Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest hhhh9
4 minutter siden, RoNo skrev:

Det var så lite ❤️ husk å vask mobilen ofte også. For den er en av de største synderne for å få bakterier og virus i ansiktet... Og på hendene. Ps skader ikke å ikke bruke ring i disse tider. Det er noe av det første man lærer i håndhygiene... Det kommer nok til å gå bra. Men jeg holder en knapp på at jo flere som er forsiktig jo bedre er det... For absolutt alle.

Takk :hjerte:

Akkurat nå, RoNo skrev:

Jeg er ikke sikker. Det er stor forskjell på ulltøy. Noe er slikt og anna er slikt, slik jeg har forstått det. Tror det blir litt prøv og feil. Jeg har både krympet og hatt flaks. 

Takk :hjerte: Jeg skal teste med de ullbuffene jeg har i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, hhhh9 skrev:

Takk for informasjon! Er man veldig syk når sykdommen har kommet så langt at immunforsvaret begynner å angripe friskt vev, og er man da sannsynligvis innlagt på sykehus og får den type behandling som du opplyser om?

Nei, ikke nødvendigvis. Det er en kompleks sykdom. Det er noen forsøk med immundempende medikamenter i gang, men det er fortsatt på et tidlig stadie.

Vi har mange andre sykdommer der immunforsvaret angriper friskt vev, f.eks. MS. Man merker det ikke før man tar MR, eventuelt får symtomer.

Her er det litt annerledes, men man vil ikke nødvendigvis merke noe til det når det skjer, og det er flere mulige måter enn den jeg linket til.

Sitat

Lymphopenia (lymphocyte count, 0.8 × 109/L [interquartile range {IQR}, 0.6-1.1]) occurred in 97 patients (70.3%), prolonged prothrombin time (13.0 seconds [IQR, 12.3-13.7]) in 80 patients (58%), and elevated lactate dehydrogenase (261 U/L [IQR, 182-403]) in 55 patients (39.9%). Chest computed tomographic scans showed bilateral patchy shadows or ground glass opacity in the lungs of all patients.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2761044

En tidlig studie av pasienter. "Lymphophenia" her er lavt antall hvite blodceller / nedsatt immunforsvar. Noe av det første dette viruset gjør er å ødelegge immunforsvaret. Det er godt mulig at det er noen her som forstår mye mer enn meg av dette som kan dele litt om hva som skjer, men viruset klarer å lure immunforsvaret en stund samtidig som det svekker det. Når de hvite blodcellene begynner å skjønne at noe er galt sender de ut store mengder cytokiner som får immunforsvaret til å reagere veldig plutselig, og her kan det for noen gå veldig galt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera

Er det noe som vet noe om den nye risiko-vurderingen? Kan jeg lese den noe sted? På FHI ligger bare de to gamle. Jeg trodde de sa det skulle komme en ny i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pianobar

Det ser ut som helsemyndighetene sparker ansvar for AVGJØRELSER nedover i systemet, at skoler peker på kommune, at kommune peker på skoler, arrangører ser spørrende på kommunen som "anbefaler" ditt eller datt mens de klør seg i hodet og lurer på hva nabokommunen gjør. Universiteter peker mot helsemyndighetene for avgjørelse, som igjen peker mot kommunene. Alle peker på alle, men ingen er modige nok til å faktisk ta en avgjørelse. 

Det er NM i ansvarsfraskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, likestilling skrev:

Nei, ikke nødvendigvis. Det er en kompleks sykdom. Det er noen forsøk med immundempende medikamenter i gang, men det er fortsatt på et tidlig stadie.

Vi har mange andre sykdommer der immunforsvaret angriper friskt vev, f.eks. MS. Man merker det ikke før man tar MR, eventuelt får symtomer.

Her er det litt annerledes, men man vil ikke nødvendigvis merke noe til det når det skjer, og det er flere mulige måter enn den jeg linket til.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2761044

En tidlig studie av pasienter. "Lymphophenia" her er lavt antall hvite blodceller / nedsatt immunforsvar. Noe av det første dette viruset gjør er å ødelegge immunforsvaret. Det er godt mulig at det er noen her som forstår mye mer enn meg av dette som kan dele litt om hva som skjer, men viruset klarer å lure immunforsvaret en stund samtidig som det svekker det. Når de hvite blodcellene begynner å skjønne at noe er galt sender de ut store mengder cytokiner som får immunforsvaret til å reagere veldig plutselig, og her kan det for noen gå veldig galt.

Tror du penicillin eller antibiotika vil ha noe for seg? Jeg tenker umiddelbart at hvis dette viruset setter seg som en betennelse i lungene vil man kanskje kunne bruke slikt, men så blir det kanskje ikke brukt pga frykten for antibiotikaresistens samt kostnad og det at man faktisk går tom når hele verden trenger antibiotika samtidig. Men jeg har ikke satt meg like grundig inn i dette som deg, så det er bare en teori jeg har. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
14 minutter siden, Sprettballen said:

Jeg har tenkt på deg i dag, og lurte på hvordan det gikk med deg.

Jeg vet ikke hvordan rutinene er, men ønsker deg lykke til.  

Bortsett fra 1 time med søvn i natt og surklelyder som kommer etter hosteanfaller, så er jeg ok. Ventet i 45 min før jeg endelig ble testet i bilen. Sykepleieren måtte stikke testpinnen inn i den bakerste delen av munnen en gang til da jeg brakk meg første gangen. Så stakk hun en ny pinne helt opp i nesen min og gravde godt før hun tok den ut. Det var så traumatisk at jeg kjenner fremdeles den pinnen i nesen. 

Nå viser det seg (etter å ha ringt de 4 ganger) at kommuneoverlegen er meget forsinket, men de skal ringe når han har ankommet legevakten. Kan bli midnatt! 🤬 Imens går jeg på veggene 🤯!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, etnavn skrev:

Erna skal holde en pressenkonferanse i morgen med fokus på de økonomiske konsekvensene av dette. Det er provoserende i seg selv, at hun så tydelig går ut og viser bekymring for pengene i denne situasjonen. "Stakkars pengene," sier Erna, mens hun blåser i deg og meg. Skal bli spennende å se om jeg blir mindre eller mer provosert etter å ha sett pressekonferansen i morgen.

Og etter at Erna har gått ut og vist sympati for pengene, har en del av avisene begynt å skrive nesten utelukkende om de økonomiske konsekvensene dette vil få. Penger over folkehelse any day, det er holdningen. Det er skummelt, det. At sjebnen vår ligger i hendene på kapitalistene, det er skummelt det.

Det er da høyst relevant at arbeidstakere er permitterte eller står i fare for å bli permitterte eller i verste fall bli arbeidsledige?! Går økonomien fullstendig ad undas gir det også alvorlige konsekvenser for blant annet helsevesenet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonGangerTo said:

Nå viser det seg (etter å ha ringt de 4 ganger) at kommuneoverlegen er meget forsinket, men de skal ringe når han har ankommet legevakten. Kan bli midnatt! 🤬 Imens går jeg på veggene 🤯!!! 

Lykke til, håper selvsagt at ikke du blir enda et tall i statistikken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Bortsett fra 1 time med søvn i natt og surklelyder som kommer etter hosteanfaller, så er jeg ok. Ventet i 45 min før jeg endelig ble testet i bilen. Sykepleieren måtte stikke testpinnen inn i den bakerste delen av munnen en gang til da jeg brakk meg første gangen. Så stakk hun en ny pinne helt opp i nesen min og gravde godt før hun tok den ut. Det var så traumatisk at jeg kjenner fremdeles den pinnen i nesen. 

Jeg ønsker deg helhjertet god bedring og lykke til ❤️ Jeg vet jeg ikke er alene om det. Håper du får den hjelp og støtte du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Rullerusk skrev:

En cytokinstorm kommer som regel så fort, at man har nesten aldri sjangs å bremse det helt med medikamenter. Det er dette som fører til Severe Acute Respiratory Distress Syndrome (SARS) eller ARDS. 

Det er en forferdelig måte å dø på. 

Ja, det er veldig vanskelig, men de har gjort forsøk med immundempende medikamenter preventivt... jeg vet ikke resultatene enda, men man kan håpe.

Når det skjer er det for sent, som du sier, da aktiveres immunforsvaret i et slikt tempo at det fører til alvorlige komplikasjoner før man rekker å gjøre mye. Ressursene som kreves for å overvåke immunforsvaret godt nok til å balansere dette er også så store at det er urealistisk at det vil være noen god behandling, med mindre den nye forskningen som gjøre gir oss ny viten.

For øvrig var dette en av hovedårsakene til at så mange unge og friske døde av spanskesyken, immunforsvaret løp løpsk. Når det først aktiveres er det helt krise. Dette var også utløsende årsak ved SARS og MERS, og det som gjør at lungene plutselig fylles av væske (blod, plasma etc.)

Takk for klapp på skulderen forresten! Jeg håper virkelig at mine små bidrag har fått noen til å åpne øynene, for det trenger vi nå.

🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Alivamale skrev:

Det er da høyst relevant at arbeidstakere er permitterte eller står i fare for å bli permitterte eller i verste fall bli arbeidsledige?! Går økonomien fullstendig ad undas gir det også alvorlige konsekvenser for blant annet helsevesenet.

Det er ikke det det handler om. Erna skulle gått ut for lenge siden og støttet og betrygget folket som statsleder i et land i krise, men hun har glimtet med sitt fravær. Når hun først viser seg, så har hun utelukkende fokus på penger. Det er mulig at du ikke reagerer på det - jeg får en voldsom reaksjon på slik oppførsel.

Hvis man tar innover seg at mange mennesker DØR av dette viruset, og at mange i landet vårt kommer til å DØ av dette i nær fremtid, blir det rimelig kvalmt med en statsleder som snakker om penger.

Endret av etnavn
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pianobar skrev:

Det ser ut som helsemyndighetene sparker ansvar for AVGJØRELSER nedover i systemet, at skoler peker på kommune, at kommune peker på skoler, arrangører ser spørrende på kommunen som "anbefaler" ditt eller datt mens de klør seg i hodet og lurer på hva nabokommunen gjør. Universiteter peker mot helsemyndighetene for avgjørelse, som igjen peker mot kommunene. Alle peker på alle, men ingen er modige nok til å faktisk ta en avgjørelse. 

Det er NM i ansvarsfraskrivelse.

Helt i Ernas lederånd det der. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corona-ekspert sammenlikner med spanskesyken og 2. verdenskrig

Ett av de største problemene, sier han, er at unge folk - som selv føler seg utenfor risikosonen - ikke forstår alvoret i situasjonen.

Og før du enda en gang blåser av de «hysteriske», og kanskje tenker at akkurat du er utenfor risikosonen, les dette nøye:

Ett av de største problemene vi står overfor, sier Hatchett i intervjuet, er at unge og friske mennesker ikke føler noen risiko selv. Dermed glemmer de at de kan forårsake sykdom og død for en slektning eller en kollega.

«Jeg kan være frisk og fin, jeg mener, jeg er ikke så opptatt av min personlige risiko, men hvis jeg får en forkjølelse eller får symptomer, og jeg går på jobb og jeg håndhilser på min eldre kollega - som kanskje har en kronisk sykdom - så kan jeg bli personlig ansvarlig for denne kollegaens død», sier han i intervjuet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/corona-ekspert-sammenlikner-med-spanskesyken-og-2-verdenskrig/3423934265.html

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, parmanoia skrev:

Helt i Ernas lederånd det der. 

Det er i kriser som dette at man skiller klinten fra hveten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, etnavn skrev:

Tror du penicillin eller antibiotika vil ha noe for seg? Jeg tenker umiddelbart at hvis dette viruset setter seg som en betennelse i lungene vil man kanskje kunne bruke slikt, men så blir det kanskje ikke brukt pga frykten for antibiotikaresistens samt kostnad og det at man faktisk går tom når hele verden trenger antibiotika samtidig. Men jeg har ikke satt meg like grundig inn i dette som deg, så det er bare en teori jeg har. Hva tenker du om det?

Antibiotika har null effekt på betennelser som skyldes virus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alivamale skrev:

Antibiotika har null effekt på betennelser som skyldes virus.

...med mindre det utvikler seg til en betennelse. Men kanskje noen som har litt mer greie på dette kan svare på akkurat det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
51 minutter siden, MissCoverdale skrev:

Jada, men frem til i går var vel ingen innlagt på sykehus med covid-19. Og der jeg jobber er det klare instrukser på at det må være veldig sannsynlig med smitte før det testes. Så jeg er nysgjerrig på hvordan disse har blitt testet i primærhelsetjenesten uten en sannsynlig smittevei.

Jeg jobber ikke med sykehussektoren eller de interne rutiner/retningslinjer på noe sykehus, og vil heller ikke spekulere rundt hva den enkelte helseregion og sykehus har. Primæhelsetjenesten (du tenker på legevakten tenker jeg?) er også et godt stykke utenfor jobben min, så jeg kan ikke gi deg noe svar på det du spør om.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, etnavn skrev:

Det er i kriser som dette at man skiller klinten fra hveten.

Nettopp! For selv om det i utgangspunktet er en leder som jeg er heltuenig med politisk, så kan lederegenskapene være til stede. Noe jeg aldri har sett hos Erna, jeg har vært sjokket før, og jeg er enda mer sjokkert nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
15 minutter siden, RoNo said:

Jeg ønsker deg helhjertet god bedring og lykke til ❤️ Jeg vet jeg ikke er alene om det. Håper du får den hjelp og støtte du trenger.

Mange, mange takk! Jeg er heldig som har en stor støtte i min samboer (som er i samme båt som meg, bare at han er litt bedre). Det var han som kjørte meg til legevakten i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, etnavn skrev:

...med mindre det utvikler seg til en betennelse. Men kanskje noen som har litt mer greie på dette kan svare på akkurat det.

En betennelse kan være forårsaket av virus. Antibiotika vil ha effekt om man får sekundærinfeksjon med bakterier. Hvordan vet du hva jeg har greie på? Hvorfor er du så utrolig aggressiv?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...