Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Vi er forøvrig top 7 for smittet per million innbyggere. Vi er så få at vi skal lett krype opp på den statistikken. Men vi er et stort land, og vi var lokalsykehus. Så vi kan sende pasienter til andre sykehus om et har stort press. Det er bra. Vi bor mer spredt, mange bor i enebolig, og mange kan bruke alternativ til kollektivtransport. Jeg håper og tror at vi er mer forberedt enn det virker som (f. Eks smittevern utstyr). Håper vi har alt startet... Dette blir vel som en dugnad. Noen gjør så godt de kan og noen gir blaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FHI sier at man blir immun, men ifølge WHO på pressekonferansene til WHO så sier de at de ikke vet, og erfaringsmessig så gir ikke lignende virus varig immunitet. Er det kommet noe nytt eller er det en av de som tar feil?

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sermina skrev:

FHI sier at man blir immun, men ifølge WHO på pressekonferansene til WHO så sier de at de ikke vet, og erfaringsmessig så gir ikke lignende virus varig immunitet. Er det kommet noe nytt eller er det en av de som tar feil?

Igjen hører jeg mer på WHO enn FHI. Men får håpe FHI har rett, da... 😏

Endret av Elaine Marley
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lavurit skrev:

Ja, ok! :) Tenker du i forhold til kriminalitet? 
Jeg er helt enig! Jeg snakket med familie medlem i går og vi lo av han som snakker for FHI som sa at han ikke kunne avkrefte eller bekrefte om man skulle håndhilse eller ikke. Jeg syntes jo nesten det som var skremmende med den enkle samtalen der var: Det virker jo nesten som han har fått beskjed om å ikke "si for mye" , og ikke "si for lite". Det blir jo helt absurd. Så det er viktig at helsenorge kommer med klare rettningslinjer først og fremst.

Håndhilsing er da noe hver enkelt kan ta stilling til selv, man trenger da ikke FHIs retningslinjer for dette? Det er strengt tatt ikke nødvendig å håndhilse på noen, ihvertfall ikke nå, og jeg har aldri vært ute for at noen tvinger seg til dette med makt.

Endret av Alivamale
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alivamale said:

Håndhilsing er da noe hver enkelt kan ta stilling til selv, man trenger da ikke FHIs retningslinjer for dette? Det er strengt tatt ikke nødvendig å håndhilse på noen, ihvertfall ikke nå, og jeg har aldri vært ute for at noen tvinger seg til dette med makt.

Men det er jo mange som fortsatt ikke tar dette seriøst, selv i helse sektoren. Dette mente også overlegen som var i debatt med FHI rundt dette med håndhilsing. Det sender ut en melding vet du: Dette er seriøst, ikke håndhils. Det er ikke lov. Så lett er det. Når man til og med sliter med å si slike enkle forebyggende tiltak skaper det mistro i befolkningen. Den ene dagen ser de nyhetene fra Italia, den andre dagen leser de at det er som influensa, den tredje dagen må Norge belegge seg på at 25 % av befolkningen blir smittet, dagen deretter sier de det kun er farlig for eldre mennesker med andre plager, neste dag er også 60 + i risikogruppe, deretter blir skoler stengt ned, men elevene får ikke lov til å klemme, så får de lov til klemme. Så kommer det kritikk på alle kommentarfelt over at de stenger skoler, så får man kritikk for at man ikke stenger skoler. Dette er en stor frustrasjon for mange, tro meg. Det må være mulig å ta inn enkle regler og stå for dem. Det skader jo ingen å ikke hilse. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
På 7.3.2020 den 12.10, Jajajane skrev:

De fleste i mitt området er smittet av folk i Norge, som det så fint står. Dvs at det florerer overalt nå. Min søster har 50% lungekapasiteten, etter at hun ble hardt rammet av svineinfluensaen. Lungene hennes ble ødelagte av svineinfluensaen, selv om den ikke "var farlig" den heller.. 

Hun vil ikke overleve dette, mest sannsynlig. Hun har satt seg selv i karantene, heldigvis. 

Men etter å ha sett tv2 intervjue de på Kollen i dag, hvor både de i studio, journalister, fulle folk osv har samme hånlige innstillingen til dette, ga jeg herved opp å ha troen på at dette vil gå bra. 

Røde kors og politiet har nå en stor jobb foran seg, med å "rydde opp" i fyllekalaset. Tror dere de som er der er nøye på å holde avstand, vaske hender osv? Nei.. 

Og nå utsettes røde kors og politi, som vi er avhengige av at er friske fremover satt på prøve med tanke på smittefare. 

Takker myndighetene i Norge for at vi tar dette på alvor. Nå venter jeg på at dødsfallene vil komme... Kanskje man ser alvoret da? Sikkert ikke, nordmenn er jo født med "det skjer ikke meg" - innstillingen. 

Dette!!! 

En venninne av meg har nedsatt lungekapasitet pga skadd/punktert lunge pluss skadd lungevev etter komplikasjoner med respirator som nyfødt. Hun har konstant slim som må fås opp om morgenen og iløpet av dagen. Hun går helt tett ved en vanlig forkjølelse og kan ofte ikke legge seg og sove mens hun er forkjølet/syk i fare for å gå helt tett og ikke våkne igjen. En vanlig forkjølelse gir også raskt lungebetennelse og behov for astmamedisiner.

I sommer fikk hun ny fastlege, og hun ønsket influensavaksine fordi det kan hjelpe mot følgesykdommene til corona, som angriper lungene direkte. Hun fikk avslag på å få gjøre det, den nye legen vet ikke hele sykdomshistorien men hun fikk ny resept på astmamedisin.

Hun har barn i skolen og kommer sannsynligvis til å bli smittet, og da er det allerede for sent. Jeg skriver gladelig under på underskriftskampanjen om å stenge skoler fordi henne vil ikke ha sjans til å overleve dette og hun er altfor ung til å måtte «godta» at livet ender på en sånn måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg nettopp sett pressekonferansen fra helsedirektoratet og jeg sprekker snart av sinne!! 

Igjen, så kommer med RÅD!! Råd om ditt og råd om datt.

Når skal myndighetene KREVE at folk ikke skal smitte andre?? Blir så forbanna at jeg har ikke ord! 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
6 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Dette!!! 

En venninne av meg har nedsatt lungekapasitet pga skadd/punktert lunge pluss skadd lungevev etter komplikasjoner med respirator som nyfødt. Hun har konstant slim som må fås opp om morgenen og iløpet av dagen. Hun går helt tett ved en vanlig forkjølelse og kan ofte ikke legge seg og sove mens hun er forkjølet/syk i fare for å gå helt tett og ikke våkne igjen. En vanlig forkjølelse gir også raskt lungebetennelse og behov for astmamedisiner.

I sommer fikk hun ny fastlege, og hun ønsket influensavaksine fordi det kan hjelpe mot følgesykdommene til corona, som angriper lungene direkte. Hun fikk avslag på å få gjøre det, den nye legen vet ikke hele sykdomshistorien men hun fikk ny resept på astmamedisin.

Hun har barn i skolen og kommer sannsynligvis til å bli smittet, og da er det allerede for sent. Jeg skriver gladelig under på underskriftskampanjen om å stenge skoler fordi henne vil ikke ha sjans til å overleve dette og hun er altfor ung til å måtte «godta» at livet ender på en sånn måte. 

Det hørtes meget rart ut at hun ikke fikk influensavaksinen, det er en vaksine alle kan få hvis de ber fastlegen sin om det. Da bør hun bytte fastlege hvis dette er gjengitt korrekt fra henne. Har du kilde på at influensavaksine kan hjelpe mot følgesykdom av corona? Det har jeg nemlig ikke sett noe data på (er sykepleier). 

Greia er jo at vi garantert ikke vil kunne hindre spredning, men vi kan prøve å begrense at det ikke eksploderer i løpet av 2 mnd slik at vi ikke får så høyt press på helsesektoren. Mye bedre hvis dette drar seg utover slik at presset på intensiv- og respiratorbehandling ikke blir for høyt. Selv om vi har en del tilfeller i Norge nå sammenlignet med andre land skal vi ikke se bort i fra at begrunnelsen kun er fordi vi rapporterer alle tilfeller og tester i mer utbredt grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lavurit skrev:

Men det er jo mange som fortsatt ikke tar dette seriøst, selv i helse sektoren. Dette mente også overlegen som var i debatt med FHI rundt dette med håndhilsing. Det sender ut en melding vet du: Dette er seriøst, ikke håndhils. Det er ikke lov. Så lett er det. Når man til og med sliter med å si slike enkle forebyggende tiltak skaper det mistro i befolkningen. Den ene dagen ser de nyhetene fra Italia, den andre dagen leser de at det er som influensa, den tredje dagen må Norge belegge seg på at 25 % av befolkningen blir smittet, dagen deretter sier de det kun er farlig for eldre mennesker med andre plager, neste dag er også 60 + i risikogruppe, deretter blir skoler stengt ned, men elevene får ikke lov til å klemme, så får de lov til klemme. Så kommer det kritikk på alle kommentarfelt over at de stenger skoler, så får man kritikk for at man ikke stenger skoler. Dette er en stor frustrasjon for mange, tro meg. Det må være mulig å ta inn enkle regler og stå for dem. Det skader jo ingen å ikke hilse. 

Poenget mitt er at hver enkelt står fritt til å la være å håndhilse eller klemme, man trenger ikke at myndigheter sier det ikke er lov. Som sagt har jeg aldri vært ute for tvangsklemming eller -håndhilsing. Det bryr meg fint lite om noen skulle synes at jeg er uhøflig om jeg lar være å håndhilse på dem i disse dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jajajane skrev:

Nå har jeg nettopp sett pressekonferansen fra helsedirektoratet og jeg sprekker snart av sinne!! 

Når skal myndighetene KREVE at folk ikke skal smitte andre?? Blir så forbanna at jeg har ikke ord! 

Er ikke dette noe som er såpass opplagt at det ikke burde være nødvendig for myndighetene å fortelle oss det ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jajajane skrev:

Er det én ting vi har sett, så er det at nordmenn ikke evner å følge gode råd fordi det ikke passer seg helt for dem. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jajajane skrev:

Hva er den store forskjellen på om de kommer med råd eller påbud? Man er uansett avhengig at av folk gjør som de får beskjed om, man har ikke kapasitet å overvåke om hver enkelt følger et eventuelt påbud. Oppegående folk forstår at disse rådene skal følges, de som blåser i det, ville ha blåst i eventuelle påbud også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, parmanoia skrev:

Er det én ting vi har sett, så er det at nordmenn ikke evner å følge gode råd fordi det ikke passer seg helt for dem. 

Tror du at de ville fulgt et påbud noe mer? Det tror ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Dette!!! 

Kan det tenkes du har misforstått henne litt, eller hun har sagt feil til deg? 

Influensavaksine har det ikke vært noen begrensinger på. Derimot ser det ut til å ha vært begrensninger på pneumokokk-vaksine (mot lungebetennelse), men også den vaksinen har det vært mulig å bestille og ta utenfor fastlegeordningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
9 minutter siden, Atheena skrev:

Det hørtes meget rart ut at hun ikke fikk influensavaksinen, det er en vaksine alle kan få hvis de ber fastlegen sin om det. Da bør hun bytte fastlege hvis dette er gjengitt korrekt fra henne. Har du kilde på at influensavaksine kan hjelpe mot følgesykdom av corona? Det har jeg nemlig ikke sett noe data på (er sykepleier). 

Greia er jo at vi garantert ikke vil kunne hindre spredning, men vi kan prøve å begrense at det ikke eksploderer i løpet av 2 mnd slik at vi ikke får så høyt press på helsesektoren. Mye bedre hvis dette drar seg utover slik at presset på intensiv- og respiratorbehandling ikke blir for høyt. Selv om vi har en del tilfeller i Norge nå sammenlignet med andre land skal vi ikke se bort i fra at begrunnelsen kun er fordi vi rapporterer alle tilfeller og tester i mer utbredt grad. 

Ja det er rart, og mistenker at legesekretæren som hun snakka med himla med øynene og fremstilte for legen at «hu her tror hu kan ta vaksine mot corona» fordi hun hadde en veldig nedlatende tone på telefonen ovenfor henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Helvete vil ikke bryte ut før i slutten av Mars eller starten av April her til lands. Da har viruset sittet lenge nok hos de smittede til at det slår ut for fullt. Da er det Italia tilstander her til lands. Denne epidemien er nå iferd med å knuse landet. Økonomien og kronekursen stuper allerede. Og vi er ikke i nærheten av å begynne å stenge ned arbeidsplasser og skoler enda. Først da vil det knekke ryggen til AS Norge. Og her sitter helsemyndighetene å behandler dette som en mild influensa!

De har ikke den groveste peiling på hva de sloss imot! De har ingen tiltak. De vet ikke hva de burde ha gjort tidligere. De har ikke utstyr nok. De har ikke nok sykehusplasser. Og svært få her i Norge tar dette alvorlig nok. Det ser vi bare her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest HarryDotter
10 minutter siden, Alivamale skrev:

Et påbud med lov om kraftige bøter og fengselsstraffer til drittsekkene ville nok vekket litt opp. Folk trenger å bli skremt til alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
4 minutter siden, Alivamale skrev:

Ikke jeg heller.

Jeg leste akkurat inne på reiseforumet om en helsearbeider som skal på tur til utlandet, vel vitende om at hun som helsepersonell må sitte i karantene når hun kommer hjem.

Det ble da linket til en nyhetssak om at det var ønsket en lovendring om at helsepersonell ikke kunne reise til utlandet nå.

Personens reaksjon: en slik lovendring rekker ikke å iverksettes før jeg drar.

Jaha, så det var det som var viktig?

Jeg har ingen tro på at mennesker med slike holdninger er villige til å ofre noe.  De vil gjøre som de selv vil, når de selv vil det, koste hva det koste vil (på samfunnets regning så klart)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
11 minutter siden, HarryDotter skrev:

Et påbud med lov om kraftige bøter og fengselsstraffer til drittsekkene ville nok vekket litt opp. Folk trenger å bli skremt til alvor.

Slik det er pr i dag tror jeg det bare vil skape kreativitet i hvordan de skal komme seg unna regningen. 

For at det skal fungere må det komme lovpålagt karantene etter alle utenlandsturer, ikke bare til spesifikke områder. 

Ps: jeg tror jeg misforsto deg litt, men jeg lar innlegget stå uendret fordi jeg er enig med deg i utgangspunktet, men tror at myndighetene må iverksette veldig spesifikk kontroll for at enkelte skal ta situasjonen på alvor. 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
4 minutter siden, Sprettballen skrev:

Slik det er pr i dag tror jeg det bare vil skape kreativitet i hvordan de skal komme seg unna regningen. 

For at det skal fungere må det komme lovpålagt karantene etter alle utenlandsturer, ikke bare til spesifikke områder. 

Jeg har jo ment fra dag én at hele norge burde tvangsstenges fra de hørte om virusspredning fra Kina. Men vi er  langt forbi det punktet nå. Helsemyndighetene tvinnet tommeltotter helt til problemet banket på og slapp seg selv inn via hoveddøren til AS Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...