulig skje med oss. Som om dette viruset vil ta en annen form her i landet, og plutselig oppføre seg på en helt annen måte, slik at vi nordmenn blir forskånet for den tragedien som snart hele resten av verden opplever.

Men så er det vel kanskje ikke arroganse heller. Det handler vel mer om at de har regnet på lønnsomheten, og de er villige til å ofre noen av oss. Kapitalistenes fokus vil alltid være på pengene, ikke på oss. Det er vel forsåvidt arroganse det også, på sin måte. Så uansett er fokuset nå på å holde befolkningen i sjakk, holde panikken i sjakk og porsjonere ut den informasjonen de føler at vi har godt av. Denne massive undervurderingen av det norske folket kommer til å bite dem i ræva når dette er over.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øvelse Cold Response avlyses

https://www.aftenposten.no/norge/i/504ExO/oevelse-cold-response-avlyses?fbclid=IwAR23W814nK4pyu42eH8epx8vqIFekl2Yohm2TmiOeytMKr067za6F3DwKww

Sikkert lurt, men det er bare dager siden Forsvaret gikk ut og sa de ville holde øvelsen tross Korona og at smittehåndtering var nettopp noe de var godt trent på å håndtere. Så kommer kontrabeskjeden om at forsvaret ikke har mulighet til å håndtere eller fungere i en epidemisituasjon. 

Bra man fant ut at Forsvaret hadde tatt munnen for full nå og ikke etter soldatene ble syke eller i en virkelig krigssituasjon. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere i denne tråden er overrasket/sjokkert/forbannet/sett-inn-ønsket-reaksjon over rask økning av smittede i Norge. Det er som om dere oppriktig tror at virusepidemier med enorm smittehastighet er noe som er synlig, slik at man kan fange viruset og sette det i fengsel lett som bare det.

Faktum er at smittede kineserne kunne reise fritt rundt i verden i mange uker før de ble brutalt stengt inne i hjemmene sine. Smitte ellers i verden har ikke blitt påvist før det har vært grunn til mistanke om det – dvs. i noen land først da eldre mennesker begynte å falle om som fluer (Italia, USA), og i de fleste andre da man begynte å teste dem som hadde symptomer etter å ha vært i land med påvist spredning (en liste som har økt i takt med vår egen testing). 

Viruset er selvsagt i fullt omløp i hele verden, og dette ble umulig å unngå det sekundet den første smittede kineseren satte seg på et fly til Utlandet. Mye tyder på at dette kan ha vært i november, senest.

Det har vært ærlige forsøk, ja, også i Norge, på å spore smittekilde og forsøke å bremse smitten, men siden dette helt fra begynnelsen av har vært dømt til å ikke hjelpe en dritt (nei, å stenge ned hele landet og/eller brutalt stenge mennesker inne i hjemmene sine i januar ville heller ikke ha hjulpet da det selv da ville ha vært for sent). Det er lett å sitte på et kvinneforum og være bedrevitende enn alt og alle, men det har hele tiden vært for sent.

Alle blir ikke testet. Dette er praktisk umulig, selv om det klart ville vært ønskelig for å få en oversikt. I tillegg er det mange som ikke merker at de er syke, og som det ikke er mistanke om smitte hos, og som det derfor ikke grunn til å teste. Disse går fritt rundt.

Dere kjefter og smeller på myndigheter og gud og hvermann for at Norges grenser ikke ble stengt og mennesker ikke ble sveiset inne i boligene sine med én gang, men "med én gang" var allerede for sent.

Det er each to his own nå. Man kan ikke gjøre annet enn å forsøke å unngå å selv bli smittet. Kanskje er man allerede smittet – hvem vet.

Om noen år blir det nok klart at mange, mange flere var smittet enn man var klar over, og at dødeligheten dermed i seg selv ikke var så stor. Det vanskelige med dette viruset er at det smitter raskere enn du kan tenke "norske myndigheter er så jævla inkompetente ass, jeg hadde gjort det mye bedre selv". Derfor blir det mye på én gang. Derfor er det en utrolig krevende situasjon. Og det har derfor alltid vært for sent.

Poenget er altså at smitten var løs allerede i november (senest). Ingen kunne vite at utlendinger burde holdes utenfor Norge da. Selv ikke fremsynte KGere visste det.

Det er nettopp fordi vi vet hvor vanskelig det er å stanse viruset, og at vi har visst om det så lenge, at vi er forbanna. 

Det at ingen (som vi vet), har blitt alvorlig syke av dette før de første tilfellene kom nå, tyder på at vi om ikke annet har hatt flaks. Det at en relativt høy prosentandel krever innleggelse, indikerer at det ikke har vært smitte i landet før nå nylig. Kina er relativt stort(!) og de fleste i Kina er ikke syke fordi de har gjennomført lockdowns. Så at en smittet turist har funnet veien hit, er statistisk ikke veldig sannsynlig, og det har antakelig ikke vært mange tilfeller på avveie (men noen har det selvfølgelig vært, f.eks i Italia og USA, som også har mer trafikk fra Kina). 

Uansett - at det ville vært for sent i alle fall er skivebom. Dødeligheten er irrelevant når tallene er som de er. Poenget er ikke (bare) å unngå smitte helt (det tror mange at ville vært umulig uansett), det er å begrense utbruddet så lenge vi overhodet kan. Jo flere tilfeller, jo raskere går spredningen. Dess mer oversikt og handlekraft, dess saktere spredning. Her er myndighetenes jobb å være i forkant og ha oversikt, og sette inn nødvendige tiltak tidlig. De mistet oversikten nesten med en gang, fordi de var bakpå og ikke gjorde mer for å begrense reisevirksomhet, samt kontrollere innreisende til landet når smitten begynte å øke i Europa og det sammenfalt med vinterferie her. Vi har latt turister fra smitteområder (nå tenker jeg primært på f.eks Italia og ikke Kina) vandre fritt rundt inntil helt nylig. Vi har vært alt for restriktive med testing, ikke minst av helsepersonell.  Det er dette de fleste her inne kritiserer, og det er de ikke alene om. Mange fagfolk og eksperter har nå gått ut og sagt at håndteringen ikke holder mål. 

I tillegg er det viktig å forberede folk på alvoret, for å sikre at godt smittevern foregår hos hver enkelt innbygger. Det tar tid å endre tenkesett for et folk som er vant til at alt går bra, og da kan man ikke holde på å underkommunisere problemet og kalle det influensa til smitten er på avveie slik myndighetene har gjort. Nå begynner omfanget gradvis å gå opp for flere og flere. Så tar det enda lengre tid å innarbeide nye vaner, enten det omhandler hygiene eller bevegelsesmønster, eller å heve terskelen for å dra ut blant folk når man har symptomer. Arbeidsgivere må få tid til å forberede seg på et høyere sykefravær. Når FHI ikke formidler alvoret før det er for sent (formidle alvoret har fortsatt stort sett andre leger og ikke FHI gjort), begynner også denne prosessen for sent. Da drar folk på trening og kafé fordi de ikke skjønner greia når de blir satt i karantene, og folk er generelt ikke forsiktige nok. "Det skjer ikke meg"- mentaliteten er sterk. 

Men selv når man mister oversikten skal man ikke gi opp, da er det andre tiltak som må settes i verks, som hjemmekontor for alle som kan, nulltoleranse for folk med symptomer på jobb, hindre større ansamlinger av folk etc. Noe av dette har vi begynt med nå, og mer skal det bli. Men at vi kanskje ville kommet til det punktet uansett betyr ikke at vi ikke hadde vært tjent med å være mer effektive fra start. Vi kunne kjøpt oss mer tid til å forberede oss, drillet befolkningen i smittevern, og kanskje redusert omfanget betraktelig. Nå er målet å oppnå færrest mulig syke og samtidig hindre totalkollaps av helsevesenet på et tidspunkt, noe som vil være en katastrofe ikke bare for de koronasyke, men for alle som trenger akutt hjelp, og da må fortsatt mye gjøres, men vi har ikke tiden på vår side lenger. Det skjer ting, men fortsatt mangler vi en helhetlig styring, ansvar pushes nedover i systemet, og det blir litt tilfeldig hvordan både kommuner, bedrifter og enkeltpersoner håndterer dette.

Derfor forbeholder jeg meg fortsatt retten til å være irritert.

Endret av Buridan
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om vanlige norske vaskemidler eksempelvis Zalo, Ajax, salmiakk osv har noen effekt ved innomhus vasking av overflater osv i hjemmet?

Anonymkode: b6f6c...338

5 timer siden, likestilling skrev:

Klorin ja, men bland ut :) Jeg husker ikke i farten hvor sterkt det må være, men det er ikke mye..

Jeg mener all fettløsende såpe skal ta knekken på dette viruset (det er ikke så resistent som f.eks noro), men link gjerne til info som sier noe annet hvis du (dere) sitter på det!

Endret av Buridan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nematocera skrev:

Hvis dette er fakta, så er det så drøyt at jeg har ikke ord. Noen må konfrontere FHI med dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Buridan skrev:

Jeg mener all fettløsende såpe skal ta knekken på dette viruset (det er ikke så resistent som f.eks noro), men link gjerne til info som sier noe annet hvis du (dere) sitter på det!

Har ikke tid nå men så akkurat denne. Ganske sikker på at det ikke stemmer... du får linke om du finner noe som tyder på det :) 

Klor vet jeg fungerer, til den du siterer... alt det andre, neppe.. kanskje salmiakk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, likestilling skrev:

Har ikke tid nå men så akkurat denne. Ganske sikker på at det ikke stemmer... du får linke om du finner noe som tyder på det :) 

Klor vet jeg fungerer, til den du siterer... alt det andre, neppe.. kanskje salmiakk.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OpAW4V/vanlig-haandsaape-fungerer-faktisk-mye-bedre-mot-koronavirus-enn-antibac-lund-wilson-og-bjoernestad

Tja, disse gikk ihvertfall ganske hardt ut i går og sa såpe fikser biffen her, jeg tok det umiddelbart for god fisk, men jeg kan se om jeg får gjort litt mer research :)  Klor tar alt, men er ikke helt ideelt å bruke mye av over tid, og dette kan jo vare en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Bix skrev:

I en situasjon hvor det er utsolgt for hånddesinfeksjon over alt og behovet er stort, lurer jeg egentlig på hvorfor butikkjeder eller mindre butikker ikke begynner sin egen produksjon av dette; det er da ikke så mye som må til ...?

For med tanke på at dagens situasjon ikke er uventet etter utbruddet i KIna, synes jeg det ville være rart at ikke en eller annen har forutsett behovet for egenprodusert Antibac, i og med at det er snakk om et produkt som gir solid overskudd i forhold til produksjonskostnadene, og man hadde det samme behovet under svineinfluensaen.

Enig. Jeg lurer på om dette middelet er i salg eller om hvor lang tid det tar før det kommer i salg:

Sitat
SoftOx skriver i en børsmelding at selskapets hånddesinfeksjonsmiddel i motsetning til alkoholbasert hånddesinfeksjon har full virucidal effekt. Det vil si at det inaktiverer og bekjemper alle typer virus. Det viser også effekt på Norovirus, som er såkalte omgangssykevirus.

Selskapet mottok onsdag resultatene fra det tyske laboratoriet Institute for Hygiene and Microbiology, Dr. Brill + Dr. Steinmann. Testen er utført i henhold til internasjonal standard EN 14476, ifølge meldingen.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sitat

Oslo kommune hever i dag beredskapsnivået til nivå tre. Det betyr blant annet at det opprettes sentral kriseledelse i Oslo kommune.

Smittevernoverlegen i Oslo har i dag fastsatt i forskrift at arrangører må søke kommunen (bydel) om å gjennomføre arrangementer med mer enn 100 deltakere.

Det blir også forbud mot alle arrangementer med mer enn 500 deltakere, innendørs og utendørs.

Utesteder, serveringssteder, forsamlingslokaler og arenaer uten plasstildeling skal sørge for at alle til stede kan holde 1 meter avstand til andre i lokalet og på arenaområdet.

Oslo Rådhus stenges for turister og arrangementer inntil videre, og det legges begrensninger på antall gjester under vielser.

Det vil gå ut informasjon til alle kommunens innbyggere på SMS.

https://www.nrk.no/osloogviken/oslos-nye-koronatiltak-1.14939265

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Carola96 skrev:

Selvfølgelig er det synd, men da må man nesten bare forholde seg til realiteten og prioritere hvem som skal testes, samt innføre tiltak som forhindrer at potensielt smittede personer går fritt rundt i samfunnet og sprer smitte. Dette gjelder spesielt ansatte innenfor helsesektoren som kan være bærere av viruset og dermed smitte et stort antall pasienter. Et eksempel er jo legen på øyeavdelingen på Ullevål sykehus som var på jobb to dager, og hadde kontakt med over hundre pasienter før han ble satt i karantene. Jeg må forøvrig legge til at denne legen fulgte rutinene helt etter boken, i tillegg til å spørre om å bli testet, noe han ble nektet da han ikke hadde oppholdt seg i et område som ble ansett som smitteutsatt på tidspunktet. 

Vi burde se til USA som en foregangsfigur når det kommer til testing for Coronavirus da det i media meldes at det er gått til innkjøp av 4 millioner tester, samt at det nå skal bli gratis for alle å teste seg, noe som også inkluderer de som står uten helseforsikring. Dette er forøvrig et veldig godt allmennpreventivt tiltak. Men på den annen side har Norge en mye mindre befolkning enn USA, og muligens dårligere avtaler angående innkjøp av store mengder medisinskteknisk materiell. 

Er det praktisk mulig å få til å lage smittefrie områder på sykehjem og sykehus etc, ved at alle ansatte og alle pasienter testes, og at ansatte blir boende på sykehuset/sykehjemmet i en periode (for å unngå å bringe smitte inn på sykehuset/sykehjemmet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
Akkurat nå, parmanoia skrev:

Hvis dette er fakta, så er det så drøyt at jeg har ikke ord. Noen må konfrontere FHI med dette. 

Det kommer egentlig an på hvor mye hold det er i artikkelen til Nrk som jeg tok tallene fra. Det er det jeg får av de tallene. Du kan jo regne over og se om du får det samme. For alt jeg vet har jeg bare regnet ut at man ikke kan stole på det nrk melder. Jeg har prøvd å ringe FHI for å spørre "Hva mener dere dødeligheten er nå?" Jeg ble avvist fordi jeg ikke er helsepersonell så kom ikke langt. Noen som er helsepersonell må hjertelig gjerne høre hva svar FHI gir på det spørmålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At folk skal "frarådes" å reise fungerer IKKE. De må NEKTES med makt!

Anonymkode: 1fd03...dd3

Dette er det eneste som vil hindre folk i å reise, evt at flyplassene stenger ned.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oversikt over hvilke aldersgrupper som er smittet i Norge? 

Og om det finnes en oversikt over hvor mange av de 700 smittede på cruiseskipet var barn? 

Og.. har barn dødt av corona? Hva er aldersdefinisjonen for barn i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, latterliggjøring, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...