Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å ta mine forholdsregler og unngå å gå ut mer enn jeg må, dropper forelesninger osv. Nå fant jeg ut at en i kollektivet kom hjem fra 16 dagers ferie fra et område med mange smittede! Jeg bor i Bergen så vedkommende har først flydd til Oslo og deretter til utlandet. Det er derfor både 4x på flyplass OG 16 dager med å møte masse turister og lokale der spredningen er høy. Det er også meget høy sannsynlighet at det ikke er dråpesmitte så jeg kan risikere å bli smittet selv etter at vedkommende har forlatt kjøkken/bad etc.

Fy faen at folk kan reise som vanlig i disse tider! Og vi andre skal være prisgitt flaks/et mirakel for å ikke bli smittet. At folk skal "frarådes" å reise fungerer IKKE. De må NEKTES med makt!

Anonymkode: 1fd03...dd3

Ja, slik er det dessverre. Siden det er så mange som ikke evner å tenke selv, trenger vi FHI og myndigheter til å gjøre det for dem, men de gir jo bare "råd" i beste fall, og "det må den enkelte avgjøre". Det er krise, og vi mangler lederskap.

Det var samme stemning her for noen uker siden, det krydde av "friske" som skulle gjøre kupp på flybilletter til Milano siden de ikke var redde. All fornuft var "hysteri". Disse folka trenger en slags verge, man kan gjerne kalle det "sterk stat".

Du får enten "gi råd" om at vedkommende skal ta "fri", eller bare ta fri selv og dra en annen plass, jeg vet ikke. Kinkig situasjon...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Sarianne skrev:

Det er vel mer snakk om at ved allergi er allerede luftveiene belastet og et slikt virus kan gi ytterligere belastning. Så selvom de er urelatert påvirker de begge luftveiene og kan potensielt sett skape mer trøbbel. Men jeg vet ikke. Har selv allergi og lurer på dette 

Hvor lenge varer allergisymptomene da? Det er sikkert lurt å unngå så mye som mulig, men du vil trolig skjønne at noe er galt lenge før du får pustevansker av sykdommen....

Jeg skal ikke gi noen råd her siden jeg ikke er lege, men viruset gjør ikke mer/mindre skade dersom man har litt allergi så vidt jeg vet. Hvis man merker at noe er galt i lungene så er det definitivt best å ikke utsette seg for noe som kan unngås. Det tar en del tid med hoste og slikt før man får skader på lungene (i verste fall).

Du må nesten høre med en lege om du tror dette kan bli et problem, men hvis du f.eks. blir litt tett i nesen vil det ikke ha noe å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonell er virkelig litt av en akilleshæl. Hvorfor er stadig ikke fastleger, legevakter og sykehus forberedt på at det VIL komme korona-syke inn til akuttmottak, legevakt og fastlegekontorer, til tross for oppslag, fordi pasienten selv ikke vet hva som feiler dem? Det er jo det ene oppslaget etter det andre med fastleger som er blitt eksponert nå.

Hvorfor kan ikke fastleger og annet helsepersonell bare beskytte seg før de går i nærkontakt med ALLE pasienter med luftveissymptomer eller feber? Det går vel an å holde avstand og dra på noen hansker og ett munnbind før man kikker noen i halsen og det burde jo være selvforklarende for leger?

Anonymkode: 07009...c51

3 timer siden, Nematocera skrev:

Innlegget over skulle ikke vært anonymt.

Helsepersonell er bare folk de ogsp. Dekan bli smittet på bussen, i butikken, fra barn på skole/barnehage osv... mange pasienter har ikke symptomer, og smitter derfor helsepersonell. 

Man kan ikke bruke smittevernutstyr forebyggende fordi det er stor mangel på utstyr. Faktisk så må man la være å bruke sånt utstyr i situasjoner man før ville brukt det uten å tenke seg om. 

På sykehjemmet her så er deg tomt for hansker på hovedlageret, så vi må rasjonere ut de hanskene som finnes på avdelingene, mens vi håper at vi snart skal få ny leveranse på hansker. 

