parmanoia Skrevet 10. mars 2020 #2701 Del Skrevet 10. mars 2020 14 minutter siden, Petronella93 skrev: Eller fordi vi er naive og tenker med raua! Rike sterke Norge kan ikke bli slått ut av et virus vi som har verdens beste helsevesen Det er villet politikk å kutte sengeplasser slik at det nå ikke er nok til å ta seg av alle som kommer til å trenge intensivbehandling. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 10. mars 2020 #2702 Del Skrevet 10. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: En lege meget vel verdt å lytte til, er Jon Henrik Laake. Anestesilege ved Rikshospitalet. Anonymkode: deeb7...bf4 Han er en av de få jeg lytter til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2703 Del Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, Rullerusk said: Han er en av de få jeg lytter til. Hvor skal vi lytte til ham? Er han på radioen nå? Anonymkode: 90b32...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 10. mars 2020 #2704 Del Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvor skal vi lytte til ham? Er han på radioen nå? Anonymkode: 90b32...5e2 https://mobile.twitter.com/JonLaake/with_replies 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2705 Del Skrevet 10. mars 2020 Håper de gjør noe snart. Som mor til to på barnehage og skole, så ønsker jeg å holde ungene og oss voksne hjemme. Vi kan ha hjemmekontor, og skolebarnet har ipad. Vi er klare for 14 dager - måned vi. Regner med det er flere av oss som ventet på slike tiltak. Anonymkode: afc35...2d1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 10. mars 2020 #2706 Del Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal vi lytte til ham? Er han på radioen nå? Anonymkode: 90b32...5e2 Finnes på Twitter. Var på Debatten i forrige uke. Aftenposten for noen dager siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 10. mars 2020 #2707 Del Skrevet 10. mars 2020 Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2708 Del Skrevet 10. mars 2020 16 minutter siden, missmcbeal skrev: 392 😱 Vi har gått forbi Nedeland og UK nå. Når vel kanskje 400 før midnatt også. 400 nå.... Anonymkode: 8adaa...c82 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 10. mars 2020 #2709 Del Skrevet 10. mars 2020 Beklager at noen poster har blitt anonyme. AB..bf4 er meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella93 Skrevet 10. mars 2020 #2710 Del Skrevet 10. mars 2020 8 minutter siden, parmanoia skrev: Det er villet politikk å kutte sengeplasser slik at det nå ikke er nok til å ta seg av alle som kommer til å trenge intensivbehandling. Det er skummelt altså! Se til Italia sier jeg bare! De må velge hvem som skal få livsnødvendig hjelp og hvem de skal la dø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 10. mars 2020 #2711 Del Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, Petronella93 skrev: Det er skummelt altså! Se til Italia sier jeg bare! De må velge hvem som skal få livsnødvendig hjelp og hvem de skal la dø Så vidt jeg har lest, så har Italia flere sengeplasser enn oss. Med forbehold om evt feil altså, men... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 10. mars 2020 #2712 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) På 9.3.2020 den 20.12, hhhh9 skrev: Det er synd at det ikke finnes nok utstyr og nok ressurser til å kunne teste alle sykehusansatte og alle innlagte pasienter. Selvfølgelig er det synd, men da må man nesten bare forholde seg til realiteten og prioritere hvem som skal testes, samt innføre tiltak som forhindrer at potensielt smittede personer går fritt rundt i samfunnet og sprer smitte. Dette gjelder spesielt ansatte innenfor helsesektoren som kan være bærere av viruset og dermed smitte et stort antall pasienter. Et eksempel er jo legen på øyeavdelingen på Ullevål sykehus som var på jobb to dager, og hadde kontakt med over hundre pasienter før han ble satt i karantene. Jeg må forøvrig legge til at denne legen fulgte rutinene helt etter boken, i tillegg til å spørre om å bli testet, noe han ble nektet da han ikke hadde oppholdt seg i et område som ble ansett som smitteutsatt på tidspunktet. Vi burde se til USA som en foregangsfigur når det kommer til testing for Coronavirus da det i media meldes at det er gått til innkjøp av 4 millioner tester, samt at det nå skal bli gratis for alle å teste seg, noe som også inkluderer de som står uten helseforsikring. Dette er forøvrig et veldig godt allmennpreventivt tiltak. Men på den annen side har Norge en mye mindre befolkning enn USA, og muligens dårligere avtaler angående innkjøp av store mengder medisinskteknisk materiell. Endret 10. mars 2020 av Carola96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2713 Del Skrevet 10. mars 2020 https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset-sporsmal-og-svar/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1#hva-er-symptomene Hvordan kan de understreke at det IKKE er stor smittefare i Norge når det gikk gra 219 smittede i går kveld, til 400 stk nå? Anonymkode: a0fb0...9de 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 10. mars 2020 #2714 Del Skrevet 10. mars 2020 6 minutter siden, parmanoia skrev: Så vidt jeg har lest, så har Italia flere sengeplasser enn oss. Med forbehold om evt feil altså, men... Ifølge folkehelseinstituttet har Norge 450 intensivplasser, men kapasiteten kan økes til opptil 600 ved behov. Selvfølgelig kan kapasiteten økes ytterligere ved en krise, men da må det også sporenstreks kjøpes inn flere respiratorer som kan sørge for mekanisk assistert ventilering av pasienter utvikler respirasjonssvikt. På den annen side er det vel mangelen på kompetent personell, altså hovedsaklig intensivsykepleiere, som står i veien for at antallet intensivsengeplasser kan økes utover dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysisk smart Skrevet 10. mars 2020 #2715 Del Skrevet 10. mars 2020 30 minutter siden, cranberries skrev: På debatten snakket de om helsevesenet som nå skal stå i front og ta støyten. All ære til dem, de har nok en travel tid i vente. Men mine tanker går også til alle lærere som nå VIRKELIG står i fronten og muligens møter smittede barn, uten særlige symptomer, hver eneste dag. Det at barn kan være smittet uten symptom, og så smitte hverandre og læreren sin -som kanskje ikke tåler det like godt-, vil bli en stor belastning. De vil også lettere ta med seg smitte hjem til sine helsefagarbeidende foreldre, som igjen tar smitten med til sykehus og institusjoner uten å vite det. Til slutt må skolene stenge for lærerne er syke. Hadde myndighetene tatt grep nå og stengt skoler i to uker for å se an situasjonen, kan vi unngå mange unødvendige smittede. Jeg forstår at dette vil innebære at noe helsetjeneste må være hjemme med barna, men det må de uansett den dagen lærerne blir smittet. (Og da finnes det bare ett fåtall friske lærere som kan tilby hjemmeundervisning over nett. Det kan vi gjøre om skolene stenges nå.) Lærerne er i tillegg prøvekaniner for hvordan det er å befinne seg i tett nærhet med mulig smitte over lang tid. De fleste land med betydelig omfang av smitte, stenger skolene. I Nord-Italia stengte de skolene raskt før smitten var påvist hos hundre mennesker. Norge har i skrivende stund 381 smittede, og tallet vil øke dramatisk over de neste dagene og ukene. https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Norske lærere blir stående i klasserom som prøvekaniner uten smittevern sammen med hostende, nysende, klengete elever som IKKE forstår faren ved situasjonen! Lærere får beskjed om å ikke skremme elevene med corona-viruset. Dessuten er det mange skoler som allerede nå ikke har antibakteriell. Jeg lurer på hva myndighetene tenker? Skal vikingblodet redde de norske lærerne? https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/drastiske-tiltak-mot-virus-spredning-i-italia-1.1669848#cxrecs_s https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/50-000-bedt-om-a-holde-seg-hjemme-pa-grunn-av-virusfrykt-i-nord-italia-1.1669393 Nå skremmer du meg litt, visste ikke at de stengte skolene i den mest rammede regionen så tidlig som bare 130 smittet. Ser ingen grunn til at vi ved min skole ikke bare kan ta å minimum stenge ned 5-7.trinn (1-7 skole) siden vi har Microsoft Teams og kan drive opplæringen over nett med de teknologiske hjelpemidlene vi og elevene har tilgjengelig. De fleste skoler har slike nettbaserte løsninger for kommunikasjon mellom lærere og elever, så det er bare å peise på! Etter å ha lest denne https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0nxod6/ny-corona-studie-barn-smittes-lettere-enn-foerst-antatt og ditt innlegg, så føles det plutselig veldig ugreit å dra på jobb lengre når man har en gravid kone hjemme å beskytte også. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysisk smart Skrevet 10. mars 2020 #2716 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) Og hvorfor er det ingen medier som skriver om denne sinnsyke økningen i antall smittede? Endret 10. mars 2020 av Fysisk smart 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 10. mars 2020 #2717 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) 2 minutter siden, Fysisk smart skrev: Og hvorfor er det ingen medier som skriver om denne sinnsyke økning i antall smittede? Fordi de ikke skal skremme oss.... 🙄 Jeg blir helt matt av den slappe holdningen til dette. Nå må vi kjøre dugnad! Endret 10. mars 2020 av Unika 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 10. mars 2020 #2718 Del Skrevet 10. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: 400 nå.... Anonymkode: 8adaa...c82 Jeg tror at det på dette tidspunkt er lite hensiktsmessig å henge seg opp i antallet smittede, men viktigere å innse at situasjonen allerede er ute av kontroll. Tallet på smittede vil øke eksponentielt i tiden fremover, og ifølge mine beregninger vil vi ha nådd 1000 bekreftede smittedtilfeller allerede før uken er omme. Selvfølgelig med forbehold om at det finnes en begrensning for hvor mange helsevesenet har kapasitet til å teste, samt at det finnes store mørketall, det vil si smittetilfeller som ikke er bekreftet enda. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2719 Del Skrevet 10. mars 2020 Får jeg dele informasjon som i disse 'Antibac-panikk' tider er veldig viktig at folk faktisk er klar over? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OpAW4V/vanlig-haandsaape-fungerer-faktisk-mye-bedre-mot-koronavirus-enn-antibac-lund-wilson-og-bjoernestad Anonymkode: 4ed09...7ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 10. mars 2020 #2720 Del Skrevet 10. mars 2020 2 minutter siden, Unika skrev: Fordi de ikke skal skremme oss.... 🙄 Jeg blir helt matt av den slappe holdningen til dette. Nå må vi kjøre dugnad! Fint at den norske dugnadsånden i slike tilfeller kan utnyttes til å forhindre ytterligere smittespredning. Husk at basale smittevernrutiner slik som hyppig håndhygiene er det mest effektive tiltaket mot smitte. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg