Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Example said:

Hva skal man med Folkehelseinstituttet når vi har ekspertene her inne? 

Jeg tror hele Norge ville følt seg mye tryggere om en gjeng med konspiratorer med null medisinsk bakgrunn, men doktorgrad i dommedagsprofetier, lesing og tolkning av statistikker i alternativ media og lang erfaring i livets knallharde skole overtar kontrollen. 

FHI er jo fint for de som behøver statlig pensjon og må hente tidlig i bhg....

enkelte andre her inne jobber innen samme fagfelt men hadde aldri tatt til takke med en middelmådig forskerstilling påFHI! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Example skrev:

Jeg tror hele Norge ville følt seg mye tryggere om en gjeng med konspiratorer med null medisinsk bakgrunn, men doktorgrad i dommedagsprofetier, lesing og tolkning av statistikker i alternativ media og lang erfaring i livets knallharde skole overtar kontrollen. 

Det vi i alle fall kan si sikkert er at Folkehelseinstituttet allerede har mageplasket totalt.

Du kjenner ikke bakgrunnen til folk her, og denne "livets harde skole"-greia kan du legge fra deg. Man trenger ikke å være utadannet lege for å skjønne at dette smitter asymptomatisk og veldig raskt. Vi har forskere som gjør dette for oss, og vi har Kinas bitre erfaringer å lære av.

Når FHI velger å kjøre sin egen variant og ignorere råd fra WHO, så er det ikke rart at folk mister tiltro til dem.

Jeg kjenner selv en virolog med doktorgrad innen zoonotiske sykdommer (SARS, Nipah, Hendra, Ebola etc.) som jobber med dette på et nivå vi ikke har i Norge som jeg LETT stoler på her, fremfor en lege som drar på jobb etter ferie i Italia og luftveissymptomer. Det er komplett galskap.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balettsko
44 minutter siden, Example skrev:

Rettelse: Hva skal man med FHI når man har WHO? Tror du at selveste WHO er konspiratorer? FHI er jo flinkere til å benekte vitenskap enn hva diverse u-land er. Du stoler blindt på et institutt som har helt andre teorier enn noen andre i hele verden, og uten at de har noe belegg for det. Men du kaller oss som stoler mer på WHO for konspiratorer? 

Jeg må nesten le. 

Endret av balettsko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
7 minutter siden, likestilling skrev:

Det vi i alle fall kan si sikkert er at Folkehelseinstituttet allerede har mageplasket totalt.

Du kjenner ikke bakgrunnen til folk her, og denne "livets harde skole"-greia kan du legge fra deg. Man trenger ikke å være utadannet lege for å skjønne at dette smitter asymptomatisk og veldig raskt. Vi har forskere som gjør dette for oss, og vi har Kinas bitre erfaringer å lære av.

Når FHI velger å kjøre sin egen variant og ignorere råd fra WHO, så er det ikke rart at folk mister tiltro til dem.

Jeg kjenner selv en virolog med doktorgrad innen zoonotiske sykdommer (SARS, Nipah, Hendra, Ebola etc.) som jobber med dette på et nivå vi ikke har i Norge som jeg LETT stoler på her, fremfor en lege som drar på jobb etter ferie i Italia og luftveissymptomer. Det er komplett galskap.

Hvorfor skylder du på "legen" (vi vet vel bare at det er helsepersonell ved øyeavdelingen) egentlig? Jeg tenker for et forferdelig press det er å få så mye skyld og hets mot seg etter å ha fulgt ekspertene sine råd og anbefalinger. Vedkommende tok kontakt med smittevernsavdelingen og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å ta en test. Dette fulgte vedkommende, som jobber på en øyeavdeling og ikke er spesialist i smitte. 

Det er ikke enkeltmennesker som gjør så godt de kan, stoler på FHI, og følger myndighetenes anbefalinger som er problemet. Det er at anbefalingene ikke er tilstrekkelige. At smittevernsavdelingen ikke så risikoen og undervurderte situasjonen. 

Jeg  synes det er fryktelig unødvendig slik du og flere med deg gjør her og hetser og kaller denne ansatte idiot og det som verre er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Hvorfor skylder du på "legen" (vi vet vel bare at det er helsepersonell ved øyeavdelingen) egentlig? Jeg tenker for et forferdelig press det er å få så mye skyld og hets mot seg etter å ha fulgt ekspertene sine råd og anbefalinger. Vedkommende tok kontakt med smittevernsavdelingen og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å ta en test. Dette fulgte vedkommende, som jobber på en øyeavdeling og ikke er spesialist i smitte. 

Det er ikke enkeltmennesker som gjør så godt de kan, stoler på FHI, og følger myndighetenes anbefalinger som er problemet. Det er at anbefalingene ikke er tilstrekkelige. At smittevernsavdelingen ikke så risikoen og undervurderte situasjonen. 

Jeg  synes det er fryktelig unødvendig slik du og flere med deg gjør her og hetser og kaller denne ansatte idiot og det som verre er. 

Fordi det er en lege.

https://www.aftenposten.no/norge/i/rA16xa/to-ansatte-ved-ullevaal-sykehus-smittet

Sitat

VG: Legen spurte om testing

Den smittede legen spurte tirsdag morgen om det var nødvendig å teste seg, skriver VG.

Og en lege burde vite bedre enn dette, men som du sier så har han fulgt rådene fra "norske eksperter" i stedet for å tenke selv. Du kan ikke for alvor mene at det ikke er kritikkverdig av en lege som har vært i et utsatt område og kommer hjem og som får symptomer drar på jobb på et sykehus?

Er det noen som burde vite at her kan det bli farlig, så er det jo nettopp leger som liksom er "eksperter" på slikt? Man trenger ikke å ha fulgt veldig godt med i verden for å skjønne at dette er alvorlig med tanke på smittefare...

Jeg har ikke kalt legen "idiot" for øvrig, selv om jeg ikke hadde klandret meg selv om jeg hadde brukt ordet...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, RoNo skrev:

1 new case in Japan: a 70-year-old male in Sendai City (Tohoku region) who, having tested negative to the virus, got off the Diamond Princess cruise ship on Feb. 20. On Feb. 28, however, he complained of low-grade fever and sore throat. On Feb. 29, he tested positive to Covid-19. Kilde: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jeg er på ingen måte ekspert, men synes det er skremmende lesing. En mann har satt i karantene og tester negativt, så blir han syk 8 dager senere. Selvsagt kan han ha blitt utsatt for smitte igjen, etc. Men det er skikkelig ille hvis ikke. Det kan jo bety at negativt test og hjemmekarantene bare senker sprednings hastighet. 

I samme link er der en pasient som har blitt syk etter reise i Egypt. Min bekymring er da, har han blitt smittet i transitt, eller i Egypt? For Egypt skal jo kun ha hatt et tilfelle og det skal være avklart. Fryktelig om Egypt ikke har tilfeller, fordi de mangler ressurser til å teste (f.eks), om sannheten er at de har aktivt utbrudd de ikke har kontroll over.

I linken ser man også en ung Amerikaner som ikke har reist til risikoområder. Han hadde ikke blitt testet i Norge (antar jeg). Hadde det skjedd her har skolen ikke blitt stengt for grundig rengjøring, og hva konsekvensene har blitt her er ikke engang verd å nevne.

Håper bare vi har mer flaks enn vett... Fram til vi faktisk tar dette på alvor. Jeg har ikke panikk eller helseangst, men vil oppfordre til å ta så mye forholdsregler som mulig hos privatpersoner. Her må vi ta ansvar på individnivå, for systemet har ikke våknet ennå.

Vi har ett mistenkt tilfelle her, elev har vært på rundreise i Nord Italia i vinterferien, vært på skolen halve uken og har nå symptomer. Han er satt i hjemmekarantene, men resten av elevene i klassen er bedt om å komme på skolen igjen på mandag...
Håper det bare er forskjølelse jeg 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
13 minutter siden, likestilling skrev:

Fordi det er en lege.

https://www.aftenposten.no/norge/i/rA16xa/to-ansatte-ved-ullevaal-sykehus-smittet

Og en lege burde vite bedre enn dette, men som du sier så har han fulgt rådene fra "norske eksperter" i stedet for å tenke selv. Du kan ikke for alvor mene at det ikke er kritikkverdig av en lege som har vært i et utsatt område og kommer hjem og som får symptomer drar på jobb på et sykehus?

Er det noen som burde vite at her kan det bli farlig, så er det jo nettopp leger som liksom er "eksperter" på slikt? Man trenger ikke å ha fulgt veldig godt med i verden for å skjønne at dette er alvorlig med tanke på smittefare...

Jeg har ikke kalt legen "idiot" for øvrig, selv om jeg ikke hadde klandret meg selv om jeg hadde brukt ordet...

Jo, det er vel kritikkverdig hvis han var veldig syk. Men symptomene slik jeg har forstått kom først tirsdag, etter at han hadde vært på jobb, og var svært milde, da tok han nødvendige grep med å spørre om han burde testes og "neida, null stress joggedress", tenker det er de som har tatt den avgjørelsen som skal få tenke seg litt om. Når man ser det i lys av hvordan dekningen av viruset har vært i Norge tidligere så tenker jeg det gir mening at selv en lege (øyelege!) tenker at "Ja, da har de vel kontroll da" sammen med et press om å komme på jobben for å hjelpe pasienter som trenger hjelp der.

Og når var det man visste så mye om hvor ille det var i Italia? 

Edit: Jeg synes også selvsagt at situasjonen er idiotisk, men jeg tenker mer på den motviljen til å teste de som har symptomer. Og f.eks nå når så mange på avdelingen har symptomer å da anta de kan være smittet selv om mange ikke viser positiv på testen, og være mer føre var. Arbeidslinja og arbeidsmoralen er jo vektlagt svært sterkt i Norge, kanskje dette er et eksempel på at man faller for eget sverd eller hva man sier. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristina S. said:

Arrogant, mer arrogant, mest arrogant...

Men iallefall ydmyk for faget! Så får du syns hva du vil. Jeg er skremt av mangelen på helhetsvurdering FHI har utvist i denne saken. Sjokkert er jeg imidlertid ikke basert på hvordan jeg kjenner dem fra før....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chizue skrev:

Vi har ett mistenkt tilfelle her, elev har vært på rundreise i Nord Italia i vinterferien, vært på skolen halve uken og har nå symptomer. Han er satt i hjemmekarantene, men resten av elevene i klassen er bedt om å komme på skolen igjen på mandag...
Håper det bare er forskjølelse jeg 😃

Uff. Håper på forkjølelse jeg også. Jeg hadde nok spandert på klassen desinfeksjonsmidler til overflater så de kunne vaske over pultene før lunch. Håper det er i ungdomsskolen for de er gamle nok til å utføre skikkelig håndvask. Småtrollene har det ofte litt for travelt til å være dyktig på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen kilder på at WHO har sagt en ting mens FHI heller vil gjøre noe annet/ikke tar det seriøst.

Ser en del nevner det her men finner ikke noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jo, det er vel kritikkverdig hvis han var veldig syk. Men symptomene slik jeg har forstått kom først tirsdag, etter at han hadde vært på jobb, og var svært milde, da tok han nødvendige grep med å spørre om han burde testes og "neida, null stress joggedress", tenker det er de som har tatt den avgjørelsen som skal få tenke seg litt om. Når man ser det i lys av hvordan dekningen av viruset har vært i Norge tidligere så tenker jeg det gir mening at selv en lege (øyelege!) tenker at "Ja, da har de vel kontroll da" sammen med et press om å komme på jobben for å hjelpe pasienter som trenger hjelp der.

Og når var det man visste så mye om hvor ille det var i Italia? 

Edit: Jeg synes også selvsagt at situasjonen er idiotisk, men jeg tenker mer på den motviljen til å teste de som har symptomer. Og f.eks nå når så mange på avdelingen har symptomer å da anta de kan være smittet selv om mange ikke viser positiv på testen, og være mer føre var. Arbeidslinja og arbeidsmoralen er jo vektlagt svært sterkt i Norge, kanskje dette er et eksempel på at man faller for eget sverd eller hva man sier. 

Det er kritikkverdig uansett, han kom fra ferie på en plass med høyrisiko for smitte. Hadde personen det gjelder fulgt med på hvordan det har utviklet seg i andre land hadde han skjønt hvor mye problemer det kan bli av ETT slikt smittetilfelle utenfor kontroll.

Vi snakker altså om en lege ved det sykehuset som nå har brukt en måned på å forberede seg til nettopp denne trusselen. Når man skjønte hvor ille det er i Italia er nok individuelt. FHI har nok enda ikke skjønt det, men det var mange her som skjønte at omfanget måtte være stort der.

Til andre del, så er jeg enig, og nå som de har hatt en smittet lege på avdelingen må de nesten ta alle mulige smittekilder i karantene og så desinfisere hele avdelingen. Det koster VANVITTIG mye mer i både penger og ressurser, enn det ville kostet å være hjemme et par dager for legen det gjelder. Det burde jo vært pålagt karantene for alle som kom fra Italia etter helgen fra høyere hold, men det er det tydeligvis ikke. Uansett er det et veldig godt bilde på Norges "forberedelse" og hvor alvorlig de tar det. Alle leger har "vært enige om" at dette ikke er farlig i det hele tatt i en måned nå og det har gått sport i å være minst bekymret. Hva om de tar feil? Dersom vi får et større utbrudd med mange syke blir det fort store problemer her...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

Det handler om prioritering. Det kryr av hypokondere der ute, og mange er sikkert overbevist om at de har fått coronoviruset allerede, selv om de ikke har vært ute av landet på flere år. 

Hvorfor i all verden skal helsemyndighetene bruke ressurser på disse i en presset situasjon som vi er i nå? 

Hypokondere som legen som gikk på jobb med symptomer? I Spania skal nå alle som har reist til utsatte områder teste seg. At Norge må være så ekstremt gjerrige på testene er enda en indikasjon på elendige avgjørelser, ikke at de er flinke til å prioritere. I tillegg burde det gjøres stikkprøver av personer med forkjølelsessymptomer slik at ikke vi ender opp med uavdekkede spredninger som i Italia.

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for de av dere som fantaserer om at dette viruset ikke tar liv av yngre mennesker, så kan jeg fortelle dere at en 23 år gammel jente døde av corona-viruset i Iran, igår. Henne hadde ingen kjente sykdommer fra før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, miniomelett skrev:

Har noen kilder på at WHO har sagt en ting mens FHI heller vil gjøre noe annet/ikke tar det seriøst.

Ser en del nevner det her men finner ikke noe konkret.

Jeg vet ikke om WHO har sagt dette direkte, men det er uansett noe som FHI burde skjønne/vite selv. Trolig har de det, men det meste de har er pressekonferanser.

Sitat

We analyzed the viral load in nasal and throat swabs obtained from the 17 symptomatic patients in relation to day of onset of any symptoms (Figure 1C). Higher viral loads (inversely related to Ct value) were detected soon after symptom onset, with higher viral loads detected in the nose than in the throat. Our analysis suggests that the viral nucleic acid shedding pattern of patients infected with SARS-CoV-2 resembles that of patients with influenza4 and appears different from that seen in patients infected with SARS-CoV.3 The viral load that was detected in the asymptomatic patient was similar to that in the symptomatic patients, which suggests the transmission potential of asymptomatic or minimally symptomatic patients. These findings are in concordance with reports that transmission may occur early in the course of infection5 and suggest that case detection and isolation may require strategies different from those required for the control of SARS-CoV. How SARS-CoV-2 viral load correlates with culturable virus needs to be determined. Identification of patients with few or no symptoms and with modest levels of detectable viral RNA in the oropharynx for at least 5 days suggests that we need better data to determine transmission dynamics and inform our screening practices.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001737

FHI er fortsatt skråsikre på at alle andre tar feil, og tar heller sjansen på å skape en epidemi, enn å høre på andre som foreslår strengere rutiner.

Hvis FHI har rett, så er det jo en bonus, men tar de feil, så er det krise. Det handler om å kunne vurdere risiko og kost/nytte.

Når man vet at mange starter med veldig milde symptomer og man forsøker å stoppe en epidemi er man nødt til å ta høyde for dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, oleidole1999 skrev:

for de av dere som fantaserer om at dette viruset ikke tar liv av yngre mennesker, så kan jeg fortelle dere at en 23 år gammel jente døde av corona-viruset i Iran, igår. Henne hadde ingen kjente sykdommer fra før.

http://english.alarabiya.net/en/coronavirus/2020/02/27/Young-female-Iranian-futsal-player-dies-of-coronavirus-in-Qom-Rokna.html

Lenke.

Sitat

A 23-year-old Iranian female professional futsal player has died from coronavirus in the city of Qom, according to the state-run Rokna news agency.

Elham Sheikhi had been hospitalized since ten days ago and died from coronavirus on Wednesday, Rokna reported.

Etter ti dager på sykehus døde hun.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, RoNo skrev:

Uff. Håper på forkjølelse jeg også. Jeg hadde nok spandert på klassen desinfeksjonsmidler til overflater så de kunne vaske over pultene før lunch. Håper det er i ungdomsskolen for de er gamle nok til å utføre skikkelig håndvask. Småtrollene har det ofte litt for travelt til å være dyktig på slikt.

Videregående skole, forhåpentligvis er de voksen nok til å utføre god håndhygiene! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...