Anonymkode: 22709...218

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at innlegget mitt vedrørende en kriseløsning for antibac har fått veldig mye oppmerksomhet. Da jeg postet det tenkte jeg ikke på at det burde være 60% sprit som @likestilling så gjorde oppmerksom på. Burde da selvfølgelig blande legesprit fra apoteket med aloe vera gel istedenfor vanlig sprit, så prosentandelen av sprit holder seg på et høyere nivå, og over 60%.

Oppskriften er forøvrig fra denne siden, og som med mye annet på nettet var dette tenkt som en kriseløsning i krisetilfelle hvor det er tomt for antibac, hvor du er i en situasjon du ikke får vasket hendene og ikke får brukt handsker, og trenger en nødløsning: https://52perfectdays.com/articles/homemade-hand-sanitizer-for-travel/

Går tilbake og retter innlegget til å bruke teknisk sprit isteden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, etnavn skrev:

Ser at innlegget mitt vedrørende en kriseløsning for antibac har fått veldig mye oppmerksomhet. Da jeg postet det tenkte jeg ikke på at det burde være 60% sprit som @likestilling så gjorde oppmerksom på. Burde da selvfølgelig blande legesprit fra apoteket med aloe vera gel istedenfor vanlig sprit, så prosentandelen av sprit holder seg på et høyere nivå, og over 60%.

Oppskriften er forøvrig fra denne siden, og som med mye annet på nettet var dette tenkt som en kriseløsning i krisetilfelle hvor det er tomt for antibac, hvor du er i en situasjon du ikke får vasket hendene og ikke får brukt handsker, og trenger en nødløsning: https://52perfectdays.com/articles/homemade-hand-sanitizer-for-travel/

Går tilbake og retter innlegget til å bruke teknisk sprit isteden.

Bare minner om at legesprit ikke er en tilgjengelig vare for folk flest. Som privatperson kan du ikke kjøpe legesprit over disk på nærmeste apotek.

Anonymkode: 4ed09...7ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, likestilling skrev:

Ja, slik er det dessverre. Siden det er så mange som ikke evner å tenke selv, trenger vi FHI og myndigheter til å gjøre det for dem, men de gir jo bare "råd" i beste fall, og "det må den enkelte avgjøre". Det er krise, og vi mangler lederskap.

Det var samme stemning her for noen uker siden, det krydde av "friske" som skulle gjøre kupp på flybilletter til Milano siden de ikke var redde. All fornuft var "hysteri". Disse folka trenger en slags verge, man kan gjerne kalle det "sterk stat".

Du får enten "gi råd" om at vedkommende skal ta "fri", eller bare ta fri selv og dra en annen plass, jeg vet ikke. Kinkig situasjon...

Ja, det verste er jo at vedkommende kom tilbake NÅ, altså visste personen i nesten to måneder at Corona herjet. Likevel velger man å dra! Hvordan er det mulig å være så blåst? I hele februar var det ganske tydelig for alle med litt kritisk sans at dette ville bli ganske ille.

Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er student og har ikke mulighet til å dra noe sted. Har ikke penger til å leie noe annet enn et kollektiv. I disse tider er det ikke mulig å dra på ferie. Vil unngå tog og buss også, så selv om jeg fant et øde sted i Norge kan jeg bli rammet på veien dit. Hva ville du gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

over 400 smittet i landet.. kan ikke tro det jeg leser! vi er sikkert på vei til å bikke over 1000!

Anonymkode: d02ee...0c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare minner om at legesprit ikke er en tilgjengelig vare for folk flest. Som privatperson kan du ikke kjøpe legesprit over disk på nærmeste apotek.

Jeg tenker litt at "nød lærer naken kvinne å spinne". Det vil si at i en krisesituasjon kan det hende folk blir ganske kreative.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det verste er jo at vedkommende kom tilbake NÅ, altså visste personen i nesten to måneder at Corona herjet. Likevel velger man å dra! Hvordan er det mulig å være så blåst? I hele februar var det ganske tydelig for alle med litt kritisk sans at dette ville bli ganske ille.

Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er student og har ikke mulighet til å dra noe sted. Har ikke penger til å leie noe annet enn et kollektiv. I disse tider er det ikke mulig å dra på ferie. Vil unngå tog og buss også, så selv om jeg fant et øde sted i Norge kan jeg bli rammet på veien dit. Hva ville du gjort? 

Når det gjelder alternativer til kollektiv transport, så er det noen muligheter:

• Kjøp en billigbil for 5.000 kr som frakter deg fra A til B.
  • Taxi - de fleste kjører fra en by til en annen for et par tusenlapper. Be om fastpris på forhånd!
  • Tilby en venn med bil godt betalt (likevel billigere enn taxi) for å kjøre deg.
  • Mange bilfirmaer trenger noen til å transportere bilene deres tilbake fra kunde: http://returbil.no/ - Dette er gratis for deg.

Forøvrig er det noen hytter som leies ut billig på åremål, hvis du er interessert i å være "hvor som helst" for en billig penge. Noen kan du leie rimelig for et par måneder også. Se på finn.no for eksempel, eller lokalaviser på småplasser.

Ellers kan det være en ide å finne en eller to andre personer som også har forstått alvoret i situasjonen, og gå sammen med disse om å leie noe annet. Tryggere enn å dele kollektiv med folk som gir faen ihvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, likestilling skrev:

Dette, ca. 0.6%

Det blir ikke 40% i alle fall....

Så du mener styrken på blandinga blir 0,6%?

Anonymkode: 546bc...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

over 400 smittet i landet.. kan ikke tro det jeg leser! vi er sikkert på vei til å bikke over 1000!

Tror du med stor grad av sikkerhet kan anta at mørketallene utgjør mange tusen allerede...

også har du selvsagt alle som

er smittet og enda ikke viser symptomer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på at skolen sikkert stenger snart uansett så tror jeg at jeg ville dratt hjem om mulig? Hvis det virkelig bryter løs i løpet av de neste ukene er det greit å være unna en stor studieby uansett? Kanskje du kan nevne det på skolen og få fritak mot at du leverer øvinger... jeg ville i alle fall prøvd å ikke pådra meg dette drittviruset.

Jeg har sett mange kreative løsninger for å pakke seg inn for en togtur, så kommer det jo an på hvor mye man bryr seg om at andre ser på deg som "hysterisk" 😉

Det er vel rimelig sikkert at det bare blir verre nå, så du får ikke bedre mulighet til å komme deg unna enn nå... jeg kjenner ikke alle detaljer i livet ditt, men det er ikke den verste tiden å henge med familie og holde seg innendørs...

Ja, det er galskap å dra på ferie til et utbruddsområde, og ikke minst veldig egoistisk, SPESIELT om man deler bosted med noen. Det er dessverre mange slike. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Mens de av oss som har fulgt denne tråden siden 22.januar og sett på myndighetenes tafatthet ikke er overrasket i det hele tatt....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener styrken på blandinga blir 0,6%?

Anonymkode: 546bc...9db

Nei beklager, glemte en null ser jeg.

Hvis man heller 1 liter 40% vodka i et badekar med 600 liter vann får man 0.06655574043 % etanolinnhold i hele blandingen.

Du kjører fortsatt 40% for alt? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Equinor bekrefter coronasmitte på Martin Linge-feltet. Det blir redusert aktivitet på Martin Linge-feltet onsdag. Feltet er ikke i drift, men under utbygging og skal etter planen starte produksjonen mot slutten av 2020.  (Kilde)

Dersom dette skjer på andre oljefelt, så kan man i verste fall risikere at oljeproduksjonen stopper opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, likestilling skrev:

Med tanke på at skolen sikkert stenger snart uansett så tror jeg at jeg ville dratt hjem om mulig? Hvis det virkelig bryter løs i løpet av de neste ukene er det greit å være unna en stor studieby uansett? Kanskje du kan nevne det på skolen og få fritak mot at du leverer øvinger... jeg ville i alle fall prøvd å ikke pådra meg dette drittviruset.

Jeg har sett mange kreative løsninger for å pakke seg inn for en togtur, så kommer det jo an på hvor mye man bryr seg om at andre ser på deg som "hysterisk" 😉

Det er vel rimelig sikkert at det bare blir verre nå, så du får ikke bedre mulighet til å komme deg unna enn nå... jeg kjenner ikke alle detaljer i livet ditt, men det er ikke den verste tiden å henge med familie og holde seg innendørs...

Ja, det er galskap å dra på ferie til et utbruddsområde, og ikke minst veldig egoistisk, SPESIELT om man deler bosted med noen. Det er dessverre mange slike. Lykke til!

Jeg kommer opprinnelig fra Oslo og der er det mye verre, faktisk er smitten løpt løpsk. Foreldrene mine jobber som normalt, går i butikken osv. Tviler på at det blir så mye bedre der. Jeg holder meg iallefall på rommet nå og vasker over flater på kjøkkenet og dørhåndtaket mitt. Forlater ikke rommet med unntak av å gå på butikken, varme ferdigmat i mikroen og gå på do. Hadde du gjort andre ting i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men all sprit går. Rødsprit f.eks. Isopropanol.. det finnes mange typer. "legesprit" er ikke tilsatt brekningsmiddel, så det kan man ikke ha, men de selger "teknisk sprit".

Alt som er "denaturert" kan ikke drikkes.

https://www.tegne.no/produkt/absolutt-alkohol-teknisk-m-mibk-og-mek-999/ f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer opprinnelig fra Oslo og der er det mye verre, faktisk er smitten løpt løpsk. Foreldrene mine jobber som normalt, går i butikken osv. Tviler på at det blir så mye bedre der. Jeg holder meg iallefall på rommet nå og vasker over flater på kjøkkenet og dørhåndtaket mitt. Forlater ikke rommet med unntak av å gå på butikken, varme ferdigmat i mikroen og gå på do. Hadde du gjort andre ting i min situasjon?

Nei, da vet jeg ikke helt... 

Har dere ikke en hytte eller noe? Jeg vil være litt forsiktig med råd her siden jeg ikke kjenner situasjonen godt og man må vurdere alle muligheter, men som jeg sa i forrige innlegg, så blir det neppe bedre fra nå...

I dette tempoet har vi "usporbar smitte" overalt i løpet av en uke eller to. Det skal jammen bli litt av et år!

Du kan eventuelt sende en DM, men jeg har ikke tid til å svare nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, likestilling said:

Ja, men all sprit går. Rødsprit f.eks. Isopropanol.. det finnes mange typer. "legesprit" er ikke tilsatt brekningsmiddel, så det kan man ikke ha, men de selger "teknisk sprit".

Alt som er "denaturert" kan ikke drikkes.

https://www.tegne.no/produkt/absolutt-alkohol-teknisk-m-mibk-og-mek-999/ f.eks.

Polet kommer til å gå tom for 96% når jeg skriver dette...

min oppskrift; 

Tørre stellekluter til barn eller melolin kompresser fra Apotek el bandagist;

Dynkes med 96% fra polet. Puttes i en ziploc - putt i lomma.

Endret av Rullerusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, likestilling skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxrOB/fhi-scenario-22-millioner-kan-bli-smittet

Her har FHI laget enda et "scenario" til oss

Her skal 2.200.000 nordmenn bli smittet i løpet av det neste året, og av disse skal 733.000 bli syke.

To av tre skal ifølge FHI slippe fra det uten symptomer, jeg vet ikke hvor de har det fra...

733.000 syke på et år, la oss si en topp på 200.000 syke...

100.000 av disse må legges inn på sykehus samtidig, og 20.000 trenger respirator og lignende. Høres ikke bra ut om dette er planen deres...

I løpet av året vil 22.000 dø om vi regner med 3% dødsrate, men det spørs om de klarer det uten respiratorer og slikt. Italia klarer jo ikke 10.000 syke på en gang, og de har flere sykesenger og mer utstyr enn oss...

Hvordan skal dette gå opp?

Det der lurte jeg og på. Jeg blir mildt sagt skeptisk til at FHI hele tiden drar fram mystiske opplysninger ingen før har hørt blitt fortalt. 2.2 millioner er og et altfor høyt tall. Å ta høyde for at nesten HALVE befolkningen blir syke av et virus handler virkelig ikke om å prøve beskytte befolkningen mot farer som dette. Jeg snakker man om å kalkulere med et stort svinn. Bort med de gamle og søke. Tallet på uføre er vel 0 etter dette..

Anonymkode: 07009...c51

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...