Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10
2 minutter siden, likestilling skrev:

Endelig noen som gjør opprør mot FHI og gir F i rådene deres. Det er godt å se at det fortsatt finnes noen fornuftige blant oss.

Siden skolen er privat kan vel Erna neppe tvangsåpne den igjen i morgen heller...

Enig. Dette burde skolen i Stavanger gjøre også. Sikkert en del foreldre som ikke sender barna på skolen i Stavanger i morgen også, får vi nå ihvertfall håpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hhhh9

Toppen nås etter fire md.

Selv om et utbrudd for pasientene vil være moderat alvorlig, vil den samlede sykdomsbyrden bli stor fordi så mange smittes. FHI anslår at toppen av hovedbølgen vil nås etter om lag fire måneder.

Smitteverntiltak vil kunne bremse spredningen noe, avflate toppen og føre til at færre rammes.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n7xxB/folkehelseinstituttet-70-prosent-kan-bli-corona-smittet-i-norge

Er det kun fordi smitteverntiltak kun vil bremse spredningen noe (altså litt), at det ikke har blitt iverksatt skikkelige smitteverntiltak her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hhhh9 skrev:

Jeg kan ikke tenke meg at blodtype skal ha noe å si her, men det kan være andre ting, f.eks. dersom S-proteinet ikke klarer å binde seg til ACE2-reseptoren (med andre ord, et eller annet som gjør at denne er annerledes hos noen). Det kan sikkert være mye annet også, men neppe blodtypen :)

Det er en del andre og mer kompliserte alternativer her også, men det vil nok ta lang tid før vi har et sikkert svar...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hhhh9 said:

Er det kun fordi smitteverntiltak kun vil bremse spredningen noe (altså litt), at det ikke har blitt iverksatt skikkelige smitteverntiltak her i Norge?

Jeg oppfatter det sånn. Altså at vi ikke kan unngå en stor spredning uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis kan det se ut som Oslo ihvertfall har en smittevernoverlege og en medisinsk fagsjef med litt guts. Er spent på om de har flere tiltak i ermet. Hvis de nå skjærer igjennom og beordrer alle med det minste snev av luftveissymptomer om å holde seg hjemme til og med en dag etter de er friske, stenge risikosteder som utesteder der folk står som sild i tønne og spytter hverandre i fjeset fordi de må snakke så høyt, samt utvider karantenereglene for de smittede med familier, og for alle innreisende, så begynner det kanskje å hjelpe på. (Det vil antakelig ikke gjøre mer enn å i beste fall bremse smitten, men det er ikke ekstremt inngripende, så er verdt et forsøk, og som en stor pluss vil det bli mindre forkjølelse og influensa i omløp) Eller har noen bedre ideer? 

På debatten virket det som Guldvog ikke vil vurdere noe drastisk før det er virkelig krise og ute av kontroll, hva som er logikken i det er fortsatt for meg en gåte, så håper noen opplyste her kan fortelle meg det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
2 minutter siden, hhhh9 skrev:

Toppen nås etter fire md.

Selv om et utbrudd for pasientene vil være moderat alvorlig, vil den samlede sykdomsbyrden bli stor fordi så mange smittes. FHI anslår at toppen av hovedbølgen vil nås etter om lag fire måneder.

Smitteverntiltak vil kunne bremse spredningen noe, avflate toppen og føre til at færre rammes.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n7xxB/folkehelseinstituttet-70-prosent-kan-bli-corona-smittet-i-norge

Mener nå NHI sa at målet ikke var å stoppe viruset, men prøve å dra det utover slik at det ikke ble alt for mange syke på engang. 

Men hvorfor de blant annet tillater fly fra nord Italia med turister inn i Norge synes jeg nå er rart. Det er forskjell på å bremse spredningen og faktisk stå med åpne armer for enda flere smittede inn til Norge på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, blasfeminist skrev:

Hun er nå en gang demokratisk valgt, da. Synes det er flåsete å klage på henne i denne sammenhengen, om du ikke mener hun skulle stengt grenser og alt mulig i januar. Veit ikke om verken arbeidsgivere eller arbeidstagere ville synes det varkonge om sistnevnte måtte bli værende på vinterferiestedet i månedsvis.

Det er flåsete å klage på noen som gjør en dårlig jobb, bare fordi hun er "demokratisk valgt"?

Hun er vel for øvrig mer en leder for partiet som fikk flest stemmer, vi stemmer ikke på personer i Norge, men det er et sidespor.

Selvfølgelig kan man klage på elendig håndtering fra noen som er demokratisk valgt, når de overhodet ikke klarer å håndtere en situasjon. Selv om noen har kommet til makten på lovlig vis er de ikke fritatt fra kritikk, og her har hun absolutt fortjent det.

Ja, hun skulle stengt grenser fra utsatte områder lenge før, og etter vinterferien var det klart at Italia var et utbruddsområde. Nesten alle smittede her kommer opprinnelig derfra, og alle burde vært i karantene fra første dag. Hva arbeidsgivere og arbeidstakere synes er konge betyr ikke så mye i et slikt perspektiv. Vi snakker om noe som potensielt kan ta livet av tusenvis her, i tillegg til at det ville kostet mye mindre å isolere smittede tidlig, enn å la det spre seg som nå.

De kunne jo selvfølgelig kommet tilbake til Norge på et vis, men isolasjon burde være et minimumskrav.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, likestilling said:

Ja, hun skulle stengt grenser fra utsatte områder lenge før, og etter vinterferien var det klart at Italia var et utbruddsområde. Nesten alle smittede her kommer opprinnelig derfra, og alle burde vært i karantene fra første dag. Hva arbeidsgivere og arbeidstakere synes er konge betyr ikke så mye i et slikt perspektiv. Vi snakker om noe som potensielt kan ta livet av tusenvis her, i tillegg til at det ville kostet mye mindre å isolere smittede tidlig, enn å la det spre seg som nå.

Det kunne vi (og kan fortsatt) gjøre, men da må vi jo være enige om å betale for det. Svært mange er redde for høyere skattetrykk, men det er en kostnad samfunnet må ta om vi innfører slike restriksjoner.

Jeg er ikke nødvendigvis motstander av det..

Endret av blasfeminist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, blasfeminist skrev:

Det kunne vi (og kan fortsatt) gjøre, men da må vi jo være enige om å betale for det. Svært mange er redde for høyere skattetrykk, men det er en kostnad samfunnet må ta om vi innfører slike restriksjoner.

Jeg tror de fleste ville godtatt å f.eks. bruke noen hundre millioner av oljefondet i en krisesituasjon som denne på å spandere på oss karantene, om alternativet er å bli neste Italia. Det vil også koste langt mer, en sykehusseng koster 10.000+ per døgn. ICU er langt høyere...

Litt av problemet er nok at de har pushet på med "bare en mild forkjølelse" så lenge nå at det vil sette dem i et dårlig lys å gå tilbake på det. Hvis folk hadde vært informert om denne sykdommen på en skikkelig måte hadde det nok vært lettere å kjøre hardere tiltak, men nå flyr jo folk som skulle vært i karantene rundt på treningssenter.

En siste ting er at investering i smittevern i denne tidlige fasen vil være en veldig god investering, spesielt om man verdsetter menneskeliv. Noen hundre/tusen i karantene et par uker er en dråpe i havet i forhold til hva dette vil koste.

Edit:

Og ikke minst; på dette tidspunktet har vi rett og slett ikke sengeplasser eller utstyr til å behandle syke. Det blir fullstendig krise om vi plutselig får 500 på sykehus....

Endret av likestilling
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefond og skattepenger er jo to sider av samme sak (bortsett fra at de med mest fra før kommer best ut av det om vi bruker fra fondet), men det må bli en avveining, ja. Vi taper mye penger på å ha mange sjuke samtidig også.

edit: For meg virker det som tiltakene bare bremser smitten, og at like mange vil bli sjuke uansett.

Endret av blasfeminist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, blasfeminist skrev:

Jeg tror de nevnte restriksjonene blir peanøtter for skattebetalerne sammenlignet med regningen fra helsevesenet etterhvert hvis vi ikke foretar oss noe snart (og i tillegg må gjennomføre enorme restriksjoner senere for å ta toppene av et digert utbrudd). Vi må lære av andre lands erfaringer her.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Buridan said:

Jeg tror de nevnte restriksjonene blir peanøtter for skattebetalerne sammenlignet med regningen fra helsevesenet etterhvert hvis vi ikke foretar oss noe snart

Det kan selvfølgelig hende. Dyrt blir det for oss alle uansett, og ikke bare økonomisk ser det ut til..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Sitat

FHI anbefaler ikke screening, altså rutineundersøkelser av reisende som kommer til Norge. Konklusjonen er at den lille, mulige nytten ikke oppveier de uheldige sidene ved et slikt tiltak.

Heller ikke innreisekarantene av personer som kan ha vært utsatt inntil det er klart om de er smittet, anbefales. FHI påpeker at innreisekarantene blir meningsløst, når epidemien først er i gang i Norge.

Hva er de uheldige sidene ved et slikt tiltak som screening?

Meningsløst? Ønsker de ikke å bremse den? Ønsker de ikke å gjøre det de kan for at så få som mulig blir syke og for at så få som mulig dør?

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, hhhh9 said:

Hva er de uheldige sidene ved et slikt tiltak som screening?

Kostnaden.

Noen færre vil jo rammes om vi iverksetter alle mulige tiltak, men det virker på meg som at viruset vil spre seg som influensa, og er umulig å stoppe. Håndvask vil redde liv, om enn bare noen få.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, blasfeminist skrev:

Kostnaden.

Noen færre vil jo rammes om vi iverksetter alle mulige tiltak, men det virker på meg som at viruset vil spre seg som influensa, og er umulig å stoppe. Håndvask vil redde liv, om enn bare noen få.

Det er ikke umulig å stoppe... se på Kina.

Det krever enormt mye, men det er ikke umulig. De startet da det så helt umulig ut og klarte å stoppe det... vi gjør ingenting nå som det ser veldig mulig ut. Dersom ingen gjør noe er det selvfølgelig umulig å stoppe.

Om en måned er Kina tilbake til nesten normalen mens Europa brenner ned fordi ingen tar ansvar og ingen tør å være den som stopper festen for å slukke brannen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, blasfeminist said:

Det er jo fristende å gjette på det, siden (fra det jeg har sett) gjelder friske, oppegående folk under førti år. Kan selfølgelig være mange andre i alle aldre som aldri får vite at de har hatt viruset.

Vel, jeg klarer ikke å slutte å tenke sånn; for første gang leste vi i år om 2 ungdomskoleelever som døde av «influensa» i mediene. Er vi så sikre på at det virkelig var det de døde av....? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helomvending fra FHI her...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort

Sitat

Virusekspert: – Jeg tror dette blir veldig stort

Folkehelseinstituttets mangeårige smitteekspert Preben Aavitsland sier helsemyndighetene er betydelig mer bekymret for corona-utbruddet enn de var under svineinfluensaen i 2009. Da døde 32 nordmenn.

Nå sier selv FHI at dette vil bli veldig stort, de som til nå har prøvd å lure (?) folk til å tro at dette er en mild forkjølelse.

Nå ser det ut til at de kryper til korset og begynner å forberede seg på å snu folkeopinionen slik at overgangen til realiteten som kommer ikke skal bli for stor.

Sitat

– Ja, vi er betydelig mer bekymret enn i 2009. Risikoen for dødelighet for den enkelte smittede ser ut til å være betydelig høyere enn med svineinfluensaen. Jeg tror dette blir veldig stort. Vi vil få dødsfall, det er umulig å anslå hvor mange, sier Aavitsland.

Jaja, stating the obvious, men bedre sent enn aldri. 25 døde av svineinfluensa, det skal ikke mye til å "slå" det. Dette er på forsiden av VG så dette må komme fra øverste hold og vi får sannsynligvis gradvis høre litt av sannheten fremover.

Sitat

– Hva vet dere om de mest alvorlig tilfellene?

Vi vet at det går et skille ved 1–2 uker. Hvis pasienten blir dårligere etter 1–2 uker, får de ofte viruslungebetennelse langt nede i lungene. Det kan ødelegge lungene og gi akutt lungesvikt. Da trenger pasienten pustehjelp. Vi vet også at risikoen for barn og unge voksne er liten. Fra 60-årsalderen øker den voldsomt.

Jeg tok med denne delen også. Jeg skrev om dette tidligere i tråden noen sider tilbake, men det er veldig viktig å få med seg.

Første del er veldig mild (viruset bygger opp og ødelegger immunforsvaret), så kommer en del som avhenger av immunrespons; det å få "influensa" her kan være et bra tegn og er i hovedsak immunrespons. De som ikke får noe hopper ofte over til neste. For noen stopper sykdommen her.

Siste del er der hvor man får lungebetennelse i en eller annen grad. Her vil det skille seg, og noen får nesten ingen ting, mens andre får alvorlig. De som får infeksjon dypt i lungene har en stund på sykehus foran seg før de enten blir friske eller dør, og som han sier; det kan ødelegge lungene permanent.

Det er selvfølgelig variasjoner her også, men det vil være en betydelig andel som får ganske til veldig alvorlig lungeinfeksjon og trenger pustehjelp. Selv om man blir "frisk" etter dette vil de som har fått en så ille betennelse at de har ligget i respirator over tid få fibrose og andre skader på lunger.

Dette er noe helt annet enn influensa og forkjølelse, og det er bra at de endelig begynner å forberede folk på realiteten, selv om det skremmer. Jeg tror (og håper) at dette er begynnelsen på en endring i strategi fra norske myndigheter, og at de innser at det ikke går an å ha en ignorant befolkning som tror dette er forkjølelse, og samtidig ikke kollapse helsevesenet i løpet av kort tid. Det er bedre å forberede seg nå enn å få sjokk når det kommer. Folk må også skjønne at man ikke kan holde på akkurat som før.

Endret av likestilling
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
2 timer siden, likestilling skrev:

Det er ikke umulig å stoppe... se på Kina.

Det krever enormt mye, men det er ikke umulig. De startet da det så helt umulig ut og klarte å stoppe det... vi gjør ingenting nå som det ser veldig mulig ut. Dersom ingen gjør noe er det selvfølgelig umulig å stoppe.

Om en måned er Kina tilbake til nesten normalen mens Europa brenner ned fordi ingen tar ansvar og ingen tør å være den som stopper festen for å slukke brannen.

Jeg gjorde et grovt overslag nå bare for å se hva som skjer om et sånt virus får gå uhindret i Norge med våre 5.357 millioner mennesker. Uhindret har man sagt at viruset har et potensiale på å nå 70% av befolkningen. Regner man på hva det innebærer er det ren horror..

Nå har man enda ikke noe sikkert estimat for dødeligheten der tallene spriker i hele spekteret fra 0.3-5%. 2 var f.eks et estimat som ble gitt av hun ene forskeren i Urix-spesial-dokumentaren (44-45 min) i går som har vært nevnt hyppig, 3-5% er anslag fra WHO som er nevnt her, der en norsk overlege sa rundt 1 samme sted. 3.4% er tallet døde/smittede gir, dag etter dag. Et konfidensintervall på (0,37–2,95) er nevnt her. Så si at 2-3% som er ca midt i denne grøten kanskje kan brukes til å regne med for å gjøre et grovt overslag, der man i tillegg kan bruke minste-tallet og verste-tallet for å være over det hele:

Hvis viruset får fare frem uten hindringer og nå potensialet på 70% med en 2-3% dødelighet snakker man da om 75 000-113 000 døde. Er dødeligheten så lav som 0.3% har det likevel et potensiale til å ta livet av 11000 uhindret og er dødeligheten så ille som 5% snakker man 187 000 døde. 

FHI sikter seg inn på at 25% smittes. For å nå det målet så må man nødvendigvis gjøre en god del tiltak da og om 70% er potensialet det har uhindret.. Om de når målet på 25% og man nå gjør samme utregning i forhold til det tallet er de tallene også helt forferdelige.

Men en dødelighet på 2-3% snakker man da om 27 000-40 000 døde. Er dødeligheten 0.3%, gir det 4000 døde og verste fallen på 5% dødelighet gir 67 000 døde. Jeg tror ikke helt jeg syns at dette er bra nok jeg, siden jeg syns 4000 er mange mennesker og regner det som totalt usannsynlig at dødeligheten er så lav..

Utregningen viser dessverre at å ha et så nøyaktig som mulig tall for dødelighet har mye å si men det er på det rene at det er å sammenligne med de 900 som dør av influensa er å villede folk. Og at selv om dette ikke er Ebola eller Svartedauden så er dette ILLE.

(Hvordan skal dette gå for U-land som kanskje må forholde seg til 70% utbredelse i befolkningen?)

Endret av Nematocera
språkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Agatha Spinatha skrev:

Det er vel nettopp kunnskap som gjør at enkelte mennesker klarer å se alvoret i en epidemi som har allerede har tatt flere liv. Det er også kompetanse som gjør at jeg kritiserer myndighetene i deres håndtering av denne krisen. Så hvilken kompetanse har du til å uttale deg slik som du gjør? Omfanget av dette ser du ikke. 

Enkelte innbiller seg at det er bare eldre og syke som dør og bruker dette som en hvilepute, og sprer dette videre, ikke basert på kunnskap men antakelser. 

Jeg har vel sannsynligvis like mye (lite) kompetanse som deg på dette området. Jeg har heller ingen problemer med å se alvoret med denne sykdommen, og at det kan være tøft for dem det rammer. Forskjellen er vel at jeg er mer realistisk med tanke på tiltak og konsekvensene av disse. Det er viktig å ha flere tanker i hodet samtidig. Koronaviruset er ikke alt her i verden, og selv om folk garantert vil dø av det, så er det tross alt ikke nødvendigvis så veldig unaturlig. Folk dør av sykdommer i Norge hver eneste dag. 11 000 dør av kreft hvert eneste år, det samme av hjerte- og karsykdommer. Mange overlever heldigvis også, men det kan godt hende færre gjør det om man skal vie hele oppmerksomheten til dette viruset.

Setter man inn så dyre tiltak at det lammer økonomien i Norge i betydelig grad, vil inndirekte føre til mange dødsfall. Så kan man diskutere hvor farlig er koronaviruset i en slik sammenheng.

Hvor mange jobber skal gå tapt? Hvis du "stenger grensene", som enkelte her inne antyder kan du regne med at det ryker mange arbeidsplasser på kort tid. Ganske mange nordmenn som jobber innenfor reiseliv vil miste jobben fort. Hoteller, restauranter, flyselskaper og andre instanser vil gå konkurs. Dette skjer relativt fort.

Setter du for mange i karantene eller stenger skoler og barnehager vil det lamme store deler av Norge. Det vil effektivt sørge for at mange andre arbeidsplasser ryker, mennesker som dør av at ambulansetjenesten er lammet fordi sjaførene enten er i karantene eller sitter hjemme og passer barnet sitt som ikke er i barnehagen. Pasientene som får hjerneslag, hjerteinnfarkt eller andre umiddelbare dødstruende sykdommer dør fordi man ikke får den hjelpen man pleier. Gravide kvinner som ender opp med å føde hjemme fordi fødeavdelingen på sykehuset blir stengt ned, fordi man ikke har ansatte nok. Kreftpasienter som ikke får den oppfølgingen eller behandlingen de skal ha fordi de som jobber der sitter i karantene. Hus som brenner har ikke noe brannvesen til å rykke ut fordi de som jobber der er i karantene eller er hjemme og passer barn. Når bilukken skjer fordi ingen har brøytet veien, er det ingen som kan rykke ut.

Jeg kunne forsatt i evigheter. Poenget er at det er mye annet som også er viktig. I et slikt bilde er det absolutt forståelig at norske helsemyndigheters strategi er å sinke et utbrudd og jobbe for at det blir spredt ut i tid. Vi er en del av verden, og en alvorlig pandemi uansett vil ramme Norge. Stenger du Norge i en måned nå vil man først ødelegge økonomien i landet, før du uansett vil få den senere, siden andre land ikke vil gjøre det, og den sprer seg hit senere. Spørsmålet er hvor godt rustet man vil være til å ta den i mot da.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Example said:

Jeg har vel sannsynligvis like mye (lite) kompetanse som deg på dette området. Jeg har heller ingen problemer med å se alvoret med denne sykdommen, og at det kan være tøft for dem det rammer. Forskjellen er vel at jeg er mer realistisk med tanke på tiltak og konsekvensene av disse. Det er viktig å ha flere tanker i hodet samtidig. Koronaviruset er ikke alt her i verden, og selv om folk garantert vil dø av det, så er det tross alt ikke nødvendigvis så veldig unaturlig. Folk dør av sykdommer i Norge hver eneste dag. 11 000 dør av kreft hvert eneste år, det samme av hjerte- og karsykdommer. Mange overlever heldigvis også, men det kan godt hende færre gjør det om man skal vie hele oppmerksomheten til dette viruset.

Setter man inn så dyre tiltak at det lammer økonomien i Norge i betydelig grad, vil inndirekte føre til mange dødsfall. Så kan man diskutere hvor farlig er koronaviruset i en slik sammenheng.

Hvor mange jobber skal gå tapt? Hvis du "stenger grensene", som enkelte her inne antyder kan du regne med at det ryker mange arbeidsplasser på kort tid. Ganske mange nordmenn som jobber innenfor reiseliv vil miste jobben fort. Hoteller, restauranter, flyselskaper og andre instanser vil gå konkurs. Dette skjer relativt fort.

Setter du for mange i karantene eller stenger skoler og barnehager vil det lamme store deler av Norge. Det vil effektivt sørge for at mange andre arbeidsplasser ryker, mennesker som dør av at ambulansetjenesten er lammet fordi sjaførene enten er i karantene eller sitter hjemme og passer barnet sitt som ikke er i barnehagen. Pasientene som får hjerneslag, hjerteinnfarkt eller andre umiddelbare dødstruende sykdommer dør fordi man ikke får den hjelpen man pleier. Gravide kvinner som ender opp med å føde hjemme fordi fødeavdelingen på sykehuset blir stengt ned, fordi man ikke har ansatte nok. Kreftpasienter som ikke får den oppfølgingen eller behandlingen de skal ha fordi de som jobber der sitter i karantene. Hus som brenner har ikke noe brannvesen til å rykke ut fordi de som jobber der er i karantene eller er hjemme og passer barn. Når bilukken skjer fordi ingen har brøytet veien, er det ingen som kan rykke ut.

Jeg kunne forsatt i evigheter. Poenget er at det er mye annet som også er viktig. I et slikt bilde er det absolutt forståelig at norske helsemyndigheters strategi er å sinke et utbrudd og jobbe for at det blir spredt ut i tid. Vi er en del av verden, og en alvorlig pandemi uansett vil ramme Norge. Stenger du Norge i en måned nå vil man først ødelegge økonomien i landet, før du uansett vil få den senere, siden andre land ikke vil gjøre det, og den sprer seg hit senere. Spørsmålet er hvor godt rustet man vil være til å ta den i mot da.

Det går an å stenge barnehager for alle som ikke har en samfunnskritisk jobb. Eller be folk som av ulike grunnee er hjemme om å holdde barna sine hjemme. Det er klart man bremser smittespredning om det blir 20% færre barn i barnehagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...