Example Skrevet 6. mars 2020 #1761 Del Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, gjest:) skrev: Det går an å stenge barnehager for alle som ikke har en samfunnskritisk jobb. Eller be folk som av ulike grunnee er hjemme om å holdde barna sine hjemme. Det er klart man bremser smittespredning om det blir 20% færre barn i barnehagen. Hva som er samfunnskritisk kan jo diskuteres da. Si at mitt hypotetiske barn må være hjemme fordi jeg ikke har noe samfunnskritisk jobb som lærer, men da ender 20 andre barn opp med å være hjemme fordi jeg ikke er der og tar av meg dem (i et gitt slikt scenario er vel tilgangen på vikarer heller labert). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidabmao Skrevet 6. mars 2020 #1762 Del Skrevet 6. mars 2020 https://www.nrk.no/norge/frykter-at-10-til-100-ganger-som-mange-kan-vaere-smittet-av-koronaviruset-1.14931066 No shit, Sherlock! Så hva er planen da? Har det gått endelig opp for dem at dette er en sykdom som ikke vises så tydelig De får holde hele det norske folket i isolasjon hver for seg, fra familie og barna sine i 2 uker. Litt sunn fornuft, så hadde vi ikke startet dette hysteriet. Dette er naturens gang, og Corona kommer til å få inntog om man vil det eller ikke. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 6. mars 2020 #1763 Del Skrevet 6. mars 2020 https://www.aftenposten.no/norge/i/qLdWew/professor-og-virusekspert-utviklingen-i-norge-den-siste-uken-har-vaert-omtrent-som-vi-kunne-anta Bør leses. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 6. mars 2020 #1764 Del Skrevet 6. mars 2020 Urix om koronaviruset forteller sannheten om viruset. Virker som de norske myndighetene begår de samme feilene som i kina. De tar ikke dette alvorlig nok. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 6. mars 2020 #1765 Del Skrevet 6. mars 2020 Fikk feber i dag. Just saying. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. mars 2020 #1766 Del Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Example skrev: Jeg har vel sannsynligvis like mye (lite) kompetanse som deg på dette området. Jeg har heller ingen problemer med å se alvoret med denne sykdommen, og at det kan være tøft for dem det rammer. Forskjellen er vel at jeg er mer realistisk med tanke på tiltak og konsekvensene av disse. Det er viktig å ha flere tanker i hodet samtidig. Koronaviruset er ikke alt her i verden, og selv om folk garantert vil dø av det, så er det tross alt ikke nødvendigvis så veldig unaturlig. Folk dør av sykdommer i Norge hver eneste dag. 11 000 dør av kreft hvert eneste år, det samme av hjerte- og karsykdommer. Mange overlever heldigvis også, men det kan godt hende færre gjør det om man skal vie hele oppmerksomheten til dette viruset. Setter man inn så dyre tiltak at det lammer økonomien i Norge i betydelig grad, vil inndirekte føre til mange dødsfall. Så kan man diskutere hvor farlig er koronaviruset i en slik sammenheng. Hvor mange jobber skal gå tapt? Hvis du "stenger grensene", som enkelte her inne antyder kan du regne med at det ryker mange arbeidsplasser på kort tid. Ganske mange nordmenn som jobber innenfor reiseliv vil miste jobben fort. Hoteller, restauranter, flyselskaper og andre instanser vil gå konkurs. Dette skjer relativt fort. Setter du for mange i karantene eller stenger skoler og barnehager vil det lamme store deler av Norge. Det vil effektivt sørge for at mange andre arbeidsplasser ryker, mennesker som dør av at ambulansetjenesten er lammet fordi sjaførene enten er i karantene eller sitter hjemme og passer barnet sitt som ikke er i barnehagen. Pasientene som får hjerneslag, hjerteinnfarkt eller andre umiddelbare dødstruende sykdommer dør fordi man ikke får den hjelpen man pleier. Gravide kvinner som ender opp med å føde hjemme fordi fødeavdelingen på sykehuset blir stengt ned, fordi man ikke har ansatte nok. Kreftpasienter som ikke får den oppfølgingen eller behandlingen de skal ha fordi de som jobber der sitter i karantene. Hus som brenner har ikke noe brannvesen til å rykke ut fordi de