Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, missmcbeal said:

Ser noen har skrevet i kommentarfeltet til VG at Helsedirektøren har innkalt til stort møte på Gardemoen den 9.mars for sykehusansatte i hele Norge som jobber på intensiv og anestesi?!

Har man lært INGENTING av Ullevål-saken?😨

Man skulle rett og slett ikke tro det var sant. Det er virkelig helt spinnvilt hvor tette disse menneskene er. Joda, liksom, la oss samle en masse sykehusansatte på samme sted sånn at om noen skulle være smittet ute å vite om det, så kan de effektivt spre smitten videre til flere der sånn at de igjen kan ta den med seg til sine respektive sykehus med håp om at flest mulig av deres kolleger også pådrar seg smitten og må sykemeldes i forkant av den potensielt verste epidemien vi har sett i vår tid, og at utsatte pasienter med forskjellige kroniske lidelser som kreft, hjertesykdom og diabetes også kan ta del i festen. For dette er jo Norge, ikke sant? Alle skal med!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Limah said:

Og 2 % dødelighet betyr ikke det samme som at 2/100 i en vilkårlig populasjon dør. Det er 

Jo, det er akkurat det det betyr. "Vilkårlig" betyr tilfeldig, og en tilfeldig gruppe mennesker vil inneholde et representativt utvalg.

Edit: Med mindre du kverulerer over at man må bli syk for å kunne dø.

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Sitat

Smittede i Norge dag for dag

• 4. marsI dag
    26 tilfeller
    • Trondheim (Trøndelag)

Knyttet til utbrudd i Italia
    • Drammen (Viken)

• Drammen (Viken)

• Drammen (Viken)

• Drammen (Viken)

• Drammen (Viken)

• Drammen (Viken)

• Haugesund (Rogaland)

• Oslo

• Oslo

• Oslo

• Oslo

• Oslo

• Oslo

• Oslo

• Klepp (Rogaland)

• Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

Knyttet til utrbudd i Asia
    • Ikke oppitt kommune eller fylke

• Ikke oppitt kommune eller fylke

• Bærum (Viken)

• Bærum (Viken)

• Bærum (Viken)

• 3. mars2 dager siden
    8 tilfeller
    • Ås (Viken)

• Drammen (Viken)

• Drammen (Viken)

• Tromsø (Troms og Finnmark)

• Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

• Agder

• 2. mars3 dager siden
    6 tilfeller
    • Bergen (Vestland)

• Øygarden (Vestland)

Knyttet til utbrudd i utlandet
    • Øygarden (Vestland)

Knyttet til utbrudd i utlandet
    • Kristiansand (Agder)

• Kristiansand (Agder)

• Stavanger (Rogaland)

• 1. mars4 dager siden
    4 tilfeller
    • Nes (Viken)

• Oslo

• Oslo

• Oslo

• 29. februar5 dager siden
    9 tilfeller
    • Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

• Bergen (Vestland)

• Oslo

• Enebakk (Viken)

• Bergen (Vestland)

• Enebakk (Viken)

• Enebakk (Viken)

• 28. februar6 dager siden
    2 tilfeller
    • Bergen (Vestland)

• Oslo

• 27. februar7 dager siden
    3 tilfeller
    • Oslo

• Oslo

• Bærum (Viken)

Knyttet til utbrudd i Iran
  • 26. februar8 dager siden
    1 tilfelle
    • Tromsø (Troms og Finnmark)

Knyttet til utbrudd i Kina

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/na7gPd/bekymrede-nordmenn-ringer-ned-corona-telefonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Jo, det er akkurat det det betyr. "Vilkårlig" betyr tilfeldig, og en tilfeldig gruppe mennesker vil inneholde et representativt utvalg.

Edit: Med mindre du kverulerer over at man må bli syk for å kunne dø.

Du skjønner godt hva jeg mener. En tilfeldig gruppe mennesker på 100 stk vil ikke nødvendigvis være i nærheten av å være representativ. Hvis 100 ansatte på Ullevål blir smittet så tviler jeg sterk på at 2 av disse dør, for de er sannsynligvis for unge og friske. Smitter du 100 stk på sykehjemmet så dør sikkert langt fler enn 2 stk. Poenget er at hvermansen ikke trenger å gå rundt å være redd for å være en av disse 2 pr 100. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hhhh9 said:

Så vidt jeg forstår fra artikkelen fikk disse svar i går, og er derfor allerede telt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Akkurat nå, Anonymbruker3 skrev:

Så vidt jeg forstår fra artikkelen fikk disse svar i går, og er derfor allerede telt.

Ok. Takk!  :) Jeg er nok ikke helt våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, hhhh9 skrev:

Det har jeg forsåvidt forstått, men 56 + 4 er jo 60 og ikke 59. Derfor jeg ikke helt skjønner hvordan tallene henger sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Limah said:

Hvis 100 ansatte på Ullevål blir smittet så tviler jeg sterk på at 2 av disse dør, for de er sannsynligvis for unge og friske. Smitter du 100 stk på sykehjemmet så dør sikkert langt fler enn 2 stk. Poenget er at hvermansen ikke trenger å gå rundt å være redd for å være en av disse 2 pr 100. 

De er ikke tilfeldige hvis alle er unge og jobber på Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Limah skrev:

Du skjønner godt hva jeg mener. En tilfeldig gruppe mennesker på 100 stk vil ikke nødvendigvis være i nærheten av å være representativ. Hvis 100 ansatte på Ullevål blir smittet så tviler jeg sterk på at 2 av disse dør, for de er sannsynligvis for unge og friske. Smitter du 100 stk på sykehjemmet så dør sikkert langt fler enn 2 stk. Poenget er at hvermansen ikke trenger å gå rundt å være redd for å være en av disse 2 pr 100. 

De fleste har noen å være redd for som kan være en av disse to. Det er ikke slik at alle går rundt og er redde for seg selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det har jeg forsåvidt forstått, men 56 + 4 er jo 60 og ikke 59. Derfor jeg ikke helt skjønner hvordan tallene henger sammen.

Sitat
21:25Ole Løkkevik

BÆRUM: YTTERLIGERE TRE PERSONER SMITTET

Tre nye personer er smittet av coronaviruset i Bærum, melder kommunen i en pressemelding.

– To av disse har vært på reise i Europa, og har vært i selvpålagt karantene. Bærum kommune har startet smitteoppsporing når det gjelder den tredje som er meldt smittet, skriver kommunen.

Det er nå totalt fire smittede personer i Bærum.

FHI oppjusterte onsdag antallet over smittede til 56 personer. Dermed er nå minst 59 personer smittet i Norge.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/193430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

De er ikke tilfeldige hvis alle er unge og jobber på Ullevål.

Igjen; du skjønner hva jeg skal frem til. Det hele bunner i en risiko primært for de som er hjerte-karsyke, har diabetes, høy alder etc. Normalt friske personer trenger ikke å bekymre seg for å havne i respirator eller dø som det blir hevdet her.  

Endret av Limah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Sitat

.

en graf som viser utviklingen av antall smittede pr dag globalt?

Du kan sjekke ut John Hopikns oversikt. Kanskje du finner noe der.

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Limah skrev:

Igjen; du skjønner hva jeg skal frem til. Det hele bunner i en risiko primært for de som er hjerte-karsyke, har diabetes, høy alder etc. Normalt friske personer trenger ikke å bekymre seg for å havne i respirator eller dø som det blir hevdet her.  

Det vet du ikke,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Limah said:

Et poeng må vel også være at Hvermansen faktisk ikke er et komplett rasshøl som gir blankt faen i skjebnen til kronisk syke, eldre og andre utsatte individer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Limah said:

Alder er den eneste relativt sikre indikatoren for høy fare. Mange personer uten noen sykdomshistorie har dødd.

Ja, jeg skjønner nå at du mente noe helt annet enn det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Det har allerede dødd friske unge mennesker med godt immunforsvar.

Ja, noen få unge friske har dødd uten at man vet hvorfor. Men immunforsvaret deres vet du faktisk ingenting om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Limah skrev:

Ja, noen få unge friske har dødd uten at man vet hvorfor. Men immunforsvaret deres vet du faktisk ingenting om. 

Det gjør jaggu meg ikke du heller men det forekommer at unge mennesker dør uventet av sykdom. I dette tilfellet bekymrer det legestanden. Du kan lese mer om dette her  https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-50-000-blir-smittet---hver-dag/72114363

Det kommer til å skje her i landet også.

Endret av Agatha Spinatha
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev:

Ifølge kinesiske myndigheter er det særlig hos eldre og personer med underliggende sykdommer hvor viruset forårsaker alvorlig sykdom og død. Enkelte yngre mennesker har imidlertid måttet bøte med livet.   https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-50-000-blir-smittet---hver-dag/72114363

Ja, enkelte. Hvor stor prosent tror du det er? Tipper sjansen er større for å dø i en bilulykke enn å dø av dette viruset som en frisk 30-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dødd to friske unge ungdommer av influensa her i Norge også. To av hvor mange mennesker smittet av influensa i år. Tar du tallene for influensa smitten i Norge med tallene fra feks Italia eller Iran. Og ser hvor mange unge som har dødd med prosent fra innbygger tallet. Så er de to ungdommene ekstremt høy dødelighet for de unge i Norge. Mest sannsynlig er prosenten da også veldig mye høyere enn de tre unge som har dødd i Kina eller Iran. Håper noen forstår hva jeg mener. Poenget mitt er at statistikk kan tydes på alle måter! Og nei jeg sammenligner ikke dette med influensa men tok de to ungdommene som ett eksempel på unge som døde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...