Gjest hhhh9 Skrevet 10. mars 2020 #2561 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) Haukeland sykehus i Bergen besluttet onsdag at personell skal bruke kirurgiske munnbind fremfor masker med filter når det kun er snakk om mistanke om smitte. Sitat "– Vi må prioritere bruken til situasjoner hvor vi vet helt sikkert at det foreligger smitte, enten det gjelder coronavirus eller andre mikrober som smitter via luftveier, sier fagdirektør ved sykehuset, Marta Ebbing." https://www.vg.no/nyheter/i/WbAjwd/corona-viruset-slik-rammes-helse-norge Dette vil vel i verste fall føre til at flere av personellet blir smittet av dette viruset? Sitat VIKTIGA ORD! "En italiensk läkare på intensivvården har berättat för att slåss i frontlinjen mot Covid-19 i Bergamo, Lombardiet - att slå tillbaka på dem som hävdar att det inte är värre än influensa. Dr Daniele Macchini från Humanitas Gavazzeni sjukhus liknade det med krig" (Les resten av teksten i linkene) https://www.mirror.co.uk/news/world-news/coronavirus-shocking-image-italian-patients-21663653 https://www.flashback.org/sp70624412 Endret 10. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 10. mars 2020 #2562 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) Sitat Senest sist vår foreslo opposisjonen på Stortinget å lage en nasjonal smittevernplan for et bedre samordnet smittevern over det kommunale nivået. Men regjeringspartiene sa nei. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAxj1x/foreslo-nasjonal-smittevernplan-fikk-nei-av-regjeringspartiene Endret 10. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 10. mars 2020 #2563 Del Skrevet 10. mars 2020 I siste nytt om coronaviruset (video-intervju i denne artikkelen https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAxj1x/foreslo-nasjonal-smittevernplan-fikk-nei-av-regjeringspartiene ) ble det sagt noe om at de registrerte smittede i Norge som ble smittet i Norge ble smittet etter kontakt med mennesker som hadde vært i Alpene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mekkapekka Skrevet 10. mars 2020 #2564 Del Skrevet 10. mars 2020 Dette kommer til å bli et sant helvete... folk jeg møter i nærområdet er helt avslappet og tror dette går helt fint. Ser det virkelig ut som det går bra i Italia spør jeg da. Ikke lenge siden de var der vi er nå!!! Pokker heller. Jeg er forbanna. Og redd. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 10. mars 2020 #2565 Del Skrevet 10. mars 2020 Det er ingen grunn til at dette viruset skal stoppe av seg seg selv før man har fått utviklet en vaksine. Utviklingen av en vaksine vil ta et år. Vi kan allerede nå se hva spredningskoeffisientene er for det norske samfunnet ved å se hvor fort det går. Da er det enkel matematikk å se hvor fort det sprer seg videre. Så raskt som det sprer seg nå vil det ha nådd hele befolkningen lenge før man har en vaksine. Å hamstre, "dra på hytta" og å isolere seg fullstendig et helt år er også umulig. Spørsmålet blir ikke da om man blir smittet eller ikke. Spørsmålet er om man er blant de prosentene som overlever eller ikke. Hvis man er "heldig" og blir smittet tidlig har man fordel av at helsevesenet fortsatt kan hjelpe hvis en blir veldig syk men med sjanse for å overleve, Hvis man blir smittet sent så kan man ikke regne med mye hjelp fra helsevesenet. Om man blir smittet tidlig og overlever så behøver ikke det nødvendigvis bety at en er resistent mot en ny runde. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amananas Skrevet 10. mars 2020 #2566 Del Skrevet 10. mars 2020 3 timer siden, Nematocera skrev: Jeg har VELDIG lyst å fyre av noen til FHI. Hvem er der? Det stod det ikke noe om, men FHI har vært representert der i de forrige debattene og er det nok i kveld også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 10. mars 2020 #2567 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) Jeg bruker neglebørste når jeg vasker hendene. Er det lurt eller ikke? Tenker kanskje det kan samle bakterier. Endret 10. mars 2020 av himmeloghav 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 10. mars 2020 #2568 Del Skrevet 10. mars 2020 50 minutter siden, Gab skrev: Å hamstre, "dra på hytta" og å isolere seg fullstendig et helt år er også umulig Umulig er det jo ikke, men selvsagt lite praktisk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pianobar Skrevet 10. mars 2020 #2569 Del Skrevet 10. mars 2020 Mtp at det er 2020 og utbredt internettilgang bør det være grei skurring å la alle som KAN ha hjemmekontor/hjemmestudier/hjemmeskole ha dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 10. mars 2020 #2570 Del Skrevet 10. mars 2020 5 minutter siden, himmeloghav skrev: Jeg bruker neglebørste når jeg vasker hendene. Er det lurt eller ikke? Tenker kanskje det kan samle bakterier. Jeg tør ikke påstå noe fra eller til. Men jeg tror det er lurt om du er flink å holde den ren. Kanskje det kan være en ide å la den ligge i klorløsning en stund etter bruk? Det jeg vet er lurt er å bytte håndkle oftere enn vanskelig og at alle familiemedlem har et hver. Og vaske over dørhåndtak, do knapp og lysbrytere.... Har du tannbørste på badet, legg den i toalettmappe eller baderomsskap. Vi er i et område med veldig lite registrert smitte, så vi har ikke startet skikkelig. Men det kan forandre seg raskt. Vi skal ikke få panikk, og i allefall ikke spre den. Men å bruke neglebørste som blir rengjort mellom bruk og bytte håndklær er ikke å skape panikk, så det må være innafor. Samme med tannbørsten (den bør jo ikke stå med vasken uansett), og ekstra vask der man rører ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sag Skrevet 10. mars 2020 #2571 Del Skrevet 10. mars 2020 Normal hygiene og være litt ekstra påpasselig er det eneste fornuftige man kan gjøre. Folk her i oslo tar trikk/buss/tog med hundrevis av mennesker daglig, hjelper lite med å bytte håndkleet på badet hjemme da. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 10. mars 2020 #2572 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) 13 minutter siden, Sag skrev: Normal hygiene og være litt ekstra påpasselig er det eneste fornuftige man kan gjøre. Folk her i oslo tar trikk/buss/tog med hundrevis av mennesker daglig, hjelper lite med å bytte håndkleet på badet hjemme da. Nå er det slik at normal hygiene ikke er imponerende i Norge. Jeg henger opp nye håndklær hver gang vi har besøk, men vet det ikke er vanlig. Mange merker ikke de er smittet og lever helt som normalt. Det skader ikke å vaske ekstra kjente bakteriebomber. Angående kollektivtransport, så er det jo helt tullete. Kan man bruke ben eller sykkel, må det bli oppfordres til det for å minke presset. Og jeg er ikke hysterisk, men skulle ønske fler prøvde hardere i å heve egen standard. I det minste nå i denne tiden der vi har en teoretisk mulighet til å begrense dette. Endret 10. mars 2020 av RoNo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 10. mars 2020 #2573 Del Skrevet 10. mars 2020 10 timer siden, etnavn skrev: Det er ikke det det handler om. Erna skulle gått ut for lenge siden og støttet og betrygget folket som statsleder i et land i krise, men hun har glimtet med sitt fravær. Når hun først viser seg, så har hun utelukkende fokus på penger. Det er mulig at du ikke reagerer på det - jeg får en voldsom reaksjon på slik oppførsel. Hvis man tar innover seg at mange mennesker DØR av dette viruset, og at mange i landet vårt kommer til å DØ av dette i nær fremtid, blir det rimelig kvalmt med en statsleder som snakker om penger. Det stemmer ikke at det er først nå hun viser seg. Det er nok heller du som ikke har fulgt med. Problemet er at hun i starten, på typisk norsk vis var mest opptatt av å betrygge folk. Hun ba oss vise solidaritet med mindre ressurssterke land og for øvrig opptre som vanlig. Selvsagt må en statsminister bry seg om økonomien. Det er lett å si at penger ikke er viktig hvis man lever beskyttet tilværelse i offentlig sektor. For de som risikerer å miste jobben er det annerledes. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 10. mars 2020 #2574 Del Skrevet 10. mars 2020 On Monday, the National Association of Immigration Judges condemned the Trump administration’s Executive Office of Immigration Review (EOIR), following their order to remove CDC posters at immigration courts that displayed, in English and Spanish, warnings about the coronavirus and tips on how to prevent the spread of the disease. https://www.rawstory.com/2020/03/judges-blast-trump-administration-for-ordering-coronavirus-info-posters-taken-down-from-courts/ Vi kan si mye om den norske regjeringen, men herre jeg er glad vi ikke har Trump. Ikke bare ondskapsfullt å hindre immigranter å få tilgang til informasjon om Korona, men det fører jo også til at alle andre også får økt smittefare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 10. mars 2020 #2575 Del Skrevet 10. mars 2020 Ble endelig oppringt av legevakten ved midnatt om at jeg testet negativt. Det visste seg at kommuneoverlegen hadde bestemt seg for å teste flere som hadde vært i London, men det visste ikke jeg. En stor lettelse, uten tvil. I dag må jeg til fastlegen for å få resept på inhalator da det kommer pipelyder på utpust. Det går oppover! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 10. mars 2020 #2576 Del Skrevet 10. mars 2020 11 minutter siden, AnonGangerTo skrev: Ble endelig oppringt av legevakten ved midnatt om at jeg testet negativt. Det visste seg at kommuneoverlegen hadde bestemt seg for å teste flere som hadde vært i London, men det visste ikke jeg. En stor lettelse, uten tvil. I dag må jeg til fastlegen for å få resept på inhalator da det kommer pipelyder på utpust. Det går oppover! Det var jo bra selv om det ikke er bra at du er syk. God bedring videre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 10. mars 2020 #2577 Del Skrevet 10. mars 2020 Nå er det altså 88 % med milde symptomer på verdensbasis, mens andelen alvorlig eller kritisk syke i dag har gått ned til 12 %. Måtte denne utviklingen fortsette! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milio Skrevet 10. mars 2020 #2578 Del Skrevet 10. mars 2020 Inni all elendigheten må vi også huske det som er positivt. Ja, vi har hatt 114 638 smittetilfeller av Coronavirus. Av de er 64 227 FRISKE igjen. Det er altså ikke 114 000 syke per dags dato. Det tallet er mye lavere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 10. mars 2020 #2579 Del Skrevet 10. mars 2020 Utrolig flott artikkel i VG i dag skrevet av leger. Håper bare noen vil lytte. Dette er hva vi på KG har ropt etter i flere uker. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qLdmag/corona-viruset-tydelig-tale-og-trygg-ledelse-trengs 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 10. mars 2020 #2580 Del Skrevet 10. mars 2020 Jeg synes dette er verdt å lese: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qLdmag/corona-viruset-tydelig-tale-og-trygg-ledelse-trengs Spesielt synes jeg de oppsummerer bra når de skriver: Sitat Underdrivelse dreper – fordi vi taper i kampen mot spredning Overdrivelse skremmer – og skaper irrasjonelle handlinger i befolkningen Ærlig realisme med åpenhet og tydelig nasjonalt lederskap, nøkterne men klare budskap er produktivt og mobiliserer befolkningen og vår gjensidige solidaritet Optimisme bygget på kunnskap og ferske internasjonale erfaringer mobiliserer fagmiljøene Arroganse, ansvarsfraskrivelse og manglende selvkritisk refleksjon er kontraproduktivt og splittende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg