Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Nematocera
38 minutter siden, Japp skrev:

Dette syns jeg er skikkelig skummelt 😞 Jeg har vært veldig engstelig siste 1.5 ukene og det antydes at dette viruset kan smitte i et år eller to til. Hva skal man i så fall da gjøre? Isolere seg mest mulig eller leve så normalt som mulig, med forhåndsregler?

Jeg tror egentlig svaret på det i forrige uke var å leve etter forholdsregler steder der er smitte, men at svaret nå er å gjøre akkurat det du må som jobb og få tak i mat med gode forholdsregler i den tiden. Men ellers holde seg for seg selv om man er glad i livet. Når smitten nå ikke lar seg spore lenger i de nye tilfellene er nærkontakt med andre mennesker en trussel, samme hvem de er. Jeg kommer nå til å be de idiotene som fremdeles stiller seg tett på andre i matbutikker osv om å tre tilbake. Jeg har ikke lyst å dø fordi andre er tjukk i huet.

Endret av Nematocera
språk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, evena skrev:

Registrerer at mange her inne har satt dere grundig inn i dette. Noen forståelse for hvorfor mest menn er smittet? Syns å ha lest fra Kina at forholdene var omtrent de samme, eller at det i hvert fall var overvekt av menn blant dødsfallene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoAjX4/fhi-overvekt-av-smittede-er-menn

Menn er stort sett mer risikovillig enn damer også røyker de i større grad. Det er mine teorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
1 minutt siden, RoNo skrev:

Legg vet ikke, mitt umiddelbare svar er ja. Fordi det vil fange opp det verste også er det naturlig antibakteriell. Du kan jo bruke trøye i en uke på fjellet uten å lukte stramt. Jeg tenker at når man ser at folk dekker ansiktet så vil kanskje andre ha litt avstand også, i tilfelle du er syk. Jeg har faktisk tenkt tanken å sy selv. Vi har godt med utvokst ullundertøy. Så en film om hvordan man laget hjemme og det kan være lurt å ha en lomme for å ha et lag med ansiktspapir ... Men som sagt, jeg vet ikke. Men går det til helvete her så skal ingen fortelle meg at jeg ikke skal bruke maske, jeg vet veldig godt hvordan man bruker masker og også engangshansker.... Det blir brukt både for å beskytte seg selv og andre.

Takk for informasjon! :) Og de kan vel vaskes og brukes flere ganger også, på samme måte som de ull-maskene som Janus skal produsere?  :) Kanskje ullbuff vil beskytte bedre enn en maske?

"Janusfabrikken har sagt at at vi kan produsere ansiktsmasker for flergangsbruk, hvis det kan hjelpe og dersom det gir tilstrekkelig beskyttelse. https://janus.no/main.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rullerusk skrev:

Kan en oppegående journalist for EN GANGS skyld gi den dama et spørsmål hun ikke åler seg unna på sleskeste måte. 

1. Du har tid til å besøke agurkgartnere for å lage gladsaker om dette mens landet du er satt til å styre er i en krisesituasjon de knapt har sett siden 22.juli.

2. WHO har indirekte kommet med skarp kritikk av Norge, siden ansvaret for å handtere en pandemi har blitt delegert til helsedirektoratet og FHI. Er det de rike i nestorene som sponser Høyre som gjør at du istedefor å handle, eller ta selvkritikk for for dårlig beredskap, bare bestiller inn ekstra likposer? 

F.ex

Statskanalen pluss øvrige store medier med deres respektive journalister er vel i lomma hennes, tenker jeg, spiser fra hånda hennes og skriver det de blir bedt om. I løpet av den perioden som dette har herjet, har jeg mistet siste rest av respekt for norske medier m/tilhørende journalister. Og snakker om agurknytt, ja, virkelig..!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, uranus skrev:

Det gjør meg forbanna at folk drar på ferie til Italia og Østerrike nå. Faktisk f.o.m starten av februar burde folk ha skjønt tegninga og heller vært på den sikre siden og latt være å farte rundt på typiske smittepunkter som flyplasser, skiresorter, turistattraksjoner, severdigheter osv. Alt der det møtes store mengder folk fra alle mulige land. Hvorfor fatter ikke folk dette og holder seg unna? Det er en helt vanvittig mangel på fornuftig sans. 

Problemet med disse menneskene og det er noe som er et problem med alt for mange mennesker og det er at de tror at det kan ikke skje dem, det kan bare skje alle andre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen
2 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg venter fremdeles på telefon, men mens jeg ventet så leser i media at de hadde testet så og så mange i dag og funnet så og så mange smittet, bl.a. 1 som var på ferie der jeg var. Har de lov til å gå til media før de informerer pasientene? 

Jeg har tenkt på deg i dag, og lurte på hvordan det gikk med deg.

Jeg vet ikke hvordan rutinene er, men ønsker deg lykke til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, evena said:

Registrerer at mange her inne har satt dere grundig inn i dette. Noen forståelse for hvorfor mest menn er smittet? Syns å ha lest fra Kina at forholdene var omtrent de samme, eller at det i hvert fall var overvekt av menn blant dødsfallene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoAjX4/fhi-overvekt-av-smittede-er-menn

Kvinner har ofte et bedre immunforsvar enn menn. Men det er bare en hypotese. Det kan ha med at menn kanskje har flere reseptorer i lungene som virus kan feste på osv osv. 

Det er altfor tidlig å trekke denne konklusjonen helt. Man må se på mange flere pasienter og faktorer. Over tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RoNo skrev:

Menn er stort sett mer risikovillig enn damer også røyker de i større grad. Det er mine teorier

Hvis Kina er som Indonesia, så røyker ca alle menn og ca ingen kvinner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, hhhh9 skrev:

Takk for informasjon! :) Og de kan vel vaskes og brukes flere ganger også, på samme måte som de ull-maskene som Janus skal produsere?  :) Kanskje ullbuff vil beskytte bedre enn en maske?

"Janusfabrikken har sagt at at vi kan produsere ansiktsmasker for flergangsbruk, hvis det kan hjelpe og dersom det gir tilstrekkelig beskyttelse. https://janus.no/main.aspx

Du får ta min teori, som teori... Men ull er flott. Som mamma har vi brukt ull i over 10 år og har tro på det. Tror nok ullbuff kan være kjekk i disse tider. Men husk håndhygiene og vask etter bruk. Altså, rene hender når du tar av og på. Jeg ville nok hatt på hette eller lue også om jeg tok kollektivtransport... Kanskje litt hysteri, men det er heldigvis årstiden for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, RoNo skrev:

Dette kan muligens også forklares utifra at jenter i kjønnsmoden alder har en naturlig beskyttelse mot en rekke infeksjoner frem til de kommer i overgangsalderen. Da vil immunforsvaret forandre seg ganske drastisk, og det sammenfaller rimelig bra med statistikkene for alvorlige tilfeller og alder.

Men dette er sikkert bare en av mange, sammensatte og mulige forklaringer. Det dør jo tilsynelatende unge og friske mennesker av dette også, så noe sikkert vet man som regel ikke før årevis etter at pandemien har herjet ferdig, og man har kunnet forske på slike ting lenge.

Endret av etnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, etnavn said:

Statskanalen pluss øvrige store medier med deres respektive journalister er vel i lomma hennes, tenker jeg, spiser fra hånda hennes og skriver det de blir bedt om. I løpet av den perioden som dette har herjet, har jeg mistet siste rest av respekt for norske medier m/tilhørende journalister. Og snakker om agurknytt, ja, virkelig..!

Jeg hadde ikke ord da hun kom stigende opp mellom agurkplantene med et stort glis.......

samtidig som nyhetene rapporterte om krisetilstander i mer eller mindre alle sektorer av landet. 

Hadde det ikke vært så alvorlig hadde jeg ledd meg ihjel. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hhhh9
3 minutter siden, RoNo skrev:

Du får ta min teori, som teori... Men ull er flott. Som mamma har vi brukt ull i over 10 år og har tro på det. Tror nok ullbuff kan være kjekk i disse tider. Men husk håndhygiene og vask etter bruk. Altså, rene hender når du tar av og på. Jeg ville nok hatt på hette eller lue også om jeg tok kollektivtransport... Kanskje litt hysteri, men det er heldigvis årstiden for det...

Takk for råd :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Problemet med disse menneskene og det er noe som er et problem med alt for mange mennesker og det er at de tror at det kan ikke skje dem, det kan bare skje alle andre.

Problemet er at myndighetene ikke fraråder det før det er for sent. Når ekspertene mener det er trygt så tenker jo mannen i gata at andre er hysteriske. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rullerusk skrev:

Jeg hadde ikke ord da hun kom stigende opp mellom agurkplantene med et stort glis.......

samtidig som nyhetene rapporterte om krisetilstander i mer eller mindre alle sektorer av landet. 

Hadde det ikke vært så alvorlig hadde jeg ledd meg ihjel. 

Hadde akkurat den samme opplevelsen..! Man kunne klistra store grønne bokstaver over skjermen hvor det stod "AGURKNYTT", og så hadde det hele vært en humorsketsj i beste sendetid.... Skulle ledd jeg og, men isteden rister jeg på hodet og syns dette tegner seg til å bli forferdelig trist.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, hhhh9 skrev:

Takk for råd :hjerte:

Det var så lite ❤️ husk å vask mobilen ofte også. For den er en av de største synderne for å få bakterier og virus i ansiktet... Og på hendene. Ps skader ikke å ikke bruke ring i disse tider. Det er noe av det første man lærer i håndhygiene... Det kommer nok til å gå bra. Men jeg holder en knapp på at jo flere som er forsiktig jo bedre er det... For absolutt alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
7 minutter siden, RoNo skrev:

Bør man vaske disse ullbuffene på høyere temperatur enn 60 grader for å drepe eventuelle virus? Jeg har hørt at man kan koke ullplagg i vann i en kasserolle og de vil ikke krympe dersom de ligger i ro mens de kokes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder snart ikke ut mer, nå må myndighetene gjøre noe drastisk! 

Jeg har tre barn hvor yngste er i faresonen, hva skjer om jeg tar de ut av skolen? Blir det konsekvenser for meg/oss? Syns det er umenneskelige at andre skal bestemme over barna mine når jeg føler en stor redsel for dem! Er smitte overalt nå.... 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hhhh9 skrev:

Bør man vaske disse ullbuffene på høyere temperatur enn 60 grader for å drepe eventuelle virus? Jeg har hørt at man kan koke ullplagg i vann i en kasserolle og de vil ikke krympe dersom de ligger i ro mens de kokes.

Jeg er ikke sikker. Det er stor forskjell på ulltøy. Noe er slikt og anna er slikt, slik jeg har forstått det. Tror det blir litt prøv og feil. Jeg har både krympet og hatt flaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...