Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Er tomt for antibac på nærbutikken. Nydelig -.- Får bare følge Sjaman Dureks råd da, om å blande essensielle oljer og trollhassel i stedet. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Jeg jobber på et sted hvor man skulle tro at omgangssyke florerer når den først setter seg, men min erfaring gjennom årevis er at det faktisk ikke smitter så veldig som man skulle tro. Så pakk ned den bedreviterholdningen din først som sist. Ferdig diskusjon for min 

Bedreviterholdning? Du får være så vennlig å forklare meg hvordan det er bedreviterholdning å si at vi har langt flere virus enn kun coronavirus som sprer seg som ild i tørt gress når det først kommer en runde.. 

Du får lese litt rundt, så ser du at alle er svært uenig med deg i at norovirus ikke er særlig smittsomt. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sinsiew skrev:

Bedreviterholdning? Du får være så vennlig å forklare meg hvordan det er bedreviterholdning å si at vi hardt langt flere virus enn kun coronavirus som sprer seg som ild i tørt gress når det først kommer en runde.. 

Du får lese øitt ru.dt, så ser du at alle er svært uenig med deg i at norovirus ikke er særlig smittsomt. 

:pinar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hatsumomo skrev:

:pinar:

For en herlig debatteknikk du har! 

Virkelig gode tilsvar du kommer med 😊 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfall skrev:

Er tomt for antibac på nærbutikken. Nydelig -.- Får bare følge Sjaman Dureks råd da, om å blande essensielle oljer og trollhassel i stedet. 

For hender og hud kan du bruke forskjellige typer sprit (rødsprit f.eks.). For overflater er klor bra (bland ut, du kan google dette).

Det er mange alternativer, men hold deg unna Dureks råd!

Hydrogenperoksid skal også fungere, men jeg tror jeg ville gått for teknisk alkohol. I krisetilfeller kan f.eks. konsentrert vindusspylervæske fungere, det viktigste er at det er 60%+ for sprit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snøfall skrev:

Vask hender med såpe og vann, host ikke i hendene, ta,deg ikke til ansiktet etter å ha vært ute og ikke stå tettpakket oppå andre mennesker 😊 Det er hva som fungerer absolutt best, og holder deg lengst frisk fra både forkjølelse, omgangssyke, coronavirus og influensa. 

Så tror jeg vi skal la kjære Durek messe på med sine ting 😝

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Sinsiew skrev:

Er vel bare å ta seg en titt på arbeidsplasser landet rundt det, så ser man at omgangssyke er en sånn jævel som sprer seg. 

Er ikke bare corona som er himla smittsomt. Virus er smittsomt.. 

Men omgangssyke har ikke fått WHO til å erklære krisetilstand da den smitter så fort. Har aldri hørt om at omgangssyke kan bli omtalt som en mulig pandemi som rammer hele verden. Har du?   

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt nok i massevis med vanlig renslighet og sunn fornuft. De som må "ta seg sammen" har trolig ikke hatt gode nok vaner/rutiner fra før av.

Det er jo helt naturlig å vaske seg på hendene før og etter man tar borti ting som andre skal ta borti. Dessuten bør man alltid vaske overflater hvor hender berører. Nysing kan man gjøre i armhulen eller med papir, for så å vaske seg etter på. Er jo bare sunn fornuft som man alltid gjør.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sinsiew skrev:

Vask hender med såpe og vann, host ikke i hendene, ta,deg ikke til ansiktet etter å ha vært ute og ikke stå tettpakket oppå andre mennesker 😊 Det er hva som fungerer absolutt best, og holder deg lengst frisk fra både forkjølelse, omgangssyke, coronavirus og influensa. 

Så tror jeg vi skal la kjære Durek messe på med sine ting 😝

Bra at du er opptatt av smittetiltak.

Durek ja... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Men omgangssyke har ikke fått WHO til å erklære krisetilstand da den smitter så fort. Har aldri hørt om at omgangssyke kan bli omtalt som en mulig pandemi som rammer hele verden. Har du?   

Det har heller aldri hevdet 😊 

Er noe ned å lese hva som står. Det ENESTE jeg har svart på er et utsagn om at en aldri har,sett makent til smittsomt virus. 

Og det har man jo egentlig. Virus er, som gruppe, hinsides smittsomt. Det er jo en grunn til at man har sesongbaserte virusutbrudd.  

Må legge til: og derfor bør man ta for forholdsregler, uansett hvilken type virus det er. For det tar mange liv, unødvendig, hvert år, fordi vi ikke er flinke nok med bla.a hygiene. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sinsiew skrev:

Det har heller aldri hevdet 😊 

Er noe ned å lese hva som står. Det ENESTE jeg har svart på er et utsagn om at en aldri har,sett makent til smittsomt virus. 

Og det har man jo egentlig. Virus er, som gruppe, hinsides smittsomt. Det er jo en grunn til at man har sesongbaserte virusutbrudd.  

Må legge til: og derfor bør man ta for forholdsregler, uansett hvilken type virus det er. For det tar mange liv, unødvendig, hvert år, fordi vi ikke er flinke nok med bla.a hygiene. 

Dette viruset skiller seg jo ut fra andre virus da de ikke vet hvordan utfallet kommer til å bli. Ser en på tiltak som er blitt gjort andre steder kontra her, er det ikke rart at folk må lete opp informasjon andre steder for å lese seg opp slik at en har en noen lunde forståelse for hva verden står ovenfor. 

Helsevesenet hevdet at de hadde full kontroll og gikk med et mega mageplask fra første stund. At de overhører WHO sine råd om å være proaktiv i bekjempelsen mot viruset, er ikke betryggende. Da myndighetene har ført folket bak lyset og gitt oss en falsk trygghet om at dette ville gå bra da de var beredt, har ført til at vi har enkelte mennesker i dette landet som innbiller seg at dette ikke er helt ufarlig. De klarer liksom ikke helt å innse hva dette viruset er og skylder på at media hauser dette opp når det er myndighetene som ikke gjør jobben sin. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev:

Dette viruset skiller seg jo ut fra andre virus da de ikke vet hvordan utfallet kommer til å bli. Ser en på tiltak som er blitt gjort andre steder kontra her, er det ikke rart at folk må lete opp informasjon andre steder for å lese seg opp slik at en har en noen lunde forståelse for hva verden står ovenfor. 

Helsevesenet hevdet at de hadde full kontroll og gikk med et mega mageplask fra første stund. At de overhører WHO sine råd om å være proaktiv i bekjempelsen mot viruset, er ikke betryggende. Da myndighetene har ført folket bak lyset og gitt oss en falsk trygghet om at dette ville gå bra da de var beredt, har ført til at vi har enkelte mennesker i dette landet som innbiller seg at dette ikke er helt ufarlig. De klarer liksom ikke helt å innse hva dette viruset er og skylder på at media hauser dette opp når det er myndighetene som ikke gjør jobben sin. 

Dette er heller ikke relevant for der jeg skrev, selv om jeg er helt enig. 

Men nå har det gått ca tre mnd siden utbruddet. Det eneste vi kan gjøre, er å passe på hygiene og se hvordan det utvikler seg. 

Man kan, desverre, ikke stenge hele landet. Til det er vi ikke selvforsynte nok, og vi er avhengig av at arbeidsplasser ikke går konkurs for å opprettholde velferden vi har. 

Dette bør heller være en vekker for folk som er for import og mot alt av bønder og yrker som gir oss mulighet til å være en mer selvstendig nasjon. 

Ellers så blir heldigvis ikke alle smittet. Det er kjempe synd at folk blir smitter og dør. Og det er drittkjipt å sitte i karantene. Det vet jeg jo, som har 5 dager igjen flr jeg trygt kan omgås mennesker. Jeg er livredd for at mine besteforeldre skal stryke med, men i bunn og grunn bør keg være det hver sesong. For det er en realitet. 

Nei, dette ble nok ikke helt det drømmescenarioet vi gjerne skulle sett av myndighetene. De skulle sjekket mye tidligere og mange flere. 

Men jeg personlig syns det blir for lett å legge all skyld på staten. Vi må ta,ansvar selv, og vi må også legge skyld på alle sol har mentaliteten "men det er bare svake som dør". De er de virkelig farige, og det gjelder ikke bare corona. Egoister som ikke har tanke for andre enn seg selv og at de er friske. De som ikke gidder ta forholdsregler er verstingene - og desidert farligst for alle. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Dette er heller ikke relevant for der jeg skrev, selv om jeg er helt enig. 

Men nå har det gått ca tre mnd siden utbruddet. Det eneste vi kan gjøre, er å passe på hygiene og se hvordan det utvikler seg. 

Man kan, desverre, ikke stenge hele landet. Til det er vi ikke selvforsynte nok, og vi er avhengig av at arbeidsplasser ikke går konkurs for å opprettholde velferden vi har. 

Dette bør heller være en vekker for folk som er for import og mot alt av bønder og yrker som gir oss mulighet til å være en mer selvstendig nasjon. 

Ellers så blir heldigvis ikke alle smittet. Det er kjempe synd at folk blir smitter og dør. Og det er drittkjipt å sitte i karantene. Det vet jeg jo, som har 5 dager igjen flr jeg trygt kan omgås mennesker. Jeg er livredd for at mine besteforeldre skal stryke med, men i bunn og grunn bør keg være det hver sesong. For det er en realitet. 

Nei, dette ble nok ikke helt det drømmescenarioet vi gjerne skulle sett av myndighetene. De skulle sjekket mye tidligere og mange flere. 

Men jeg personlig syns det blir for lett å legge all skyld på staten. Vi må ta,ansvar selv, og vi må også legge skyld på alle sol har mentaliteten "men det er bare svake som dør". De er de virkelig farige, og det gjelder ikke bare corona. Egoister som ikke har tanke for andre enn seg selv og at de er friske. De som ikke gidder ta forholdsregler er verstingene - og desidert farligst for alle. 

Det er myndighetene, FHI som skal komme med tiltak ut mot befolkningen og gi råd. Det er derfor de er der. Å hevde at de er beredt når de ikke er det, skaper sinne og utrygghet., Selvfølgelig er dette på deres bord som ikke iverksetter tiltak slik som andre land har gjort for å prøve å bekjempe smitte. Vi har også et ansvar for å forhindre smitte til andre land.

Helsevesenet vet at vi har en nasjonal beredskapsplan for å bekjempe smitte men de har tydeligvis ikke skjønt det og setter derfor befolkningens helse på spill da de har smittet hverandre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beredskapen i Norge ang. Coronaviruset skal bli diskutert i NRK debatt i kveld 21.20. Håper Solvang får grillet skikkeleg i kveld! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, missmcbeal skrev:

Beredskapen i Norge ang. Coronaviruset skal bli diskutert i NRK debatt i kveld 21.20. Håper Solvang får grillet skikkeleg i kveld! 

Ja, håper det kommer frem noe positivt der. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, missmcbeal skrev:

Om det er politikere som skal være med så kommer de uansett ikke til å svare med annet en svada, eller så prøver de å legge ansvaret på alle andre.

Det er nå hva jeg tipper vil skje.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg las en kommentar, husker ikke om det var her eller i kommentarfeltet i VG, men det var noe om to måter å håndtere viruset på: 

Den ene er å la det gå sin gang som man gjør nå, der man iverksetter tiltak for sent og der resultatet blir at man sprer viruset raskere enn nødvendig. Her venter man og avser, fordi man er engstelig for hvordan det skal påvirke økonomien og samfunnet, så i stedet for å forsøke å bremse epidemien som man har mulighet til, og dermed heller ha unntakstilstand i noen få måneder, så lar man det skure og gå og resultatet blir da heller:

At man uansett risikerer at økonomien blir påvirket, bare at det blir langvarig, og konsekvensene langt større enn om en hadde satt inn effektive tiltak fra første stund. I stedet for å bremse utviklingen, lar man det gå, og resultatet blir at viruset vil sette samfunnet ut av spill, der i stedet samfunnet kunne satt inn tiltak for å bremse viruset.

Frykten for konsekvensene for tiltak, gjør til at konsekvensene kan bli mye verre.

Jeg jobber administrativt i reiselivsnæringen og jeg forventet at det skulle skje mye denne uken ang. avbestillinger og forhåndregler, men her oppfører folk seg, særlig de som jobber i næringen i Norge, som viruset knapt er et problem, annet en at det er en trussel for økonomien. Overskrifter som "Coronafrykt fører til avbestillinger" og ikke noe om at viruset i seg selv er et problem. Jeg forstår mange er engstelige i næringen, men ingen ser ut til å forstå at konsekvensene kan bli langvarige om man ikke gjør tiltak for å forhindre spredning og at det er bedre å ta støyten nå. Jeg forventet egentlig at turer med utenlandske turoperatører fremover skal bli kansellert, dette er turer som får lite konsekvenser her og nå fordi det handler om innsalg av steder frem i tid. Det kan fint vente, det er mye bedre å ikke ta den risikoen ved å spre virus nå. Det verste av alt er at en del av slike arrangerte turer består av mix fra mange forskjellige land, f.eks. en nært forstående tur med turoperatører både fra Italia, Frankrike, USA etc. Denne turen planlegges fortsatt å bli gjennomført, det virker ikke som de som står bak har tenkt å avlyse selv, så da vil det evt. bli avlyst fordi andre land eller flyselskaper setter fly på bakken. Jeg må si at jeg er sjokkert over mangelen på handling til nå. Reiselivsnæringen skyter seg selv fort i foten. 

Mange små reiselivsbedrifter vil dessverre ja merke det på kort tid, men mange reiselivsbedrifter kan fint tåle kortvarige dårlige resultat. Men det færreste kan tåle at det blir langvarig. 

Dette er ting jeg bare kan mene privat dessverre, iallfall så lenge ingen andre i næringen snur, så synest det er ganske kjip å sitte og føle at ens egen jobb er med å bidra til spredning av viruset.

Endret av missmcbeal
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Om det er politikere som skal være med så kommer de uansett ikke til å svare med annet en svada, eller så prøver de å legge ansvaret på alle andre.

Det er nå hva jeg tipper vil skje.

Jeg håper at noen fra FHI stiller og en lege med litt vett (ikke han kjendislegen Wasim for han snakker bare tull) men det er vel kanskje bare ønsketenking. Jeg bruker som regel ikke å klare å se så mye av debatten før jeg synker langt ned i stolen og bare må slå av fordi det blir så utrolig pinlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Sidabmao said:

Det er godt nok i massevis med vanlig renslighet og sunn fornuft. De som må "ta seg sammen" har trolig ikke hatt gode nok vaner/rutiner fra før av.

Så de ansatte på Ullevål sykehus mangler renslighet og sunn fornuft?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om politikere hat tatt med i regnestykket hvor mye en traumatisert befolkning koster i kroner og øre. Hvis viruset virkelig brer seg. Tenk å være den som smittet sin bestefar med dødelig virus, eller være den som mister sin samboer/ektefelle - for unge folk dør også og er det mange som blir smittet så vil også mange dø.

Dette må jo inn i regnestykket. Hvis dette kommer helt ut av kontroll og jeg mister noen jeg er glad, så kan Norge og myndighetene bare dra til helvete. Da gidder jeg ikke lenger bidra.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...