himmeloghav Skrevet 29. februar 2020 #841 Del Skrevet 29. februar 2020 (endret) https://www.tv2.no/nyheter/11253460/ https://www.vg.no/nyheter/i/RRwABW/who-oppjusterer-covid-19-risikoen-til-veldig-hoey Endret 29. februar 2020 av himmeloghav Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 29. februar 2020 #842 Del Skrevet 29. februar 2020 2 minutter siden, himmeloghav skrev: https://www.tv2.no/nyheter/11253460/ https://www.vg.no/nyheter/i/RRwABW/who-oppjusterer-covid-19-risikoen-til-veldig-hoey Begge disse artiklene er fra i går 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 29. februar 2020 #843 Del Skrevet 29. februar 2020 Akkurat nå, Jeffe skrev: Begge disse artiklene er fra i går Det var noen her som etterlyste disse linkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 29. februar 2020 #844 Del Skrevet 29. februar 2020 19 minutter siden, ForumBrukeren skrev: Mediene følger lydig hva de får pålegg av fra myndighetene. Hvordan foregår dette i praksis igjen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 29. februar 2020 #845 Del Skrevet 29. februar 2020 2 minutter siden, himmeloghav skrev: Det var noen her som etterlyste disse linkene. Ok, beklager det overså jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 29. februar 2020 #846 Del Skrevet 29. februar 2020 (endret) 3 hours ago, Example said: Og det leste du ut fra innlegget mitt? WHO skal absolutt lyttes til, men FHI må også ta hensyn til norske forhold. Verdt å nevne at WHO også har justert trusselnivået flere ganger, og at man ikke så på det som en potensiel stor-pandemi for ikke lenge siden. Så dersom man skal slakte FHI, ha full støtte til WHO og frykte enorme dødstall i Norge, så bør man se seg selv i speilet. Det virker mest som det viktigste for FHI har vært å gjøre dette på »den norske måten». Ikke å ta hensyn til norske forhold. fra dag en var jeg rett og slett skremt av de byråkratiske definisjonene man benyttet for å bestemme hvem som skulle testes. Det var ikke rom for medisinsk skjønn overhode. Og da hadde man samtidig besluttet å IKKE gjennomføre noen andre tiltak (flyplasser, hygienetiltak, begrense bevegelsen til kinesiske turister fra Wuhan i Norge osv osv). Når man så pålegger hver enkelt ansvar for å ikke bare oppgi hvor man har vært og hvem man har hatt kontakt med, men ansvar for å vite om man har vært nærmere enn 1 m fra en person med bekreftet smitte, så sier det seg selv at man har gitt f i alt som heter aktiv deteksjon av smitteførende personer. Jeg tok selv kontakt m legevakt forrige lørdag. Spl var ikke interessert i høre hva jeg hadde å si. Ingen spørsmål om hvor jeg hadde reist, hvem jeg hadde vært sammen med, eller hvilke symptomer vi hadde i min familie. Med en gang hun fanget opp at jeg var bekymret for corona, ble jeg plassert i kategorien hysterisk og samtalen ble raskt avsluttet. Ringte så fastlegen og bestilte time på mandag. Sa vi hadde lungebetennelse hele familien. Fikk time torsdag. Så ringer fastlegen meg opp igjen og ER bekymret for corona og ber meg dra rett på legevakten. Kommer dit, sitter på venterommet og hoster så sinnsykt at folk sender meg dødelige blikk. Møter etter 2 timer en spl som ler rått av fastlegen min som har sendt meg dit. Han (spl) er overhode ikke interessert i å stille ett eneste spørsmål, men ber meg gå videre til venterommet for CRP. Ler enda av fastlegen min og jeg får en lang tirade om de der teite fastlegene og masse styr om at de ikke gidder gjøre jobben sin. Kommer så, 5.5 t etter Ank legevakten inn til en lege som sjekker puls og oksygebering og ser meg i halsen og konstaterer at jeg har en sinnsykt halsbetennelse og at det er rart det ser slik ut. « har aldri hørt om virus som gir slike symptomer sier hun». Men du har iKKE corona. Hun blir usikker. (Siden jeg har Vært i indirekte kontakt via slektninger som har vært i Italia, og jeg var i Tromsø da det brøt ut og fløy til Gardermoen med masse kinesere, og jeg har deltatt på et aseatisk arrangement med masse folk fra Kina og Vietnam), så hun sjekker med en kollega. Kommer tilbake og fortellerat jeg ikke oppfyller kravene til testing, selv om hun syns eg har alle symptomene i boka. Jeg spør om hun er sikker. Så spør jeg om det ikke er noe om for medisinsk skjønn, for jeg ønsker ikke å smitte noen og har en stor kontaktflate. «Nei da hadde jo folk blitt helt hysteriske», så får jeg resept på hostesaft og goodbye. God tur på jobben. Send ungene i bhg og på skole! Dette er det du kaller å ta hensyn til norske forhold. Jeg er fortsatt syk og de testet meg ikke engang for influensa. Sånn fordi det ikke er restriksjoner på hadde vel det vært en start. Vaksinert men dog. Så nå vet jeg faktisk ikke. Holder meg hjemme på eget initiativ, men jeg kan nesten ikke ta mer ansvar enn helsevesenet ? Kan jeg vel? Norske forhold my ass! Endret 29. februar 2020 av Rullerusk Skrivefeil 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aubree Skrevet 29. februar 2020 #847 Del Skrevet 29. februar 2020 5 ansatte på Drammen sykehus sitter i karantene. De hadde vært på øyeavdelingen på ullevål. Skulle bare mangle 😂 En person som har vært i italia og opplever symptomer som går på jobb - setter ikke bare sitt eget sykehus ut av spill, men fikk spredt det til flere. Supert! Hva skal vi med respirator om ingen kan bruke de snart. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 29. februar 2020 #848 Del Skrevet 29. februar 2020 For en IDIOTISK og unødvendig vurdering av Ullevål! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 29. februar 2020 #849 Del Skrevet 29. februar 2020 I følge den lista som VG har fra WHO, så har antall smittede i Italia steget til 1100 nå. Var vel rundt 600 bekreftede tilfeller i går 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 29. februar 2020 #850 Del Skrevet 29. februar 2020 9 minutter siden, Rullerusk said: Kommer dit, sitter på venterommet og hoster så sinnsykt at folk sender meg dødelige blikk. Møter etter 2 timer en spl som ler rått av fastlegen min som har sendt meg dit. Han (spl) er overhode ikke interessert i å stille ett eneste spørsmål, men ber meg gå videre til venterommet for CRP. Ler enda av fastlegen min og jeg får en lang tirade om de der teite fastlegene og masse styr om at de ikke gidder gjøre jobben sin. Det er ikke din skyld, men hvis du faktisk har COVID så spredde du det til titals andre når du hostet på venterommet. Slik går det når myndighetene ikke tar det seriøst. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 29. februar 2020 #851 Del Skrevet 29. februar 2020 51 minutter siden, Camlon said: Det er ikke din skyld, men hvis du faktisk har COVID så spredde du det til titals andre når du hostet på venterommet. Slik går det når myndighetene ikke tar det seriøst. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å gjemme meg vekk lengst mulig unna folk. Fordi jeg skjønner hvor lett det smitter. Men jeg kan nesten ikke gjøre noe mer desverre. (Ikke at jeg følte at du anklaget meg). Men dette er min bekymring. Jeg håper bare legen husker meg hvis hun selv nå blir syk ila uka.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 29. februar 2020 #852 Del Skrevet 29. februar 2020 3 timer siden, Million skrev: Blablabla... Denne YouTube-legen som har tatt feil om alt hele veien har endelig lest denne studien. Det er i alle fall flott at han endelig leser seg opp litt før han forteller "sannheten". "Men det er ikke så farlig som influensa, for det sprer seg enda mye mye mer". Vi aner ikke hvor mye dette kommer til å spre seg, for det er langt mer smittsomt enn influensa og veldig vanskelig å stoppe. Med god hjelp fra FHI kan vi nå raskt klare 70% av Norge, og hvis 20% av dem får alvorlig sykdom og trenger oksygen eller mer så vil de fleste dø når vi ikke har flere senger og er tomme for oksygen. Det er en stor forskjell. Hvis dette skulle spre seg mindre enn influensa så er det utelukkende fordi man setter inn aggressive tiltak for å stoppe det. Influensa har en stusselig R0 på ~1.5 mens her har vi 2.5-3+. Etter fem "generasjoner" smitte snakker vi 8 mot 243 smittede dersom R0 er 3 her. Ut fra hvor mange LEGEN klarte å smitte (vi vet om 2 bare hittil) så blir det fort farlig her. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 29. februar 2020 #853 Del Skrevet 29. februar 2020 Man lurer kanskje på hvorfor dette skjer i Norge, og svaret sier vel seg selv: Når epidemien er over, kommer man sikkert til å ta selvkritikk og nedsette en granskningskommisjon, som etter en tid kommer til å levere en tykk rapport, og man kommer til å debattere hva som kan forbedres. Og etter masse bla bla bla, og enda mer bla bla bla, kommer situasjonen til å gjenta seg i en annen form på et senere tidspunkt; dette er en nyere utgave av 9. april, da forvirringen var total, og politiet på en synkeferdig gummibåt 22. juli; der man i Kina bygger noe i løpet av uker eller måneder, bruker man her hjemme et kvart århundre på å legge planer og diskutere hvor man skal bygge det. Så er det ett sted i verden hvor spredningen av coronaviruset kunne forventes å starte på et sykehus - av alle steder - så er det dessverre Norge. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fonda Skrevet 29. februar 2020 #854 Del Skrevet 29. februar 2020 Det som skremmer meg mest er at av 1100 smittede i Italia er 100 på intensiv-avdeling. Dette er særs alvorlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 29. februar 2020 #855 Del Skrevet 29. februar 2020 46 minutter siden, Bix skrev: Man lurer kanskje på hvorfor dette skjer i Norge, og svaret sier vel seg selv: Når epidemien er over, kommer man sikkert til å ta selvkritikk og nedsette en granskningskommisjon, som etter en tid kommer til å levere en tykk rapport, og man kommer til å debattere hva som kan forbedres. Og etter masse bla bla bla, og enda mer bla bla bla, kommer situasjonen til å gjenta seg i en annen form på et senere tidspunkt; dette er en nyere utgave av 9. april, da forvirringen var total, og politiet på en synkeferdig gummibåt 22. juli; der man i Kina bygger noe i løpet av uker eller måneder, bruker man her hjemme et kvart århundre på å legge planer og diskutere hvor man skal bygge det. Så er det ett sted i verden hvor spredningen av coronaviruset kunne forventes å starte på et sykehus - av alle steder - så er det dessverre Norge. Prisen å betale for å leve i et relativt fritt samfunn, hvor myndighetene ikke har mulighet eller lyst til å overvåke og bestemme hvert eneste skritt du tar i livet. Noen konsekvenser har det selvfølgelig, som for eksempel en økt fare for smitte i en slik situasjon og terrorangrep. I Kina kunne du for eksempel bare glemme å bruke internett til å være kritisk til myndighetenes håndtering av viruset. Noe å tenke på kanksje, når man først skal hylle de for håndteringen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 29. februar 2020 #856 Del Skrevet 29. februar 2020 1 minutt siden, Example skrev: Ikke spesielt rart at det er flere i Norge enn i u-land, da det hører med til historien at vi har mer kontakt med rammede land, og mange som har vært på reise i blant annet Italia. Ja, og så har vi ikke minst et helsevesen hvor leger som kommer hjem fra Italia drar på jobb og smitter noen hundre på jobb. Det skjer jo ikke i u-land. Nigeria har fortsatt bare én smittet og driver sporing for å være sikre på at de har kontroll. Jeg har ikke ord, jeg så akkurat pressekonferansen med disse klovnene... Sitat "I ettertid er det lett å si at det var en ... eh ... uheldig avgjørelse .. gitt konsekvensen det nå har medført....eeeh men det er vanskelig å gjøre sånne vurderinger....." 🙄 Det er IKKE vanskelig å gjøre sånne vurderinger om man har et minimum av omløp, men her har de bestemt seg for at dette verken er farlig eller spesielt smittsomt, og de mener fortsatt at de har full kontroll. Jeg har virkelig ikke ord. Jeg hadde så utrolig lave forventninger til disse "ansvarlige", og likevel klarer de å sjokkere. Ingen kommer til å bli stilt til ansvar for dette, og det avskrives på "eeh, uheldig"-kontoen. Fortsettelsen blir spennende. 28 av de ansatte har symptomer....? Vi har flere smittede i dag enn Japan, som har slitt med dette utbruddet en måned og har erklært unntakstilstand. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 29. februar 2020 #857 Del Skrevet 29. februar 2020 2 timer siden, parmanoia skrev: For en IDIOTISK og unødvendig vurdering av Ullevål! Det var vel akkurat det ikke var. Vedkommende bare møtte på jobb uten å tenke stort over det. Dette er leger, folk med lang helsefaglig utdannelse. Man burde forvente en høyere standard derifra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 29. februar 2020 #858 Del Skrevet 29. februar 2020 https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2002106?query=TOC En lang, men interessant og lærerik tekst om pandemier og det nye viruset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 29. februar 2020 #859 Del Skrevet 29. februar 2020 3 timer siden, Hatsumomo skrev: 15 nye smittede. Dette går fort. Og ingen av dem er alvorlig syke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 29. februar 2020 #860 Del Skrevet 29. februar 2020 1 minutt siden, Expandable86 skrev: Og ingen av dem er alvorlig syke. Det vet vi ikke før om fem dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg