Agatha Spinatha Skrevet 4. mars 2020 #1541 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 3 minutter siden, Limah skrev: Så du vet med sikkerhet at unge mennesker og barn vil dø fremover, når det er akkurat disse gruppene som IKKE har dødd til nå? Så du debatten på NRK i går? Det ble det sagt at unge mennesker vil også dø av dette. Det ble også sagt at vi ikke er langt unna Italias tilstander som melder om 500 nye tilfeller i døgnet. Lørdag 22. februar var det ni smittede i Italia og ingen døde. I går var det 1700 og 35 døde. Fullt på intensivavdelingen meldtes det også om. Endret 4. mars 2020 av Agatha Spinatha 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella93 Skrevet 4. mars 2020 #1542 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, Limah skrev: Så du vet med sikkerhet at unge mennesker og barn vil dø fremover, når det er akkurat disse gruppene som IKKE har dødd til nå? Nei ingen vet det med sikkerhet! Nå ligger den første babyen på sykehus i respirator i Italia! Tipper ingen ønsker sine der om de er baby eller en på 9, 13 eller 29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1543 Del Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, Petronella93 skrev: Vil tru dette er vaksinen mot lungebetennelse Takk! Er dette en vaksine man må ta ofte (hvert år feks?) for å være beskyttet mot lungebetennelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy02 Skrevet 4. mars 2020 #1544 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, missmcbeal skrev: Jeg skjønner at du muligens er ganske ung, men alt over 19 er ikke regnet som å være blant de eldre. Man er fremdeles regnet som ung om man dør under en alder av iallfall 40-50 år. Å herlighet du vil bare ikke forstå hva jeg sier. Nei jeg er ikke ung! Jeg er faktisk nærmest middelaldrende å regne. Det jeg skulle frem til er at barn mest sannsynlig ikke kommer til å dø noe særlig. Og at all statistikk kan vendes om til å komme i motpartens favør. Det er det både pressen og andre driver med. Jeg er enig i at dette er farligere en influensa. Og jeg selv har slektninger med dårlig immunforsvar som jeg håper ikke blir smittet blant annet min mor. Men vi trenger ikke å spre rykter her om at mange barn kommer til å dø for det stemmer faktisk ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 4. mars 2020 #1545 Del Skrevet 4. mars 2020 9 timer siden, Amananas skrev: Funker vanlige engangshansker fra f. Eks. nille for å holde virus borte fra henda når man er ute og handler? Bor sammen med en med nedsatt immunforsvar, så vi forbereder oss på å være veldig forsiktige framover. Jeg ville ikke satset på engangshansker uansett hvilken type. Det skal holde å vaske/desinfisere hendene på riktig måte etter å ha vært borti kontaktpunkter hvor det potensielt kan være smitte. Hvis man ser vekk i fra sterile hansker, så brukes vanlige hansker stort sett for å beskytte seg selv mot eventuelle ubehageligheter (kroppsvæsker feks). Det beskytter selvsagt noe, men ikke 100%. Etter hanskebruk skal man alltid rengjøre hendene. Det nytter dermed lite å hive av seg hanskene før man går inn døren hjemme og ikke utføre håndvask/desinfisering i tillegg. Jeg vil forøvrig råde til håndvask med såpe og vann. Feks er norovirus (spysyke) mer motstandsdyktig ovenfor desinfeksjon enn håndvask. Jeg vet ikke om det er funnet ut av hvordan det er med koronaviruset. Men for å være på den sikreste siden er gjerne håndvask å anbefale. Men selvsagt desinfeksjon når håndvask ikke lar seg gjøre. Det er også viktig at både håndvask og desinfeksjon utføres korrekt. Det holder ikke å gni inn med litt såpe i et par sekunder og så skylle av. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker3 Skrevet 4. mars 2020 #1546 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 26 minutter siden, Limah said: Ja, enkelte. Hvor stor prosent tror du det er? Tipper sjansen er større for å dø i en bilulykke enn å dø av dette viruset som en frisk 30-åring. Det blir et omtrentlig regnestykke siden man ikke får tall for akkurat 30-åringer, men jeg prøver. I 2018 ble 22 drept i aldersgruppen 25-44. Det bor ca 1,4 millioner mennesker i Norge i den aldersgruppen, så det gir en dødsrisiko på 0,0016%. Hvis vi slår sammen tallene for 20-29 og 30-39 blir det 25 døde av 11219 smittede, eller en risiko på 0,22%. Det gir 137 ganger større sjanse for å dø av COVID-19 enn i ei bilulykke. Mørketallene må være ekstremt høye i Kina og sjansen for å få sykdommen veldig liten i Norge for at det skal bli mindre sjanse for å dø i en bilulykke enn av sykdommen. Edit: Tallene for COVID-19 er herfra: http://weekly.chinacdc.cn/en/article/id/e53946e2-c6c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51 Endret 4. mars 2020 av Anonymbruker3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella93 Skrevet 4. mars 2020 #1547 Del Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, hhhh9 skrev: Takk! Er dette en vaksine man må ta ofte (hvert år feks?) for å være beskyttet mot lungebetennelse? True det er hvert 3år! Få i Norge som får denne opp som tilbud om en ikke alt er alvorlig lungesyk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1548 Del Skrevet 4. mars 2020 9 timer siden, Amananas skrev: Funker vanlige engangshansker fra f. Eks. nille for å holde virus borte fra henda når man er ute og handler? Bor sammen med en med nedsatt immunforsvar, så vi forbereder oss på å være veldig forsiktige framover. Spør på apotek for å få vite hvilken type hansker som beskytter best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1549 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, Petronella93 skrev: True det er hvert 3år! Få i Norge som får denne opp som tilbud om en ikke alt er alvorlig lungesyk Ok. Takk! Det er bra at dette tilbudet finnes for de som er alvorlig lungesyke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 4. mars 2020 #1550 Del Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, lillemy02 skrev: Å herlighet du vil bare ikke forstå hva jeg sier. Nei jeg er ikke ung! Jeg er faktisk nærmest middelaldrende å regne. Det jeg skulle frem til er at barn mest sannsynlig ikke kommer til å dø noe særlig. Og at all statistikk kan vendes om til å komme i motpartens favør. Det er det både pressen og andre driver med. Jeg er enig i at dette er farligere en influensa. Og jeg selv har slektninger med dårlig immunforsvar som jeg håper ikke blir smittet blant annet min mor. Men vi trenger ikke å spre rykter her om at mange barn kommer til å dø for det stemmer faktisk ikke. Det er ingen som sprer rykte om HVOR mange unge som kommer til å dø, men det vil skje. Et barn er lagt inn på sykehus i respirator. Det kommer flere tilfeller og det er realiteten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 4. mars 2020 #1551 Del Skrevet 4. mars 2020 5 minutter siden, lillemy02 skrev: Å herlighet du vil bare ikke forstå hva jeg sier. Nei jeg er ikke ung! Jeg er faktisk nærmest middelaldrende å regne. Det jeg skulle frem til er at barn mest sannsynlig ikke kommer til å dø noe særlig. Og at all statistikk kan vendes om til å komme i motpartens favør. Det er det både pressen og andre driver med. Jeg er enig i at dette er farligere en influensa. Og jeg selv har slektninger med dårlig immunforsvar som jeg håper ikke blir smittet blant annet min mor. Men vi trenger ikke å spre rykter her om at mange barn kommer til å dø for det stemmer faktisk ikke. Hvem er det som har spredd rykter om at mange barn kommer til å dø? Majoriteten av svarene her inne baserer seg på de faktaopplysningene som foreligger om hvem som har dødd, og hvem som er i risikogrupper. Det jeg har lest tidligere her inne, er at barn ser ut til å ikke bli syke. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy02 Skrevet 4. mars 2020 #1552 Del Skrevet 4. mars 2020 5 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Det er ingen som sprer rykte om HVOR mange unge som kommer til å dø, men det vil skje. Et barn er lagt inn på sykehus i respirator. Det kommer flere tilfeller og det er realiteten. Du aner ingenting om helsetilstanden til det barnet finnes også babyer som er født med alvorlig lungesykdom feks. De er i risikogruppen akkurat som de eldre 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella93 Skrevet 4. mars 2020 #1553 Del Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, lillemy02 skrev: Du aner ingenting om helsetilstanden til det barnet finnes også babyer som er født med alvorlig lungesykdom feks. De er i risikogruppen akkurat som de eldre Det kan være men nå ligger det ute at det har påvist corroma virus og de sier til og med her i Norge at barn og unge vil dø av viruset en vet heller ikke om viruset har muntert og endret seg så dette er skummelt om en vil tro det eller ei 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy02 Skrevet 4. mars 2020 #1554 Del Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, Petronella93 skrev: Det kan være men nå ligger det ute at det har påvist corroma virus og de sier til og med her i Norge at barn og unge vil dø av viruset en vet heller ikke om viruset har muntert og endret seg så dette er skummelt om en vil tro det eller ei Jeg hørte på debatten i går og det ble ikke nevnt at unge kan dø tvert i mot. Så ble det presisert at de med underliggende sykdom er i risikogruppen. Så også på den andre debatten som var i dag på NRK 2 som også var ganske lærerikt faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 4. mars 2020 #1555 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, Petronella93 skrev: Det kan være men nå ligger det ute at det har påvist corroma virus og de sier til og med her i Norge at barn og unge vil dø av viruset en vet heller ikke om viruset har muntert og endret seg så dette er skummelt om en vil tro det eller ei Hvor har du lest/hørt at barn og unge vil dø av viruset her i Norge? Vil si jeg følger relativt godt med, men har ikke sett noe om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella93 Skrevet 4. mars 2020 #1556 Del Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, Switch skrev: Hvor har du lest/hørt at barn og unge vil dø av viruset her i Norge? Vil si jeg følger relativt godt med, men har ikke sett noe om det. Overlegen på debatten på NRK i går snakket om det og FHi i dag 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #1557 Del Skrevet 4. mars 2020 6 timer siden, Limah skrev: Jeg vet ikke det selvsagt, men det gjør heller ikke du. Derfor blir det for dumt å sitte der å skrike ut om at du er redd for å havne på respirator. Men jeg har god kjennskap til sykehus og intensivavdelinger, og vet at mange av de som ligger der IKKE ligger på respirator. I tillegg fins det mange andre typer av pustestøtte. Du har god kunnskap til sykehusene som behandler denne sykdommen også da, regner jeg med? Å ha generell kunnskap om sykehus og intensivavdelinger betyr jo veldig lite når vi snakker om en veldig spesifikk sykdom der vi vet at hele sykdommen er et virus som ødelegger lungene (i verste fall). Det hadde vært interessant om du kunne dele litt om hva som foregår på intensivavdelingene i Italia nå. Er det veldig forskjellig fra Kina, der de som ble behandlet der i all hovedsak var der på grunn av pustesvikt, blod i lungene, ARDS og lignende? Det er jo interessant om Italia velger å bruke intensivplassene sine, som de allerede har for få av, til å bare observere pasienter? Det hadde forresten vært fint om du forholdt deg til det som blir sagt fremover. Sitat Jeg har så utrolig lite lyst til å ligge på sykehus i en måned og lure på om jeg må ha respirator, eller enda verre Her er det jeg sa. Jeg kan si det på en annen måte: Jeg har lite lyst til å ligge på sykehuset i en måned og håpe på at jeg slipper å bli en av de stakkarene som får alvorlige lungeproblemer. De som bare trenger "pustestøtte" av typen oksygentilførsel legges selvfølgelig ikke inn på intensiv, de ligger på "vanlige" avdelinger og det er derfor de ligger der. Hvis du bare har kjennskap til sykehus generelt så er jo ikke det så veldig relevant for denne sykdommen...? Jeg har også litt kjennskap til intensivavdelinger, men det er jo helt verdiløst i denne sammenhengen. Hvis du har noe informasjon om den sykdommen som diskuteres her, så er det noe annet, men så langt har det vært lite... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 4. mars 2020 #1558 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg føler at jeg og andre her inne driver med opplysningsarbeid, faktaopplysninger som er FHI sitt ansvar. Reaksjonene og anklagene om hysteri er å se her samt inne på FB. Når befolkningen må opplyse hverandre og bedrive med "folkehelsearbeid" ovenfor uvitne mennesker som reagerer med latterliggjøring eller ufine tilbakemeldinger da de ikke forstår alvoret, legger jeg ansvaret på myndighetenes manglede evne til å informere og iverksette tiltak. På samme tid tenker jeg at det blir tafatt å ikke lese seg opp og skaffe seg informasjon selv. Vi kommer ikke videre men går i samme loopen da benektelsesfasen er vanskelig å komme ut av. Helsevesenet har ikke nok kapasitet til å kunne ivareta alle som blir syk av viruset eller mennesker som gjennomgår behandling eller skal operere. Omfanget av dette kommer til å bli meget stort. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 4. mars 2020 #1559 Del Skrevet 4. mars 2020 9 minutter siden, lillemy02 skrev: Du aner ingenting om helsetilstanden til det barnet finnes også babyer som er født med alvorlig lungesykdom feks. De er i risikogruppen akkurat som de eldre Jeg gjentar bare det det som er blitt sagt av overlegen på Rikshospitalet og det som har stått i aviser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 4. mars 2020 #1560 Del Skrevet 4. mars 2020 8 minutter siden, lillemy02 skrev: Jeg hørte på debatten i går og det ble ikke nevnt at unge kan dø tvert i mot. Så ble det presisert at de med underliggende sykdom er i risikogruppen. Så også på den andre debatten som var i dag på NRK 2 som også var ganske lærerikt faktisk. Du hører det du vil høre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg