Poly Skrevet 4. mars 2020 #1381 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) De sa jo rett ut hvorfor de ikke stenger barnehager og skoler. Det er fordi at da må foreldre være hjemme fra jobb for å passe disse barna. Og hvem skal da feks holde det gående på sykehus? Bare de barnløse/de uten små barn? Endret 4. mars 2020 av Poly 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 4. mars 2020 #1382 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 8 minutter siden, Poly skrev: De sa jo rett ut hvorfor de ikke stenger barnehager og skoler. Det er fordi at da må foreldre være hjemme fra jobb for å passe disse barna. Og hvem skal da feks holde det gående på sykehus? Bare de barnløse/de uten små barn? Tja, da måtte jo i tilfelle sykehusbarnehagene være åpne, og så måtte helsepersonell og ansatte være testet. Og nå er de jo allerede i gang med å teste en rekke sykehuspersonell i forbindelse med ullevål-skandalen, så det er jo en start. Endret 4. mars 2020 av etnavn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
acna Skrevet 4. mars 2020 #1383 Del Skrevet 4. mars 2020 Et lite tips til dere som vil se ferske bilder eller video fra Kina. Se på kartet i Snapchat, og zoom inn på feks Wuhan. Noen sitter nok og sensurerer bort videoer, fordi det er færre nå enn det var for en måned siden. Man får uansett et lite innblikk i ståa der borte. Ene videoen som ble lagt ut i kveld er fra en blokkleilighet som filmer at myndighetene gir kommandoer til beboere over høyttalerne. («Ikke gå ut, vask hendene nøye!»). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xcase33 Skrevet 4. mars 2020 #1384 Del Skrevet 4. mars 2020 Det er noen grunner til å være bekymret for det vi nå ser. Disse grunnene er etter min mening de aller mest alvorligste som ikke blir nevnt høyt. #1. På lang sikt vet vi ikke hvordan dette viruset faktisk fungerer i menneskekroppen. Går det i dvale slik som varicella zoster (vannkopper) gjør som forårsaker helvetes ild når det bryter ut i kroppen igjen? #2. Hvis det går i dvale, hvilke tilstander kan det medvirke til å trigge\skape indirekte senere i livsløpet? #3. Vil det bli en egen pasientgruppe som har dette som en x-faktor som fellesnevner for ulike typer senplager\skader? #4. Myndighetene vet at fokuset på håndhygiene er dårlig praktisert i befolkningen. Det har heller aldri vært noe særlig fokus på det fra tidlig i skolen. #5. Det er ingen vaksine som i praksis fungerer som en forsikring for risikogrupper som det var med Svineinfulensaen i 2009. #6. Smitter det fra dyr\mennesker så vil det bli vanskeligere å eliminere helt ettersom dyr også blir bærere av det. #7. Risikogrupper med kroniske underliggende sykdommer (alle aldre) kan komme i livskritiske situasjoner raskt uten at det er kapasitet til å ta hånd om dem. Folk med insulin avhengig diabetes f.eks er i umiddelbar livsfare hvis dette viruset skulle trigge en oppkast\diarè hvor de ikke får i seg næringen de har på forhånd har medisinert seg iforhold til. #8. Økonomiske konsekvenser.... #9. Samfunnet får begrenset med kapasitet til å fungere som normalt.. Er man noenlunde oppegånde så bør man begynne å forstå at helhetlig sett kan føre til litt av en storm...ser man det kun utfra sitt eget personlig perspektiv så går sikkert livet sin gang som normalt uten at det får særlige konsekvenser. Inntil videre ihvertfall...konsekvensene vil komme iform av samfunnsmessige reguleringer etterhvert da. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 4. mars 2020 #1385 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) Nå har en italiensk baby blitt lagt inn på et sykehus i Bergamo. Nei, dette ser virkelig ikke bra ut - særlig med tanke på at skoler og barnehager fortsatt er åpne her i landet; man føler seg fullstendig maktesløs når man ser katastrofen komme nærmere og nærmere samtidig som myndighetenes reaksjon har mye til felles med kaklende høner på en bondegård der de påpeker at det er klimakrisen som er den eneste faren; når et charterfly fra Milano får lov til å lande i Tromsø slik situasjonen er idag, får man den uvirkelige følelsen av å være med i en dårlig skrekkfilm. Så unnskyld at jeg sier det rett ut slik man ville ha sagt det der i nord: Æ blir så forbanna. Antar at det bare er et spørsmål om tid før man finner ut at man kan løse problemet ved å avgiftsbelegge alle syke med en egen coronaavgift. Endret 4. mars 2020 av Bix 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. mars 2020 #1386 Del Skrevet 4. mars 2020 9 timer siden, Agatha Spinatha skrev: Allikevel klarte de å sette inn tiltak, Norge derimot er en annen historie. Før utbruddet hevdet de at de hadde full kontroll men de har ikke det. De var ikke så kjepphøye i dag. Poenget er at det er lett å sette inn tiltak når man har full kontroll på et land, og ingen kritiske røster tør å si noe. Et diskusjonsforum som dette, spesielt regnet for kvinner, hvor man åpent kritiserer egne ledere uten frykt for represalier, er utenkelig i mange land. Også UAE. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 4. mars 2020 #1387 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 21 timer siden, etnavn skrev: Og så er det mulig at fokuset er på at hamsterhjulet ikke skal stoppe opp, typisk høyre å tenke kortsiktig økonomi, og ikke se konsekvensene i det lange løp. Uten å gjøre dette til en politisk debatt, så vil jeg likevel si at den store krisen er at det er høyre som sitter ved makten når dette rammer oss. Hvis det skulle utvikle seg til en stor krise, er jeg svært takknemlig for at vi har et styringsparti med forståelse for realpolitikk i forsetet. Man kan være uenig i hvordan realpolitikken utføres, men mye, mye heller dem enn f.eks. MDG, som aller helst vil gjøre oss fullstendig avhengige av import og andre lands næringer og dermed fullstendig maktesløse på både kort og lang sikt. Velgerne til MDG ønsker dessuten at vi skal slutte å formere oss fordi overbefolkning som kjent er negativt for kloden, slik at vi blir en enda mer aldrende befolkning som vil være enda mer utsatt i pandemier. Nei, AP eller Høyre i kriser any day. Innlegget er ryddet for svar til slettet innlegg. Endret 4. mars 2020 av Elaine Marley 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 4. mars 2020 #1388 Del Skrevet 4. mars 2020 Italia har passert Iran nå på listen, både med antall smittede og dødsfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 4. mars 2020 #1389 Del Skrevet 4. mars 2020 Er det noen kjent årsak til at Italia er så hardt rammet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 4. mars 2020 #1390 Del Skrevet 4. mars 2020 Noen som vet om passasjerene som har sittet på samme fly med en som har fått påvist Koronavirus blir varslet om dette og blir bedt om å holdes karantene/se opp for symptomer? Inngår dette i å oppdrive alle som vedkommende har vært kontakt med? Jeg tenker fly må være utrolig slitsomt sted, og med alle flyene som har landet fra Italia så må jo dette gjelde veldig mange. Synest det er rart at dette ikke har blitt nevnt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anno1 Skrevet 4. mars 2020 #1391 Del Skrevet 4. mars 2020 Mann fra oslo fikk påvist coronasmitte tidlig denne uken. Han har vært på konsert og utested i Molde i helgen. Alt helsepersonell som var på samme konsert (også kommuneoverlegen) er nå satt i karantene. Men ikke de øvrige deltagerne. Blir vel massesmitte i møre og romsdal nå. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 4. mars 2020 #1392 Del Skrevet 4. mars 2020 19 minutter siden, anno1 skrev: Mann fra oslo fikk påvist coronasmitte tidlig denne uken. Han har vært på konsert og utested i Molde i helgen. Alt helsepersonell som var på samme konsert (også kommuneoverlegen) er nå satt i karantene. Men ikke de øvrige deltagerne. Blir vel massesmitte i møre og romsdal nå. Det er vel generelt trenden nå, at helsearbeidere blir sjekket og satt i karantene og ikke "vanlige folk". Det handler vel om kapasitet, både når det gjelder prøvetaking men også sykehusenes kapasitet ved eventuell forverring av tilstanden. Kanskje de har en teori om at hvis helsepersonell går igjennom dette først, så kan de være immune og hjelpe oss andre senere? Det er vel antagelig skivebom igjen, da det ikke ser ut til at man bygger opp immunitet mot denne sykdommen, men kan få den igjen og igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 4. mars 2020 #1393 Del Skrevet 4. mars 2020 14 minutter siden, etnavn said: Det er vel generelt trenden nå, at helsearbeidere blir sjekket og satt i karantene og ikke "vanlige folk". Det handler vel om kapasitet, både når det gjelder prøvetaking men også sykehusenes kapasitet ved eventuell forverring av tilstanden. Kanskje de har en teori om at hvis helsepersonell går igjennom dette først, så kan de være immune og hjelpe oss andre senere? Det er vel antagelig skivebom igjen, da det ikke ser ut til at man bygger opp immunitet mot denne sykdommen, men kan få den igjen og igjen. Kan jo fortsatt hende man blir mindre syk når man får det igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavurit Skrevet 4. mars 2020 #1394 Del Skrevet 4. mars 2020 54 minutter siden, loveli said: Det er visst bare provoserende at man snakker om naturlig utvalg i 2020, så jeg orker ikke begynne å diskusjonen på nytt. Ikke i denne tråden iallefall. Her skal vi ikke akseptere vår skjebne og leve våre potensielt siste dager lykkelig men være veldig redd før vi dør føler jeg. Jeg har aldri vært redd for å dø, men det er visst også provoserende. Det er ikke provoserende at du skriver om naturlig "utvalg", da det er påvist at de "svake" kan dø av viruset. Det handler heller ikke om at dette er "våre siste dager" og at man må være redd for å dø, men heller unødvendige kommentarer som stiller spørsmål til flere "tar dere dette egentlig seriøst i det hele tatt?". Men det får jo være med de som tviler, så får de kanskje heller et sjokk om noen uker, i mens de andre som har fulgt "litt" med rundt i verden har forberedt seg mentalt på at dette kan få katastrofale konsenkvenser for Norge. Problemet med de som ikke har en ensete bekymring og uttrykker det til de rundt seg er at de ikke tar forhåndsregler som antibakteriell og god fornuftig hygiene. Da "Vi skal jo dø alle sammen", "det er like farlig som influensa", "jeg er ikke bekymret i det hele tatt jeeg..". For de som har familie medlemmer med underliggende kroniske lidelser er det bekymringsverdig. Nå prøver også VG veldig hardt å ta ned "oppstyret" til mange, mye mulig på grunn av beskjed fra myndighetene. For eksempel med denne artikkelen "https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoAmzQ/undersoekelse-faa-nordmenn-frykter-smitte-av-coronaviruset" (Få nordmenn frykter å bli smittet). Hele artikkelen er positivt vinklet og hauser ned "oppstyret". Det som bekymrer meg er at veldig få så debatten i går på NRK hvor de mener/tror at norge kommer til å ende opp som Italia. Jeg sier ikke at vi skal gå rundt å være redde hele tiden. Men det er da for søren på sin plass at dette blir tatt seriøst? På facebook flomrer det av kommentarer på VG, 100vis tar dette ikke et fnugg seriøst, selv på kommentarfeltet til VG. Da tenker jeg: Ekspertene sier det er stor sannsynlighet for at vi ender opp som italia, men myndighetene gjør svært lite for å få folk til å forstå alvoret. Ingen av mine familie medlemmer har hørt om debatten i går, den nådde ikke en gang VG eller facebook. Kun en liten spalte på NRK. Det forståelig at man ikke vil spre panikk, men kan man da for søren være realistiske? Realistisk sett er det et senario vi nærmer oss, spesielt når man er ignorant. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 4. mars 2020 #1395 Del Skrevet 4. mars 2020 Veldig godt innlegg, @Lavurit. Kunne ikke sagt meg mer enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 4. mars 2020 #1396 Del Skrevet 4. mars 2020 10 minutter siden, gjest:) skrev: Kan jo fortsatt hende man blir mindre syk når man får det igjen. Det kan hende. Det er imidlertid også vært yttret en mulighet for at det blir mye mer kritisk hvis man får det gang nr to, men husker ikke hvor jeg leste dette. Kanskje noen andre her vet mer om det..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 4. mars 2020 #1397 Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) 2 hours ago, miniomelett said: Er det noen kjent årsak til at Italia er så hardt rammet? Ikke nødvendigvis et ensidig svar på dette, men slik jeg oppfatter det hadde de blant annet like rigide definisjoner av hvem som skulle testes i starten av denne epidemien som her til lands (Kontakt med bekreftet smittet). Dermed fikk de bl.a en maratonløper som flere ganger ba om å bli testet på samme måte som legen ved Ullevål sykehus. Når han så til slutt endelig BLE testet hadde han smittet en rekke andre personer. 44 stykker hvis jeg husker dette korrekt. (Har Ikke ref) han ble i mediene omtalt som en supersmitter Endret 4. mars 2020 av Rullerusk Skr.feil 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joni123 Skrevet 4. mars 2020 #1398 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg skjønner ikke at vi fortsatt kan fly rundt i hele verden hvis vi skal prøve å stoppe det. Er ikke så redd for det for min egen del og skal jo også selv ut og reise nå. (Bestilt for lenge siden) Det holder at ett menneske ikke melder seg etter å ha landet på Gardemoen og som har fått viruset, så har vi ukontrollert spredning. Hittil er det bare den tette legen som har dratt smitten rundt. Og ja, det kommer. Skal vi for alvor bli kvitt det, må vi stoppe den reisingen. Og starte med å sjekke alle de som kommer hit via flyplassene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker3 Skrevet 4. mars 2020 #1399 Del Skrevet 4. mars 2020 2 hours ago, loveli said: Det er visst bare provoserende at man snakker om naturlig utvalg i 2020, så jeg orker ikke begynne å diskusjonen på nytt. Ikke i denne tråden iallefall. Her skal vi ikke akseptere vår skjebne og leve våre potensielt siste dager lykkelig men være veldig redd før vi dør føler jeg. Jeg har aldri vært redd for å dø, men det er visst også provoserende. Grunnen til at det er så få som deg er at de fleste av dere har blitt fjernet fra genpoolen av naturlig utvalg. De som er redde ti ganger for mye har større sjanse for å overleve enn de som er redde enn ei gang for lite. Dessverre vil mangelen deres på frykt antakelig gå mest utover andre enn dere selv i dette tilfellet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #1400 Del Skrevet 4. mars 2020 2 timer siden, loveli skrev: Det er visst bare provoserende at man snakker om naturlig utvalg i 2020, så jeg orker ikke begynne å diskusjonen på nytt. Ikke i denne tråden iallefall. Her skal vi ikke akseptere vår skjebne og leve våre potensielt siste dager lykkelig men være veldig redd før vi dør føler jeg. Jeg har aldri vært redd for å dø, men det er visst også provoserende. Selvfølgelig kan man snakke om "naturlig utvalg", men det er også klart at det kan være provoserende og leit for de som nå blir "naturlig utvalgt" til å dø av dette. Det virker å være mye tilfeldigheter rundt hvem som blir alvorlig syke også, så det er ikke slik at de sterkeste alltid overlever, det er de som har et immunforsvar som håndterer akkurat dette viruset så bra at de ikke dør. Jeg er heller ikke så redd for å dø, men med dette viruset er det en lang vei, og jeg håper ikke jeg blir en av de som ligger i respirator og forgjeves prøver å få oksygen i en måned før organene svikter. Et annet problem her er at dette trolig vil bli endemisk hos oss, og man blir ikke immun mot forkjølelse etter å ha vært forkjølet, i alle fall ikke lenge. Det samme kan godt gjelde med dette coronaviruset også, og å gå gjennom dette "som forkjølelse" en gang i året er ikke noe jeg er veldig gira på i alle fall... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg