janeikanskje Skrevet 9. mars 2020 #2361 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) For å bidra med noe positivt ser det ut til at det av verdens påviste smittede nå er 87 % som har milde symptomer, mens andelen alvorlige eller kritisk syke har sunket først fra 15 %, til 14 % og nå til 13 %. Viktig å se de positive utviklingene også Endret 9. mars 2020 av janeikanskje feil tall 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2362 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 8 minutter siden, janeikanskje skrev: For å bidra med noe positivt ser det ut til at det av verdens påviste smittede nå er 87 % som har milde symptomer, mens andelen alvorlige eller kritisk syke har sunket først fra 15 %, til 14 % og nå til 13 %. Viktig å se de positive utviklingene også I disse tallene, hvor mange har blitt flyttet bort fra denne statistikken over alvorlige eller kritiske syke fordi de har dødd? Har du link til den statistikken? At så stor prosentandel har milde symptomer, kan skyldes at flere har blitt testet nå enn før og at flere har blitt smittet. Flere av de med milde symptomer nå kan vel utvilke større symptomer og bli moderat eller alvorlig syk etter noen uker? Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker3 Skrevet 9. mars 2020 #2363 Del Skrevet 9. mars 2020 1 hour ago, Sprettballen said: Nå er jeg virkelig målløs https://www.nettavisen.no/okonomi/okonomien-i-full-storm-har-et-klart-rad-til-alle-boligeiere/3423934100.html Han burde nok finne seg en annen jobb. Jeg skulle til å si vaskehjelp, men i disse dager bør vi helst ha oppegående folk på det området også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 9. mars 2020 #2364 Del Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, hhhh9 skrev: I disse tallene, hvor mange har blitt flyttet bort fra denne statistikken over alvorlige eller kritiske syke fordi de har dødd? Dødsraten i lukkede saker er også i nedadgående trend og foreløpig på ca. 5,8 % (det var 6,3 % 1. mars). Tallene er selvsagt i stadig endring, men likevel, jeg tar gode nyheter når jeg kan! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2365 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, janeikanskje skrev: Dødsraten i lukkede saker er også i nedadgående trend og foreløpig på ca. 5,8 % (det var 6,3 % 1. mars). Tallene er selvsagt i stadig endring, men likevel, jeg tar gode nyheter når jeg kan! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 9. mars 2020 #2366 Del Skrevet 9. mars 2020 5 hours ago, secret92 said: Ville dere holdt barnet deres fra barnehagen hvis dere hadde muligheten? Jeg studerer og er ikke i forelesningene for å ta de forholdsreglene jeg kan. Så har hatt barnet hjemme meg den siste uken. Jeg har mild astma, men moren min som er nærmeste nabo har alvorlig lungesykdom og har hatt kreft så jeg vil ikke ta sjansen selv om de rundt meg sier jeg er teit. Jeg bor på en veldig liten plass i et område hvor ingen er blitt registrert smittet enda. Men vi har mange pendlere til Oslo og Bærum her. hva ville dere gjort? Barnet elsker jo egentlig barnehagen Jeg er hjemme i permisjon, og vi nok ha eldste hjemme fra barnehagen flere dager fremover. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milio Skrevet 9. mars 2020 #2367 Del Skrevet 9. mars 2020 49 minutter siden, Callisto83 skrev: Det er sikkert ikke kapasitet til det, men det kunne vært interessant å teste mange av de som ikke har reist, men som nylig har hatt influensa. Jeg kjenner flere den siste måneden som har vært influensasyke. Man får vel ikke flaggermusvinger av Corona, så symptomene er vanskelig å skille fra hverandre. Tror dere det er store mørketall? Altså, personer med corona som bare har trodd det var en vanlig influensa? Så vidt jeg vet er det bare folk som har vært på reise som har blitt testet. Selvfølgelig er det store mørke tall. De tester bare en del og du vet jo ikke om personen foran deg i køen har vært på samme fly som en smittet! Ergo kan det være ganske mange som er syke. Men vi hører ingenting fra dem, for de tror eller får mest sannsynlig beskjed om at de har influensa. Det er når folk blir alvorlig syke eller dør, at vi virkelig hører om det. Norge er, i motsetning til andre land, veldig gode på å kartlegge. Og vi rapporterer faktiske tall til WHO. Men hvis vi sier at 178 er syke av corona, så er det sikkert langt flere som vi ikke vet om. Kanskje 3000. Kanskje enda flere. Hvis noen av de 178 dør, så ser dødeligheten høy ut. Her kommer de mørke tallene inn. Dør 7/178 har vi en dødsrate på ca 4%, som er det som rapporteres som skrekkscenarioet. Men hvis realiteten er 3000 smittet, så er det jo kun 0,23%. Vi kan ikke teste alle som snufser, så vi vil aldri vite. Vi kan kun registrere antall døde og etterpå estimere antall som faktisk var syke. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #2368 Del Skrevet 9. mars 2020 9 timer siden, Nematocera skrev: Å gud hjelpe meg. Her er jo forklaringen på hvorfor norske estimater har lagt så forbannet mye lavere enn de utenlandske hele veien: FHI har ikke basert sine tall på Korona i det hele tatt. Men på influensa. Da er det jo ikke så forbannet rart at man har feilinformert folk og bagatellisert herfra og til månen..Dette er jo helt villt. Norge har foreberedt seg på influensa, mens resten av verden har forberedt seg på Korona..vi er så sinnsykt screwed. https://www.nrk.no/norge/folkehelseinstituttet-kjem-med-ny-risikovurdering-for-spreiing-av-koronaviruset-1.14934099 Er det noen voksne mennesker med utdanning på jobb? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2369 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 3 timer siden, Lille-pus skrev: Kan det tenkes du har misforstått henne litt, eller hun har sagt feil til deg? Influensavaksine har det ikke vært noen begrensinger på. Derimot ser det ut til å ha vært begrensninger på pneumokokk-vaksine (mot lungebetennelse), men også den vaksinen har det vært mulig å bestille og ta utenfor fastlegeordningen. Er det slik at fastleger skal informere om og/eller skal tilby denne vaksinen mot lungebetennelse til pasienter med lungesykdommer og/eller ev pasienter andre sykdommer? Hvis man ønsker å bestille og å ta denne vaksinen utenom fastlegeordningen, hvordan bør man gå frem da? Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #2370 Del Skrevet 9. mars 2020 https://www.nettavisen.no/nyheter/flyreisende-fra-nord-italia-passerte-uten-virussjekk-pa-torp/3423934016.html?fbclid=IwAR2040kepQQyftZqYcAI3L4p2Ss92bY0hCQuWOeHfJroEPU2DO2jNTElTak Hvordan er dette egentlig mulig?? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 9. mars 2020 #2371 Del Skrevet 9. mars 2020 Tidligere har bekymringen min vært moderat ifbm coronavirus, men i dag er den svært høy. Uten å utgi for mye info med hensyn til personvern, men har i dag har 3 ansatte fått influensasymptoner etter jobbreise( Tyskland, Sverige og Tenerife) innad Europa. Alle 3 fikk avslag på å teste seg for COVID 19, og de ble heller ikke satt i hjemmekarantene. Jeg ble mildt sagt sjokkert etter denne vurderingen. Og ønsker på ingen måte at disse skal komme tilbake å smitte resterende ansatte. Jeg kontaktet derfor det aktuelle legekontoret som hadde utført denne vurderingen, siden jeg antok at det var en feil. Men nei, det måtte bli opp til bedriften om de ansatte skulle settes i karantene eller ikke. Som arbeidsgiver er jeg rasende, de ansatte burde I første omgang testes. Videre bli burde de settes i karantene med sykemelding. Dette er på ingen måte en vurdering som burde ligge på bedrifter. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 9. mars 2020 #2372 Del Skrevet 9. mars 2020 3 minutter siden, Rediken skrev: Tidligere har bekymringen min vært moderat ifbm coronavirus, men i dag er den svært høy. Uten å utgi for mye info med hensyn til personvern, men har i dag har 3 ansatte fått influensasymptoner etter jobbreise( Tyskland, Sverige og Tenerife) innad Europa. Alle 3 fikk avslag på å teste seg for COVID 19, og de ble heller ikke satt i hjemmekarantene. Jeg ble mildt sagt sjokkert etter denne vurderingen. Og ønsker på ingen måte at disse skal komme tilbake å smitte resterende ansatte. Jeg kontaktet derfor det aktuelle legekontoret som hadde utført denne vurderingen, siden jeg antok at det var en feil. Men nei, det måtte bli opp til bedriften om de ansatte skulle settes i karantene eller ikke. Som arbeidsgiver er jeg rasende, de ansatte burde I første omgang testes. Videre bli burde de settes i karantene med sykemelding. Dette er på ingen måte en vurdering som burde ligge på bedrifter. Dette er jeg helt enig i, da det avhengig av bedrift, kan foreligge sterke økonomiske insentiver i å bare «håpe på det beste». 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 9. mars 2020 #2373 Del Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, Rediken skrev: Tidligere har bekymringen min vært moderat ifbm coronavirus, men i dag er den svært høy. Uten å utgi for mye info med hensyn til personvern, men har i dag har 3 ansatte fått influensasymptoner etter jobbreise( Tyskland, Sverige og Tenerife) innad Europa. Alle 3 fikk avslag på å teste seg for COVID 19, og de ble heller ikke satt i hjemmekarantene. Jeg ble mildt sagt sjokkert etter denne vurderingen. Og ønsker på ingen måte at disse skal komme tilbake å smitte resterende ansatte. Jeg kontaktet derfor det aktuelle legekontoret som hadde utført denne vurderingen, siden jeg antok at det var en feil. Men nei, det måtte bli opp til bedriften om de ansatte skulle settes i karantene eller ikke. Som arbeidsgiver er jeg rasende, de ansatte burde I første omgang testes. Videre bli burde de settes i karantene med sykemelding. Dette er på ingen måte en vurdering som burde ligge på bedrifter. Uff. Dette er en sprø situasjon. Tyskland har jo ført til smitte i Norge. Jeg lurer på om private klinikker kan ta tester... For da hadde jeg håpet bedriften kunne betalt for dette. Og om det var positive svar skulle hoder fått rulle. Det viser seg jo at flyplasser er verstinger... Det bør ikke spille noen rolle hvor man har reist, så lenge man har vært innom en flyplass. Har vi gitt opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 9. mars 2020 #2374 Del Skrevet 9. mars 2020 7 minutter siden, Rediken skrev: Tidligere har bekymringen min vært moderat ifbm coronavirus, men i dag er den svært høy. Uten å utgi for mye info med hensyn til personvern, men har i dag har 3 ansatte fått influensasymptoner etter jobbreise( Tyskland, Sverige og Tenerife) innad Europa. Alle 3 fikk avslag på å teste seg for COVID 19, og de ble heller ikke satt i hjemmekarantene. Jeg ble mildt sagt sjokkert etter denne vurderingen. Og ønsker på ingen måte at disse skal komme tilbake å smitte resterende ansatte. Jeg kontaktet derfor det aktuelle legekontoret som hadde utført denne vurderingen, siden jeg antok at det var en feil. Men nei, det måtte bli opp til bedriften om de ansatte skulle settes i karantene eller ikke. Som arbeidsgiver er jeg rasende, de ansatte burde I første omgang testes. Videre bli burde de settes i karantene med sykemelding. Dette er på ingen måte en vurdering som burde ligge på bedrifter. Dette er kritikkverdig. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 9. mars 2020 #2375 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 9. mars 2020 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 9. mars 2020 #2376 Del Skrevet 9. mars 2020 Kan noen forklare meg hva FHI mener med at 20-40% kan bli smittet i Norge når viruset begynner å spre seg innenlands? Større land enn oss har store problemer med bare 8000 smittede som feks Italia. Hva i all verden er det de tenker på? Tenker de at det er helt ok at viruset bare sprer seg i befolkningen? Det er vanskelig å tolke hvilke mål FHI har. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 9. mars 2020 #2377 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) 5 minutter siden, lille pille skrev: Kan noen forklare meg hva FHI mener med at 20-40% kan bli smittet i Norge når viruset begynner å spre seg innenlands? Større land enn oss har store problemer med bare 8000 smittede som feks Italia. Hva i all verden er det de tenker på? Tenker de at det er helt ok at viruset bare sprer seg i befolkningen? Det er vanskelig å tolke hvilke mål FHI har. I Italia er det nok sikkert også store mørketall i og med at det sikkert er begrenset hvor mange som blir testet i alle land inkludert Italia regner jeg med? Jeg har forstått det slik at myndighetene i Norge og/eller FHI mener at smittespredningen i Norge ikke kan stoppes men at man ønsker å forsinke spredningen for å unngå store topper. Endret 9. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. mars 2020 #2378 Del Skrevet 9. mars 2020 28 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: https://www.nettavisen.no/nyheter/flyreisende-fra-nord-italia-passerte-uten-virussjekk-pa-torp/3423934016.html?fbclid=IwAR2040kepQQyftZqYcAI3L4p2Ss92bY0hCQuWOeHfJroEPU2DO2jNTElTak Hvordan er dette egentlig mulig?? Rask gjetning : FHI går ut med informasjon til Avinor uten å reflektere at det finnes private flyplasser i Norge som har utenlandsankomster. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
money Skrevet 9. mars 2020 #2379 Del Skrevet 9. mars 2020 Hysteriet kjenner ingen grenser ser jeg, selv om ganske eksakt under 10 personer er smittet siden i går. Litt av en pandemi altså. Hele 10 smittede på et døgn :O Det er vel omtrentlig like mange som har sykefravær til en hver tid i en større bedrift. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 9. mars 2020 #2380 Del Skrevet 9. mars 2020 En venninne av meg har vært i Italia (ikke nordområdene). Fire dager etter hjemkomst får hun feber. Ringer legevakt - får nei til testing basert på retningslinjer. Anbefales likevel karantene. Vi som har vært i kontakt med henne får beskjed om at karantene er unødvendig. Mannen hennes jobber i helsevesenet og er ikke i karantene. Altså.. Det er ikke håp. Jeg jobber selv i helsevesenet, og vi er superfrustrerte over forskjellige råd og elendig oppfølging og retningslinjer. Det hjelper ikke å oppgradere tiltakene nå når dette er spredt rundt omkring. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg