Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1401 Del Skrevet 4. mars 2020 37 minutter siden, Lavurit skrev: Det er ikke provoserende at du skriver om naturlig "utvalg", da det er påvist at de "svake" kan dø av viruset. Det handler heller ikke om at dette er "våre siste dager" og at man må være redd for å dø, men heller unødvendige kommentarer som stiller spørsmål til flere "tar dere dette egentlig seriøst i det hele tatt?". Men det får jo være med de som tviler, så får de kanskje heller et sjokk om noen uker, i mens de andre som har fulgt "litt" med rundt i verden har forberedt seg mentalt på at dette kan få katastrofale konsenkvenser for Norge. Problemet med de som ikke har en ensete bekymring og uttrykker det til de rundt seg er at de ikke tar forhåndsregler som antibakteriell og god fornuftig hygiene. Da "Vi skal jo dø alle sammen", "det er like farlig som influensa", "jeg er ikke bekymret i det hele tatt jeeg..". For de som har familie medlemmer med underliggende kroniske lidelser er det bekymringsverdig. Nå prøver også VG veldig hardt å ta ned "oppstyret" til mange, mye mulig på grunn av beskjed fra myndighetene. For eksempel med denne artikkelen "https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoAmzQ/undersoekelse-faa-nordmenn-frykter-smitte-av-coronaviruset" (Få nordmenn frykter å bli smittet). Hele artikkelen er positivt vinklet og hauser ned "oppstyret". Det som bekymrer meg er at veldig få så debatten i går på NRK hvor de mener/tror at norge kommer til å ende opp som Italia. Jeg sier ikke at vi skal gå rundt å være redde hele tiden. Men det er da for søren på sin plass at dette blir tatt seriøst? På facebook flomrer det av kommentarer på VG, 100vis tar dette ikke et fnugg seriøst, selv på kommentarfeltet til VG. Da tenker jeg: Ekspertene sier det er stor sannsynlighet for at vi ender opp som italia, men myndighetene gjør svært lite for å få folk til å forstå alvoret. Ingen av mine familie medlemmer har hørt om debatten i går, den nådde ikke en gang VG eller facebook. Kun en liten spalte på NRK. Det forståelig at man ikke vil spre panikk, men kan man da for søren være realistiske? Realistisk sett er det et senario vi nærmer oss, spesielt når man er ignorant. Du antar at jeg ikke er nøye med håndhygiene. Du antar at jeg ikke bruker antibac. Skal vi virkelig 'diskutere' sak på bakgrunn av dine personlige antakelser om meg personlig (som ikke stemmer) som du lar deg provosere av? Sannheten er en annen, da jeg jobber med flere hundre mennesker daglig. Du vet ingenting om hva jeg gjør eller ikke gjør, du bare antar og da blir det vanskelig å diskutere sak og ikke person når jeg føler jeg må forsvare meg. Jeg er ikke redd for å dø, men det betyr ikke at jeg gir totalt faen i retningslinjene som er gitt, som jeg uansett følger hele året uavhengig av unntakstilstander. Jeg er også i risikogruppen for å bli smittet og dø. Hver dag er en unntakstilstand for meg pga min arbeidsplass, derfor kan jeg ikke være redd. Det ville bare skapt krise der jeg jobber, og mitt ansvar på jobb er bl.a. å takle kriser og beholde roen. Jeg legger ikke kveldsjoggeturen til E6 uten refleks heller, jeg løper i skogen. Selv der er det mange som blir overrasket, en kvinne på løpetur i skogen alene liksom. Ja! For jeg nekter å leve livet mitt som redd. Det betyr ikke at jeg løper i skogen uten mobil, jeg vil kunne ringe etter hjelp hvis det skulle skje noe. Det finnes en mellomting, eller 'både og'. Å ikke være redd betyr ikke at man gir faen. Når jeg sier at det som skjer får skje, så betyr ikke det at jeg oppsøker fare og bevisst går inn for å være ekstra farlig for de rundt meg ved å ikke vaske hendene slik flere av dere insinuerer. Jeg føler også det blir veldig feil å si at jeg ikke tar det seriøst fordi jeg ikke er redd. Jeg tenker bare ikke som dere andre. For mange i tråden er det helt krise at noen dør, men døden er ikke noe jeg frykter. Da er heller ikke min subjektive oppfattelse at dette er så farlig. Å kalle det arroganse slik flere har gjort må dere gjerne gjøre, jeg mener det bare er alternativt. En katastrofe for noen er ikke en katastrofe for andre, vi er forskjellige og mener forskjellige ting. Din realitet er ikke min realitet, selv om dere er ganske mange i denne tråden som deler samme oppfatning. Ute i det virkelige liv har jeg til gode å snakke med noen som mener de tingene jeg leser her. Jeg er glad for at jeg IRL henger med folk og er kollega til folk som er mer avslappet til dette. Før noen tror noe annet; de tar også sine forhåndsregler. Noe annet får vi faktisk ikke gjort og da er det befriende å ikke være redd den siste tiden vi eventuelt har. Jeg ønsker å være et alternativ til frykt, for det er ikke bra for alle å gå rundt å være redde. For meg er det stor forskjell på å bevisstgjøring og spre frykt slik jeg føler mange her gjør. Jeg ser det er flere som reagerer på at de føler at regjeringen dysser dette ned. Ja hvorfor det!? Fordi frykt ikke er det beste! Realiteten, de samme tallene har vi alle tilgang på, det er hvordan vi reagerer som er forskjellig. Jeg tror ikke på alle konspirasjonsteoriene om regjeringen her på KG, men dere må jo gjerne tro slikt hvis dere føler livene deres blir bedre av det. Men dere skal få fortsette i fred, jeg må gi meg i denne diskusjonen, det er visst bare plass til frykt og dommedag her. Håper ikke denne tråden kommer så høyt opp på Google når folk søker 'Corona virus Norge', da jeg ikke tror denne tråden vil gjøre noe godt for noen. Du påstår forresten at veldig få så debatten i går, hvordan vet du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1402 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, Anonymbruker3 skrev: Grunnen til at det er så få som deg er at de fleste av dere har blitt fjernet fra genpoolen av naturlig utvalg. De som er redde ti ganger for mye har større sjanse for å overleve enn de som er redde enn ei gang for lite. Dessverre vil mangelen deres på frykt antakelig gå mest utover andre enn dere selv i dette tilfellet. Feil. Vi har gjennom tidene trengt alle typer mennesker. Skulle alle vært redde for alt så hadde vi faktisk ikke utviklet oss men sittet som aper inne i hulene våre og spist gresset som grodde rett på utsiden. Prøv igjen! Endret 4. mars 2020 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1403 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 10 minutter siden, likestilling skrev: Selvfølgelig kan man snakke om "naturlig utvalg", men det er også klart at det kan være provoserende og leit for de som nå blir "naturlig utvalgt" til å dø av dette. Det virker å være mye tilfeldigheter rundt hvem som blir alvorlig syke også, så det er ikke slik at de sterkeste alltid overlever, det er de som har et immunforsvar som håndterer akkurat dette viruset så bra at de ikke dør. Jeg er heller ikke så redd for å dø, men med dette viruset er det en lang vei, og jeg håper ikke jeg blir en av de som ligger i respirator og forgjeves prøver å få oksygen i en måned før organene svikter. Et annet problem her er at dette trolig vil bli endemisk hos oss, og man blir ikke immun mot forkjølelse etter å ha vært forkjølet, i alle fall ikke lenge. Det samme kan godt gjelde med dette coronaviruset også, og å gå gjennom dette "som forkjølelse" en gang i året er ikke noe jeg er veldig gira på i alle fall... Ja, de som er redde for å dø har det kjipt nå, men jeg tror ikke det blir bedre av at vi sprer dødsfrykt til flere! Man kan snakke om realiteten og hvordan vi skal forholde oss til dette for å minimere utbruddet, men å spre frykt er ikke veien å gå tror jeg. Vi har gått bort fra å oppdra barna våre med vold og frykt, det beste er å beholde roen og fortelle hva som er riktig og galt. De tror det skal være mulig å utvikle vaksine fordi viruset virker til å utvikle seg lite. Takk uansett for et saklig innlegg. Endret 4. mars 2020 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker3 Skrevet 4. mars 2020 #1404 Del Skrevet 4. mars 2020 9 minutter siden, loveli said: Feil. Vi har gjennom tidene trengt alle typer mennesker. Skulle alle vært redde for alt så hadde vi faktisk ikke utviklet oss men sittet inne i hulene våre og spist gresset som grodde rett på utsiden. Det er ikke slik at enten er man så redd at man er helt handlingslammet eller så blåser man fullstendig i farer slik du ser ut til å gjøre. Jeg går fortsatt ut like mye som vanlig, men jeg er langt mer forsiktig og har med meg alkoholholdig håndrens. Når det kommer som verst i Norge kommer jeg til å holde meg unna storsentre ol. og bare gå på nærbutikken mens det er minst folk. Dette koster meg minimalt og vil bare være aktuelt i en begrenset periode, til alle som blåser i andre er ferdigsmittet og har blitt friske (evt. med redusert lungekapasitet) eller er døde. Blir jeg smittet selv kommer jeg også til å holde meg inne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #1405 Del Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, loveli skrev: Ja, de som er redde for å dø har det kjipt nå, men jeg tror ikke det blir bedre av at vi sprer dødsfrykt til flere! Man kan snakke om realiteten og hvordan vi skal forholde oss til dette for å minimere utbruddet, men å spre frykt er ikke veien å gå tror jeg. Vi har gått bort fra å oppdra barna våre med vold og frykt, det beste er å beholde roen og fortelle hva som er riktig og galt. Hva er forskjellen på å "spre frykt" og å "snakke om realiteten" her? Hvor går grensen? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1406 Del Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, Anonymbruker3 skrev: Det er ikke slik at enten er man så redd at man er helt handlingslammet eller så blåser man fullstendig i farer slik du ser ut til å gjøre. Jeg går fortsatt ut like mye som vanlig, men jeg er langt mer forsiktig og har med meg alkoholholdig håndrens. Når det kommer som verst i Norge kommer jeg til å holde meg unna storsentre ol. og bare gå på nærbutikken mens det er minst folk. Dette koster meg minimalt og vil bare være aktuelt i en begrenset periode, til alle som blåser i andre er ferdigsmittet og har blitt friske (evt. med redusert lungekapasitet) eller er døde. Blir jeg smittet selv kommer jeg også til å holde meg inne. Du bare antar ting om meg som ikke stemmer, som jeg også har motsagt flere ganger. Da kan jeg dessverre ikke 'diskutere' mer med deg. Du får tro hva du vil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1407 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 2 minutter siden, likestilling skrev: Hva er forskjellen på å "spre frykt" og å "snakke om realiteten" her? Hvor går grensen? Jeg mener VELDIG mange innlegg i denne tråden bare skremmer. En grense er vanskelig å sette. Vi hadde vel uansett vært uenige, da vi er forskjellige og har forskjellige grenser. Endret 4. mars 2020 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #1408 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, loveli skrev: Jeg mener VELDIG mange innlegg i denne tråden er skremselspropaganda. En grense er vanskelig å sette. Vi hadde vel uansett vært uenige, da vi er forskjellige og har forskjellige grenser. Har du noen eksempler? Det er vanskelig å sette en grense, det er en flytende overgang fra "bagatellisering" til "overdrivelse", og sannheten er at vi ennå ikke vet alle detaljer. Det er minst like mange som driver med bagatelliisering, og det jubler jo FHI for. Bare 8% er det misnte redd for smitte, det er jo midt i blinken om man skal sørge for at ingen tar fornuftige forholdsregler... FHI og "ekspert-leger" er blant disse. https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger-1.1658718 Sitat Wuhan-viruset, som vi tidligere kalte coronaviruset, hva er det? – Corona er en familie med virus som har til felles at de gir sykdom i luftveiene som ligner på symptomene ved influensa. Man får sår hals, hoste, feber og lignende. Det finnes flere virus i klassen. Wuhan-viruset er i den familien. Bør vi være redde nå? – Jeg synes ikke det er grunn til å være redd. For det første er det begrenset til Kina, og myndighetene der gjør en betydelig innsats for å begrense spredning. De fleste som blir smittet får et mildt forløp. Det tredje er at dette fortsatt er Europas minste sykdom. Her har vi et moderne helsevesen som kan takle det. Riktig nok ikke helt ny, men han har bagatellisert det hele vein, og åpenbart ikke lest noe som helst av forskning. Han nevner selvfølgelig ikke at SARS-CoV og MERS-CoV er de som ligner soleklart mest på "wuhan-viruset". Det er jo selvfølgelig veldig mulig at han ikke vet det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 4. mars 2020 #1409 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg er ikke noe mer redd dette viruset nå selv om det har kommet til Norge. Eneste forskjellen på dette viruset og andre sammenlignbare sykdommer som influensa etc. er at dette smitter lettere. De eldre og syke som har fått dette og dødd ville sannsynligvis gjort det av vanlig influensa også. Forstå meg rett, det er forferdelig trist å miste mennesker uansett, det er ikke det jeg mener. Men vi har ingen ny svartedauden her heller. Ingen av dere sitter med den fulle oversikten, og selv om tilsynelatende unge og friske mennesker har dødd av dette så er det ingen av dere som vet om det fantes bakenforliggende årsaker også der. En 34-åring kan fint ha en uoppdaget sykdom. Så kan man spørre seg om Norge og verden tåler at alt stopper opp i den grad dere ønsker for å forhindre (bremse?) spredningen av dette. Det er langt fler som fler som kommer til å dø hvis hele velferden kollapser. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1410 Del Skrevet 4. mars 2020 11 minutter siden, Limah skrev: Jeg er ikke noe mer redd dette viruset nå selv om det har kommet til Norge. Eneste forskjellen på dette viruset og andre sammenlignbare sykdommer som influensa etc. er at dette smitter lettere. De eldre og syke som har fått dette og dødd ville sannsynligvis gjort det av vanlig influensa også. Forstå meg rett, det er forferdelig trist å miste mennesker uansett, det er ikke det jeg mener. Men vi har ingen ny svartedauden her heller. Ingen av dere sitter med den fulle oversikten, og selv om tilsynelatende unge og friske mennesker har dødd av dette så er det ingen av dere som vet om det fantes bakenforliggende årsaker også der. En 34-åring kan fint ha en uoppdaget sykdom. Så kan man spørre seg om Norge og verden tåler at alt stopper opp i den grad dere ønsker for å forhindre (bremse?) spredningen av dette. Det er langt fler som fler som kommer til å dø hvis hele velferden kollapser. Jepp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavurit Skrevet 4. mars 2020 #1411 Del Skrevet 4. mars 2020 1 hour ago, loveli said: Du antar at jeg ikke er nøye med håndhygiene. Du antar at jeg ikke bruker antibac. Skal vi virkelig 'diskutere' sak på bakgrunn av dine personlige antakelser om meg personlig (som ikke stemmer) som du lar deg provosere av? Sannheten er en annen, da jeg jobber med flere hundre mennesker daglig. Du vet ingenting om hva jeg gjør eller ikke gjør, du bare antar og da blir det vanskelig å diskutere sak og ikke person når jeg føler jeg må forsvare meg. Jeg er ikke redd for å dø, men det betyr ikke at jeg gir totalt faen i retningslinjene som er gitt, som jeg uansett følger hele året uavhengig av unntakstilstander. Jeg er også i risikogruppen for å bli smittet og dø. Hver dag er en unntakstilstand for meg pga min arbeidsplass, derfor kan jeg ikke være redd. Det ville bare skapt krise der jeg jobber, og mitt ansvar på jobb er bl.a. å takle kriser og beholde roen. Jeg legger ikke kveldsjoggeturen til E6 uten refleks heller, jeg løper i skogen. Selv der er det mange som blir overrasket, en kvinne på løpetur i skogen alene liksom. Ja! For jeg nekter å leve livet mitt som redd. Det betyr ikke at jeg løper i skogen uten mobil, jeg vil kunne ringe etter hjelp hvis det skulle skje noe. Det finnes en mellomting, eller 'både og'. Å ikke være redd betyr ikke at man gir faen. Når jeg sier at det som skjer får skje, så betyr ikke det at jeg oppsøker fare og bevisst går inn for å være ekstra farlig for de rundt meg ved å ikke vaske hendene slik flere av dere insinuerer. Jeg føler også det blir veldig feil å si at jeg ikke tar det seriøst fordi jeg ikke er redd. Jeg tenker bare ikke som dere andre. For mange i tråden er det helt krise at noen dør, men døden er ikke noe jeg frykter. Da er heller ikke min subjektive oppfattelse at dette er så farlig. Å kalle det arroganse slik flere har gjort må dere gjerne gjøre, jeg mener det bare er alternativt. En katastrofe for noen er ikke en katastrofe for andre, vi er forskjellige og mener forskjellige ting. Din realitet er ikke min realitet, selv om dere er ganske mange i denne tråden som deler samme oppfatning. Ute i det virkelige liv har jeg til gode å snakke med noen som mener de tingene jeg leser her. Jeg er glad for at jeg IRL henger med folk og er kollega til folk som er mer avslappet til dette. Før noen tror noe annet; de tar også sine forhåndsregler. Noe annet får vi faktisk ikke gjort og da er det befriende å ikke være redd den siste tiden vi eventuelt har. Jeg ønsker å være et alternativ til frykt, for det er ikke bra for alle å gå rundt å være redde. For meg er det stor forskjell på å bevisstgjøring og spre frykt slik jeg føler mange her gjør. Jeg ser det er flere som reagerer på at de føler at regjeringen dysser dette ned. Ja hvorfor det!? Fordi frykt ikke er det beste! Realiteten, de samme tallene har vi alle tilgang på, det er hvordan vi reagerer som er forskjellig. Jeg tror ikke på alle konspirasjonsteoriene om regjeringen her på KG, men dere må jo gjerne tro slikt hvis dere føler livene deres blir bedre av det. Men dere skal få fortsette i fred, jeg må gi meg i denne diskusjonen, det er visst bare plass til frykt og dommedag her. Håper ikke denne tråden kommer så høyt opp på Google når folk søker 'Corona virus Norge', da jeg ikke tror denne tråden vil gjøre noe godt for noen. Du påstår forresten at veldig få så debatten i går, hvordan vet du det? Dette handler ikke kun om deg personlig dessverre, men mange i kommentarfelter og innlegg som er urealistiske til situasjonen. Det at du gjør ditt er jo kjempe bra! Tviler heller ikke på at du gjør det 🙂Grunnen til at jeg startet innlegge med å punktere dine punker som denne f.eks "Her skal vi ikke akseptere vår skjebne og leve våre potensielt siste dager lykkelig men være veldig redd før vi dør føler jeg." Det var denne jeg prøvde å svare til. Jeg har også lest andre svar du har hatt i denne debatten. Det er sikkert mange som hører setninger som denne hele tiden. Som jeg sa i innlegget, nei du skal ikke gå å være redd. Men hvis du og de du henger med er veeeldig avslappet holdning til situasjonen da er det jo klart at dette kommer til å spre seg mye raskere da mange ikke vil ta forhåndsregler (igjen......) . Faktisk så er jo din realitet min realitet. Blir du smittet, kan veldig mange andre bli smittet. Blir jeg smittet kan veldig mange andre bli smittet. Har ikke sykehusene nok kapasitet, kan det gå utover oss begge. Jeg har også en sykdom setter meg i risikogruppe men jeg går ikke rundt å gråter av den grunn. Så vi er jo forhåpentligvis i samme realitet eller? Samme planet? Eller tenker du at disse senarioene heller ikke er realistiske? Ingen av oss ønsker å være et alternativ til frykt, og jeg føler heller ikke at denne debatten er et alternativ til frykt, men sted hvor vi alle sammen kan lufte tanker og meninger. Det er flott med ytringsfrihet. Denne tråden startet for lenge siden og jeg er sikker på at vi som har fulgt med på utviklingen av dette er mer "mentalt" forberedt og kanskje har en indre ro om at "vi ikke er alene" om å ta dette seriøst. De fleste her har jo bare tatt informasjon fra andre land og snakket om det og oppdatert seg ifh til informasjonen fra Norge. De fleste som var på denne tråden fra start har sett at alt dette ville komme til Norge en dag. Det heller ikke en konspirasjonsteori at myndighetene prøver å hause ting ned, men spørsmålet er mer hva gjør Norge nå for å ta tak i situasjonen som kan bli katastrofal for helsemyndighetene og økonimisk (jeg gjentar: ikke skremselspropaganda men viktige meldinger om hygiene, antibaktirell, avlysning av store eventer). IGJEN: fordi man ikke ønsker at det skal komme stor bølge med smittede mennesker. For da realistisk sett vil helsenorge ha stort problem. IGJEN: ikke skremselspropaganda, ikke dommedag, ikke frykt men forberedelser og sunn fornuft. Da dette viruset har interessert meg helt fra utbruddet i Kina har jeg lenge fulgt med på våre nyhetskanaler, som f.eks, NRK, VG, Dagbladet etc. I går etter debatten postet ikke NRK debatten på facebook, heller ikke utsagnet til overlegen. Det ble heller ikke laget en spalte på VG om dette. Jeg vil jo si at den debatten var jo kanskje endelig den mest "fornuftige" og "realistiske" samtalen myndighetene har hatt om viruset. Da det fortsatt er 100vis av mennesker på alle kommentarfelt som ikke tar det seriøst vil jeg tro at de ikke fikk med seg debatten i går. Det gjorde kanskje ikke du heller? Vil avslutte å si at jeg mener du har riktig i å ikke få rundt å snakke og spre frykt hos venner og familie. Det gjør ikke jeg heller. Men jeg har f.eks bedt mine gamle besteforeldre om å kjøpe inn litt ekstra så de slipper å dra på butikken hele tiden. Jeg har også bedt pappa og mamma om å kjøpe antibakteriell og bruke det (for lenge siden). Slike ting kan stoppe en stor bølge av smittede mennesker. Vi er samme båt. Det er jo ikke vits i å diskutere hvor seriøst, ikke seriøst, hvor avslappet, ikke avslappet vi to skal være. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. mars 2020 #1412 Del Skrevet 4. mars 2020 14 minutter siden, Limah skrev: Jeg er ikke noe mer redd dette viruset nå selv om det har kommet til Norge. Eneste forskjellen på dette viruset og andre sammenlignbare sykdommer som influensa etc. er at dette smitter lettere. De eldre og syke som har fått dette og dødd ville sannsynligvis gjort det av vanlig influensa også. Forstå meg rett, det er forferdelig trist å miste mennesker uansett, det er ikke det jeg mener. Men vi har ingen ny svartedauden her heller. Ingen av dere sitter med den fulle oversikten, og selv om tilsynelatende unge og friske mennesker har dødd av dette så er det ingen av dere som vet om det fantes bakenforliggende årsaker også der. En 34-åring kan fint ha en uoppdaget sykdom. Så kan man spørre seg om Norge og verden tåler at alt stopper opp i den grad dere ønsker for å forhindre (bremse?) spredningen av dette. Det er langt fler som fler som kommer til å dø hvis hele velferden kollapser. Det er jo derfor de gjør tiltak i ulike land med å stenge ned skoler, barnehager og sette enkelte byer og personer i karantene, nettopp for å unngå at hele landet stopper opp. Hvis de ikke gjør det, så kan ting kollapse. Se det scenarioet at vi lar viruset herje uten å sette folk/steder/byer i karantene. Hvordan tenker du at ting vil fungere når sykehusene er overfylt, vi får mangel på medisiner og utstyr, mangel på helsepersonell? Ikke bare vil folk dø av coronaviruset, men også andre sykdommer. I tillegg til langt flere alvorlige sykdommer og mennesker får ikke den nødvendige helsehjelp de trenger. Og ikke minst ringvirkningene av at veldig mange blir syke, får panikk etc. I Norge har vi 1,4 millioner mennesker med underliggende sykdommer. 500.000 er mellom 70-80 år og 200.000 over 80 år. Ved et utbrudd som ikke kontrolleres på noen som helst måte ved karantene tiltak vil nærmest de aller flest bli smittet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2020 #1413 Del Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, Lavurit skrev: Dette handler ikke kun om deg personlig dessverre, men mange i kommentarfelter og innlegg som er urealistiske til situasjonen. Det at du gjør ditt er jo kjempe bra! Tviler heller ikke på at du gjør det 🙂Grunnen til at jeg startet innlegge med å punktere dine punker som denne f.eks "Her skal vi ikke akseptere vår skjebne og leve våre potensielt siste dager lykkelig men være veldig redd før vi dør føler jeg." Det var denne jeg prøvde å svare til. Jeg har også lest andre svar du har hatt i denne debatten. Det er sikkert mange som hører setninger som denne hele tiden. Som jeg sa i innlegget, nei du skal ikke gå å være redd. Men hvis du og de du henger med er veeeldig avslappet holdning til situasjonen da er det jo klart at dette kommer til å spre seg mye raskere da mange ikke vil ta forhåndsregler (igjen......) . - Det er det jeg gjentar at vi gjør. Vi tar forhåndsregler samtidig som vi holder oss uredde. Faktisk så er jo din realitet min realitet. Blir du smittet, kan veldig mange andre bli smittet. Blir jeg smittet kan veldig mange andre bli smittet. Har ikke sykehusene nok kapasitet, kan det gå utover oss begge. Jeg har også en sykdom setter meg i risikogruppe men jeg går ikke rundt å gråter av den grunn. Så vi er jo forhåpentligvis i samme realitet eller? Samme planet? Eller tenker du at disse senarioene heller ikke er realistiske? Ingen av oss ønsker å være et alternativ til frykt, og jeg føler heller ikke at denne debatten er et alternativ til frykt, men sted hvor vi alle sammen kan lufte tanker og meninger. Det er flott med ytringsfrihet. Denne tråden startet for lenge siden og jeg er sikker på at vi som har fulgt med på utviklingen av dette er mer "mentalt" forberedt og kanskje har en indre ro om at "vi ikke er alene" om å ta dette seriøst. - Du misforsto poenget, men du har rett i det du sier. Poenget mitt var rettere sagt at min realitetsoppfatning er annerledes. Vanskelig å forklare det, men jeg mente at hva vi oppfatter som krise og måten vi reagerer på er ulik. I min verden er ikke det som skjer med corona så farlig. For å ta et annet eksempel: Jeg mener ikke at abort er drap men mange mener det. Min realitet er da at vi hindrer uønskede barn å bli født mens andres realitet er at vi dreper uskyldige barn. Din realitet er ikke min realitet selv om vi begge lever i en verden der millioner av aborter gjennomføres. De fleste her har jo bare tatt informasjon fra andre land og snakket om det og oppdatert seg ifh til informasjonen fra Norge. De fleste som var på denne tråden fra start har sett at alt dette ville komme til Norge en dag. Det heller ikke en konspirasjonsteori at myndighetene prøver å hause ting ned, men spørsmålet er mer hva gjør Norge nå for å ta tak i situasjonen som kan bli katastrofal for helsemyndighetene og økonimisk (jeg gjentar: ikke skremselspropaganda men viktige meldinger om hygiene, antibaktirell, avlysning av store eventer). IGJEN: fordi man ikke ønsker at det skal komme stor bølge med smittede mennesker. For da realistisk sett vil helsenorge ha stort problem. IGJEN: ikke skremselspropaganda, ikke dommedag, ikke frykt men forberedelser og sunn fornuft. - Det er skrevet flere konspirasjonsteorier enn at staten dysser dette ned. Jeg har også selv skrevet at staten dysser dette ned, det var ikke poenget. Da dette viruset har interessert meg helt fra utbruddet i Kina har jeg lenge fulgt med på våre nyhetskanaler, som f.eks, NRK, VG, Dagbladet etc. I går etter debatten postet ikke NRK debatten på facebook, heller ikke utsagnet til overlegen. Det ble heller ikke laget en spalte på VG om dette. Jeg vil jo si at den debatten var jo kanskje endelig den mest "fornuftige" og "realistiske" samtalen myndighetene har hatt om viruset. Da det fortsatt er 100vis av mennesker på alle kommentarfelt som ikke tar det seriøst vil jeg tro at de ikke fikk med seg debatten i går. Det gjorde kanskje ikke du heller? - Jo, jeg så debatten på NRK i går. Det har jeg også skrevet i denne tråden. Vil avslutte å si at jeg mener du har riktig i å ikke få rundt å snakke og spre frykt hos venner og familie. Det gjør ikke jeg heller. Men jeg har f.eks bedt mine gamle besteforeldre om å kjøpe inn litt ekstra så de slipper å dra på butikken hele tiden. Jeg har også bedt pappa og mamma om å kjøpe antibakteriell og bruke det (for lenge siden). Slike ting kan stoppe en stor bølge av smittede mennesker. Vi er samme båt. Det er jo ikke vits i å diskutere hvor seriøst, ikke seriøst, hvor avslappet, ikke avslappet vi to skal være. - Egentlig enig, men når jeg blir kalt dum og uvitende fordi jeg ikke lar meg skremme til lammelse og panikkangst av dette viruset så ønsker jeg selvfølgelig å forsvare meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavurit Skrevet 4. mars 2020 #1414 Del Skrevet 4. mars 2020 1 minutt siden, loveli said: Det bra, du bør ikke bli skremt til panikkangst. Fordi jeg håper jo også at Norge på en eller annen måte klarer å kontrollere dette. Vi kan jo være veldig heldige. Mulig også at viruset roer seg ned med varme, noen mener det. Men per dags dato kan jeg ikke si at jeg er optimistisk, men realistisk og håpfull. Jeg kan også være enig at denne tråden kan skremme yngre mennesker eller eldre mennesker. Men da kan det i alle fall bidra de i risikogruppen til å være litt bitt mer før var. Jeg tror ikke du er dum, og jeg syntes det er bra du forsvarer deg selv. Det er jo det en debatt på et forum er til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 4. mars 2020 #1415 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) Italia har stengt alle skoler og universiteter. Står på VG Jeg syns det er mer skremmende at våre myndigheter gjør så lite, enn om de hadde vært litt proaktive. Endret 4. mars 2020 av gjest:) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amananas Skrevet 4. mars 2020 #1416 Del Skrevet 4. mars 2020 Funker vanlige engangshansker fra f. Eks. nille for å holde virus borte fra henda når man er ute og handler? Bor sammen med en med nedsatt immunforsvar, så vi forbereder oss på å være veldig forsiktige framover. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 4. mars 2020 #1417 Del Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, Sirisiri10 skrev: Det er jo derfor de gjør tiltak i ulike land med å stenge ned skoler, barnehager og sette enkelte byer og personer i karantene, nettopp for å unngå at hele landet stopper opp. Hvis de ikke gjør det, så kan ting kollapse. Se det scenarioet at vi lar viruset herje uten å sette folk/steder/byer i karantene. Hvordan tenker du at ting vil fungere når sykehusene er overfylt, vi får mangel på medisiner og utstyr, mangel på helsepersonell? Ikke bare vil folk dø av coronaviruset, men også andre sykdommer. I tillegg til langt flere alvorlige sykdommer og mennesker får ikke den nødvendige helsehjelp de trenger. Og ikke minst ringvirkningene av at veldig mange blir syke, får panikk etc. I Norge har vi 1,4 millioner mennesker med underliggende sykdommer. 500.000 er mellom 70-80 år og 200.000 over 80 år. Ved et utbrudd som ikke kontrolleres på noen som helst måte ved karantene tiltak vil nærmest de aller flest bli smittet. Alle underliggende sykdommer er ikke risikofaktorer, det er helt sprøtt å insinuere at 1,4 millioner mennesker vil dø hvis de får det. Og det du ikke tar med i betraktning her er at at de aller aller aller fleste får en mild versjon av sykdommen, mange vet ikke engang at de har det, ergo er det svært lite som kommer til å stoppe opp eller kollapse. Hvor mange drar ikke på jobb som det er med en liten forkjølelse? Et stort antall smittede er langt fra ensbetydende med overfylte sykehus og mangel på personell. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nematocera Skrevet 4. mars 2020 #1418 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 13 timer siden, Poly skrev: De sa jo rett ut hvorfor de ikke stenger barnehager og skoler. Det er fordi at da må foreldre være hjemme fra jobb for å passe disse barna. Og hvem skal da feks holde det gående på sykehus? Bare de barnløse/de uten små barn? Å ha skoler, barnehager åpen og la folk gå på jobb så langt mulig er selvsagt hensiktsmessig både "for å holde hjulene i gang" og for å oppretteholde en viss normalitet i en tid som faktisk er unntakstilstand selv om det fremdeles er usagt av myndighetene. Det som er tankevekkende er at man utover den nødvendige aktiviteten ikke legger restriksjoner på folks bevegelse og lar befolkningen bli eksponert for smitte gjennom de manglende restriksjonene. Det å kose seg sammen med mange andre mennesker i Norge eller Italia nå, kan faktisk føre til at du dør av det om du er uheldig. En pris antagelig ikke så mange har lyst til å betale for Hellbillieskonsert, Holmenkollhelgen eller skitur i Italia. Det er derfor kritikkverdig at myndighetene fortsatt tillater større tilstelninger fordi det er nesten uungåelig at der vil være folk som har korona-smitte, folk som gjerne ikke vet det selv som han i Molde som var på konsert der 600 ble eksponert for smitte som konsekvens. Enkelte egoister som har vært i karantene har heller ikke overholdt karantene: de har bare latt være å gå på jobb, men har gått på treningsenter og på butikken. Folk kan altså ha blitt eksponert for smitte fordi man ikke har tatt høyde for at enkelte personer er tunglært og må ha inn med t-skje hva isolasjon betyr og fordi tilstelninger av ulike slag som samler mange mennesker har gått som normalt. Selv det å gå på byen med venner kan vise seg å få alvorlige konsekvenser fordi det gjerne blir mye nærkonktakt av fest og fulle folk. Endret 4. mars 2020 av Nematocera språkfeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hhhh9 Skrevet 4. mars 2020 #1419 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 16 minutter siden, Nematocera skrev: Å ha skoler, barnehager åpen og la folk gå på jobb så langt mulig er selvsagt hensiktsmessig både "for å holde hjulene i gang" og for å oppretteholde en viss normalitet i en tid som faktisk er unntakstilstand selv om det fremdeles er usagt av myndighetene. Det som er tankevekkende er at man utover den nødvendige aktiviteten ikke legger restriksjoner på folks bevegelse og lar befolkningen bli eksponert for smitte gjennom de manglende restriksjonene. Selv om det fremdeles er usagt av mynidghetene er det unntakstakstilstand nå der det og kose seg sammen med mange andre mennesker i Norge eller Italia faktisk kan kan føre til at du dør av det om du er uheldig. En pris antagelig ikke så mange har lyst til å betale for Hellbillieskonsert, Holmenkollhelgen eller skitur i Italia. Det er derfor kritikkverdig at myndighetene fortsatt tillater større tilstelninger fordi det er nesten uungåelig at der vil være folk som har korona-smitte, folk som gjerne ikke vet det selv som han i Molde som var på konsert der 600 ble eksponert for smitte som konsekvens. Enkelte egoister som har vært i karantene har heller ikke overholdt karantene: de har bare latt være å gå på jobb, men har gått på treningsenter og på butikken. Folk kan altså ha blitt eksponert for smitte fordi man ikke har tatt høyde for at enkelte personer er tunglært og må ha inn med t-skje hva isolasjon bety og fordi tilstelninger av ulike slag som samler mange mennesker har gått som normalt. Selv det å gå på byen med venner kan vise seg å få alvorlige konsekvenser fordi det gjerne blir mye nærkonktakt av fest og fulle folk. De burde også tatt høyde for at enkelte folk gir faen i sine medmennesker rett og slett. Det burde vært strengere i Norge. Sitat Folk som bryter med karantenereglene blir ikke straffet: – Vi har ingen sanksjonsmuligheter, men kan bare mane folk til at de tar samfunnsansvar slik at vi begrenser smitte. Det handler om god borgerånd, sier legevaktsjefen til BT. Strengere i Danmark I Danmark er reglene litt annerledes. Regjeringen i landet har gitt politiet myndighet til å anholde antatt virussmittede som nekter å teste seg for coronaviruset eller å isolere seg. https://www.nettavisen.no/nyheter/legevakten--folk-i-coronakarantene-gar-pa-butikken-og-pa-treningssenter/3423931964.html Endret 4. mars 2020 av hhhh9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 4. mars 2020 #1420 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 6 nye tilfeller i drammen, en i trondheim, en i haugesund og nå 7 i oslo. Det blir 15 hittil i dag. Da er tallet nå 48 bekreftet smittet i Norge: https://www.tv2.no/nyheter/11265837/ Endret 4. mars 2020 av etnavn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg