Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man må ta drastiske virkemidler nå. PÅLEGG alle som jobber på kontor å jobbe hjemmefra. Avlys alt av kino og teater. Vi må gjøre noe nå mens det fortsatt kan stoppes. 

Det må jo uansett gjøres om dette fortsetter.

Debatten var totalt useriøs. De står der og smiler og sier vask hendene, mens leger i Italia roper desperat om hjelp.

Anonymkode: 90b32...5e2

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På debatten snakket de om helsevesenet som nå skal stå i front og ta støyten. All ære til dem, de har nok en travel tid i vente. Men mine tanker går også til alle lærere som nå VIRKELIG står i fronten og muligens møter smittede barn, uten særlige symptomer, hver eneste dag. 

Det at barn kan være smittet uten symptom, og så smitte hverandre og læreren sin -som kanskje ikke tåler det like godt-, vil bli en stor belastning. De vil også lettere ta med seg smitte hjem til sine helsefagarbeidende foreldre, som igjen tar smitten med til sykehus og institusjoner uten å vite det. 

Til slutt må skolene stenge for lærerne er syke. Hadde myndighetene tatt grep nå og stengt skoler i to uker for å se an situasjonen, kan vi unngå mange unødvendige smittede. Jeg forstår at dette vil innebære at noe helsetjeneste må være hjemme med barna, men det må de uansett den dagen lærerne blir smittet. (Og da finnes det bare ett fåtall friske lærere som kan tilby hjemmeundervisning over nett. Det kan vi gjøre om skolene stenges nå.)

Lærerne er i tillegg prøvekaniner for hvordan det er å befinne seg i tett nærhet med mulig smitte over lang tid. De fleste land med betydelig omfang av smitte, stenger skolene. I Nord-Italia stengte de skolene raskt før smitten var påvist hos hundre mennesker. Norge har i skrivende stund 381 smittede, og tallet vil øke dramatisk over de neste dagene og ukene.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Norske lærere blir stående i klasserom som prøvekaniner uten smittevern sammen med hostende, nysende, klengete elever som IKKE forstår faren ved situasjonen! Lærere får beskjed om å ikke skremme elevene med corona-viruset. Dessuten er det mange skoler som allerede nå ikke har antibakteriell. Jeg lurer på hva myndighetene tenker? Skal vikingblodet redde de norske lærerne?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/drastiske-tiltak-mot-virus-spredning-i-italia-1.1669848#cxrecs_s

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/50-000-bedt-om-a-holde-seg-hjemme-pa-grunn-av-virusfrykt-i-nord-italia-1.1669393

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

385 til sammen, 158 nye nå. Skal slutte å poste, det øker jo for hver gang jeg trykker reload.

Anonymkode: 8f304...5c2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi har vært på skiferie i hardt rammede Italia og reiser generelt mye?

Anonymkode: deeb7...bf4

Eller fordi vi er naive og tenker med raua! Rike sterke Norge kan ikke bli slått ut av et virus vi som har verdens beste helsevesen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

385 til sammen, 158 nye nå. Skal slutte å poste, det øker jo for hver gang jeg trykker reload.

Det øker helt sinnsykt nå! Regner med innleggelsene stiger relativt kjapt rundt om i vårt land og nå

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er redd, har masse penger i aksjer. Håper virkelig verdensøkonomien stabiliserer seg igjen til slutt

Anonymkode: cac6d...33a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cranberries skrev:

På debatten snakket de om helsevesenet som nå skal stå i front og ta støyten. All ære til dem, de har nok en travel tid i vente. Men mine tanker går også til alle lærere som nå VIRKELIG står i fronten og muligens møter smittede barn, uten særlige symptomer, hver eneste dag. 

Det at barn kan være smittet uten symptom, og så smitte hverandre og læreren sin -som kanskje ikke tåler det like godt-, vil bli en stor belastning. De vil også lettere ta med seg smitte hjem til sine helsefagarbeidende foreldre, som igjen tar smitten med til sykehus og institusjoner uten å vite det. 

Til slutt må skolene stenge for lærerne er syke. Hadde myndighetene tatt grep nå og stengt skoler i to uker for å se an situasjonen, kan vi unngå mange unødvendige smittede. Jeg forstår at dette vil innebære at noe helsetjeneste må være hjemme med barna, men det må de uansett den dagen lærerne blir smittet. (Og da finnes det bare ett fåtall friske lærere som kan tilby hjemmeundervisning over nett. Det kan vi gjøre om skolene stenges nå.)

Lærerne er i tillegg prøvekaniner for hvordan det er å befinne seg i tett nærhet med mulig smitte over lang tid. De fleste land med betydelig omfang av smitte, stenger skolene. I Nord-Italia stengte de skolene raskt før smitten var påvist hos hundre mennesker. Norge har i skrivende stund 381 smittede, og tallet vil øke dramatisk over de neste dagene og ukene.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Norske lærere blir stående i klasserom som prøvekaniner uten smittevern sammen med hostende, nysende, klengete elever som IKKE forstår faren ved situasjonen! Lærere får beskjed om å ikke skremme elevene med corona-viruset. Dessuten er det mange skoler som allerede nå ikke har antibakteriell. Jeg lurer på hva myndighetene tenker? Skal vikingblodet redde de norske lærerne?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/drastiske-tiltak-mot-virus-spredning-i-italia-1.1669848#cxrecs_s

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/50-000-bedt-om-a-holde-seg-hjemme-pa-grunn-av-virusfrykt-i-nord-italia-1.1669393

Ja nå som vi lever i 2020 alt er på nett og iPad burde det vært helt uproblematisk med hjemmeskole!!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser dere dette?

Anonymkode: 2051a...c96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

392 😱 Vi har gått forbi Nedeland og UK nå. Når vel kanskje 400 før midnatt også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, likestilling skrev:

Det er verst for oss som har sett denne komme i 4-5-6 uker og forgjeves prøvd å få folk til å ta det alvorlig og hjelpe med å bygge barrikader for å stoppe den 😐

Selv nå er det nok av dem som roper om "hysteri".

Jeg føler at det er en liten endring i dag. Ser at flere jeg kjenner har avlyst større arrangementer, sammenkomster og lignende i dag, med alle slags unnskyldninger om at de plutselig måtte "pusse opp", "hjelpe en tante å flytte", "passe en katt" og alle slags andre merkelige unnskyldninger. Det er vel fremdeles ikke sosialt akseptert å si at man ikke vil utsette seg for smitte, men det er tydelig at folk tar dette mer alvorlig nå. Og verre blir det i dagene fremover nå.

Jeg har også måtte ta en del diskusjoner med folk som har fnyst av dette. Men de som kjenner meg godt vet at jeg aldri reagerer på slike ting, jeg er den siste som blir panisk og den første til å si at media overdriver, vanligvis. Så de har tatt meg på alvor fra dag en. De vet at hvis jeg sier at de må ta dette alvorlig, så er det god grunn for det.

Og her inne på KG har det jo vært helt krise. Latterliggjøring og så videre. Jeg syns du er flink som gang på gang har svart informativt og forklart inngående, og bidratt til folkeopplysning. All ære til deg for det.

Dette er tross alt en debatt hvor man egentlig ikke ville ha rett.

Endret av etnavn
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi har vært på skiferie i hardt rammede Italia og reiser generelt mye?

Fordi de som skal lede landet trodde dette var en litt ille forkjølelse. Ikle et SARS-virus.

og fordi de som jobber ved FHI har lite el ingen erfaring med pasientkontakt. Så når de leser at pasientene utvikler SARS, markerer de det med en rosa merketusj og glitterblyant. Istedefor å landet gå en varm rødglødende telefon til myndighetene. 

Man kan jo ikle stole på forskning som ikke er norsk må vite.

Så bestiller de noen snitter og wienerbrød og kaller inn til et møte med de andre, som også har fått jobb fordi de er med i kvinnenettverket til den og den osv osv. Også finner de et tidspunkt som passer, men mange er jo på Vinterferie og da stopper jo det offentlige Norge opp. 

så skrives det referat fra møtet når det endelig blir avholdt. og så sendes 100 e-poster til alle de feile personene og vips så var 1.5 mndr gått

- satt på spissen.selvfølgelig.

Endret av Rullerusk
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Rullerusk skrev:

Fordi de som skal lede landet trodde dette var en litt ille forkjølelse. Ikle et SARS-virus.

og fordi de som jobber ved FHI har lite el ingen erfaring med pasientkontakt. Så når de leser at pasientene utvikler SARS, markerer de det med en rosa merketusj og glitterblyant. Istedefor å landet gå en varm rødglødende telefon til myndighetene. 

Så bestiller de noen snitter og wienerbrød og laller inn til et møte med de andre, som også har fått jobb fordi de er med i kvinnenettverket til den og den osv osv.

så skrives det referat fra møtet og sendes 100 e-poster til feile personer og vips så var 1.5 mndr gått

Hvilket kvinnenettverk er Preben Aavitsland med i?

Anonymkode: 04bb1...0c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har alltid tenkt at disse reiserestriksjonene har vært så vilkårlige. Man snakket lenge om Sør-Korea og Kina, og siden Italia. Men nå viser det seg at folk har blitt smittet fra andre steder som London. Det sier seg selv! Så lenge folk har vært ute og reist så har de oppholdt seg på flyplasser med mennesker fra utsatte områder. Fly, trengsel, køer og flyplasser er ynglesteder for smitte, uansett hvilket land disse flyplassene befinner seg i. 

Anonymkode: da6f8...670

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Rullerusk skrev:

og fordi de som jobber ved FHI har lite el ingen erfaring med pasientkontakt. Så når de leser at pasientene utvikler SARS, markerer de det med en rosa merketusj og glitterblyant. Istedefor å landet gå en varm rødglødende telefon til myndighetene. 

Så bestiller de noen snitter og wienerbrød og laller inn til et møte med de andre, som også har fått jobb fordi de er med i kvinnenettverket til den og den osv osv.

så skrives det referat fra møtet og sendes 100 e-poster til feile personer og vips så var 1.5 mndr gått

En lege meget vel verdt å lytte til, er Jon Henrik Laake. Anestesilege ved Rikshospitalet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble lille Norge plutselig så hardt rammet?

Anonymkode: 57cb3...e08

Det er jo ikke så rart? Så godt som ingen tiltak for å hindre smitte. Mange nordmenn har nok penger til å reise utenlands i vinterferien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket kvinnenettverk er Preben Aavitsland med i?

Anonymkode: 04bb1...0c2

Han er jo mann. Behøver ikke kvinnenettverk når man har kuk! 

Fortsatt satt på spissen. Men du skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: be28b...97b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...