Gjest Nematocera Skrevet 9. mars 2020 #2521 Del Skrevet 9. mars 2020 26 minutter siden, Jajajane skrev: Jeg holder snart ikke ut mer, nå må myndighetene gjøre noe drastisk! Jeg har tre barn hvor yngste er i faresonen, hva skjer om jeg tar de ut av skolen? Blir det konsekvenser for meg/oss? Syns det er umenneskelige at andre skal bestemme over barna mine når jeg føler en stor redsel for dem! Er smitte overalt nå.... Du kan få problemer om du bare nekter dem å gå sånn helt uten videre. Men du kan ta barn ut av skole om du gjøre det på rett måte, forholder deg til lovverket rundt dette og gir dem hjemmeundervisning. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 "Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring." Der stopper det for meg. Jeg kan ingenting om dette. Jeg bare vet det lar seg gjøre. Jeg ville dog startet med helt andre ting. Ville startet med å snakke med skole/kommune om bekymringen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 9. mars 2020 #2522 Del Skrevet 9. mars 2020 Tråden er ryddet for spekulasjoner, innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 9. mars 2020 #2523 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, Alivamale skrev: En betennelse kan være forårsaket av virus. Antibiotika vil ha effekt om man får sekundærinfeksjon med bakterier. Hvordan vet du hva jeg har greie på? Hvorfor er du så utrolig aggressiv? Jeg spurte @likestilling da jeg syns brukeren har kommet med gode og informative svar, og det virker som personen har satt seg godt inn i dette. Det svaret du kommer med her er standard barneskole-allmennkunnskap, det har jeg ikke bruk for. Forøvrig er det ingen som er aggressive her, annet enn på situasjonen og myndighetenes håndtering av alt dette. Så kjipt hvis du blir fornærmet, men la oss ikke spore av diskusjonen med det. Endret 9. mars 2020 av etnavn 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becha Skrevet 9. mars 2020 #2524 Del Skrevet 9. mars 2020 Jeg har naturligvis forstått helt fra begynnelsen at dette kom til å skje hvis det ikke blir gjort noe ordentlige tiltak for å stoppe, eller i hvert fall bremse ned viruset. Men nå begynner det å bli skummelt sånn praktisk. Nå snakker de allerede om prioriteringer i Norge, hvem skal prioriteres når det er fullt og ikke alle kan få behandling. Jeg lurer på om vi utlendinger står i så fall siste i lista? Har noen ganger blitt utsatt for urettferdig behandling av myndighetene på grunn av statsborgerskapet mitt, og nå kjenner jeg blir bekymret for dette og lurer på om jeg burde reise til hjemlandet for å sikre at jeg kan få behandling hvis jeg trenger det. Er det noen leger eller sykepleiere her som har peiling på dette? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 9. mars 2020 #2525 Del Skrevet 9. mars 2020 3 minutter siden, etnavn skrev: Jeg spurte @likestilling da jeg syns brukeren har kommet med gode og informative svar, og det virker som personen har satt seg godt inn i dette. Det svaret du kommer med her er standard barneskole-allmennkunnskap, det har jeg ikke bruk for. Forøvrig er det ingen som er aggressive her, annet enn på situasjonen og myndighetenes håndtering av alt dette. Så kjipt hvis du blir fornærmet, men la oss ikke spore av diskusjonen med det. Jeg blir ikke så lett fornærmet, men forstår ikke hva poenget med å hisse seg opp er. Jeg forsto heller ikke at du hadde en en-til-en-diskusjon på et offentlig forum, jeg beklager så mye at jeg svarte.😂 Hvorfor stiller du spørsmål om «barneskolekunnskap», når du selv tydeligvis ikke har forstått at en betennelse kan forårsakes av selve viruset? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysisk smart Skrevet 9. mars 2020 #2526 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 14 minutter siden, Nematocera skrev: Du kan få problemer om du bare nekter dem å gå sånn helt uten videre. Men du kan ta barn ut av skole om du gjøre det på rett måte, forholder deg til lovverket rundt dette og gir dem hjemmeundervisning. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 "Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring." Der stopper det for meg. Jeg kan ingenting om dette. Jeg bare vet det lar seg gjøre. Jeg ville dog startet med helt andre ting. Ville startet med å snakke med skole/kommune om bekymringen din. Man kan søke om permisjon, da er det opp til rektor å vurdere. Du kan samtale med kontaktlærer på forhånd hva du og barnet ditt bør gjøre for å han/hun skal tilegne seg ca. det samme som medelevene i perioden det søkes permisjon for, slik at det blir med i søknaden og rektor har lettere for å si ja. Standard prosedyre når foreldre tar elever ut av undervisning fordi de drar på ferie uka før eller etter høstferien/vinterferien og sånn får 2 uker i syden. Som oftest har de ikke med noe om hvordan opplæringen skal foregå og rektor motvillig signerer, siden de drar uansett. Det er ikke undervisningsplikt i Norge, men opplæringsplikt, så du står egentlig fritt til å ta de ut av skolen såfremt du kan legge frem hvordan du tenker å ta deg av opplæringen. Edit: Var et svar Jajajane, krølla til siteringen Endret 9. mars 2020 av Fysisk smart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 9. mars 2020 #2527 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, etnavn skrev: Jeg spurte @likestilling da jeg syns brukeren har kommet med gode og imformative svar, og det virker som personen har satt seg godt inn i dette. Det svaret du kommer med her er standard barneskole-allmennkunnskap, det har jeg ikke bruk for. Forøvrig er det ingen som er aggressive her, annet enn på situasjonen og myndighetenes håndtering av alt dette. Så kjipt hvis du blir fornærmet, men la oss ikke spore av diskusjonen med det. Det som sies er riktig, antibiotika vil ha null effekt mot annet enn sekundære infeksjoner, som er et minimalt problem sammenlignet med viruset i seg selv. Lungebetennelsen/infeksjonen er 100% forårsaket av viruset, men selvfølgelig vil sekundærinfeksjoner forekomme når immunforsvaret er så ødelagt. De som blir liggende lenge i alvorlig/kritisk tilstand vil nok få dette preventivt, men det er dessverre slik at dette viruset er "SARS" og lungebetennelsen kan man ikke gjøre noe med. Man har noen mulige tiltak (f.eks. steroider for å dempe immunrespons), men antibiotika har ingen effekt. For øvrig: https://www.nrk.no/norge/intensivleger-forbereder-seg-pa-matte-velge-mellom-korona-pasienter-1.14935071 Sitat Mens sykehusene fylles opp, har italienske leger laget retningslinjer for å velge hvilke alvorlig syke korona-pasienter som ikke skal få intensivbehandling. Norske leger forbereder seg også på tøffe valg. [...] – Det kan bli nødvendig med en aldersgrense på innleggelse i intensivavdelinger, skriver den italienske anestesilegeforeningen Siaarti. Dette er det vi har foran oss. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 9. mars 2020 #2528 Del Skrevet 9. mars 2020 9 minutter siden, etnavn said: Jeg spurte @likestilling da jeg syns brukeren har kommet med gode og informative svar, og det virker som personen har satt seg godt inn i dette. Det svaret du kommer med her er standard barneskole-allmennkunnskap, det har jeg ikke bruk for. Forøvrig er det ingen som er aggressive her, annet enn på situasjonen og myndighetenes håndtering av alt dette. Så kjipt hvis du blir fornærmet, men la oss ikke spore av diskusjonen med det. Som regel gis AB til disse pasientene da blodårer i både lunger og tarm «lekker». Det åpner alle porter for infeksjon og man vil være på forkant. Enkelt forklart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #2529 Del Skrevet 9. mars 2020 2 timer siden, hhhh9 skrev: Har det fremkommet informasjon om at det ved flere tilfeller har forekommet at slike tiltak ikke er blitt fulgt ved pasientkontakt? Ikke som jeg vet om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 9. mars 2020 #2530 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Takk @likestilling og @Rullerusk for litt mer utfyllende svar på spørsmålet mitt. Beklager @Alivamale at jeg fornermet deg. Vi går skumle tider i møte når de etterhvert blir nødt til å velge hvem som er "verdig" behandling og ikke, slik de har måttet gjøre i Italia. Jeg er jammen ikke sikker på at jeg kvalifiserer, var det ikke femten punkter med kriterier? Nei, holde seg unna folk framover er nok det tryggeste, så langt det lar seg gjøre. Endret 9. mars 2020 av etnavn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #2531 Del Skrevet 9. mars 2020 11 minutter siden, etnavn skrev: Takk @likestilling og @Rullerusk for litt mer utfyllende svar på spørsmålet mitt. Beklager @Alivamale at jeg fornermet deg. Vi går skumle tider i møte når de etterhvert blir nødt til å velge hvem som er "verdig" behandling og ikke, slik de har måttet gjøre i Italia. Jeg er jammen ikke sikker på at jeg kvalifiserer, var det ikke femten punkter med kriterier? Nei, holde seg unna folk framover er nok det tryggeste, så langt det lar seg gjøre. Om det faktisk skulle bli slik i Norge, så kommer de rike og mektige på toppen av samfunnet å bli valgt først og få behandling først. En rik 80 åring vil bli sett på som mer verdig enn hva en fattig 20 åring vil bli. Eller kanskje jeg bare har et veldig negativt syn på samfunnet. Men jeg er uansett ganske sikker på at det som vil avgjøre om man er verdig behandling er hvor i samfunnet man befinner seg, er du på toppen vil du få behandling først og de på bunden vel de er heldige om de får behandling i det helle tatt. Vel behandling får de nok men de er heldige om de får like god behandling som de på toppen av samfunnet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucrezia Skrevet 9. mars 2020 #2532 Del Skrevet 9. mars 2020 Hele Italia er nå i karantene. Statsminister Conte har utvidet tiltakene som gjaldt Nord-Italia til å gjelde hele landet, i håp om å bremse epidemien 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 9. mars 2020 #2533 Del Skrevet 9. mars 2020 3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Om det faktisk skulle bli slik i Norge, så kommer de rike og mektige på toppen av samfunnet å bli valgt først og få behandling først. En rik 80 åring vil bli sett på som mer verdig enn hva en fattig 20 åring vil bli. Eller kanskje jeg bare har et veldig negativt syn på samfunnet. Men jeg er uansett ganske sikker på at det som vil avgjøre om man er verdig behandling er hvor i samfunnet man befinner seg, er du på toppen vil du få behandling først og de på bunden vel de er heldige om de får behandling i det helle tatt. Vel behandling får de nok men de er heldige om de får like god behandling som de på toppen av samfunnet. Jeg er helt enig. Her kommer den rette stamtavla til å veie tyngre enn alder, samt hvor samfunnsnytting man er - lege, helsearbeider eller ufør - hvor mye kommer man til å tjene samfunnet framover, eller hvor stor belastning er man - for eksempel. Kanskje blir det tatt med i regnestykket om man har ansvar for små barn - men disse må sikkert også vike plassen for en 80-åring med rette etternavnet. For de som har fulgt med, så har allerede Høyre snikinnført privatisering av en rekke tjenester i helsesektoren. Det er allerede slik at om man kan betale for seg, så hopper man langt fram i køen hva gjelder spesialistundersøkelser og annet. Som sagt tidligere - det er livsfarlig å ha kapitalistene i førersetet når denne krisen rammer oss. Livsfarlig for alle oss som ikke er framfødd, iallefall. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 9. mars 2020 #2534 Del Skrevet 9. mars 2020 Sjokkerende og utilgivelig! https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkerende-og-utilgivelig/72223725 Sitat - Det kunne vært tatt grep i to måneder, men det har ikke blitt gjort noe. Derfor får jo kanskje Folkehelseinstituttet rett i at det ikke er mulig å stoppe det, fordi man har gitt opp kampen før den begynte. Det er helt sjokkerende. Helt utilgivelig, sier Hasle til Dagbladet. Ja, det er sjokkerende og utilgivelig. Om det noen gang har vært på sin plass at hoder må rulle, så er det nå. Det er det mest tafatte jeg har sett, og de klarer gang på gang å sjokkere selv om man tror forventningene har nådd bunnen. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zakaria Skrevet 9. mars 2020 #2535 Del Skrevet 9. mars 2020 9 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Om det faktisk skulle bli slik i Norge, så kommer de rike og mektige på toppen av samfunnet å bli valgt først og få behandling først. En rik 80 åring vil bli sett på som mer verdig enn hva en fattig 20 åring vil bli. Eller kanskje jeg bare har et veldig negativt syn på samfunnet. Men jeg er uansett ganske sikker på at det som vil avgjøre om man er verdig behandling er hvor i samfunnet man befinner seg, er du på toppen vil du få behandling først og de på bunden vel de er heldige om de får behandling i det helle tatt. Vel behandling får de nok men de er heldige om de får like god behandling som de på toppen av samfunnet. Jeg tror du har et litt negativt syn ja. Slike valg vil nok bli tatt på bakgrunn av nasjonalt fastsatte retningslinjer. En rik 80 åring vil ikke bli sett på som mer verdig enn en fattig 20 åring. Hvor har du det fra? Det er mye man kan kritisere helsevesenet for, men rike og «mektige» prioriteres ikke foran fattige. Hvordan skal en slik prioritering gjennomføres i praksis? Skal folk ta med seg selvangivelsen på legevakten? Denne situasjonen er egentlig alvorlig nok fra før, det er ikke nødvendig å komme med slike ubegrunnede påstander som kan skremme folk unødig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 9. mars 2020 #2536 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, Zakaria skrev: Jeg tror du har et litt negativt syn ja. Slike valg vil nok bli tatt på bakgrunn av nasjonalt fastsatte retningslinjer. En rik 80 åring vil ikke bli sett på som mer verdig enn en fattig 20 åring. Hvor har du det fra? Det er mye man kan kritisere helsevesenet for, men rike og «mektige» prioriteres ikke foran fattige. Hvordan skal en slik prioritering gjennomføres i praksis? Skal folk ta med seg selvangivelsen på legevakten? Denne situasjonen er egentlig alvorlig nok fra før, det er ikke nødvendig å komme med slike ubegrunnede påstander som kan skremme folk unødig. Jeg skulle jammen ønske at jeg hadde den tilliten som du har! Men samtidig er jeg litt glad for at jeg ser ting for hva det faktisk er, kanskje er det til syvende og sist det som vil redde meg - det at jeg er såpass skeptisk at jeg regner med å bli nedprioritert i en slik kø. Da sørger jeg ekstra for å ikke havne i den køen. Men tror ikke du også at når det står mellom en helsearbeider, kanskje en lege som har blitt syk som potensielt kan bli frisk og redde andre - og en ufør som ikke har den samme samfunnsnytten, at legen blir prioritert? Bare som eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 9. mars 2020 #2537 Del Skrevet 9. mars 2020 11 minutter siden, likestilling skrev: Sjokkerende og utilgivelig! https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkerende-og-utilgivelig/72223725 Ja, det er sjokkerende og utilgivelig. Om det noen gang har vært på sin plass at hoder må rulle, så er det nå. Det er det mest tafatte jeg har sett, og de klarer gang på gang å sjokkere selv om man tror forventningene har nådd bunnen. Det er helt sykt, kjenner jeg blir en smule forbanna. Tror ufattelig mange har mistet troen på både FHI og Erna. Samme feilene gjøres om og om igjen, og vi snakker da om liv, helse, økonomi, arbeidsplasser etc. Det hadde faktisk kostet samfunnet vårt langt mindre om de hadde satt inn strenge tiltak fra begynnelsen av, både helsemessig og økonomisk (selv om en av hovedårsakene til krakk i børsen ikke kom direkte fra Norge). Fantastiske tafatte tiltak, lite info, ikke konkrete råd. Appåtil blir FHI kritisert av den ene eksperten etter den andre uten å ta det til seg. FHI har rett og slett driti seg så ufattelig ut og jeg håper det blir en stor oppvask snart. De tar ikke dette seriøst nok, så hvordan i prokker tenker de at resten av landet skal ta det seriøst? Heldigvis begynner det å gå opp for flere realiteten når det kommer til viruset. Godt å se at enkelte kommuner setter inn strenge tiltak. Vi går nå inn i en uviss tid når det kommer til de aller fleste aspekter i livet som nordmann. Takke være elendig styring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 9. mars 2020 #2538 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 35 minutter siden, Zakaria said: Jeg tror du har et litt negativt syn ja. Slike valg vil nok bli tatt på bakgrunn av nasjonalt fastsatte retningslinjer. En rik 80 åring vil ikke bli sett på som mer verdig enn en fattig 20 åring. Hvor har du det fra? Det er mye man kan kritisere helsevesenet for, men rike og «mektige» prioriteres ikke foran fattige. Hvordan skal en slik prioritering gjennomføres i praksis? Skal folk ta med seg selvangivelsen på legevakten? Denne situasjonen er egentlig alvorlig nok fra før, det er ikke nødvendig å komme med slike ubegrunnede påstander som kan skremme folk unødig. Jeg har selv sett at man ofte må være ressurssterkt for å få sine rettigheter i helsevesenet. De som har familie som kjenner til rettighetene og som er villige til å pushe helsepersonellet kommer foran i køen og de som ikke kjenner sine rettigheter og er for syk til å mase havner bak. Man trenger ikke ha med selv selvangivelsen til legevakten for at legene skal prioritere de ressurssterke over de ressurssvake. Så skal jeg selvsagt ikke svartmalte situasjonen helt. Det er ikke slik man nødvendigvis er fortapt om man er ressurssvak og det er ikke slik at man alltid kommer først i køen om man er ressurssvak. Men er ressurser spiller en rolle for om man får behandling eller ikke er jeg ikke i tvil om. Endret 9. mars 2020 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zakaria Skrevet 9. mars 2020 #2539 Del Skrevet 9. mars 2020 16 minutter siden, etnavn skrev: Jeg skulle jammen ønske at jeg hadde den tilliten som du har! Men samtidig er jeg litt glad for at jeg ser ting for hva det faktisk er, kanskje er det til syvende og sist det som vil redde meg - det at jeg er såpass skeptisk at jeg regner med å bli nedprioritert i en slik kø. Da sørger jeg ekstra for å ikke havne i den køen. Men tror ikke du også at når det står mellom en helsearbeider, kanskje en lege som har blitt syk som potensielt kan bli frisk og redde andre - og en ufør som ikke har den samme samfunnsnytten, at legen blir prioritert? Bare som eksempel. Det jeg kommenterte på var rik versus fattig. Tilliten min til regjeringen og FHI er på bunn, jeg er sjokkert og skremt over hvordan de har håndtert situasjonen, men jeg er sikker på at de ikke kommer til å prioritere pasienter etter inntekt. Eksempelet ditt er interessant, og minner om et klassisk etisk dilemma. Jeg tror som sagt det vil prioriteres ut i fra fastsatte retningslinjer, altså etter mest mulig objektive kriterier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 9. mars 2020 #2540 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 37 minutter siden, likestilling said: Sjokkerende og utilgivelig! https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkerende-og-utilgivelig/72223725 Ja, det er sjokkerende og utilgivelig. Om det noen gang har vært på sin plass at hoder må rulle, så er det nå. Det er det mest tafatte jeg har sett, og de klarer gang på gang å sjokkere selv om man tror forventningene har nådd bunnen. De har fått kritikk av AP gang på gang fordi de ikke har fulgt opp beredskapsplaner. Men svarer ; vi har full kontroll. Med det mer de vel at de har bedt skoler og barnehager handle inn litt jod? Hvem vet? I denne krisen er det helsevesenet sin kapasitet som vil sprenges. Jeg tør ikke tenke på en situasjon med vannbåren smitte, eller hvis befolkningen fikk akutt behov for bomberom. Jordskjelv hvordan skulle det ha gått? Nei sorry, Erna er opptatt med grønnsaker? Måten myndighetene har håndtert dette på er direkte hårreisende. De porsjonerern ut informasjonen de satt på allerede for 1.5 mndr siden; sannheten, altså at vi kommer ikke til å respondere. Hold sauflokken rolig og ikke skap panikk slik at investorene ikke taper penger. Ellers er det finfint å kvitte seg med litt eldre. Sparer mye på det. Ikke sant? Det er fristende å tenke T Erna Solberg bør bli den første som får NEI hvis behovet for respirator melder seg. Makan til arrogant hyklersk opptreden trodde jeg selv ikke denne politikeren var istand til. Endret 9. mars 2020 av Rullerusk 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg