Gjest supernova_87 Skrevet 4. mars 2020 #1581 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev: Du får lage deg en lise med for og imot reise. I mot, og det er jo det som er problemet med at massene mener dette bare er hysteri, er nettopp at jeg ikke ønsker å bli kalt hysterisk og å bli dømt av de rundt. Det er som massesuggesjon: folk orker ikke å være den som påpeker igjen og igjen til andres himling med øynene at man skal være før var eller prøve å unngå smitte. Så for å ikke virke teit, evt. fordi "alle andre lever livet", så lar folk være å ta nødvendige hensyn. Tror dette er en av grunnene til at få tar det på alvor. Noen tvilere setter seg ikke inn i det selv og tar noen enkle grep fordi noen sterke stemmer sier "nei, ikke tenk på det en gang". Og som nevnt tidligere, kan hende går det helt fint, kan hende Norge ikke blir rammet særlig hardt, men kan også hende det er verre enn det vi ser nå. Hva koster det folk å vaske seg litt bedre på henda og ikke hoste på hverandre, og holde seg inne når de er i karantene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1582 Del Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, Rainstorm skrev: I mot, og det er jo det som er problemet med at massene mener dette bare er hysteri, er nettopp at jeg ikke ønsker å bli kalt hysterisk og å bli dømt av de rundt. Det er som massesuggesjon: folk orker ikke å være den som påpeker igjen og igjen til andres himling med øynene at man skal være før var eller prøve å unngå smitte. Så for å ikke virke teit, evt. fordi "alle andre lever livet", så lar folk være å ta nødvendige hensyn. Tror dette er en av grunnene til at få tar det på alvor. Noen tvilere setter seg ikke inn i det selv og tar noen enkle grep fordi noen sterke stemmer sier "nei, ikke tenk på det en gang". Og som nevnt tidligere, kan hende går det helt fint, kan hende Norge ikke blir rammet særlig hardt, men kan også hende det er verre enn det vi ser nå. Hva koster det folk å vaske seg litt bedre på henda og ikke hoste på hverandre, og holde seg inne når de er i karantene? Folk som himler med øynene til slike ting, har veldig stygg oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 4. mars 2020 #1583 Del Skrevet 4. mars 2020 5 minutter siden, hhhh9 skrev: De har jo bare godt av å høre at du (som også mange andre) har nære mennesker med nedsatt helse som du må ta hensyn til. Kanskje de også begynner å tenke mer på andre? Men som sagt, så trenger du ikke å opplyse dine kolleger om årsaken til at du ikke blir med på denne samlingen. Ja, å faktisk si det som det er, og holde fast i det selv når de himler med øynene kan jo gjøre at de tenker seg om, det er et godt poeng. Og tar de forholdsregler og det viser seg å ikke være så ille: ingen skade skjedd. Et annet poeng er at tanken på å ha utsatt meg for unødvendig risiko og potensielt da smitte familie og det får konsekvenser, kjenner det er vanskelig å tenke på. Hvor godt kan jeg egentlig yte på jobb når det er det jeg tenker både før og etter. Med influensaen er det mye greiere, da tar de (familiemedlemet med risiko) vaksinen hvert år, og det er veldig tydelig når en selv er smittet og så holder man seg unna til man ikke lenger er smittsom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 4. mars 2020 #1584 Del Skrevet 4. mars 2020 38 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Om du ser debatten på NRK1 vil du forstå hvorfor: https://tv.nrk.no/serie/debatten/202003/NNFA51030320/avspiller Hvor i debatten mener du at svaret ligger? Har sett hele og kan ikke si at jeg fikk noe svar på spørsmålet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 4. mars 2020 #1585 Del Skrevet 4. mars 2020 32 minutter siden, likestilling skrev: Jeg slapper av jeg, jeg bare fortalte om noen tilfeller (og det er mange flere) som motbeviser dette med at unge og friske ikke kan dø av dette, dersom man ikke antar at alle disse profesjonelle idrettsutøverne og friske menneskene har hatt uoppdagede "feil" som har slått til akkurat når de fikk dette viruset.... Det kan definitivt skje, og i alle fall om man av en eller annen grunn ikke kan gi tilstrekkelig behandling... mindre sannsynlig enn gamle og syke, javisst, men det kan skje. Jeg har da ikke påstått at unge og friske ikke kan dø av dette. Jeg fortalte enkelt og greit om en person som «var helt frisk», men som viste seg å ikke være det likevel. Og at slikt kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1586 Del Skrevet 4. mars 2020 15 minutter siden, Rainstorm skrev: Ja, å faktisk si det som det er, og holde fast i det selv når de himler med øynene kan jo gjøre at de tenker seg om, det er et godt poeng. Og tar de forholdsregler og det viser seg å ikke være så ille: ingen skade skjedd. Et annet poeng er at tanken på å ha utsatt meg for unødvendig risiko og potensielt da smitte familie og det får konsekvenser, kjenner det er vanskelig å tenke på. Hvor godt kan jeg egentlig yte på jobb når det er det jeg tenker både før og etter. Med influensaen er det mye greiere, da tar de (familiemedlemet med risiko) vaksinen hvert år, og det er veldig tydelig når en selv er smittet og så holder man seg unna til man ikke lenger er smittsom. Jeg er enig med deg i at det er best å ikke reise på samlingen. Du skal se at de som himler med øynene våkner opp en dag og forstår alvoret, og de vil da forstå at du er den som tok kloke valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1587 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, Switch skrev: Hvor i debatten mener du at svaret ligger? Har sett hele og kan ikke si at jeg fikk noe svar på spørsmålet mitt. Det er helt i begynnelsen. Hva er det du ikke skjønner? Solvang sier jo at vi skal snakke med en person som sier at vi er snart i samme situasjon som Italia. Vedkommende som er lege bekrefter at det stemmer. Hva mer er det å lure på egentlig? Endret 5. mars 2020 av Agatha Spinatha 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 5. mars 2020 #1588 Del Skrevet 5. mars 2020 37 minutter siden, missmcbeal skrev: Men hva bidrar egentlig svaret ditt til i debatten? Slike forhold kan man ikke kontrollere, men smittespredning KAN man kontrollere. Du sammenstiller et dødsfall som det er lite å gjøre med med mange potensielle dødsfall man har mulighet til å forhindre. Hvorfor skal folk overanalysere alt? Mennesker kan ha underliggende sykdommer uten å vite om det, punktum. Det er ikke mer enn det. Maratonløperen kan ha hatt ett eller annet uten å vite om det. Jeg sier ikke at det er sånn, men det kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1589 Del Skrevet 5. mars 2020 2 minutter siden, Switch skrev: Hvorfor skal folk overanalysere alt? Mennesker kan ha underliggende sykdommer uten å vite om det, punktum. Det er ikke mer enn det. Maratonløperen kan ha hatt ett eller annet uten å vite om det. Jeg sier ikke at det er sånn, men det kan skje. Jeg opplever at du hele tiden prøver å bortforklare det skjer i verden nå og hvor alvorlig dette er. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 5. mars 2020 #1590 Del Skrevet 5. mars 2020 2 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Det er helt i begynnelsen. Hva er det du ikke skjønner? Solvang sier jo at vi skal snakke med en person som sier at vi er snart i samme situasjon som Italia. Vedkommende som er lege bekrefter at det stemmer. Hva mer er det å lure på egentlig? Samme SITUASJON som Italia ja. Så vi vil altså ha færre smittetilfeller her i Norge, men fordi vi også er færre mennesker i landet vil situasjonen bli (mener å huske at de sa KAN bli) lik den er i Italia. For det er jo som sagt mange, mange flere mennesker der, i er mindre land enn Norge, folk er mer oppi hverandre og folk blir dermed lettere smittet(?). Altså flere blir smittet i antall der enn her, men situasjonen kan bli omtrent lik, fordi vi er færre. Føler meg jo rett og slett dum når jeg må prøve å forklare det så enkelt som overhodet mulig for at ikke det skal vris og vendes på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1591 Del Skrevet 5. mars 2020 Akkurat nå, Switch skrev: Samme SITUASJON som Italia ja. Så vi vil altså ha færre smittetilfeller her i Norge, men fordi vi også er færre mennesker i landet vil situasjonen bli (mener å huske at de sa KAN bli) lik den er i Italia. For det er jo som sagt mange, mange flere mennesker der, i er mindre land enn Norge, folk er mer oppi hverandre og folk blir dermed lettere smittet(?). Altså flere blir smittet i antall der enn her, men situasjonen kan bli omtrent lik, fordi vi er færre. Føler meg jo rett og slett dum når jeg må prøve å forklare det så enkelt som overhodet mulig for at ikke det skal vris og vendes på... Samme sitasjon, samme alvorlighetsgrad. At du opplever at du må vri å vende på alt, handler ikke om meg eller andre brukere her inne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 5. mars 2020 #1592 Del Skrevet 5. mars 2020 3 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Jeg opplever at du hele tiden prøver å bortforklare det skjer i verden nå og hvor alvorlig dette er. Er du virkelig seriøs? Fordi jeg forteller om en «frisk» person som døde fordi det viste seg at han ikke var så frisk allikevel, og at det faktisk kan skje andre og, så bortforklarer jeg «hele tiden» hva som skjer her i verden og hvor alvorlig dette er? Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har diskutert og kranglet med blant annet mine foreldre fordi de ler av dette og sammenligner det med influensa. Jeg har store sår på hendene fordi jeg konstant vasker de og bruker antibac. Antibac har jeg også med meg i jakkelomma, veske, stelleveske, bilen, lommer på vogna osv. Jeg håndhilser ikke på folk, og holder avstand til folk. Ingen har fått påvist smitte her, men jeg vurderer likevel å ta barna ut av barnehagen. Og hvis du sikter til dette med antall smittede i Italia i forhold til hva man kan forvente i Norge, så må det da være lov å stille spørsmål uten at man skal bli beskyldt for å ikke bry seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 5. mars 2020 #1593 Del Skrevet 5. mars 2020 4 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Samme sitasjon, samme alvorlighetsgrad. At du opplever at du må vri å vende på alt, handler ikke om meg eller andre brukere her inne. Jo, fordi jeg kan skrive en ting, og du og andre her gjør det til noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1594 Del Skrevet 5. mars 2020 Akkurat nå, Switch skrev: Er du virkelig seriøs? Fordi jeg forteller om en «frisk» person som døde fordi det viste seg at han ikke var så frisk allikevel, og at det faktisk kan skje andre og, så bortforklarer jeg «hele tiden» hva som skjer her i verden og hvor alvorlig dette er? Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har diskutert og kranglet med blant annet mine foreldre fordi de ler av dette og sammenligner det med influensa. Jeg har store sår på hendene fordi jeg konstant vasker de og bruker antibac. Antibac har jeg også med meg i jakkelomma, veske, stelleveske, bilen, lommer på vogna osv. Jeg håndhilser ikke på folk, og holder avstand til folk. Ingen har fått påvist smitte her, men jeg vurderer likevel å ta barna ut av barnehagen. Og hvis du sikter til dette med antall smittede i Italia i forhold til hva man kan forvente i Norge, så må det da være lov å stille spørsmål uten at man skal bli beskyldt for å ikke bry seg. Det er min opplevelse av responsen din på mine innlegg, hva du har diskutert med andre har ikke jeg noe med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 5. mars 2020 #1595 Del Skrevet 5. mars 2020 1 minutt siden, Switch skrev: Jo, fordi jeg kan skrive en ting, og du og andre her gjør det til noe helt annet. For en merkelig tilbakemelding. Her kommer det opplysninger som blir delt fra overleger og smittevernleger samt andre troverdige kilder, ikke fra privatpersoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 5. mars 2020 #1596 Del Skrevet 5. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: For en merkelig tilbakemelding. Her kommer det opplysninger som blir delt fra overleger og smittevernleger samt andre troverdige kilder, ikke fra privatpersoner. Altså, hæ? Det er nettopp det her jeg mener, hvordan er dette relevant? Edit: det har jo ingenting med saken å gjøre Endret 5. mars 2020 av Switch Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 5. mars 2020 #1597 Del Skrevet 5. mars 2020 Eller forresten, ikke gidd engang. Det er så bortkastet med tid, og det virker som om folk her er mer interessert i å kverulere, og klarer som sagt å vri om på de minste ting. Tar viruset alvorlig, men kjenner at jeg blir så oppgitt over folk nå at jeg tror jeg har større sjanse for å dø av frustrasjon enn noe virus i alle fall😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 5. mars 2020 #1598 Del Skrevet 5. mars 2020 Nederland som har færre smittede enn oss har opprettet containere for karantene https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wPQAeA/nederland-har-opprettet-corona-containere-for-karantene 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mask Skrevet 5. mars 2020 #1599 Del Skrevet 5. mars 2020 I California har de erklært unntakstilstand, mens her skal man vente og vente for det skal vurderes å sette inn en gruppe som skal tenke på hva man skal gjøre, for å så ta noen uker til for man har funnet noen med handlekraft hvor det "kanskje" funker. Lille Norge har 56 stykker, nesten halvparten av det USA har med 320 millioner innbyggere. Yikes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 5. mars 2020 #1600 Del Skrevet 5. mars 2020 2 minutter siden, Maskot skrev: I California har de erklært unntakstilstand, mens her skal man vente og vente for det skal vurderes å sette inn en gruppe som skal tenke på hva man skal gjøre, for å så ta noen uker til for man har funnet noen med handlekraft hvor det "kanskje" funker. Lille Norge har 56 stykker, nesten halvparten av det USA har med 320 millioner innbyggere. Yikes Norge kjører «etterpåklokskap» prinsippet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg