Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Er jo helt nydelig at det har landet et helt charterfly fra Lombardiaregionen/Milano i Tromsø nå da. Er det mulig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, mummu skrev:

Er jo helt nydelig at det har landet et helt charterfly fra Lombardiaregionen/Milano i Tromsø nå da. Er det mulig. 

At det går an. Det er ikke rart man mister tiltroen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
15 minutter siden, etnavn skrev:

Sakte, men sikkert kommer det små drypp av fakta fra myndighetene. Litt hver dag, men ikke alt på en gang. Må nemlig passe på at folket ikke får panikk. Fakta omkring situasjonen skal opplyses om veldig sakte og gradvis, litt hver dag, slik at vi bedre "tåler" det.

Jeg er rimelig lei av fordummingen. Jeg er rimelig lei av å bli behandlet som komplett idiot av myndighetene. Spør du meg så virker denne taktikken mot sin hensikt - jeg mister tiltro til myndighetene og blir mer skeptisk av dette.

Jeg hadde slappet mye mer av hvis de forsikret oss om at de forstod alvoret. Da kunne jeg hatt tiltro til at de håndterte situasjonen deretter. Når de fremdeles bare halvveis vedgår at folk kan være smittebærere i en uke før dette slår ut, og dette er informasjonen de gir til folket, da sier det seg selv at dette vil komme ut av kontroll i nær framtid.

På samme måte som her, etter brannen i Notre dame?

"Myndighetene informerte ikke befolkningen om viktig funn, av frykt for at de skulle bli redde"

"Nærliggende skoler, barnehager, offentlige parker og andre deler av Paris ble rammet av alarmerende høye verdier av bly. Situasjonen utgjorde en trussel mot folkehelsa, men fem måneder etter brannen nekter franske myndigheter fortsatt å offentliggjøre resultatene fra kontamineringsprøvene."

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-avsloring-etter-brannen/71601865

Hvorfor er myndighetene i forskjellige land redde for at folk skal få panikk/bli redde?

Hvorfor er myndighetene villige til å ofre folks liv og helse i steden for å gi de informasjon slik at de kan beskytte seg mot farer?

Endret av hhhh9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
8 minutter siden, etnavn skrev:

Sakte, men sikkert kommer det små drypp av fakta fra myndighetene. Litt hver dag, men ikke alt på en gang. Må nemlig passe på at folket ikke får panikk. Fakta omkring situasjonen skal opplyses om veldig sakte og gradvis, litt hver dag, slik at vi bedre "tåler" det.

Jeg er rimelig lei av fordummingen. Jeg er rimelig lei av å bli behandlet som komplett idiot av myndighetene. Spør du meg så virker denne taktikken mot sin hensikt - jeg mister tiltro til myndighetene og blir mer skeptisk av dette.

Jeg hadde slappet mye mer av hvis de forsikret oss om at de forstod alvoret. Da kunne jeg hatt tiltro til at de håndterte situasjonen deretter. Når de fremdeles bare halvveis vedgår at folk kan være smittebærere i en uke før dette slår ut, og dette er informasjonen de gir til folket, da sier det seg selv at dette vil komme ut av kontroll i nær framtid.

Jeg og er vettskremt. I Italia har de i alle fall et klart standpunkt om at karantene og restriksjon på folks bevegelse er det eneste virkemidlet man har å spille på. I Norge bruker vi ikke det ene middelet. Jeg forstår ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hhhh9 skrev:

På samme måte som her, etter brannen i Notre dame?

"Myndighetene informerte ikke befolkningen om viktig funn, av frykt for at de skulle bli redde"

"Nærliggende skoler, barnehager, offentlige parker og andre deler av Paris ble rammet av alarmerende høye verdier av bly. Situasjonen utgjorde en trussel mot folkehelsa, men fem måneder etter brannen nekter franske myndigheter fortsatt å offentliggjøre resultatene fra kontamineringsprøvene."

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-avsloring-etter-brannen/71601865

Ikke sant. Det er jo nettopp det, at man tenker "javel, hva mer er det de ikke forteller oss". Det er selvsagt en mulighet for at myndighetene selv ikke forstår alvoret, at man er så arrogant i dette landet at man setter seg over eksperter fra utlandet og det de har å melde. Men det er like nærliggende å tenke at "den allmenne berme" blir ført bak lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
1 minutt siden, etnavn skrev:

Ikke sant. Det er jo nettopp det, at man tenker "javel, hva mer er det de ikke forteller oss". Det er selvsagt en mulighet for at myndighetene selv ikke forstår alvoret, at man er så arrogant i dette landet at man setter seg over eksperter fra utlandet og det de har å melde. Men det er like nærliggende å tenke at "den allmenne berme" blir ført bak lyset.

Jeg tror at myndighetene forstår alvoret.

Hvorfor er myndighetene i forskjellige land redde for at folk skal få panikk/bli redde?

Hvorfor er myndighetene villige til å ofre folks liv og helse i steden for å gi de informasjon slik at de kan beskytte seg mot farer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Nematocera skrev:

Jeg og er vettskremt. I Italia har de i alle fall et klart standpunkt om at karantene og restriksjon på folks bevegelse er det eneste virkemidlet man har å spille på. I Norge bruker vi ikke det ene middelet. Jeg forstår ikke. 

Nei, jeg tenker at det er én av to: Enten har ikke alvoret slått dem enda, eller så er det noe vi ikke får greie på.

Og så er det mulig at fokuset er på at hamsterhjulet ikke skal stoppe opp, typisk høyre å tenke kortsiktig økonomi, og ikke se konsekvensene i det lange løp. Uten å gjøre dette til en politisk debatt, så vil jeg likevel si at den store krisen er at det er høyre som sitter ved makten når dette rammer oss.

Endret av etnavn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hhhh9 skrev:

Godt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
3 minutter siden, hhhh9 skrev:

2 minutter siden, etnavn skrev:

Nei, jeg tenker at det er én av to: Enten har ikke alvoret slått dem enda, eller så er det noe vi ikke får greie på.

Og så er det mulig at fokuset er på at hamsterhjulet ikke skal stoppe opp, typisk høyre å tenke kortsiktig økonomi, og ikke se konsekvensene i det lange løp. Uten å gjøre dette til en politisk debatt, så vil jeg likevel si at den store krisen er at det er høyre som sitter ved makten når dette rammer oss.

Kan det være kortsiktig økonomi som er svaret på mine spørsmål over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hhhh9 skrev:

Kan det være kortsiktig økonomi som er svaret på mine spørsmål over?

Det kan være det, det er imidlertid noen tanker jeg har gjort meg. Hvis du blar lengre bakover i tråden, ser du at mange har gjort seg tanker omkring akkurat dette flere ganger. Flere mulige teorier, og blant annet noen veldig gode svar fra andre brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hhhh9
Akkurat nå, etnavn skrev:

Det kan være det, det er imidlertid noen tanker jeg har gjort meg. Hvis du blar lengre bakover i tråden, ser du at mange har gjort seg tanker omkring akkurat dette flere ganger. Flere mulige teorier, og blant annet noen veldig gode svar fra andre brukere.

Takk! Jeg skal lese hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at fly med turister fra Nord-italia fortsatt får lande i Tromsø.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, hhhh9 skrev:

Takk! Jeg skal lese hele tråden.

Dette er jo blant noe av det de frykter: https://www.borsen.no/nyheter/vi-frykter-konkurser-og-permitteringer/72203989

Problemet er bare det at hvis folk ikke skal få greie på alvoret, i frykt for frykten blant folket, vil mange heller ikke ta de forhåndsregler som er nødvendige for å begrense smitten. Mange fnyser av dette og kaller det fremdeles "bare en influensa". Og disse personene vil ikke forandre håndvaskrutinene sine eller avbestille flyturen til nord-italia før myndighetene går ut og presiserer alvoret. Og dermed får vi en enorm smittespredning.

Så i første omgang, det vil si ved kortsiktig økonomisk tenking, kan det virke lurt å dysse dette ned slik at folk fortsetter å fly, og ingen går konkurs. Men i neste omgang, i et mer langsiktig økonomisk perspektiv, risikerer vi et samfunn som kollapser under ekstrem sykdom, mange fler konkurser, og mye verre konsekvenser for landet, da spesielt hvis vi også må innføre masseisolasjon av folket slik de har vært nødt til i utlandet.

Og så er det jo selvsagt et spørsmål om folkehelse - mange liv vil gå tapt. Men slik det ser ut nå, så er de vel villige til å ofre oss.

Endret av etnavn
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, etnavn skrev:

Dette er jo blant noe av det de frykter: https://www.borsen.no/nyheter/vi-frykter-konkurser-og-permitteringer/72203989

Problemet er bare det at hvis folk ikke skal få greie på alvoret, i frykt for frykten blandt folket, vil mange heller ikke ta de forhåndsregler som er nødvendige for å begrense smitten. Mange fnyser av dette og kaller det fremdeles "bare en influensa". Og disse peronene vil ikke forandre håndvaskrutinene sine eller avbestille flyturen til nord-italia før myndighetene går ut og presiserer alvoret. Og dermed får vi en enorm smittespredning.

Som igjen fører til at Norge blir verstingen i klassen som sprer smitte rundt seg overalt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg var tilbake på jobb igjen i går etter vinterferie forrige uke. Jeg snakket litt om koronaviruset. Møtte noen på et arrantement i kveld. Og ingen, uten unntak, blant de jeg snakker med som er det minste bekymret for viruset. Dette er voksne mennesker, mellom 25 og 35 år som sier: 

- "så få som er smittet i Norge!"

- "åh, jeg er lei av alt i media om koronaviruset, kan de ikke skrive om noe annet" 

- "det er akkurat samme hysteriet som med svineinfluensa og fugleinfluensa" 

- "det er ikke farlig!" 

- "ikke snakk om det en gang, jeg blir så irritert over at noen i det hele tatt kan bekymre seg, orker ikke høre et ord til om det"

- "det er jo ingen som er alvorlig syke her" 

Og da jeg påpekte at vi ikke trengte klemme så var det å klemme på meg likevel. Og jeg poengterte at man skulle vaske hele hånden til en venninne og 40 sek, hun skylte dem fort i vann og ... ferdig. 

Så blant vanlige folk som ikke leser her så er det visst ingen frykt... vet ikke hva jeg skal tro... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Jeg var tilbake på jobb igjen i går etter vinterferie forrige uke. Jeg snakket litt om koronaviruset. Møtte noen på et arrantement i kveld. Og ingen, uten unntak, blant de jeg snakker med som er det minste bekymret for viruset. Dette er voksne mennesker, mellom 25 og 35 år som sier: 

- "så få som er smittet i Norge!"

- "åh, jeg er lei av alt i media om koronaviruset, kan de ikke skrive om noe annet" 

- "det er akkurat samme hysteriet som med svineinfluensa og fugleinfluensa" 

- "det er ikke farlig!" 

- "ikke snakk om det en gang, jeg blir så irritert over at noen i det hele tatt kan bekymre seg, orker ikke høre et ord til om det"

- "det er jo ingen som er alvorlig syke her" 

Og da jeg påpekte at vi ikke trengte klemme så var det å klemme på meg likevel. Og jeg poengterte at man skulle vaske hele hånden til en venninne og 40 sek, hun skylte dem fort i vann og ... ferdig. 

Så blant vanlige folk som ikke leser her så er det visst ingen frykt... vet ikke hva jeg skal tro... 

Jeg hadde den samme opplevelsen i helgen. Men i dag var det litt forandret. Et par av de som snakket slik i helgen vqr litt mer alvorstynget i dag, og jeg så at de brukte antibac.

Var også innom et annet miljø i dag, bestående av folk litt "lenger opp i systemet", og der var tonen en ganske annen. Et par av dem, riktignok eldre personer, hadde isolert seg og ga tydelig uttrykk for at de tok alle forhåndregler. En sa uoppfordret at han hadde avlyst flere møter rundt om i landet på grunn av dette.

Og i morgen er nok tonen enda en annen, og dagen etter der igjen, og dagen etter der igjen. Tenker jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest supernova_87
1 minutt siden, etnavn skrev:

Jeg hadde den samme opplevelsen i helgen. Men i dag var det litt forandret. Et par av de som snakket slik i helgen vqr litt mer alvorstynget i dag, og jeg så at de brukte antibac.

Var også innom et annet miljø i dag, bestående av folk litt "lenger opp i systemet", og der var tonen en ganske annen. Et par av dem, riktignok eldre personer, hadde isolert seg og ga tydelig uttrykk for at de tok alle forhåndregler. En sa uoppfordret at han hadde avlyst flere møter rundt om i landet på grunn av dette.

Og i morgen er nok tonen enda en annen, og dagen etter der igjen, og dagen etter der igjen. Tenker jeg.

Når du sier "lenger oppe i systemet" hva mener du da? Dette er oppegående mennesker med utdanning som bor i byen som følger med på nyheter og ja rett og slett vanlig lure mennesker, men INGEN av de jeg snakket med mente det var noe å tenke på en gang. 

Jeg vet ikke, jeg har et familiemedlem med alvorlig sykdom, har jeg råd til å IKKE være føre var ... på en måte, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rainstorm skrev:

Når du sier "lenger oppe i systemet" hva mener du da? Dette er oppegående mennesker med utdanning som bor i byen som følger med på nyheter og ja rett og slett vanlig lure mennesker, men INGEN av de jeg snakket med mente det var noe å tenke på en gang. 

Jeg vet ikke, jeg har et familiemedlem med alvorlig sykdom, har jeg råd til å IKKE være føre var ... på en måte, tenker jeg. 

Jeg hadde to møter som begge ble telefonmøter på grunn av personenes forhåndsregler i forbindelse med coronaviruset.

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
5 minutter siden, etnavn skrev:

Det er snakk om kjente personer med forgreininger til regjeringen. Jeg hadde to møter som begge ble telefonmøter på grunn av personenes forhåndsregler i forbindelse med coronaviruset. Det er "lenger opp i systemet" staten Norge enn hva jeg og min vante omgangskrets er.

Det er skummelt da. Hva er det de vet liksom. Og hva kan man gjøre med alle, som er de aller fleste, som bare gir en lang beng i å beskytte seg selv (og dermed også de med underliggende sykdommer)? 

En ting som jeg lurer på som jeg hørte om for noen uker siden det var dette med at genmaterialet til etnisk hvite ikke ble like syke av viruset, kan dette være reelt? Hører blant annet også om veldig lite tilfeller i Afrika?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rainstorm skrev:

Det er skummelt da. Hva er det de vet liksom. Og hva kan man gjøre med alle, som er de aller fleste, som bare gir en lang beng i å beskytte seg selv (og dermed også de med underliggende sykdommer)? 

En ting som jeg lurer på som jeg hørte om for noen uker siden det var dette med at genmaterialet til etnisk hvite ikke ble like syke av viruset, kan dette være reelt? Hører blant annet også om veldig lite tilfeller i Afrika?  

Jeg tror det handler mest om at de ikke har den strukturen som skal til for å få testet og kartlagt dette, i blant annet Afrika. Men kan jo krysse fingrene for at det stemmer.

Jeg for min del tar forhåndsregler. Har personer i nær relasjon med sterkt redusert immunforsvar. Så jeg har ikke anledning til å bli smittet. Og jeg tenker at alle som kan, må ta et ansvar for å begrense smitten. Jeg kan jo være hjemme. Litt omstrukturering, så kan jeg også ta møter hjemmefra, ihvertfall nå i nærmeste fremtid. Jeg har ingen planer om å ut herfra denne uken, mens jeg ser an hvordan dette utvikler seg. Hva jeg gjør neste uke beror på hva jeg vet i slutten av denne uken. Ved en alvorlig spredning evakuerer vi på hytta, og venter det hele ut. Ikke noen mønsterborger kanskje, men jeg har jo anledning, og da tar jeg alle forhåndsregler framover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...