som jobber der er i karantene eller er hjemme og passer barn. Når bilukken skjer fordi ingen har brøytet veien, er det ingen som kan rykke ut. Jeg kunne forsatt i evigheter. Poenget er at det er mye annet som også er viktig. I et slikt bilde er det absolutt forståelig at norske helsemyndigheters strategi er å sinke et utbrudd og jobbe for at det blir spredt ut i tid. Vi er en del av verden, og en alvorlig pandemi uansett vil ramme Norge. Stenger du Norge i en måned nå vil man først ødelegge økonomien i landet, før du uansett vil få den senere, siden andre land ikke vil gjøre det, og den sprer seg hit senere. Spørsmålet er hvor godt rustet man vil være til å ta den i mot da. Det samme vil jo skje hvis viruset får spre seg uten tiltak slik som nå. Man stenger ikke ned hele Norge som et tiltak, men områder for å hindre smitte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 6. mars 2020 #1767 Del Skrevet 6. mars 2020 Dokumentaren på Urix så jeg for en tid siden på YouTube. Det var før vi fikk tilfeller i Norge. Bra at den blir vist på tv nå, slik at den ikke lengre blir sett på som internett propaganda. En digresjon, men i butikker i Australia er det nå mangel på antibac, munnbind og toalettpapir. De har færre smittede i Norge, men har hatt det lengre. Så dette har vi muligens i vente i større grad enn i dag etterhvert som tiden går. Heldigvis har vi i Norge en lang historie og god trening i å bruke mose og annet når nøden er stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 6. mars 2020 #1768 Del Skrevet 6. mars 2020 1 hour ago, Example said: https://www.aftenposten.no/norge/i/qLdWew/professor-og-virusekspert-utviklingen-i-norge-den-siste-uken-har-vaert-omtrent-som-vi-kunne-anta Bør leses. Jeg er mest bekymret dor om denne professoren begynner å bli dement...... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 6. mars 2020 #1769 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, Rullerusk skrev: Jeg er mest bekymret dor om denne professoren begynner å bli dement...... Fordi? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 6. mars 2020 #1770 Del Skrevet 6. mars 2020 Er det noen som vet om det er dumt å begynne å ta allergimedisin nå? Kjenner litt på pollen, men vil ikke dempe immunforsvaret mtp viruset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 6. mars 2020 #1771 Del Skrevet 6. mars 2020 2 hours ago, Example said: Hva som er samfunnskritisk kan jo diskuteres da. Si at mitt hypotetiske barn må være hjemme fordi jeg ikke har noe samfunnskritisk jobb som lærer, men da ender 20 andre barn opp med å være hjemme fordi jeg ikke er der og tar av meg dem (i et gitt slikt scenario er vel tilgangen på vikarer heller labert). Barnepass for barn med foreldre som må jobbe med transport, f.eks helse/omsorg, infrastruktur, handel og forsyninger og pass av deres barn er samfunnskritisk. Barnepass for barnet til foreldre med hjemmekontor*, foreldrepermisjon eller som er hjemme av diverse grunner er ikke samfunnskritisk, ei heller et pedagogisk opplegg. Dessuten klarer de fleste barn på 12+ seg hjemme alene på dagtid et par uker. Det er klart man ville bremset smitten noe dersom 40% av barn i barnehage/småskole og 90% av barn over 12 år holdt seg hjemme. Lettere for 4 voksne å vaske hendene til syv 1-2 åringer enn 12 av dem. Kanskje får man frigjort litt tid tl å tørke over leker o.l. også. Vi holder poden hjemme fra bhg idag fordi vi har mulighet uten at det går utover jobb. Håper de bruker den frigjorte kapasiteten til hygienetiltak. *En del med hjemmekontor kan ha behov for barnepass, f.eks dersom de jobber med koordinering av samfunnskritiske sektorer og smittevernstiltak, og disse kan selvfølgelig ha behov for barnepass. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 6. mars 2020 #1772 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 9 timer siden, hhhh9 skrev: 9 timer siden, hhhh9 skrev: går kl. 23:16. Lege frykter store mørketall. Smittevernoverlege i Oslo, Tore W. Steen, mener at tallet på smittede av koronavirus kan være 10 til 100 ganger høyere enn de 86 som har fått påvist viruset i Norge. Mørketallet er deler av grunnen til at skifesten i Holmenkollen ble avlyst. Dette er bekymringsverdig, spesielt for oss som ivaretar mennesker i risikogruppen. Hvis mørketallene er så store vil det være relativt umulig for vanlige folk å unngå smitte, og viderebringe den til utsatte grupper, uansett hvor mange tiltak man gjør for å unngå det. Men jeg tviler ikke på at han har rett. Inntil i går var det ikke registrert smitte i vår kommune, men i går ble det ikke bare opplyst om smitte, men at den smittede personen også har levd et vanlig hverdagsliv i 10 dager før h*n ble satt i isolasjon. Hvor mange personer kan denne smittede ha smittet i løpet av 10 dager, og hvor mange kan ha videreført smitten? For å gjøre saken enda bedre, for mindre enn en uke siden var det et veldig stort arrangement i nabokommunen, hvor flere tusen sto som sild i tønne. Var den smittede der? Var noen av de som kunne ha blitt smittet av den smittede der? Og det beste av alt, en smittevernsoverlege som står frem i lokalavisen og bagatelliserer det som skjer nå. Endret 6. mars 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 6. mars 2020 #1773 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Jeg gjentar det jeg har sagt den siste måneden: Det virker som om myndighetene er redde for panikk, men det de ikke tar innover seg at den beste måten å unngå panikk på, er riktig og god informasjon. Det er når kart og terreng ikke stemmer, slik situasjonen er pr i dag, at panikken kommer snikende. Endret 6. mars 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Namine Skrevet 6. mars 2020 #1774 Del Skrevet 6. mars 2020 Jeg forstår ikke helt hvorfor det feks hemmeligholdes hvilken skole den vgs-eleven som er smittet, går på? Er det ikke greit for foreldre og de elevene som går på skole i dette fylke å få bekreftet, eller avkreftet at det er deres skole det er snakk om? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 6. mars 2020 #1775 Del Skrevet 6. mars 2020 6 timer siden, likestilling skrev: Det er ikke umulig å stoppe... se på Kina. Det krever enormt mye, men det er ikke umulig. De startet da det så helt umulig ut og klarte å stoppe det... vi gjør ingenting nå som det ser veldig mulig ut. Dersom ingen gjør noe er det selvfølgelig umulig å stoppe. Om en måned er Kina tilbake til nesten normalen mens Europa brenner ned fordi ingen tar ansvar og ingen tør å være den som stopper festen for å slukke brannen. 1 time siden, himmeloghav skrev: Urix om koronaviruset forteller sannheten om viruset. Virker som de norske myndighetene begår de samme feilene som i kina. De tar ikke dette alvorlig nok. 1 time siden, RoNo skrev: Dokumentaren på Urix så jeg for en tid siden på YouTube. Det var før vi fikk tilfeller i Norge. Bra at den blir vist på tv nå, slik at den ikke lengre blir sett på som internett propaganda. Dere som refererer til Urix og nevner Kina som et eksempel på hvordan dette bør håndteres, tror dere virkelig at dokumentaren ble vist som et eksempel på hvordan man burde håndtere denne krisen? At det å bli en totalitær politistat som fysisk sleper mennesker med feber ut av husene sine med makt og inn på isolat kan være en god løsning for et demokrati? Ja, Kina har vært jævlig effektive (etter hvert, da det viste seg hvilket omfang det dreide seg om (merk at jeg med omfang mener hvor mange mennesker som potensielt kunne være smittet i sild-i-tønne-millionbyen - ikke hvor mange som faktisk ble smittet eller er døde. Det kunne ha vært MYE, mye verre)). Men mener dere virkelig at det er slik Norge skal håndtere det? Dét er en skremmende tanke, det. Da har vi ikke lange veien igjen før vi begynner å gi smittede nakkeskudd for å unngå videre spredning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 6. mars 2020 #1776 Del Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, janeikanskje skrev: Dere som refererer til Urix og nevner Kina som et eksempel på hvordan dette bør håndteres, tror dere virkelig at dokumentaren ble vist som et eksempel på hvordan man burde håndtere denne krisen? At det å bli en totalitær politistat som fysisk sleper mennesker med feber ut av husene sine med makt og inn på isolat kan være en god løsning for et demokrati? Ja, Kina har vært jævlig effektive (etter hvert, da det viste seg hvilket omfang det dreide seg om (merk at jeg med omfang mener hvor mange mennesker som potensielt kunne være smittet i sild-i-tønne-millionbyen - ikke hvor mange som faktisk ble smittet eller er døde. Det kunne ha vært MYE, mye verre)). Men mener dere virkelig at det er slik Norge skal håndtere det? Dét er en skremmende tanke, det. Da har vi ikke lange veien igjen før vi begynner å gi smittede nakkeskudd for å unngå videre spredning. Nei, jeg mener ikke det. Og det kommer heller aldri til å skje. Norge er et demokrati, mens Kina er et brutalt diktatur. Så selv om det har vært effektivt, så burde vi kunne klare å finne en fornuftig måte å gjøre det på her i landet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 6. mars 2020 #1777 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 15 timer siden, Example skrev: Fordi? Jeg får igrunnen lite igjen for å diskutere med deg, men siden du spør: Her sitter det en ensom professor ved et knøttlite universitet langt lang mot nord og mener og synser. Han skriver allerede i ingressen at han TROR færre nordmenn kommer til å dø av dette enn influensa. Vel, hadde han vært en solid bauta innen sitt felt hadde han jobbet evidensbasert. Da TROR man ikke. Man bruker den dokumentasjonen man har. Videre sammenlikner han med SARS. Et virus som har mye lavere smittepotensial enn dette Coronaviruset som er broren til SARS viruset. Og det er bare helt utrolig. For takket være iherdig innsats fra alle andre land og et godt koordinert arbeid av WHO landet aldri SARS i Norge. Så at han sammenlikner dette med SARS er bare helt utrolig. Det var nettopp gode smitteverntiltak som forhindret SARS å bli en pandemi. Det han imidlertid unnlater å nevne er senvirkningene hos de pasientene som faktisk ble smittet med SARS og overlevde. Dette vet vi og det er det eneste vi har å sammenlikne med når det gjelder dette nye coronaviruset, fordi der er i samme familie som SARS. Langtidsbivirkningene i form av lungefibrose, Osteoporose osv osv snakker han IKKE om. Og sannsynligheten for at et virus vi ikke vet noe om langtidseffekten av sammenliknet med f. eks influensavirusene, faktisk kan sette spor i store deler av befolkningen hvis mange blir smittet, lufter han ikke engang. Det er det jeg vil kalle dårlig medisin. Lite reflektert medisinsk tankegang og direkte arroganse. Videre skriver han at "han tror dødsraten kommer til å bli lavere enn i Kina fordi vi har et bedre helsevesen, og folk bor mer spredt enn i Kina." Dette virker helt Absurd! Har han noensinne tatt T- bane i Oslo i Rushet? Kinesere lever muligens tett i tett i hver sin by, men reiser de like mye som nordmenn? nei. Reiser de like langt som nordmenn? nei. Har nordmenn samme genotype som en kineser? nei. Vi vet ikke om immunforsvaret til en kineser, italiener, nordmann, afrikaner el person fra midtøsten responderer på akkurat samme måte mot dette viruset. Det er faktisk svært mange sykdommer som angriper ulike genotyper ulikt. Dette finnes det omfattende litteratur som dokumenterer for andre sykdommer. Når så journalisten poengterer at det ikke er bare eldre som dør, svarer Olsvik med at dette nok er mennesker som har "hengt over pasienter i lang tid og dermed blitt eksponert for større mengder virus enn andre som smittes på "vanlig måte". Og det er her jeg virkelig begynner å bli sikker på at mannen begynner å bli dement. Evt har fått sin kompetanse via et brevkurs. For det er helt hårreisenede synsing som ikke henger på greip medisinsk. Så spør journalisten hvordan han mener myndighetene skal forberede seg. Svaret er diktatorisk. Han snakker som om befolkningen er en gjeng idioter uten grunnleggende kunnskap eller evne til å hverken tenke eller søke kunnskap selv. I dagens elektroniske verden. Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett. Så om han er dement skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om. Men totalt uten forståelse for at vi lever i 2020 der folk har ganske godt omløp i topplokket selv, og kan søke sikker informasjon mange steder. F. eks fra noe så enkelt som WHO...... Endret 6. mars 2020 av Elaine Marley 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 6. mars 2020 #1778 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, janeikanskje skrev: Dere som refererer til Urix og nevner Kina som et eksempel på hvordan dette bør håndteres, tror dere virkelig at dokumentaren ble vist som et eksempel på hvordan man burde håndtere denne krisen? At det å bli en totalitær politistat som fysisk sleper mennesker med feber ut av husene sine med makt og inn på isolat kan være en god løsning for et demokrati? Ja, Kina har vært jævlig effektive (etter hvert, da det viste seg hvilket omfang det dreide seg om (merk at jeg med omfang mener hvor mange mennesker som potensielt kunne være smittet i sild-i-tønne-millionbyen - ikke hvor mange som faktisk ble smittet eller er døde. Det kunne ha vært MYE, mye verre)). Men mener dere virkelig at det er slik Norge skal håndtere det? Dét er en skremmende tanke, det. Da har vi ikke lange veien igjen før vi begynner å gi smittede nakkeskudd for å unngå videre spredning. Mangler du helt evnen til å se nyanser? Det er langt fra nakkeskudd til håndvask. Kina har greid å få kontroll på situasjonen med å gjøre drastiske tiltak. Det er langt fra det og faktisk nekte mennesker å bli testet når de tror selv tror de har vært utsatt for smitte. Eller la hele familien leve som normalt når et familiemedlem er i karantene. Når private selskap tar større forhåndsregler enn det offentlige kan man faktisk begynne å lure. Hvor er føre var prinsippet som blir etterlyst av WHO? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. mars 2020 #1779 Del Skrevet 6. mars 2020 6 minutter siden, janeikanskje skrev: Dere som refererer til Urix og nevner Kina som et eksempel på hvordan dette bør håndteres, tror dere virkelig at dokumentaren ble vist som et eksempel på hvordan man burde håndtere denne krisen? At det å bli en totalitær politistat som fysisk sleper mennesker med feber ut av husene sine med makt og inn på isolat kan være en god løsning for et demokrati? Ja, Kina har vært jævlig effektive (etter hvert, da det viste seg hvilket omfang det dreide seg om (merk at jeg med omfang mener hvor mange mennesker som potensielt kunne være smittet i sild-i-tønne-millionbyen - ikke hvor mange som faktisk ble smittet eller er døde. Det kunne ha vært MYE, mye verre)). Men mener dere virkelig at det er slik Norge skal håndtere det? Dét er en skremmende tanke, det. Da har vi ikke lange veien igjen før vi begynner å gi smittede nakkeskudd for å unngå videre spredning. Nei, det vil ikke være hverken mulig eller lovlig i Norge. Tror ikke de du siterte mente det heller. Men vi kan ta lærdom av det og gjøre langt flere tiltak enn det gjøres i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 6. mars 2020 #1780 Del Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, RoNo skrev: Mangler du helt evnen til å se nyanser? Det er langt fra nakkeskudd til håndvask. Kina har greid å få kontroll på situasjonen med å gjøre drastiske tiltak. Det er langt fra det og faktisk nekte mennesker å bli testet når de tror selv tror de har vært utsatt for smitte. Eller la hele familien leve som normalt når et familiemedlem er i karantene. Når private selskap tar større forhåndsregler enn det offentlige kan man faktisk begynne å lure. Hvor er føre var prinsippet som blir etterlyst av WHO? Men nå snakker du om noe helt annet enn det jeg gjorde. Jeg refererte til den konkrete dokumentaren som viste nøyaktig hvor drastiske tiltak Kina har gjennomført, og lurte altså på om dere som viser til Kina som et godt eksempel mente at Norge skulle gjøre det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg