Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest hhhh9
1 minutt siden, Elida88 skrev:

Flere som legger merke til hvor mange som gir totalt faen? Blitt nærmest hostet på flere ganger denne uka. Kan ikke folk skjerpe seg? Sykt egoistisk 

Enig. Mange eier ikke folkeskikk og er hensynsløse.

Sitat

– Totalt i Norge så er det nok litt over 2000 som er testet nå. Av de, som sagt, er 147 positive, sier Frode Forland, fagdirektør for smittevern hos FHI
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3Mzkx/over-2000-er-corona-testet-i-norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hhhh9
Sitat

på Island har de ikke bare satt opp håndrensere utenfor butikker men også kurver med vaskbare votter for folk å ha på seg når de går rundt og rører ved saker..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AdMra3/pasientombud-helsemyndighetene-bakpaa-med-corona-haandtering

Fra kommentarfeltet.

MEN gjøres tilsvarende tiltak i Norge?

I kommentarfeltet diskuteres det også at hvis vi i Norge hadde brukt masker hadde vi kunnet unngått stor smittespredning osv

Rekk opp hånda den som har sett noen forebyggende tiltak på/i/utenfor butikker, offentlige kontor, sykehjem, t-baner, trikker osv i Norge!

Jeg har ikke sett noe slikt. Dørhåndtak o.l. blir trolig aldri vasket enkelte steder.

Hvor lang tid tar det å bli frisk av denne sykdommen?

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, hhhh9 skrev:

Fra kommentarfeltet.

I kommentarfeltet diskuteres det også at hvis vi i Norge hadde brukt masker hadde vi kunnet unngått stor smittespredning osv

Rekk opp hånda den som har sett noen forebyggende tiltak på/i/utenfor butikker, offentlige kontor, sykehjem, t-baner, trikker osv i Norge!

Jeg har ikke sett noe slikt. Dørhåndtak o.l. blir trolig aldri vasket enkelte steder.

Så enkle tiltak men allikevel effektivt. Holder hendene nede da jeg ikke har observert noe lignede tiltak, ikke håndsprit en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Elida88 skrev:

Flere som legger merke til hvor mange som gir totalt faen? Blitt nærmest hostet på flere ganger denne uka. Kan ikke folk skjerpe seg? Sykt egoistisk 

Det ser ut som vi er et folkeslag med dårlig oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
7 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Så enkle tiltak men allikevel effektivt. Holder hendene nede da jeg ikke har observert noe lignede tiltak, ikke håndsprit en gang. 

Du har rett. Og når man selv er nøye med hygienen og vasker hender, så skal man risikere å kjøpe med seg matvarer og andre varer fra butikkene som andre kanskje har tatt på med coronasmitte på sine hender, slik at vi andre får dette inn i hjemmene og eventuelt blir smittet av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hhhh9 skrev:

Du har rett. Og når man selv er nøye med hygienen og vasker hender, så skal man risikere å kjøpe med seg matvarer og andre varer fra butikkene som andre kanskje har tatt på med coronasmitte på sine hender, slik at vi andre får dette inn i hjemmene og eventuelt blir smittet av det?

Ja, dette koster ikke all verden å innføre så kanskje det går an å ta kontakt med de store matkjedene og komme med forslag til tiltak?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hhhh9
29 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Ja, dette koster ikke all verden å innføre så kanskje det går an å ta kontakt med de store matkjedene og komme med forslag til tiltak?

Det er en svært god ide! :) 

Pasientombudet sa:

"– Fastleger og kommuner bør i mye større grad få støtte og klare retningslinjer fra Helsedirektoratet under denne pandemien, fremfor at hver enkelt skal utforme sin praksis, sier pasientombudet.

Hun bruker rådene om håndhygiene som et annet eksempel på et område der helsemyndighetene med fordel kunne delt ut direktiver om at slik skal dette håndteres – fremfor råd om hvordan det bør løses."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AdMra3/pasientombud-helsemyndighetene-bakpaa-med-corona-haandtering

I tillegg burde myndighetene gå ut med klare beskjeder om andre nødvendige tiltak som skal gjøres på sykehjem, i butikker, på t-baner osv, mener jeg.

Sitat

De tre legene Maurizio Cecconi, Antonio Pesenti og Giacomo Grasselli, er alle professorer på Universitetet i Milano. De koordinerer intensivbehandlingen i forbindelse med utbruddet av coronaviruset i Nord-Italia.

– Vi har sett et veldig høyt antall innleggelser på intensivavdelingen, nesten utelukkende på grunn av alvorlig respirasjonssvikt som krever mekanisk pustehjelp, skriver legene.

De skriver at omtrent 10 prosent av personene som har testet positivt for coronaviruset, er blitt innlagt på intensivavdelingen.

– Vi ønsker å formidle et sterkt budskap: Gjør dere klare!

Dette er hovedpunktene i legenes åpne brev:

• Gjør dere klare med en beredskapsplan i tilfelle et utbrudd i samfunnet.
  • Ikke jobb alene. Koordiner sykehusledelse og annet helsepersonell for å forberede responsen.
  • Forsikre om at det er kontroll over mengden av smittevernutstyr.
  • Forsikre om at alle er opplært til bruken av smittevernutstyr.
  • Bruk utdanning, trening og simulering så mye som mulig.
  • Identifiser tidlig hvilke sykehus som trygt kan håndtere en stor økning av pasienter.
  • Øk kapasiteten på intensivavdelinger.
  • Forbered intensivavdelinger på hvor de skal gruppere de smittede pasientene.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/e8ozOM/italienske-leger-gjoer-dere-klare

Dette ser dystert ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i mellomtiden er norske myndigheter så redde for å bli beskylt for å gjøre noe i panikk eller skremme befolkningen at de er helt handlingslammet.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hhhh9 skrev:

Dette ser dystert ut.

Jeg vet da det har vært brudd i så mange ledd her at jeg vil spy!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9

Fra kommentarfeltet i samme artikkel:

Sitat

for 17 minutter siden

Reflekter gjerne over følgende:

Lørdag for to uker siden hadde Italia kun 45 påviste smittetilfeller, og 2 døde.

De tok allerede da ekstreme grep som å stoppe all kollektivtransport i de utsatte områdene ++, og etterhvert kom ytterligere grep til - som f.eks ren lockdown av de rammede områdene.

Nå to uker senere har de straks 6000 smittede i Italia, og 233 døde.

I Norge har vi pr nå 156 smittede. Det er mer enn tre ganger så mange(!) som Italia hadde for kun to uker siden.

Så man kan jo prøve tenke seg hvor mange smittede vi har her til lands to uker frem i tid, så slepphendte norske myndigheter er mtp avlysning av arrangement, karantener hvor folk holder seg hjemme fra jobb men går på treningsstudio og butikken, etc.

Det er på tide å bli tydeligere i kommunikasjonen, og ta konkrete grep for å forsinke smittespredningen.

Ved å forsinke spredningen lengst mulig, og fordele tilfellene utover tid, unngår man at helsevesenet blir overbelastet og bryter sammen.

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymbruker3 skrev:

Og i mellomtiden er norske myndigheter så redde for å bli beskylt for å gjøre noe i panikk eller skremme befolkningen at de er helt handlingslammet.

Ja, tenk at vi er kommet så langt. Det er helt sykt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, money skrev:

Kan vi få fred fra dette coronavåset snart. Det er ingen som dør av corona annet enn de som ellers dør av influense osv.

image.png.932a85496d76822d7174073da3cc729e.png

Relle tall for influensa er langt lavere om man teller på samme måte. I UK var dødeligheten 0.026% av svineinfluensa. I realiteten er det nesten ingen som dør direkte av influensa, det er som regel bare siste strået.

Dødeligheten kan ikke sammenlignes engang, og så har vi senskader blant de som har fått lungebetennelse. Mange vil få fibrose og annet,

Endret av likestilling
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo norske politikere og FHI som har fått folk til å tro at dette kun er en litt hissig influensa. Synes media også har vært veldig lite kritiske til myndighetene her. 

Alle jeg kjenner snakker om at det dør flere av vanlig influensa. 

Må jo lese utenlandsk media og forum som dette for å forstå at dette IKKE er som influensa. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Ser Urix-episoden om Koronaviruset. Og det første som slo meg var når Hallvard Sandberg (utenriksjournalist) sier at det (utbruddet) skjedde en befolkning som ikke var forberedt og at myndighetene ikke var ærlige og holdt informasjon tilbake. Og at den situasjonen er annerledes i Norge. Og det er den jo helt klart, Norge og Kina er to totalt forskjellige land. 

Men hvor forberedt har egentlig Norge gjort seg i løpet av tiden de fikk til å forberede seg? 

Jeg kjenner vel også i mitt stille sinn på en følelse av at myndighetene holder viktig informasjon tilbake, evt. selv ikke tar det på alvor. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media har blitt kraftig kritisert for å 'spre frykt' osv angående corona viruset.. Men jeg er takknemlig for at de har delt informasjon fortløpende.  Bare synd at det som har blitt gjenntatt aller mest ifra FHI, er at en ikke må bli paniske, og at det ikke er farligere enn influensa. Så når media har delt info som tilsier annet, så reagerer mange med å anklage media for å spre frykt.. Blir for store kontraster. Mange oppdager jo hvor lett helsemyndighetene har tatt på det i forhold til..vel egentlig alle andre land med samme smittefare?!  Jeg støtter og er utrolig takknemlig for alle som jobber innen helse, og såklart at de ønsker det beste for oss. Men blir bekymret over hvordan dette kan utvikle seg. Vet det toget har gått, men kunne sånn ønske at en hadde vært mere føre var i hele situasjonen menst det var mulig. 

Nå bare ber jeg om at minst mulig mennesker dør som følge av viruset. ❤️

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest hhhh9

Stemmer det at det har vært kun 1 nytt tilfelle det siste døgnet  i Kina, og at det dermed ser ut til at smittespredningen i Kina har opphørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9

Når de beregner dødsratene (nederst i artikkelen), har de vel bare tatt med i beregningene hvor mange bekreftet smittede det er?  Og hvis det er slik, og det er mange smittede som ikke er registrert, så er jo egentlig dødsprosenten en del lavere?

• REGION
    DØDE/SMITTEDE
    DØDSRATE

• Verden
    3564 / 105929
    3,36 %

• Irak
    4 / 54
    7,41 %

• San Marino
    1 / 23
    4,35 %

• USA
    17 / 417
    4,08 %

• Italia
    233 / 5883
    3,96 %

• Kina
    3070 / 80652
    3,81 %

• Australia
    2 / 63
    3,17 %

• Iran
    145 / 5823
    2,49 %

• Taiwan
    1 / 45
    2,22 %

• Thailand
    1 / 50
    2,00 %

• Spania
    10 / 515
    1,94 %

• Hong Kong
    2 / 108
    1,85 %

• Frankrike
    16 / 949
    1,69 %

• Japan
    6 / 461
    1,30 %

• Storbritannia
    2 / 207
    0,97 %

• Sør-Korea
    44 / 7041
    0,62 %

• Nederland
    1 / 188
    0,53 %

• Sveits
    1 / 268
    0,37 %

• Tyskland
    0 / 799
    0,00 %

• Belgia
    0 / 169
    0,00 %

• Sverige
    0 / 161
    0,00 %

• Norge
    0 / 156
    0,00 %

• Singapore
    0 / 138
    0,00 %

• Malaysia
    0 / 93
    0,00 %

• Bahrain
    0 / 85
    0,00 %

• Østerrike
    0 / 79
    0,00 %

• Kuwait
    0 / 61
    0,00 %

• Canada
    0 / 54
    0,00 %

• Island
    0 / 50
    0,00 %

• Egypt
    0 / 48
    0,00 %

• Hellas
    0 / 46
    0,00 %

• De forente arabiske emirater
    0 / 45
    0,00 %

• India
    0 / 34
    0,00 %

• Danmark
    0 / 27
    0,00 %

• Palestina
    0 / 22
    0,00 %

• Libanon
    0 / 22
    0,00 %

• Israel
    0 / 21
    0,00 %

• Cruiseskip utenfor California
    0 / 21
    0,00 %

• Portugal
    0 / 20
    0,00 %

• Irland
    0 / 19
    0,00 %

• Tsjekkia
    0 / 19
    0,00 %

• Vietnam
    0 / 18
    0,00 %

• Algerie
    0 / 17
    0,00 %

• Oman
    0 / 16
    0,00 %

• Finland
    0 / 15
    0,00 %

• Ecuador
    0 / 13
    0,00 %

• Brasil
    0 / 13
    0,00 %

• Russland
    0 / 13
    0,00 %

• Kroatia
    0 / 12
    0,00 %

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/

Fra kommentarfeltet:

Sitat

for en dag siden

Singapore 116 - Norge 106

Jeg jobber med pasienter i Singapore, sykehjem for eldre. Vi har hatt viruset her i Singapore en god stund nå, lenge før det kom til Norge. Singapore har meget stor utveksling av reisende med Kina, hundretalls ganger mer enn Norge. Her var man snar med å innføre DORSCON Orange, det nest høyeste nivået av pandemiforberedelser. Innreisekontroll var på plass kvikt. Det samme var pandemikontroll hos alle helsevirksomheter. Dette medfører at Singapore i skrivende stund har 116 tilfeller, selv om nasjonen var en av de første utenfor Kina til å bli affektert. Norge har i dag 106 tilfeller på kort tid. Jeg er redd dette kommer til å stige mye i Norge, jeg er ikke imponert av hvordan norske helsemyndigheter har ledet landets beredskap for hva de allerede visste var en pandemi.

Innlegget er ryddet for identifisering av privatperson.

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hhhh9 skrev:

Fra kommentarfeltet.

Hvor lang tid tar det å bli frisk av denne sykdommen?

I går var jeg på baker hansen. Der hadde de satt frem en antibac pumpeflaske ved betalingsterminalen. Det syntes jeg var et godt tiltak. Europris har også satt frem engangsgansker, antibac og tørkerull i en butikk til sine kunder. Jeg har kontaktet den lokale dagligvarebutikken her jeg bor og spurt om ikke de kan gjøre tilsvarende tiltak eller vaske handlevogner og handlekurver oftere. De burde satt i gang dette selv. Syntes det er flaut at dette skal komme fra kundene. Jeg så også en artikkel på nettet om at et alders og sykehjem har satt opp plakat på døren inn til avdelingen og bedt de som har vært i coronaområder om å ikke gå inn og heller kontakte de ansatte på telefon. Rikshospitalet har også satt opp plakater med noe tilsvarende og oppfordret besøkende til å bruke antibac som de har satt fram ved inngangen. 

Endret av himmeloghav
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9

Nå vet vi jo det, at hvis vi (i en eventuell krig el.l.) blir utsatt for angrep av ett eller annet som krever verneutstyr (som masker o.l.) dersom man skal ha sjanse for å overleve, så finnes det ikke slikt utstyr beregnet på befolkningen i beredskapslager i Norge.

Mangelfulle beredskapslager og manglende vilje/evne/mulighet (stryk det som ikke passer) til å sette i gang effektive tiltak, er svært bekymringsverdig.

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...